Z tiskových konferencí

květiNOVÉ děti
vydáno: 14.4.2018
Měsícem velkých muzikálových premiér v Divadle Kalich bývá obvykle září a model intenzivního zkoušení přes léto bude praktikován i tentokrát. Přesto oficiální premiéry muzikálu Vlasy se dočkáme až v lednu 2019 (v září se odehrají pouze předpremiéry). Důvodem je neutuchající zájem...o Krysaře. Divadlo Kalich se rozhodlo divákům vyjít vstříc a odehrát v podzimních měsících tohoto roku ještě další bloky představení veleúspěšného muzikálu. A jelikož scénografa a režiséra Šimona Cabana čeká na podzim další práce, Vlasy se souborem nastuduje už v létě.

Na novince se bude podílet stejný tým, který v Kalichu připravil Srdcového krále. A že to je mimořádná inscenace!

Vlasy jsou po Pomádě, Horečce sobotní noci a Srdcovém králi čtvrtým světovým muzikálem na repertoáru Divadla Kalich. „Jde opět o jednu z ikon muzikálového žánru. Podobně jako Pomáda u rokenrolu a Horečka u disca, také Vlasy zásadně ovlivnily vývoj jednoho hudebního žánru, daly vzniknout pojmu rockový muzikál. Rozhodl jsem se uvést právě tento muzikál právě v této chvíli mimo jiné proto, abychom dali velký prostor našemu muzikálovému hereckému souboru plnému mladých všestranných talentů, který budujeme a cizelujeme už několik let a který si získal u diváků i kritiky renomé. Vlasy chápu jako zúročení této zhruba desetileté cesty a jsem rád, že našim muzikálovým herečkám a hercům můžeme nyní nabídnout takovou příležitost,“ říká majitel Divadla Kalich Michal Kocourek. „Diváci se dočkají všeho, co od muzikálu Vlasy čekají – písní, které už se staly nesmrtelnými, a příběhu, který je velkou oslavou lásky, svobody a tolerance, tedy hodnot, o něž se musíme bát a chránit je dneska stejně jako tenkrát. Nastudovat tento muzikál pro nás znamená právě nacházet, čím oslovuje nejen pamětníky, ale především současnou mladou generaci, vrstevníky jeho hrdinů. Je toho až překvapivě hodně. Ostatně pocity nejistoty, jisté rozčarování, chuť vymezit se, hledání vlastní identity, ale i lásky a radosti prožívají mladí lidé napříč dekádami vlastně stejně, v tom důležitém určitě. Právě o tom chceme naše Vlasy hrát a dokázat, že jsou nadčasové – svým sdělením i hudbou, která je doprovází. Tomuto muzikálu nehrozí, že by zapadal prachem, protože má co říct.“

Šimon Caban, Jiří Josek
Šimon Caban, Jiří Josek


Verze, kterou uvede Divadlo Kalich, si bere jak z legendárního Formanova filmu, tak původní divadelní podoby. A v neposlední řadě koncepce muzikálu je postavena na současném pohledu na legendární dílo a témata v něm obsažená.

„Každá generace přichází s něčím novým a změny jsou čím dál tím rychlejší. Nechtěli jsme, aby diváci sledovali nějaké retro zoo, kde pobíhají vlasatci s džínovými vestami na chlupatých prsou. Vždyť dneska se holí i muži! Tak o čem to chcete hrát? O boji mladých proti establishmentu? Spousta nadšených mladých volí Zemana, Putina nebo Trumpa… Ale na jednom se shodnem – Make love, not war,“ usmívá se Šimon Caban a pokračuje: „Každý si chce logicky užít, a nač bojovat za svobodu jinde, když si ji můžu užívat tady – slovy jednoho z hrdinů muzikálu. V dnešním globálním světě je všechno to, co bylo dřív daleko a nás se netýkalo, doslova za humny. Jsme toho součástí. Naše společnost na to není zvyklá, nemáme tenhle pocit v povědomí. A proto stále říkáme „oni“, „tam“, a přitom jsme to my, tady. My padesátníci také máme tendenci říkat mladým, že dělají binec. Ale není to naopak? Neudělali jsme jim tu binec my a oni ho budou muset po nás uklízet? Rebelie mládí je zdravá, a jakkoli jsou hrdinové Hair v dnešní pragmatické době odsouzeníhodní i mezi mnohými cílevědomými mladými za svůj – pro mnohé – parazitující způsob života, byli to především oni, kdo „vymysleli“ ekologii, vegetariánství, prostý život nenáročný na hmotné statky a vůbec hodnoty, které jsou dnes in. A drogy? Komu nepřijde život samotný dost adrenalinový, stejně si k nim cestu najde a není mu pomoci.“


