Z tiskových konferencí

Vrcholné dílo irského moderního dramatu v Divadle Ungelt
vydáno: 6.10.2021
Po dvou oficiálních premiérách inscenací již dříve prezentovaných na Letní scéně Divadla Ungelt se 16. 10. 2021 na kamenné scéně tohoto divadla odehraje česká premiéra hry Toma Murphyho v režii Marka Němce Zpívat jako Gigli. Divákům se v ní představí Radek Holub, Jiří Hána a Monika Zoubková.

Zpívat jako Gigli je vrcholné dílo irského moderního dramatu, které zkoumá, proč – zvláště dnes – tak moc potřebujeme krásu (v tomto případě zpěv operního pěvce Beniamina Gigliho). A přestože se jedná o hru napsanou již v roce 1983, tedy tvořící i v repertoáru Divadla Ungelt, které se snaží uvádět zejména nejaktuálnější a nejnovější hry (napsané ideálně po roce 2000), výraznou výjimku, jde o hru dle uměleckého šéfa Pavla Ondrucha natolik aktuální, že po prvním jejím přečtení jej ani nenapadlo, že by mohla být až tak „stará“ – a to právě s ohledem na to, jak je aktuální.

Vůbec první uvedení této hry na českém jevišti má být tedy událostí pro všechny, kteří milují typicky irskou kombinaci groteskního humoru a filozofie. Jak titul přibližuje umělecký šéf divadla Pavel Ondruch: „Přestože je Tom Murphy, který zemřel v roce 2018, obecně považován za největšího irského dramatika 20. století (o jeho hrách zkoumajících všechny možné podoby lidské spirituality byly napsány stohy knih), na české jeviště se zatím dostal pouze jeden jeho text – Bailegangaire aneb Město beze smíchu. Uvedení jeho vrcholného dramatu o dvou mužích, kteří ve světě plném materialismu hledají trochu duchovna a krásy, je proto také splacením dluhu tomuto velkému dramatiku. Zároveň to je i pocta českému překladateli Julku Neumannovi, který tuto svou oblíbenou hru přeložil těsně před tím, než zemřel. Když se tehdy od nás dozvěděl, že ji nasadíme do repertoáru, zajásal nejen proto, že to bylo asi tři týdny potom, co zemřel Tom Murphy a důvod znovu ho přivést na české jeviště byl o to větší, ale také proto, že Julek Neumann věřil, že je Gigli pro Ungelt naprosto ideální. Tehdy nám o hře napsal: ‚Je to jedna z mála moderních her s katarzí, a jako všechno, co Tom psal, s katarzí nečekanou a o to více očišťující.' I proto nad textem okamžitě zajásal režisér Marek Němec, o němž jsme věděli, jak moc miluje irskou současnou dramatiku, která z Murphyho vychází.“



z inscenace Zpívat jako Gigli (foto: Jan Malíř)
z inscenace Zpívat jako Gigli (foto: Jan Malíř)


Pro Marka Němce se jedná již o druhou režijní spolupráci s Divadlem Ungelt. V roce 2017 zde premiérově uvedl existenciální tragikomedii Život podle Jonesových. Jak uvedl na tiskové konferenci, ve hře Zpívat jako Gigli objevil zejména velké a krásné herecké příležitosti, pro něž se v Ungeltu podařilo najít obsazení snů, které vyšlo i přes dvouleté čekání na uvedení této hry. Při této příležitosti zmínil Marek Němec velký dík Ungeltu, který dva covidové roky počkal a stále inscenaci Zpívat jako Gigli hodlá uvádět, ačkoli se nejedná o nic snadného. „Kvůli dvouletému čekání, které přišlo v okamžiku, kdy hra sice byla připravená, ale stále se nezkoušela, bylo a je nezbytné stále znovu k ní nacházet nový a nový vztah,“ konstatoval.

Stejně jako v případě Marka Němce se o první setkání s Ungeltem nejedná ani v případě Radka Holuba a Jiřího Hány. První jmenovaný zde několik let exceloval společně s Františkem Němcem ve strhujícím psychologickém dramatu Expres na západ. Jiřího Hánu mohou diváci v Ungeltu v současné době vídat v inscenaci Kdokoli může dělat cokoli. Na rozdíl od nich Monika Zoubková se na scéně Divadla Ungelt představí poprvé, ačkoli, jak sama konstatovala „kolem Ungeltu chodím přes dvacet let, vždy jsem si říkala, že tady bych si ráda zahrála, viděla jsem tu spoustu inscenací a možnost účinkování tady je pro mě tedy splněný sen.“

Stran obsazení i výběru hry jde přitom v tomto případě o jedinou výjimku v obvyklém způsobu výběru her v Divadle Ungelt. Zatímco standardně Ungelt hledá hry pro „své“ herce, věrné spolupracovníky, z nichž každý má svobodnou volbu toho, co a s kým chce hrát, což ředitel Milan Hein respektuje, protože již více než čtvrtstoletí buduje Ungelt jako profilovou hereckou scénu a „své“ kmenové herce si tedy hýčká, tentokrát se nejprve dohodli právě režisér inscenace Marek Němec s uměleckým šéfem divadla Pavlem Ondruchem. Shodli se na hře, která bude uvedena, a společně pak přišli i s oním vysněným obsazením.

Zpívat jako Gigli se poprvé představí již zmiňovaného 16. 10. 2021, načež pak Divadlo Ungelt v této sezóně čeká ještě celá řada premiér dalších.
30. 11. 2021 se odehraje česká premiéra hry Stephena Temperleye Krásná vzpomínka v režii Martina Čičváka s Ondřejem Brouskem a Bárou Štěpánovou. V lednu 2022 se chystá premiéra zbrusu nového Recitálu Jitky Molavcové, která jím naváže na nejlepší tradici dramatického šansonu.
V další české premiéře 5. 3. 2022 se na scéně Divadla Ungelt představí Anežka Šťastná a Jiří Langmajer. Půjde o premiéru hry Cesta k vodopádům autora Leeho Blessinga v režii Michala Dočekala. Pavel Liška, Alena Mihulová a Pavel Nový se objeví v české premiéře hry Pstruzi v režii Jakuba Šmída v dubnu 2022 a v další premiéře, v červnu 2022 poslední v této sezóně, se diváci ve hře Staří mistři mohou těšit na Františka Němce a Milana Heina v režii Milana Schejbala.

Jak uvedl na tiskové konferenci ředitel divadla Milan Hein, po představení všech plánovaných premiér se tak Divadlo Ungelt dostane na dosud nevídanou metu, a sice dvaceti titulů na repertoáru, z nichž každý se tak na program (po častějším uvádění krátce po své premiéře) dostane jednou až dvakrát měsíčně, a kromě toho na zájezdech.

zpracovala Iva Bryndová