Zpráva
Ukrutně horká Afrika a černoch, co se nevzdává
vydáno: 29.11.2016
Zatímco si s přicházející zimou musíme zvykat na ledové a temné dny, Činoherní studio druhou premiérou své 45. sezóny vsadilo na pravý opak. Boj černocha se psy (v originále Combat de nègre et de chiens), hra francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltèse, bude zářit do očí spalujícím sluncem, pálit horkem a dusit všudypřítomným tělesným pachem.
„Na diváka čeká fyzický zážitek a hodně tělesný. Nechci prozrazovat nic dopředu, ale zážitek opravdu fyzický. Pokusíme se, aby z Ústí aspoň v Činoheráku byla na tu hodinu a kus opravdu pekelná Afrika,“ přibližuje režisér Michal Skočovský atmosféru představení.
Boj černocha se psy se odehrává na opuštěné stavbě kdesi v Africe. Během jednoho podvečera a noci se přihodí tajemný příběh, který svede dohromady čtyři lidi. Blíží se bouře, ve vzduchu je cítit vůně podmanivé bugenviley a – smrt. Leona, která právě přijela z Paříže, jakoby vstoupila do krajiny svých nepokojných snů. V dálce se ozývá psí štěkot. Řekl jí, že jsou tu jen dva muži, jenže náhle se objeví třetí, ten pravý: „Myslím, že mám v srdci ďábla, Albury, jak se mi tam dostal, nevím, ale cítím ho. Řekněte mi, co jste si pomyslel, když jste mě uviděl?“ Možná by to všechno nakonec dobře dopadlo, jenže: co na to Kozlíček?
Text významného francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltèse upravil dramaturg Karel František Tománek; je to už jeho druhá letošní spolupráce s Činoherním studiem. Na úvod sezony to byl autorský text Pan Bílý, Zrzka a ti druzí, tarantinovská gangsterka napsaná na tělo celému hereckému souboru Činoheráku. „Je to tak trochu milostné drama, detektivka a psychothriller v jednom,“ říká o Boji černocha se psy Tománek. „Jsem zvědavý, jak to bude fungovat v kontextu současných událostí, které hýbou celou Evropou.“
Boj černocha se psy režíruje brněnský rodák Skočovský. A není to jeho premiéra v Činoherním studiu. Skočovského Děti ze stanice ZOO, které zinscenoval s pomocí dramaturgyně Dagmar Haladové, jsou jednou z nejúspěšnějších inscenací loňské sezony, bývají pravidelně vyprodané. Značných ohlasů se dočkalo i temné realistické drama Kopanec podle skutečné události. Nejinak si stojí i Skočovského verze Misantropa, toho režisér představil jako opulentní oslavu z nejvyšší společnosti. Skočovský do Boje černocha se psy obsadil trojici herců z hereckého souboru Činoherního studia – v roli Horna se představí Matúš Bukovčan, syrového Cala ztvární Jan Plouhar, umělecký šéf souboru, a senzitivní Leonu Marta Vítů. V titulní roli Alburyho se poprvé na prknech ústecké činoherní scény ukáže rodilý Afričan, Maxime François Mededa. A je to i poprvé v historii, kdy Alburyho na prknech českých divadel nehraje Čech, ale Afričan. Jak říká Skočovský: „Mám radost, že díky Maximovi bude Boj černocha se psy co nejvíc autentický, to byl můj záměr a jsem poctěn, že si Maxime našel čas a nabídku přijal.“
Maxime François Mededa
Narodil se v roce 1965 v Beninu, v Západní Africe. Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd v Praze se specializací televizní sportovní komentátor. V tomto oboru ale nikdy nepracoval. Rozhodl se v Čechách zůstat natrvalo a věnovat se své velké vášni: divadlu. Objevil se v několika inscenacích Studia Ypsilon, hraje v Klicperově divadle v Hradci Králové, ve Studiu Hrdinů a v Divadle Bez hranic, které spojuje profesionály a amatéry, jež se zajímají o mimoevropské divadlo.
zdroj zprávy: Petr Kuneš
„Na diváka čeká fyzický zážitek a hodně tělesný. Nechci prozrazovat nic dopředu, ale zážitek opravdu fyzický. Pokusíme se, aby z Ústí aspoň v Činoheráku byla na tu hodinu a kus opravdu pekelná Afrika,“ přibližuje režisér Michal Skočovský atmosféru představení.
