Počet komentářů: 4
Nový komentář

Blog návštěvníků i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
I Want It All
Osgood, 16.4.2018

Tak tohle jsem nečekal. Nicméně věřil jsem a doufal. A je to tady. Pro mě osobně se na českém muzikálovém rybníčku objevila naprostá pecka. Událost nejen roku 2018!

Stop. Co to jako je?
- Novej hit. Včera jsme to složili.
Tohle maj bejt jako Queen? Takhle teď chcete hrát? Dobrý tak do domova důchodců pro matky kriminálníků.
........................................................
- Co říkáte tomu, že se Bohemian Rhapsody stává jedním z největších hitů v historii?
Děláte si srandu?
- Stala se nejprodávanějším singlem všech dob!
Že by matky kriminálníků kupovaly singly?!

 

Osobnost hudebního nebe jménem Freddie Mercury, Queen a jejich magická a tak notoricky známá hudba, to vše již dlouho volalo po nějakém zajímavém jevištním zpracování. Jistě, ve světě se od roku 2002 dodnes hraje velkolepá původně westendovská produkce, která se zove We Will Rock You. Jest to věc veskrze profesionální, na vysoké pěvecké a taneční úrovni (viděl jsem 2x), leč v podstatě se jedná o výplod šílence. Už jenom jména hlavních představitelů Scaramouche a Galieo Figaro ve mě vyvolávají neklid:))) Logicky jsem tedy též zneklidněl, když jsem se dozvěděl o záměru představit ryze původní věc v pražském divadle.

 

Výsledek předčil veškerá očekávání. Neskutečná energie, pefektní zvuk živé kapely, velmi kvalitní zpěv a v neposlední řadě obrovské emoce, humor i dojetí, choreografie snů, to vše je od soboty k vidění a slyšení na prknech Divadla Radka Brzobohatého.


Autor a režisér Karel Janák, původní profesí renomovaný a úspěšný režisér filmový, napsal velice uvěřitelný a propracovaný příběh, který rozhodně není jenom nějakým oslím můstkem propojujícím jednotlivá hudební čísla. Režie se nenese v duchu tradičních pražských muzikálových spektáklů, metoda filmového střihu a vůbec využití některých filmových postupů včetně elegantní a přitom velmi jednoduché projekce funguje dokonale. Jistě, některé střihy jsou bohužel narušeny nezbytnou přítomností kulisáků na scéně, ovšem s tím lze těžko něco dělat, tedy při rozumném rozpočtu.

Provedení skladby BICYCLE RACE se nerozpakuji označit přívlastkem geniální. Je prezentována formou videoklipu, který je vytvořen ze zadní projekce a živého vystoupení lepých tanečnic v růžových bodíčkách zaříznutých proklatě vysoko, které šlapou na růžových rotopedech. Celé to řídí senátorka respektive v závěru Mary dálkovým ovladačem, kdy dění střídavě zastavuje a zase spouští. Při této scéně nejen senátorce Morálce (Tereza Nekudová nebo Simona Postlerová) spadla čelist. Je-li řeč o videoklipu, samozřejmě nemůže chybět legendární I WANT TO BREAK FREE. Modří už vědí:-) A kdo neví ani netuší, tak se to dozví. Michael je v této scéně doslova k sežrání.

 

Scéna je příjemná, nekomplikovaná, s patrovou dominantou dvou okének, která fungují jako režie v nahrávacím studiu, skybox na koncertě nebo třeba okno hotelového pokoje, uprostřed tvoří významnou součást již zmiňovaná projekce ve formátu na výšku.


Kostýmy Lucie Herejtové jsou více než povedené, výstřední ve stylu Mercury a velmi elegantní, dokonale ilustrují léta sedmdesátá a osmdesátá.