Tvůrci zvolili podtitul květiNOVÉ děti. Předznamenává přístup k inscenování této legendy? Bezpochyby ano: „Muzikál Vlasy je ikonické dílo světového muzikálového žánru. Mě to při práci ruce nesvazuje. Už jen proto, že jsem tancoval pod taktovkou fenomenální Twyly Tharp, choreografky, která spolupracovala s Formanem nejen na Hair, ale i na Amadeovi, kde jsme měli jako členové Baletní jednotky Křeč tu čest tančit ve finální scéně Dona Giovanniho. A pak jakkoli je muzikál Hair padesát let starý, platí jeho apel dodnes a já, spolu s protagonisty i diváky, žiju v přítomnosti a má to tedy smysl,“ zdůraznil Šimon Caban.

Inscenace sice nebude jakýmsi politickým manifestem, přesto chce poukázat třeba na to, že boj s komunismem v nás ještě není dobojován, a varovat před tím, že pocit, že „se to nemůže opakovat“, je sakra ošidný.

Překladatel Jiří Josek popsal, co je největší úskalí překladu tohoto muzikálu: „Muzikál Hair je autorské divadlo, ve kterém mladí lidi jdou před publikum za sebe, a tématem je skutečnost, která se v USA v danou chvíli děje, a jejich reakce na ni. Když se Hair dělaly v Pyramidě v roce 1996, překlad na to musel nějak reagovat. Po dohodě s pány režiséry jsem text mírně aktualizoval, dodal i některé české reálie, musel jsem značně ubrat z nadšeneckého mládežnického kolektivismu některých písniček, které originál obsahoval, ale nešťastně tak evokoval dobu u nás nedávno překonanou, a posílil jsem naopak planetární a kosmologické aspekty ve hře. Američtí agenti velice dbají o to, aby byl překlad věrný originálu, často žádají zpětný překlad. Naštěstí při přípravě inscenace byl v Praze autor James Rado, který mně ochotně dovolil, abych mu celý český text přeložil ústně v hale hotelu, kde bydlel, a nechal si vysvětlit, proč byly některé posuny oproti originálu nutné.
Myslím, že mladí lidé dnes nejsou zas tak odlišní od mých vrstevníků v té době. Žijou v partách, chtějí mít co nejvíc zážitků a začínají se aktivně starat o to, co se kolem nich děje. Myslím, že jsou výrazně zodpovědnější, než jsme byli my. Ale základní témata, která hra obsahuje, jsou živá dodnes: vztah rodičů a dětí a především neustálá přítomnost válek a zabíjení ve světě. Byl bych velice vděčen, kdyby se ovšem kromě těchto témat neztratilo i to, co mě na hře baví nejvíc: pocit radosti, odvazu, rebelantství a hlavně všeobjímající láska.“


Roli Bergera si zahrají Přemysl Pálek nebo Roman Tomeš. „Je to legendární muzikál a byl by hřích si v něm nezahrát. Živočišnost, bohémství, láska, drogy a sex. Zas mi někdo ušil roli na míru!,“ v nadsázce poznamenal prvně jmenovaný. Roman Tomeš dodává: „Vždycky mě bavila revolta, která má hlubší dosah. Vlasy jsou pro mě generační výpověď. Výpověď lidí, kteří naplno otevírali témata, o nichž jiní nemluvili. Hippies chtěli mír, lásku… sice to s tím sexem a drogami možná občas přeháněli, ale byl to jejich útěk před realitou, s níž nesouhlasili, do jejich reality, kde cítili všechno štěstí světa. Kdybych žil v té době, zcela jistě bych byl taky hipísák, takže se nemůžu dočkat, že si to naplno užiju alespoň na jevišti. Navíc je to nádherný zpívání!“

O místa v hereckém obsazení nových pražských Vlasů byl na konkurzech obrovský zájem, zúčastnily se ho tři stovky herců a tanečníků… Vlasy propojí obsazení, které znáte například ze Srdcového krále, a pak se záměrně vybíralo z mladých talentů. „Vzhledem k tomu, že Hair musí fungovat především jako „mladá parta“, rozhodl jsem se i pro ně a myslím, že je jim muzikál ušitý přímo na tělo. Ale řada „starých dobrých brachů“ z mé dřívější spolupráce tu k mé radosti zůstala,“ usmívá se Šimon Caban.

.....
foto: Michal Novák