Zpráva

Zaposlouchat se do tmy v inscenaci Dech
vydáno: 14.7.2022
Inscenace o vztahu k matce, která z velké části proběhne ve tmě. To je nový autorský projekt dramaturga Matěje Samce a režisérky Natálie Deákové Dech, který bude mít premiéru 21. 7. v Divadle MeetFactory. V hlavních rolích vystoupí Jan Hájek, který exceloval v Houellebecqově Serotoninu, a Barbora Milotová.

Josef se jmenuje Josef, ale nikdo mu neříká jménem. Když byl malý, věřil, že hvězdy se každou noc kousek přibližují. Hlavu si čistí náročnými horskými treky, má oblíbený bar, kde často zpívá jedna zajímavá zpěvačka smutné písně o náznacích lásky. Jeho osobní život je v troskách, svou manželku podváděl s ženskými z internetu v hnusných hotelových pokojích. Z nebe se spustil déšť, tichounký jako mrtvola.

Text napsal dramaturg Matěj Samec. Inspirací pro něj byla kniha Matka a tužka Josefa Winklera, kde rakouský autor řeší svůj vztah k matce a domovu. Ve spolupráci s režisérkou Natálií Deákovou (pro Divadlo MeetFactory např. inscenace Hoří, Pohlavní životy siamských dvojčat nebo Serotonin) pak vznikla inscenace dál rozvíjející toto téma, která se odehrává z větší části ve tmě. Po úspěchu divadelní adaptace podle knihy Michela Houellebecqa Serotonin se v Dechu do Divadla MeetFactory vrací herec Jan Hájek, který byl za roli Florenta-Claude nominován na Ceny divadelní kritiky a získal 1. místo v redakční volbě portálu i-divadlo.cz za nejlepší mužský herecký výkon roku. Partnerkou mu bude Barbora Milotová (např. filmy Pouta, Šarlatán), která hraje tři postavy: matku hlavního hrdiny, jeho sestru a náhodnou známost z baru.

„Nápad na hru ve tmě jsme s Natálií měli, když jsme během pandemie připravovali audio verzi Serotoninu. Výhodou je bezesporu možnost hrát si s iluzí, je zde větší prostor pro intimitu hereckého projevu, ale hlavně je pro nás velmi zajímavé jiné, aktivnější zapojení divákova podvědomí,“ vysvětluje Matěj Samec. Diváci tak mají možnost inscenaci doplnit zapojením vlastní obrazové fantazie, vložit svoje představy, strachy a obavy. „Nejvíc se bojíme sami sebe, a toho, co v sobě každodenně nosíme,“ dodává Matěj Samec.

Zvuk tvoří páteřní komponent inscenace, do jisté míry nahrazuje scénografii. Zvuková metafora funguje na úrovni metafory scénické. Součástí příprav inscenace bylo mimo jiné natáčení zvuků přírody i lidského dechu v rakouských Alpách.

„Umění slyšet“ je pro Matěje Samce zajímavým tématem. Lidé poslouchají kvanta podcastů, pořadů, rozhovorů, které mají zaplé jako kulisu, dávající jim pocit, že nejsou sami. Poslech inscenace Dech ale bude náročnější. „Bude třeba se napojit, opravdu se zaposlouchat,“ říká dramaturg. Podle něj je důležité zamyslet se nad tím, jakou novou roli může mít v této době divadlo, které kvůli pandemii čelí krizi. Benefitem by mělo v tomto případě být sdílení prožitku s herci a ostatními diváky. Právě soustředěnost daná tmou může tento benefit sdílení akcentovat.

„Myslím, že posláním Divadla MeetFactory je hledat hraniční polohy a přitom pěstovat herectví, vytvořit prostor pro soustředěné a pozoruhodné herecké výkony,“ dodává Matěj Samec.

Režisérka Natália Deáková je uznávanou divadelní, ale i rozhlasovou režisérkou. Jak napsal Vilém Faltýnek pro Divadelní noviny: „(Režisérka) osvobozuje zvukové obrazy od popisnosti ,neviditelného jeviště’, ve svých režiích často zachází s textem kreativně, zvuky všeho druhu používá jako významové motivy v komplexní hudebně-zvukové struktuře.“  V nové inscenaci Dech vstupuje režisérka do nového žánru, který propojuje její minulé práce.

Premiéra inscenace, která vzniká ve spolupráci s ČRo Vltava, proběhne ve čtvrtek 21. července od 20:00. Další reprízy: 28. 7., 7. 9., 19. 9.

zdroj zprávy: Zuzana Kolouchová