Z tiskových konferencí

Albeeho kontroverzní Koza se vrací na pražská divadelní prkna po dvaceti letech
vydáno: 19.3.2024
Divadlo Bez zábradlí uvede koncem března v režii Ondřeje Zajíce inscenaci Koza aneb Kdo je Sylvie od oceňovaného dramatika, držitele několika Pulitzerových cen, Edwarda Albeeho. Toto dílo se řadí mezi jedno z nejkontroverznějších počinů současné moderní dramatiky vůbec. V tragikomedii pojednávající o lásce, která překoná vaše očekávání i hranice, se v hlavních rolích představí Petra Špalková a Hynek Čermák. Dále se v inscenaci objeví Vilém Udatný, Bořivoj Čermák nebo Matěj Votoček.

„Inscenace, které se v Divadle Bez zábradlí snažíme uvádět, jsou založené na hereckých výkonech a pro divadlo našeho typu je tento titul drahokam. Skrze Albeeho velmi chytře napsanou hru můžeme i rozvinout spolupráci s Hynkem Čermákem. Předstupujeme před diváky s kontroverzní komedií, zároveň tragédií, myslíme si, že spousta lidí v ní zahlédne vlastní životy… ve smyslu domácích hádek. To, co je naznačeno v anotaci, totiž vůbec není to hlavní gró. Albee nám předkládá mistrovskou studii o „nějaké“ identitě a o tom, co je normální, nebo jak nahlížíme na „něco“, co se vymyká…,“ uvedl na tiskové konferenci principál divadla Karel Heřmánek ml.

Ondřej Zajíc, Hynek Čermák a Vilém Udatný na tiskovém setkání v Divadle Bez zábradlí
Ondřej Zajíc, Hynek Čermák a Vilém Udatný na tiskovém setkání v Divadle Bez zábradlí


„Mám pocit, že hra se nás snaží upozornit na to, že zapomínáme, do jak extrémních situací nás osud může přivést. A klade otázku, jak bychom asi dnes reagovali na osobní apokalypsu biblických rozměrů,“ vysvětluje režisér Ondřej Zajíc. „S Hynkem Čermákem jsme se domluvili, že budu hledat takový text, který nás opravdu „dostane“. Po letech jsem si znovu přečetl „Kozu“ – hru o krizi středního věku – a jen jsem si znovu potvrdil, že Albee zřejmě byl ten nejlepší moderní dramatik, který chodil po této zemi. Dal jsem hru přečíst Hynkovi, pak mi volal zpět, a říkal mi, že se dlouho tak dobře nepobavil. Víte, když se herec při čtení hry směje nahlas, je jasné, že máte vyhráno. Z pozice režiséra je možnost inscenovat tento titul splněným snem. Když odmyslíme dramaturgické důvody, jako že vás tento text něčím provokuje a dráždí, je tu ještě jeden důvod řekněme nedramaturgický, a to je právě Hynek Čermák. Je tomu skoro třicet let, kdy jsme spolu byli na DAMU a dělali ty školní inscenace. Nyní jsme oba ve fázi, kdy jsme šli před padesátkou na volnou nohu a možná se nám i zastesklo po starých časech. Divadelníci cítí, že ta hra je výjimečná, ale také vědí, že bude přijímaná v kontroverzi. Jako komplikaci to však nevnímáte. Nesnáším samoúčelné provokování. Albee vymyslel fór, který je těžce za hranou, ale nakonec obdivujete, jak je to promyšlené do každičkého detailu a navíc velice vtipné.“

Karel Heřmánek ml., Ondřej Zajíc, Hynek Čermák, Bořivoj Čermák, Matěj Votoček, Vilém Udatný
Karel Heřmánek ml., Ondřej Zajíc, Hynek Čermák, Bořivoj Čermák, Matěj Votoček, Vilém Udatný


„Koza je komedie o strašlivé neschopnosti pochopit nepochopitelné, je to silně aktuální text, který diváka dostane za hranice jeho možností,“ říká Hynek Čermák, který ve hře ztvárňuje úspěšného architekta Martina. „Je docela těžké tu moji roli „umyslet“, text je plný odboček a nemám problém přiznat, že z toho dochází i fyzické síly (samozřejmě v ten nejnevhodnější čas před premiérou). To je ale vlastnost té hry. Jsem relativně zkušený herec a Albee mi právě podal důkaz, že herectví je mrcha v tom, že s každou rolí začínáte od začátku…
Čtu spoustu scénářů, mnohokrát žasnu, jaké příběhy se dostávají na stůl. Nemají hlavu ani patu a když to někdo protlačí k realizaci, je spoluviníkem rozpadu inteligence naší společnosti. Proto potřebujeme Albeeho, jehož text není plácnutím do vody, nemá kladné znaménko a i přes svou vnitřní složitost donutí diváka myslet. Nejen diváka, je to text, který donutil myslet mě!“ (smích)


„Moje role zastupuje ten většinový názor a mým úkolem je i takovou figuru obhájit, aby na jevišti fungovala,“ říká Vilém Udatný.
„Ty hraješ Facebook?,“ pobaveně zareagoval Hynek Čermák.
„Jsem asi trochu citlivý tvor a otázky, které nám hra předkládá, si připouštím i já. Pro mě je to bravurní text o hranicích zkoumání tolerance a kladení si otázek velmi neobvyklých. V běžném životě jsem se naštěstí s tak silnou esencí ještě nesetkal, jsem rád, že se tak stalo na divadle. Na jednu stranu nesmírně zajímavé, na druhou těžké. Možná stačí pohled do očí a pustit si ty otázky do srdce…,“ dokončil svoji myšlenku Vilém Udatný.

Hynek Čermák má jasno: „Postavu Martina chápu od začátku zkoušení. Naprosto. Jen vy, diváci, si to budete muset vstřebat nárazem. Tento typ dramaturgie není rozhodně pro každého, některého diváka možná i naštveme. Rozumím, proč to Albee napsal právě takto, je to i důvod, proč jsem ten úkol rád vzal. Kdyby se mi poved výkon, který by divákům něco předal, bylo by to super.“

Tragikomedie o tom, kdo a co je vlastně normální a zda máme právo odsuzovat druhé jen proto, že se vymykají našim představám a očekávání, uvede Bez zábradlí po dvaceti letech od posledního pražského nastudování Martina Čičváka v Činoherním klubu, kde excelovali Juraj Kukura s Emílií Vašáryovou, ve čtvrtek 28. března 2024.

zpracoval + foto: Michal Novák