Z tiskových konferencí

Příběh kata Mydláře jako muzikál
vydáno: 14.2.2011
Divadlo Broadway ožije romantickým příběhem kata Mydláře, tajemného muže, jehož život je opředený mýty i předsudky. Stane se tak v původním českém muzikálu Kat Mydlář skladatele Michala Davida. Texty připravil Lou Fanánek Hagen a režisérem inscenace je Libor Vaculík, k jehož jménu neodmyslitelně také patří profese choreografa.

Daniel Hůlka
Daniel Hůlka jako Kat Mydlář (ukázka z muzikálu)


V těchto dnech tvůrci a všichni účinkující dolaďují poslední detaily. Je to až s podivem, jak krátkou dobu trval celý proces spojený se vznikem nového muzikálu. Věřte nevěřte, s komponováním, přípravou textů a vůbec intenzivní prací se započalo v září minulého roku. Potvrzuje to i Lou Fanánek Hagen: „Byl to tentokrát opravdu kalup, logicky muselo vznikat mnoho třecích ploch, ale dokázali jsme se s tím vypořádat. Copak texty, obtížné bylo zvládnout vše organizačně! Dlouho jsem neměl představu o komplexní linii příběhu, psal jsem texty - podobně jako pracovali ostatní - v rychlíku, ale byli jsme potom společně překvapeni, jak to všechno do sebe nakonec zapadlo.“

„Ano, bylo to hodně na pres, tlačili jsme na sebe, i chudák Fanánek měl docela hoňku, ale ústřední písně i duety jsou opět otextovanány skvěle,“ říká Michal David.

Bohuš Matuš, Marian Vojtko
Bohuš Matuš, Marian Vojtko


Stalo se již tradicí, že před každým novým muzikálem divadel Broadway nebo Hybernia vzrůstá zvědavost, s jakými kostýmy přijde renomovaný výtvarník Roman Šolc. Tentokrát všem vyrazil dech. Na rozdíl od předchozích muzikálů neuvidíte kostýmy dobové, ale moderní, chcete-li nadčasové. „Romanu Šolcovi se velmi povedly,“ chválí Michal David, „celá ta výprava byla hodně nákladná a drahá, ale chtěli jsme divákům nabídnout zas něco víc, než co diváci mohli vidět v předchozích muzikálech. Naší snahou je s každým projektem přijít s něčím novým, neobvyklým...“

A tak počítejme: Představitel hlavní role vystřídá během představení osm kostýmů, které mají několik variant. Přišly asi na 250.000 Kč. Postava Dorotky vystřídá během představení pět kostýmů, též v několika variantách, a stály 120.000 Kč. Pro představitelky Žofie je připravena sada tří kostýmů v ceně 100.000 Kč. Jan Jessenius rovněž tři kostýmy s variantami, ty přijdou na 200.000 Kč. Celkem pro potřeby inscenace bylo vyrobeno 220 kostýmů v hodnotě 2,5 milionu korun.
„Inspiroval jsem se ze současné módy – od extravagantních módních návrhářů, jako je např. Jean Paul Gaultier, Armani ad. Něco ve stylu Madonny nebo Lady Gaga. Kostýmy pro muzikál Kat Mydlář byly pro mne velkou výzvou. Vyžadovaly speciální zpracování střihu, aby se herci mohli pořádně pohybovat. Každý kostým navíc musí držet charakter role. K tomu se mění podle děje a podle přibývajícího věku postavy,“ uvedl Roman Šolc.

Daniel Hůlka, Alžběta Bartošová
Daniel Hůlka, Alžběta Bartošová (ukázka z muzikálu)


Nejobtížnější a nejdražší kostýmy si obléknou na závěr představení hlavní představitelé Dorotka a Kat Mydlář. Roman Šolc jim říká „závěrečné – posmrtné“ a je na ně nejvíce pyšný. Jsou speciální mj. v tom, že mají zabudované ledkové žíly, a celý kostým tak svítí. Žárovičky na kostýmu budou ovládané na dálku spolu se světly ostatními. „Aplikovat svítící ledky do šatů není složité, jen na divadle něco takového je samozřejmě výjimečné,“ okomentoval technickou vychytávku Jindřich Trapl, který je spoluautorem projekcí. Efekty tím ani zdaleka nekončí. Na tiskové konferenci byla předvedena ukázka barevných laserů, na scéně již také byly připraveny údajně ty nejnovější ledkové stěny, které se dají pořídit...

Daniel Hůlka
Daniel Hůlka


Vedle ohromujících výčtů cifer vyjadřujících nákladnost projektu, po slovech, že se na ploše jednoho představení dočkáme okolo 400 světelných změn, nebo vedle neustále zdůrazňované přelomovosti muzikálu Kat Mydlář, se až někde v koutku krčí jeho divadelní ambice. Na tiskové konferenci zúčastnění tvůrci o ní nepřesvědčili ani náznakem. Zhodnocení revolučnosti technologií a nakolik přemíra efektů může přinést divadelní zážitek, necháme na mínění vás, diváků. Otázkou s nejistou odpovědí také zůstává, zda-li se dočkáme něčeho nového v kompozičním a aranžérském rukopisu skladatele Michal Davida nebo stane-li se rovnou zázrak: vznik a kompletní realizace muzikálu během necelého půlroku by se totiž jinde ve světě rovnalo producentské sebevraždě.