 

Naprosto klíčové je nejen obsazení titulní role frontmanem revivalové skupiny Queenie Michaelem Kluchem, ale též angažmá celé kapely v úloze hudebního doprovodu. V žádném případě, a to zdůrazňuji, opravdu, ale opravdu se nejedná o koncert Queenie pospojovaný vloženými činoherními vstupy. Freddie je plnohodnotný, avšak díkybohu netradiční muzikál. Michael má Mercuryho neskutečně pod kůží a jeho pěvecká čísla jsou brilantní. Třebaže to vůbec nemá lehké,
též v činoherních pasážích podává velmi solidní výkon, k čemuž mu zejména ve vypjatých společných scénách velmi pomáhají obě Mary (Romana Goščíková nebo Charlotte Doubravová). Živé provedení skladeb neskutečně umocňuje celkový zážitek, k čemuž přispívá také komornější prostředí divadla. Těžko se to popisuje, to prostě musíte slyšet a vidět:-)

 

Nu, a hlavně neuvěřitelně přínosný je odvážný produkční záměr předhodit divákům písně v původní anglické verzi, tedy neprznit je českým překladem. Myslím, že to více než funguje. Třebaže jejich největším hitem je BOHEMIAN RHAPSODY, na kterou jsou mnozí Češi hrdí, byť nemá s Českem nic společného, česky prostě Queen nezpívali.
Je zcela na místě na tomto místě vyjádřit velké uznání Kristýně Řasové, která si musela dát nesmírnou práci s převedením textů do českých titulků, které jsou smysluplné, výstižné, logické, prostě tak akorát, aby byly dobře čitelné a srozumitelné.

 

Moderní choreagrafie dokonale spoluvytváří dobovou a podmanivou atmosféru, taneční čísla jsou velmi promyšleně jednoduchá, rozhodně se nejedná o nějakou spartakiádu, výtečná je kupříkladu scéna s tanečnicemi/tanečníky sedícími za stolečky,v černých kalhotách a v bílých košilích s klotovými rukávy (černá s bílou vytvářejí parádní kontrast), kteří pohybují nohama a rukama, myslím, že Andrea Straková s Lindou Fikar Stránskou by se mohly bez obav pustit třeba do české verze Spring Awaking:-)
Company je též velmi dobře poskládaná, nelze nezmínit legendu mezi tančícími herci, Petra Šudomu, který opět dokazuje, že není malých rolí, v podstatě nesleze z pódia, prostě ho nepřehlédnete:)

 

Vůbec celé obsazení se tak nějak povedlo. Někdo trochu lépe zpívá, jiný zase malinko lépe hraje, ale celkově jsou všichni opravdu vyrovnaní. Michaela Klucha v roli titulní jsem již zmínil, naléhavost jeho zpívaného projevu je vážně nezapomenutelná, třeba I WANT IT ALL:

So I'm living it all, yes I'm living it all,
And I'm giving it all, and I'm giving it all,
It ain't much I'm asking, if you want the truth,
Here's to the future, hear the cry of youth,
I want it all, I want it all, I want it all, and I want it now..

anebo FRIENDS WILL BE FRIENDS:

It's not easy love, but you've got friends you can trust
Friends will be friends
When you're in need of love they give you care and attention
Friends will be friends
When you're through with life and all hope is lost
Hold out your hand 'cause friends will be friends
Right till the end

Toto jsou jen dva takové vzorečky, které však mají v příběhu zásadní význam.

 

Velmi dobrý, ne, vynikající je Jiří Korn v roli Manažera. Tenhle Pán zraje jako víno a k osobitému pěveckému projevu přidává velice smypatický výkon herecký. SHOW MUST GO ON v Páně Kornově inteprataci potěší:

Empty spaces, what are we living for
Abandoned places, I guess we know the score
On and on, does anybody know what we are looking for
Another hero, another mindless crime
Behind the curtain, in the pantomime
Hold the line, does anybody want to take it anymore
The show must go on
The show must go on, yeah
Inside my heart is breaking
My make-up may be flaking
But my smile still stays on

 

Zajímavou postavou je Novinář, proslulý mediální sup (expremiér Topol kdysi používal expresivní výraz na M), který je glosátorem celého příběhu. Rudolf Hrušínský ml. v columbovském baloňáčku dodal svému bulvárnímu pisálkovi velice uvěřitelný lidský rozměr, bezpochyby se jedná o jeho zatím nejlepší činoherní roli. Kromě jedné narážky nezpívá, avšak překvapí skvělým skandálním rapem:-)

