Zpráva
Rakovinové zhoubné bujení je ústředním tématem premiérové inscenace A studia Rubín
vydáno: 27.8.2019
Je možné milovat něco, co nás může zabít? Tuto otázku si pokládají tvůrci premiérové autorské inscenace A studia Rubín nazvané Tumor: karcinogenní romance. Jejím prostřednictvím zkoumají spojení mezi tumory a naší společností na základě tvrzení, že každá doba má svou specifickou chorobu a tou naší je dle nich právě rakovina. Tato silně smyslová performance je první z pěti autorských inscenací, které v rámci 52. sezony svázané s otázkou „O čem jsme zapomněli mluvit?“, divadlo uvede.
Autorkou scénáře je Dagmar Radová, kterou doplňují členové mezinárodní skupiny T.I.T.S. v režii performerky Nely H. Kornetové. Premiéra se uskuteční 17. a 18. září 2019 v Invalidovně v rámci festivalu ...next wave/příští vlna... Projekt vzniká ve spolupráci se Studiem Alta a Iniciativou pro Invalidovnu.
Nadcházející sezona A studia Rubín bude prozkoumávat společensky nedostatečně diskutovaná témata. Prvním z nich je rakovina, kterou v průběhu svého života onemocní každý třetí obyvatel České republiky a každý čtvrtý na ni zemře. Nemoc, jež se stala nechtěnou, ale nedílnou součástí našeho každodenního života, i tak zůstává diskutována především v medicínském prostředí. A to se tvůrci rozhodli změnit. Toto vážné téma představí publiku citlivě, s humorem a poezií v silně smyslové inscenaci propojující pohyb, vizualitu a slovo.
Pro autory je zásadní zkoumat, jaký dopad má na člověka emotivní prožívání společenských jevů, jaké fenomény se podezřele podobají chování rakoviny a zda je možné milovat něco, co nás zabíjí. Téma rakoviny podrobují i symbolickému ohledávání. Ať už se jedná o mezilidské intimní vztahy, společenské uspořádání a jeho disharmonie, nebo bující ekologickou krizi, která je důsledkem politicko-ekonomické orientace na nekonečný (blahobytný) růst.
Režisérka a zároveň jedna z hlavních aktérů Nela H. Kornetová pracuje s lidským tělem jako s materiálem. Ve spojení s poetickým textem Dagmar Radové tak vzniká obrazivá inscenace, v níž se obnažuje nejen tělo a jeho fyzické projevy, ale i člověk jako bytost bující emocemi. Silnou součástí inscenace je práce Jana Hajdelak Hustáka se světlem, stínem a luminiscenční živou projekcí na tělo, stejně jako práce s hudbou, která střídá odkazy na devadesátkové love songy s čistě autorskými instrumentálními skladbami Ondřeje Sifona Anděry.
„Tím, že jde o romanci, nemůžeme si ani na moment být jistí, jestli se jedná o metaforu všech podob lásky a vztahu mezi dvěma lidmi, nebo jde skutečně o dialog pacienta s vlastním tumorem. Tato tenká hranice neustále generuje další asociace všech zhoubných fenoménů, které ovšem ve vizuálním provedení inscenace nabývají na explicitní kráse,“ přibližuje Lucie Ferenzová, současná umělecká šéfka A studia Rubín a dodává „Ve velkorysém barokním prostoru pražské Invalidovny, která po 200 let sloužila jako rezidenční ubytovna pro vojenské invalidy a kde je utrpení vepsané do zdí, téma karcinogenní romance jako site-specific přesto nevyznívá depresivně, ba naopak. Skrze otevřenost, přímost a nadhled se tvůrci vyhýbají patosu a přesně mířeným kontrapunktem dávají vyznít humoru i něžnosti, hnusu i kráse.“
Premiéra inscenace se odehraje 17. a 18. září 2019 v Invalidovně v rámci festivalu ...next wave/příští vlna... Projekt vzniká ve spolupráci A studia Rubín, Studia Alta a mezinárodního sdružení T.I.T.S.
