Z tiskových konferencí

Kdysi se pro lásku umíralo
vydáno: 23.3.2011
Na pražské muzikálové inscenace se snáší nemálo kritiky, dokonce se pro mnohé z nich vžilo hanlivé označení „písničkály“. Dlouho marně čekáme na prolomení zažitých inscenačních schémat v podobě propojení líbivých melodií, izolované choreografie, opulentní scény a hvězd showbyznysu. Chvíle, kdy přichází produkce zcela jiných ambicí a odlišného stylu inscenování možná je tu! Muzikál Quasimodo s podtitulem „Kdysi se pro lásku umíralo“ (podtitul je důležitý a autoři několikrát zdůraznili jeho význam pro celý projekt) producentsky zaštiťuje společnost MUSICAL PRODUCTION. Nápad na realizaci „zcela jiného“ muzikálu, než na jaké jsme v Praze zvyklí, a jehož námětem je proslulý romantický příběh o hrbáči Quasimodovi a krásné Esmeraldě, vzešel od režiséra Martina Kukučky a choreografky Jany Burkiewiczové, kteří ke spolupráci přizvali mnoho talentovaných lidí rozličných profesí. Námětem k novému muzikálu je známý román Victora Huga Chrám Matky boží v Paříži.

První prezentace muzikálového projektu Quasimodo představila celý tvůrčí tým a dosud známé obsazení hlavních rolí, vyjma Esmeraldy. Na tuto roli teprve konkurs proběhne (a podle slov tvůrců bude Esmeralda hodně náročná role...). Program tiskové konference byl zpestřen ohromující ukázkou silové akrobacie dua Dae Men (v představení tito borci budou účinkovat) a poté jsme mohli slyšet pilotní píseň nazvanou „Osud“ v podmanivém podání Mariána Vojtka. Aniž bychom chtěli naznačovat, dojmy z prezentace projektu či zmíněné ukázky písňového čísla byly velmi pozitivní. Zřejmě se máme na co těšit.

Jakub Prachař, Petr Kolečko, Petr Kaláb, Martin Kukučka, Jana Burkiewiczová
Jakub Prachař, Petr Kolečko, Petr Kaláb, v pozadí Martin Kukučka, Jana Burkiewiczová


Libreto vytvořil SKUTR (čili Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský), texty písní píše Petr Kolečko, hudbu k muzikálu skládají Petr Kaláb, Jakub Prachař a Jan Maxián. Muzikál režijně připraví Martin Kukučka. Jak vidíte, na muzikálu se podílí ti, jejichž jména jsou synonymem progresivních divadelních počinů poslední doby. Pro hlavní roli Quasimoda jsou již potvrzeni Tomáš Trapl a Csongor Kassai.

„Váhali jsme, jestli se do tak velkého projektu opravdu pustit, nakonec rozhodlo to, že ta naše parta je snad docela sehraná, mnozí se dobře známe,“ říká Martin Kukučka. „První a základní ambicí bylo vytvořit tým lidí, kteří by byli ochotni na tomto projektu makat a kteří se nebudou bát, že celá inscenace bude hodně o emocích. Emoce vstoupí do hry jako její základní stavební kámen, nechceme ji schovávat za nadsázku, zastřít ji ironií, jak často můžeme v divadlech vidět. Slogan „kdysi se pro lásku umíralo“ bude s naším muzikálem neoddělitelně spjatý, rádi bychom udělali romantický muzikál, který se zabývá tím, že láska může být cit opravdu hluboký. Uznáváme, že nepředkládáme až tak veselé téma pro muzikál, ale z divadelního hlediska je nosné. Už jen to, že je pro někoho důležitější lásce uvěřit než přežít, je přece také happy end!“

Jednoznačnou ambicí tvůrců je vytvořit výrazně taneční muzikál, nikoli písničkál. Zdánlivě překvapivý je fakt, že Quasimodo není muzikálem, který je dopředu napsaný. „Je to muzikál v procesu, inspiruje se protagonisty, šije se na míru,“ charakterizuje metodu zrodu projektu Martin Kukučka a dodává: „Věříme, že právě proto vznikne představení, které bude všechny bavit.“

Jakub Prachař k tomu doplnil: „Nemáme scénář, máme zatím jen libreto – soubor témat, která by se měla objevit, a my k nim přiřazujeme hudební témata, posléze motivy, s nimiž budeme pracovat. V plánu je, že se v muzikálu pravděpodobně neobjeví elektrické kytary, a jelikož téma je smutné, další zadání skoro muselo být, že budou převažovat mollové písně nad durovými. Poslední úkol, před kterým stojíme, je, aby se účinkujícím písně dobře zpívaly. Nevíme, jak přesně tvoří jiní autoři muzikálů, my přicházíme s nabídkou, že pokud se některá píseň někomu vzpříčí, my ji předěláme. Počítáme s konzultacemi za pochodu.“