 

Brian s dlouhými kudrnami aneb Roman Tomeš nebo Roman Říčař. Tihle dva hoši již mají v muzikálech něco za sebou a je to znát. Hlavně také něco dovedou. Opět trefa do černého. Fanynky je budou milovat ještě více:-)

 

Hezky se o postavu moralistické senátorky podělily Tereza Nekudová se Simonou Postlerovou, první válcuje publikum mocným hlasem, zejména ANOTHER ONE BITES THE DUST je v provedení Terezy vážně lahůdka, druhá si zase, přídavkem k příjemnému zpěvu, s paní Morálkou roztomile pohrává:))

 

I´M THE INVISIBLE MAN I'm the invisible man, incredible how you can see right through me. Cokoliv Přemku, cokoliv, ale neviditelný rozhodně ne. Když se rozdávalo charisma, Přemysl Pálek ve frontě nejen předbíhal, on si šel třikrát. Třebaže se v první části příběhu pokušitel a později nástroj Freddieho zkázy Prenter jenom tak potměšile objeví tu i onde, je ho od začátku všude plno a nelze z něho spustit oči. K vynikající zpěvu a tanci přidává již tradičně osobitý herecký projev ve kterém nezapře svůj smysl pro humor, k čemuž má v druhé polovině představení prostoru více než dost. A kdo jiný dokáže s Freddiem sjíždět asi pětimetrovou kokainovou lajnu?:-)

 

Nejlepší na konec? Jistě, Michael Kluch je famózní, on je prostě Freddie a bez něho si tento muzikál vůbec nedokáži představit. Leč něco na té Mary je. Romana Goščíková je velmi roztomilá a rozhodně se role Freddieho přítelkyně, která to skutečně neměla lehké, zhostila s lehkostí a elegancí. Alternativní Mary Charlotte Doubravové je malinko jiná a též okouzlující. A pak začne zpívat. Uff, skladby LOVE OF MY LOVE a SAVE ME v podání Charlotte mi způsobily proslulé haberovské zimomriavky. Zjevně jsem nebyl sám, protože když Charlottte nastoupila ke svému partu v SOMEBODY TO LOVE, vysloužila si bouřlivý potlesk na otevřené scéně ještě BĚHEM svého vystoupení a to jsem tedy vážně dosud nezažil:-)

 

Závěrečná děkovačka proběhla ve stoje ne z důvodu, že je to na premiéře obvyklé, byla ohňostrojem emocí a energie, které doslovaly létaly oběma směry, z pódia do publika a zase zpátky. A věřím, že tak to bude při každém představení.

 

Děkuji všem, kteří tuto nádhernou záležitost připravili a zrealizovali.

 

Zažil jsem v sobotu 14. dubna na premiéře první a v neděli 15. dubna na premiéře druhé

Mimochodem, víte, že do postele Freddieho se vešlo až 12 lidí?:-)

 

P.S. Zdá se, že jsem inspirující:))) Nejde mi zde bohužel nalinkovat odkaz:

http://www.musical.cz/recenze-reportaze/freddie-je-muzikalova-show-nabita-emocemi-a-neskutecnou-energii/

 


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Hanka Pálková (17.4.2018, 12:10:58)  reagovat
Díky
Děkuji, děkuji, děkuji
Nedělní premiera byla přesně taková, jak píšete Ještě teď se nemohu vzpamatovat
A protože jsem mateřsky zaujatá , Váš komentář mne dohnal k slzám....slzám štěstí.
PJacobson (17.4.2018, 09:24:05)  reagovat
Choreografie
K choreografii nutno dodat, že autorky jsou dvě. Právě zmiňovaný minimalistický nepřehlédnutelný rukopis v choreografii úřednických nástupů a stolků je z dílny Lindy Fikar Stránské. Měla by být zmíněna v textu blogu, který mimochodem velmi výstižně představení prezentuje.
Osgood (17.4.2018, 10:27:20)  reagovat
Re: Choreografie
Děkuji, doplněno:-)
PJacobson (17.4.2018, 10:35:06)  reagovat
Re: Re: Choreografie
Díky.