Divadlo X10
Marius von Mayenburg
Haarmann
Premiéra: 26.10.2016 | 2:05x
Překlad: Jaroslav Achab Haidler. Dramaturgie a texty písní: Lenka Havlíková. Výprava: Martin Chocholoušek. Hudba: Jindřich Čížek. Režie: Ewa Zembok.
Poslední uvedení: květen 2019.
Poslední uvedení: květen 2019.
Společenské drama, v němž není nevinných, podle příběhu skutečného sériového vraha Fritze Haarmanna. Křivými ulicemi hroutícího se města bloudí smrt. Náhodná a nekompromisní. Meziválečné Německo se otvírá fašismu. Odkud se bere zlo a jaké jsou jeho podoby? Co uděláme pro to, aby historie zůstala historií? Středoevpropský prostor zamořený duchovní chudobou. Tehdy nebo dnes...?
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
66 %
Uživatelé
70 %
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 60 %
Pavla Haflantová 70 %
Helena Grégrová 70 %
Jiří Koula 60 %
Lukáš Holubec 70 %
Pavel Širmer 60 %
Pavla Haflantová 70 %
Helena Grégrová 70 %
Jiří Koula 60 %
Lukáš Holubec 70 %
Volby
Hodnocení (13)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
31.10.2017 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
Mayenburg nahlédl na skutečnou osobnost sériového vraha komplexně, neopomněl nejednoznačné společenské okolnosti, které charakter jedince utvářely a k hrůzným činům dovedly. Obsáhlému textu by prospěla autorská „revize“ a krácení. Inscenace stylově poněkud tápe. Na netradičně koncipované scéně se odpudivé výjevy mísí s humornějšími, které často pramení se střídáním V. Hrabáka a H. Chmelaře v mužských i ženských rolích; toto řešení však nepřináší zřetelnou významovou nadstavbu. Soustředěný výkon J. Grundmanna v těžké hlavní roli. Špatná akustika prostoru DUP39 znesnadňuje vnímání.
Pavla Haflantová 70 %
26.10.2017 | 358 hodnocení
+ souhlasím
Fascinující podívaná. Prolínání dvou časových / dějových rovin pomáhá udržet pozornost, z některých písní mrazí, stejně jako z hereckého výkonu J. Grundmana.
Ostatní herci ale rozhodně nezaostávají a skvěle se vyrovnávají s množstvím postav.
5% navíc s díky za večeři.
Ostatní herci ale rozhodně nezaostávají a skvěle se vyrovnávají s množstvím postav.
5% navíc s díky za večeři.
Helena Grégrová 70 %
15.5.2017 | 1737 hodnocení
+ souhlasím
Grundman je Haarmann! Rozumějte, vždy pro oněch sto dvacet minut, kdy postavu "Řezníka z Hannoveru" nehraje, ale žije ji. Jeho uhrančivě přesvědčivý výkon v mimořádně náročné roli zdařile podtrhují i ostatní herečtí kolegové. Mrazivá autenticita tak pulsuje celou inscenací, až se divácká hrdla a žaludky svírají. A ve vzduchu visí - kromě zásadní otázky, kdo vlastně nese vinu (jak trefně vystihl ve svém hodnocení kolega Lukáš Holubec) - také podivně nasládlá vůně guláše, jež nemilosrdně dotváří výživnou porci nevšedního divadelnho zážitku.
Jiří Koula 60 %
1.1.2017 | 1602 hodnocení
+ souhlasím
Tahle inscenace je téměř výborná, přináší text, který se u nás neuvádí, scéna je působivá, herci hrají po celou dobu s obdivuhodným nasazením, režisérka Ewa Zembok zdařile buduje atmosféru (i když, proč ty hudební vložky?), poselství je jasné a zároveň ne přímočaré. Tak proč nehodnotím výše? Protože je neúměrně dlouhá, když svou prvotinu nezvládl ukočírovat Marius von Mayenburg, mohla tak učinit aspoň dramaturgyně Lenka Kolihová Havlíková, věřím, že by se dal text seškrtat na polovinu, aniž by se ztratila jediná myšlenka.
Lukáš Holubec 70 %
20.12.2016 | 758 hodnocení
+ souhlasím
L. Havlíková a E. Zembok zvolily pro zobrazení bezútěšné společnosti Mayenburgovu prvotinu. Životní příběh sériového vraha sledujeme jako soudní proces s prolínáním do Haarmannovi minulosti. Vypracovaná scéna přibližuje věrně atmosféru ponurého předválečného Německa, kde je cítit chudoba a absolutní ztráta morálky. Jen živé hudební vstupy trochu rozbíjely celistvost inscenace. Herecké výkony, kdy řada herců hraje více postav, jsou více než solidní, ale nad všemi ční J. Grundman. Jeho Haarmann má více poloh a všechny byly zvládnuty skvěle. Zásadní otázka, kdo vlastně nese vinu, visí ve vzduchu.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kristián F. 70 %
18.5.2019 | 95 hodnocení
+ souhlasím
Na základě kriminálního příběhu skutečného sériového vraha Fritze Haarmanna vzniklo představení, které je komponováno jako útržky z výslechů u soudu, rozhovorů u psychiatra nebo Haarmanovy činy a rozmluvy. Jednotlivé útržky se během představení postupně odhalují. Ewa Zembok zase jednou ukázala, že se nebojí novátorských přístupů i občasné nejednoznačnosti.
Aněs 80 %
27.8.2017 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Kdyby se Václav s Honzou hubičkovali častěji, dala bych i devadesát!
Jirkan 80 %
11.3.2017 | 564 hodnocení
+ souhlasím
10.3. 2017, 14.2. 2018: Trochu boj s akustikou prostoru. Některé figury se nemusí tolik schovávat do odlišovacích kostýmů. Použité písně fungují jako zcizovák, ale mohou mít větší žánrovou vyhrazenost. Podařené scénické řešení a hudba. Divadlo zahrané s chutí. Nad tím vším, včetně hrůzného příběhu, vládne výkon Jana Grundmana! Už od příchodu do sálu až do samotného konce (odzbrojující poslední věty), má diváky v hrsti. Vlastně tak trochu máte pro něj i určité pochopení. Až potom Vás napadne otázka: kde je spravedlnost a pravda? Inscenace, která si zaslouží pozornost.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.