Jak již bylo naznačeno, muzikál počítá s dominující choreografií. Jana Burkiewiczová zdůraznila, že záměr je nepracovat s choreografií samoúčelnou. „Není naším cílem jen tak nějaký pohyb v prostoru, choreografie by zde měla posouvat i samotný děj. Další představa je, že tanečníci budou neustále účastni dění na scéně, například vytvoří sochy v chrámu. Také většina herců po celou dobu představení téměř neopustí jeviště. Jak přesně to bude vypadat, zatím neprozradíme.“

Petr Kolečko již dříve pracoval s Jakubem Prachařem na muzikálu Pornohvězdy, teď však vstupují do zcela jiné „tematické oblasti“. „Bude to těžké, protože doteď jsme dělali samé prasárny...,“ směje se Petr Kolečko, ale pak zcela vážně říká: „Pokusím se, aby v textech a jejich tematickém gró byl pohled z dnešní doby do doby, kdy se pro lásku skutečně umíralo. Zároveň bez ironizování dokázat, že i dnes, při tom všem shonu a kdy láska působí naivně, je přesto stále něčím, čeho se dá chytit a vystavět na tom velké téma.“
„Petr Kolečko sice vypadá, že o lásce nic neví, ale klame! O lásce ví hodně, je šťastně ženatý a čeká potomka,“ prásknul na kolegu Jakub Prachař.

David Kraus, Ondřej Ruml, Roman Vojtek, Marián Vojtko
David Kraus, Ondřej Ruml, Roman Vojtek, Marián Vojtko


Interpreti se zdají být pořádně napnutí, jak vše nakonec na listopadové premiéře bude vypadat. „Těším se na ryzí romantiku, klasiku v jiném zpracováním. Velké očekávání vkládám do záměru nevpustit do hry „módní“ ironizování a nechat lásku plynout příběhem. Ostatně k muzikálu milostné songy patří. Někdy ale mám spíše pocit, že se režiséři za lásku jakoby stydí, pokoušejí se ji na jevišti shazovat...,“ zamýšlí se David Kraus (Phoebus).

„I mně se líbí, že pokusíme o něco, co není úplně běžné. A jsem nadšen z modelu, kdy vše bude vznikat za běhu a utvářet se průběžně,“ pochvaluje si Ondřej Ruml (Pierre).

Roman Vojtek (Phoebus) přiznal, že zatím pořádně neví, do čeho jde, ale...: „Právě to mě docela vzrušuje. Obvykle je to tak, že herci požadují předem scénáře, ukázky z písní. Bylo by perfektní, kdyby se téhle partě podařilo rozvířit stojaté vody muzikálu v Praze a představit něco jiného než další písničkál. Tedy nic proti písničkálům, mají svoje diváky a jsou úspěšné. Já si teď rád zahraju i v něčem jiném!“

Také Zdenka Trvalcová (Lily) vyzdvihla krásné téma. „A těším se na hodně tancování nebo choreografii, v níž můžeme čekat prvky fyzického divadla nebo nového cirkusu.“

Marián Vojtko
Marián Vojtko zazpíval ukázku z připravovaného muzikálu


„Když jsme dostal nabídku na účinkování v muzikálu Quasimodo, byl jsem nadšený, protože Quasimoda jsem si chtěl vždycky zahrát, ale řekli mi, že na tuto postavu jsem moc krásný, tak mi dali Frolla,“ směje se Marián Vojtko. „Pokud ale pátráte v osudech této postavy, zjistíte, jak moc je to pro divadlo zajímavá dramatická role – sviňáci mi taky docela jdou. Moderních prvků v tomto muzikálu se vůbec neobávám, jen doufám, že můj hlas „z jiného oboru“ k nim bude pasovat.“ Dodejme, že roli Frolla bude s Mariánem Vojtkem alternovat Jiří Korn.

Maja Rašková, Štěpán Kuklík
Maja Rašková a Štěpán Kuklík ze studia Artcore prezentují scénografické návrhy


Muzikálové zpracování Quasimoda bude stát nejen na hudbě a taneční složce, ale také na výrazné abstraktní scénografii. Maja Rašková a Štěpán Kuklík ze studia Artcore popisují všechno možné, jen ne kulisy gotického chrámu. „Očekává se od nás, že scéna by měla plnit funkci estetickou a zároveň má být funkčním prostředím pro pohyb. Vytváříme proto abstraktní obraz, konstrukci, která bude těm výrazovým prostředkům inscenace sloužit, ale sama o sobě zůstane výrazným výtvarným prvkem.“ Také autorky kostýmů, Radka Sirková a Anna Tušková, hodlají potlačit reálie, do nichž téma muzikálu zapadá časově, a hledají jakési mezičasí, ačkoli fascinující dobové prostředí jistě zůstává inspirací.

Dae Men
ukázka silové akrobacie v podání Dae Men (bude součástí inscenace)


Předložili jsme vám jistě dostatek indicií nebo snad i řadu faktů, které jsou zárukou, že muzikál Quasimodo přiláká do Divadla Hybernia spoustu nových diváků, včetně těch, které stávající pražské písničkály neoslovují. Premiéra je naplánována na magické datum 11.11.2011.

-mys-