Zpráva

Člověk v provizoriu
vydáno: 17.5.2019
Současný příběh se odehrává v rodině alkoholického zestárlého podnikatele Egona Krauseho, který svou vilku na maloměstě obývá s druhou ženou Annemarií, macechou svých dvou již dospělých dcer. Starší dcera, těhotná a psychicky nemocná Martha v domě rovněž přežívá, a to se svým mužem Thomasem Hoffmannem. Mladší dcera Helena zde pobývá provizorně v rozestavěném pokojíku, jelikož nemá kam se vrtnout. Vše se začne hýbat v okamžiku, kdy Thomase, cynického komunálního politika, navštíví bývalý spolužák Alfred Loth, novinář levicového plátku, se kterým se neviděli dvanáct let. Nezvaný host svými otázkami a flirtem s Helenou způsobí, že se postupně odhalují trhliny v rodinných vztazích. Situace zpočátku působí spíše tragikomicky, ale postupně se drama zahušťuje do nesnesitelného dusna, které vyhřezne jako kýla. Možná by mohl nějak pomoci rodinný lékař doktor Peter Schimmelpfennig, který se ale bojí života stejně jako smrti a je další ztracenou figurou…

„Vypadá to, jako bychom stáli na prahu nové epochy, jejíž název a význam ještě neznáme. Tato podprahová myšlenka nadcházející změny je přítomná také v Hauptmannově dramatu Před východem slunce. Ale zatímco název jeho dramatu stále doufá, že snad přijde svítání a nový den, drama samotné končí katastrofou. Na tomto příkladu v soukromém mikrokosmu Hauptmann oznamuje zmizení člověka. Za civilizovanou fasádou se člověk stává syrovým, zoufalým, nestálým živočichem. Je hrozivé, pokud je správná diagnóza doktora Schimmelpfenniga, postavy lékaře ve hře: „Lidstvo leží v agónii.“ Pak noc by porodila více noci a po východu slunce na nás bude čekat jen temnota.“ Ewald Palmetshofer

V dramatu Před východem slunce ukazuje Gerhart Hauptmann (1862) společnost, jejíž rychle dosažená prosperita jde ruku v ruce se zatvrzením srdce. Rakouský dramatik Ewald Palmetshofer (1978) aktualizuje Hauptmannovo rané dílo tím, že ho vyňal z jeho časového a lokálního ukotvení, osvobodil jej z vězení historického kontextu a zpřístupnil pro současnost. Odstraňuje Hauptmannovy centrální motivy ze sociálně politické reality konce 19. století a ve své rodinné studii zkoumá deformace a klinické obrazy neliberální společnosti, aby se v krizích jednotlivců zviditelnily širší společenské souvislosti. Temné rodinné tajemství u Hauptmanna je alkoholismus, který́ je předáván generacemi a vrhá rodinu do propasti. U Palmetshofera je touto temnou stránkou duševní onemocnění, kterou trpěla jak již nežijící matka, tak její dvě dcery Martha a Helene. Jakoby deprese byla přiměřenějším symptomatickým onemocněním naší doby.

Drama Před východem slunce (Von Sonnenaufgang), které s velkou radostí uvádíme v české premiéře, napsal Ewald Palmetshofer na zakázku pro divadlo v Basileji v roce 2017. Hra od té doby zazářila na několika evropských jevištích (např. v roce 2018 obdržela její inscenace z vídeňského Burgtheateru v režii Dušana Davida Pařízka Nestroyovu cenu za režii a ženský herecký výkon).

„Palmetshoferův virtuózní sociálně kritický text nabízí všem hercům možnost neobyčejně plasticky rozvinout své postavy. Každá ze sedmi postav dramatu je důležitým a nenahraditelným hlasem v této brilantní partituře. Režisér Thomas Zielinski nechává herce vyniknout ve skvělé partnerské souhře, v níž všichni hrají jako o život. Pro mě je tato mimořádná inscenace skvělým završením éry uměleckého šéfa Martina Františáka v divadle Reduta,“ dodává dramaturg Pavel Jurda.

zdroj zprávy: Petr Novák

Další zprávy