Boj černocha se psy se odehrává na opuštěné stavbě kdesi v Africe. Během jednoho podvečera a noci se přihodí tajemný příběh, který svede dohromady čtyři lidi. Blíží se bouře, ve vzduchu je cítit vůně podmanivé bugenviley a – smrt. Leona, která právě přijela z Paříže, jakoby vstoupila do krajiny svých nepokojných snů. V dálce se ozývá psí štěkot. Řekl jí, že jsou tu jen dva muži, jenže náhle se objeví třetí, ten pravý: „Myslím, že mám v srdci ďábla, Albury, jak se mi tam dostal, nevím, ale cítím ho. Řekněte mi, co jste si pomyslel, když jste mě uviděl?“ Možná by to všechno nakonec dobře dopadlo, jenže: co na to Kozlíček?
Text významného francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltèse upravil dramaturg Karel František Tománek; je to už jeho druhá letošní spolupráce s Činoherním studiem. Na úvod sezony to byl autorský text Pan Bílý, Zrzka a ti druzí, tarantinovská gangsterka napsaná na tělo celému hereckému souboru Činoheráku. „Je to tak trochu milostné drama, detektivka a psychothriller v jednom,“ říká o Boji černocha se psy Tománek. „Jsem zvědavý, jak to bude fungovat v kontextu současných událostí, které hýbou celou Evropou.“
Boj černocha se psy režíruje brněnský rodák Skočovský. A není to jeho premiéra v Činoherním studiu. Skočovského Děti ze stanice ZOO, které zinscenoval s pomocí dramaturgyně Dagmar Haladové, jsou jednou z nejúspěšnějších inscenací loňské sezony, bývají pravidelně vyprodané. Značných ohlasů se dočkalo i temné realistické drama Kopanec podle skutečné události. Nejinak si stojí i Skočovského verze Misantropa, toho režisér představil jako opulentní oslavu z nejvyšší společnosti. Skočovský do Boje černocha se psy obsadil trojici herců z hereckého souboru Činoherního studia – v roli Horna se představí Matúš Bukovčan, syrového Cala ztvární Jan Plouhar, umělecký šéf souboru, a senzitivní Leonu Marta Vítů. V titulní roli Alburyho se poprvé na prknech ústecké činoherní scény ukáže rodilý Afričan, Maxime François Mededa. A je to i poprvé v historii, kdy Alburyho na prknech českých divadel nehraje Čech, ale Afričan. Jak říká Skočovský: „Mám radost, že díky Maximovi bude Boj černocha se psy co nejvíc autentický, to byl můj záměr a jsem poctěn, že si Maxime našel čas a nabídku přijal.“
Maxime François Mededa
Narodil se v roce 1965 v Beninu, v Západní Africe. Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd v Praze se specializací televizní sportovní komentátor. V tomto oboru ale nikdy nepracoval. Rozhodl se v Čechách zůstat natrvalo a věnovat se své velké vášni: divadlu. Objevil se v několika inscenacích Studia Ypsilon, hraje v Klicperově divadle v Hradci Králové, ve Studiu Hrdinů a v Divadle Bez hranic, které spojuje profesionály a amatéry, jež se zajímají o mimoevropské divadlo.
zdroj zprávy: Petr Kuneš
Další zprávy
Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu
(Švandovo divadlo, 23.4.2024)
Hádka o umění v divadle Reduta
(Národní divadlo Brno, 22.4.2024)
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)
LATERNA FEST 2024 - Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nové scéně
(Národní divadlo, 16.4.2024)