Z tiskových konferencí

Nové perspektivy pohybu
vydáno: 4.4.2013
Program 19. ročníku Česká taneční platforma – festivalu českého současného tance a pohybového divadla – spojuje několik témat: společenská a mocenská manipulace, hledání vlastní identity nebo svazující odkaz minulosti. Na všechny tyto otázky umělci reagují fyzickým vyjádřením revolty, novou perspektivou pohybu. Česká taneční platforma představí od 11. do 14. dubna 2013 dvanáct nejzásadnějších děl uplynulého roku a konat se bude na šesti pražských nezávislých scénách (v Ponci, Alfredu ve dvoře, Divadle Archa, La Fabrice, Studiu ALTA a Experimentálním prostoru ROXY/NoD). Organizátorem festivalu je stejně jako v minulých letech občanské sdružení Tanec Praha.

„Česká taneční platforma je nejvýznamnějším bodem české taneční sezony,“ říká Yvona Kreuzmannová, předsedkyně Tance Praha o.s. a mezinárodní poroty České taneční platformy. Následovat bude festival Tanec Praha (27.5. – 4.7.), který letos oslaví 25 let existence a který naopak představí to nejlepší z mezinárodní scény. Neúčast českých umělců na pražských představeních má však jednoduché vysvětlení, vyjedou totiž s prezentací svých projektů do regionů.


Alžběta Lupíšková (koordinátorka projektu M4m), Markéta Perround (spoluředitelka festivalu TANEC Praha),
Yvona Kreuzmannová, ředitelka festivalu TANEC Praha, Katarína Ďuricová (koordinátorka festivalu Česká taneční platforma)


Odborná porota vybírala z 36 přihlášených inscenací, které se ucházely o zahrnutí do hlavního programu ČTP 2013. „Porotu zajímaly prioritně dvě věci: za prvé sdělení/téma/vize; jeho originalita, objevnost, překvapivost, ojedinělost, nezaměnitelnost, výraznost, jeho závažnost (emocionální, imaginativní, psychologická či společenská), za druhé choreografický rukopis/styl/jazyk (v kontextu aktuálních tanečních jazyků) jako výraz individuálního autorského stylu a jako sama integrální součást sdělení. Porota také vnímá, a nemůže ani jinak, každé dílo v kontextu – uměleckém, společenském i v kontextu osobního vývoje toho kterého choreografa,“ osvětlila důvody výběru 11 finálních děl Nina Vangeli, renomovaná taneční publicistka a jeden z členů dramaturgické rady.

„Český tanec je velmi dobré formě, ten vzestup pozoruji již tři roky. Potěšitelné také je, že každý rok se v programu České taneční platformy objevují nová jména. Český tanec inklinuje spíše k fyzickému divadlu, ale objevuje se i konceptuální přístup,“ dodala Nina Vangeli. V této souvislosti, kam se česká scéna posunula, rádi připomínáme, že čeští umělci loni historicky nejvýrazněji bodovali v rámci evropské platformy Aerowaves a o „americkém úspěchu“ Miřenky Čechové s projektem S/He is Nancy Joe bylo již také napsáno mnohé... Důležitým bodem České taneční platformy je také kontakt výkonných umělců se zahraničními producenty nebo série diskusí, jichž se pochopitelně mohou účastnit i zájemci z řad diváků, se členy jury a dalšími hosty, jimž dominuje jméno Johna Ashforda, ředitele Aerowaves. Proběhne také několikadenní kritický Ateliér čtení tance, a když budete mít chuť na změnu, nenechejte si ujít koncertní vystoupení Lenky Dusilové v divadle Ponec.


Katarína Ďuricová, Nina Vangeli


Festival Česká taneční platforma každoročně uděluje tři oborová ocenění: Tanečník / Tanečnice roku, Taneční inscenace roku a Cenu diváka. Tanec Praha se jakožto organizátor letos rozhodl poprvé vytvořit ceny, které vítězové při vyhlášení obdrží. Na návrhu tvorby festivalového ocenění s Tancem Praha spolupracuje mladá sochařka Veronika Plátková. Proč ocenění konečně dostává hmatatelnou podobu, vysvětluje koordinátorka festivalu Katarína Ďuricová: „Byť najlepším tanečníkom alebo získať ocenenie za najlepšie predstavenie uplynulého roku je cenou motivačnou a býva morálnou podporou tvorcov. Snažíme sa tanečníkov utvrdiť v ich presvedčení, že idú správnym smerom, ich práca je sledovaná a odborná i laická verejnosť si jej váži.“ Dále se v rámci platformy soutěží o Cenu za světelný design, kterou uděluje partner festivalu – Institut Světelného Designu. Všechny ceny budou vyhlášeny a vítězům předány v rámci festivalu TANEC PRAHA 2013.

O držitelích cen rozhodne mezinárodní festivalová porota, účast v ní přislíbily významné osobnosti zahraniční i domácí taneční scény.


Alžběta Lupíšková, Markéta Perround, Yvona Kreuzmannová, Katarína Ďuricová, Nina Vangeli


„Troufám si tvrdit, že letos máme nejlepší program platformy v její téměř dvacetileté historii. I přes řadu konkurenčních akcí v EU projevilo zájem o účast na akci už na 40 zahraničních expertů. Český tanec budí pozornost a je stále více oceňován v zahraničí. Dělá skvělou vizitku naší zemi. O to smutnější je, s jakou podporou musí živořit, zahraniční kolegové si leckdy myslí, že neumíme počítat, když uvádíme, že tanec v ČR čerpá ze státního rozpočtu na veškeré tvůrčí projekty, dílny, aktivity a festivaly (včetně TANCE PRAHA) cca 360 tis. EUR, tj. 9 mil. Kč. Zní to jako špatný vtip,“ dodává Yvona Kreuzmannová.

Každá tisková prezentace aktivit občanského sdružení Tanec Praha poukazuje na nesystémový přístup k formám živého umění v naší zemi. Slyšte tedy další paradox. Zatímco hlavní město Praha zajistila pro Českou taneční platformu grantovou podporu druhou nejvyšší v historii všech ročníků (a přidělila festivalu vázaný víceletý grant), a tak po dlouhé době vyrovnaný rozpočet umožňuje zajistit důstojné podmínky pro zahraniční hosty a dokonce zvýšit žalostné honoráře účinkujícím, podpora tanečního umění ze strany Ministerstva kultury meziročně propadla o dalších 30 %. Na prestižní festival Tanec Praha zbyla almužna, v porovnání s rokem 2008 propad o neuvěřitelných 60 %, ačkoliv od grantové komise tento festival získal nejvyšší možný počet bodů. Letošní ročník festivalu Tanec Praha byl tak ohrožen a vůbec se nemusel konat. Naštěstí stal se malý zázrak, jak prozradila Yvona Kreuzmannová: „Samozřejmě podnikáme další kroky, abychom křížovým způsobem rozpočet ubalancovali. Kromě různých forem fundraisingu jsme se odhodlali jít do neuvěřitelně složitého grantu na festivaly, z programu EU Culture. Neměli jsme tam přitom žádnou prioritu, nejsme členy asociace a logicky jsme byli ze všech stran zrazováni, že nemáme šanci. Nicméně žádost jsme podali...a výsledek je neuvěřitelný: skočili jsme na prvním místě z 235 přihlášek. Program je zachráněn. Obdrželi jsme grant ve výši 100 tis. EUR. Čerpání grantu ovšem předpokládá spolufinancování zhruba ve stejné výši na národní úrovni či z vlastních zdrojů, snad to splníme.“

Program České taneční platformy 2013.

-mys-
[foto: Michal Novák]