Koncept & režie: Nela H. Kornetová
Dramaturgie: Dagmar Radová a Lucie Ferenzová
Scénografie & video: Jan Hajdelak Husták
Hudba & zvuk: Ondřej Sifon Anděra
Hrají: Nela H. Kornetová & Jaro Viňarský / Gregers A. Kroksleiven-Hansen
zdroj zprávy: Pavla Umlaufová
Autorkou scénáře je Dagmar Radová, kterou doplňují členové mezinárodní skupiny T.I.T.S. v režii performerky Nely H. Kornetové. Premiéra se uskuteční 17. a 18. září 2019 v Invalidovně v rámci festivalu ...next wave/příští vlna... Projekt vzniká ve spolupráci se Studiem Alta a Iniciativou pro Invalidovnu.
Nadcházející sezona A studia Rubín bude prozkoumávat společensky nedostatečně diskutovaná témata. Prvním z nich je rakovina, kterou v průběhu svého života onemocní každý třetí obyvatel České republiky a každý čtvrtý na ni zemře. Nemoc, jež se stala nechtěnou, ale nedílnou součástí našeho každodenního života, i tak zůstává diskutována především v medicínském prostředí. A to se tvůrci rozhodli změnit. Toto vážné téma představí publiku citlivě, s humorem a poezií v silně smyslové inscenaci propojující pohyb, vizualitu a slovo.
Pro autory je zásadní zkoumat, jaký dopad má na člověka emotivní prožívání společenských jevů, jaké fenomény se podezřele podobají chování rakoviny a zda je možné milovat něco, co nás zabíjí. Téma rakoviny podrobují i symbolickému ohledávání. Ať už se jedná o mezilidské intimní vztahy, společenské uspořádání a jeho disharmonie, nebo bující ekologickou krizi, která je důsledkem politicko-ekonomické orientace na nekonečný (blahobytný) růst.
Režisérka a zároveň jedna z hlavních aktérů Nela H. Kornetová pracuje s lidským tělem jako s materiálem. Ve spojení s poetickým textem Dagmar Radové tak vzniká obrazivá inscenace, v níž se obnažuje nejen tělo a jeho fyzické projevy, ale i člověk jako bytost bující emocemi. Silnou součástí inscenace je práce Jana Hajdelak Hustáka se světlem, stínem a luminiscenční živou projekcí na tělo, stejně jako práce s hudbou, která střídá odkazy na devadesátkové love songy s čistě autorskými instrumentálními skladbami Ondřeje Sifona Anděry.
„Tím, že jde o romanci, nemůžeme si ani na moment být jistí, jestli se jedná o metaforu všech podob lásky a vztahu mezi dvěma lidmi, nebo jde skutečně o dialog pacienta s vlastním tumorem. Tato tenká hranice neustále generuje další asociace všech zhoubných fenoménů, které ovšem ve vizuálním provedení inscenace nabývají na explicitní kráse,“ přibližuje Lucie Ferenzová, současná umělecká šéfka A studia Rubín a dodává „Ve velkorysém barokním prostoru pražské Invalidovny, která po 200 let sloužila jako rezidenční ubytovna pro vojenské invalidy a kde je utrpení vepsané do zdí, téma karcinogenní romance jako site-specific přesto nevyznívá depresivně, ba naopak. Skrze otevřenost, přímost a nadhled se tvůrci vyhýbají patosu a přesně mířeným kontrapunktem dávají vyznít humoru i něžnosti, hnusu i kráse.“
Premiéra inscenace se odehraje 17. a 18. září 2019 v Invalidovně v rámci festivalu ...next wave/příští vlna... Projekt vzniká ve spolupráci A studia Rubín, Studia Alta a mezinárodního sdružení T.I.T.S.
Koncept & režie: Nela H. Kornetová
Dramaturgie: Dagmar Radová a Lucie Ferenzová
Scénografie & video: Jan Hajdelak Husták
Hudba & zvuk: Ondřej Sifon Anděra
Hrají: Nela H. Kornetová & Jaro Viňarský / Gregers A. Kroksleiven-Hansen
zdroj zprávy: Pavla Umlaufová
Další zprávy
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)
LATERNA FEST 2024 - Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nové scéně
(Národní divadlo, 16.4.2024)
Ježíš je na Tinderu – Jeden z nejkontroverznějších světových režisérů Rodrigo García poprvé v Česku!
(Městská divadla pražská, 16.4.2024)
IHOPEIWILL přináší naději v atmosféře obav z budoucnosti – premiéra 22. 4. v divadle PONEC
(PONEC - divadlo pro tanec, 15.4.2024)
Divadlo Bolka Polívky zahájí v Bílém domě premiérou inscenace Sága aneb Vizovský zázrak
(Divadlo Bolka Polívky, 11.4.2024)