Počet komentářů: 0
Nový komentář

Zpráva z...
HaDivadlo
> Prezidentky

Kamila Polívková v HaDivadle režíruje Prezidentky
[28.8.2019]
Návratem tvůrčího týmu režisérky a výtvarnice Kamily Polívkové chystá brněnské HaDivadlo 6. září 2019 otevřít svou 45. sezonu, přestože inscenace tematicky spadá do cyklu sezony předešlé, která byla věnována tématu Práce. Z důvodu onemocnění v hereckém souboru bylo nutné premiéru přeložit. V profilové kritické komedii rakouského bouřliváka Wernera Schwaba (1958–1993) Prezidentky se představí Marie Ludvíková, Kamila Valůšková, Mark Kristián Hochman a hostující Monika Maláčová, stálá členka souboru brněnského Národního divadla.

Proslulá raná hra Wernera Schwaba, jednoho z nesmrtelných tvůrčích buřičů tepajících do hříchů či svědomí nejen domácí rakouské společnosti, otevírá téma vztahů tří „odložených dam“ na periferii dění, v důchodovém věku, a proniká do psychologie nevydařených kariér, upachtěných vizí a zanícené víry opuštěného člověka. Fyzické propojování vysokého a nízkého, svatého a fekálního je základním materiálem absurdní a zdánlivě bezdějové tragikomedie, která ve spodních vodách své nadsázky popisuje způsob, jakým uzavřená mysl v ústraní může imaginativně trávit čas a – schopností fantazie – odolávat zvěcnění a rezignaci.

Přítelkyně Greta (Monika Maláčová), Erna (Marie Ludvíková) a Marjánka (Kamila Valůšková) se objevují v doslovné „temnotě“ všednodenního. Aktualizovanou a biografickou rovinou inscenace je pak zhmotnění časté Schwabovy postavy Heřmana Červa (Mark Kristián Hochman), o níž se v některých hrách autora pouze mluví. Ten jako zavrhovaný syn Erny, brutální umělec a alter ego samotného Schwaba, na scéně jedná jako přehlížený pán situace a s vlastními kreativními úmysly do souboje figur razantně vstupuje. Scénografii, která je mu v tomto aktu tvůrčím plátnem i místem bezvýznamnosti podobných vyprávění na okraji (společnosti), navrhl Antonín Šilar, a o kostýmní řešení se postarala Anna Chrtková.

Prezidentky jsou na české scéně již poměrně známou hrou rodáka z Grazu, jehož průraznou, ale sebedestruktivní kariéru zpečetila silvestrovská smrt (podle dohadů sebevražda z přemíry alkoholu) v roce 1993. Nová interpretace v HaDivadle však získává speciální barvu v porovnání s prvním tuzemským uvedením Dušanem D. Pařízkem (1997), dnes stálým spolutvůrcem Kamily Polívkové na mnohých německojazyčných scénách.

Nejbližší následující premiérou HaDivadla bude rovněž ještě v září autorská inscenace Jana Lepšíka Doktorand Jan Faust z linie Studio (28. září) a poté již soubor začne pracovat na projektech nového cyklu Zdroje 45. sezony 2019/20. V pátek 20. září se HaDivadlo připojí k celospolečenskému Týdnu za klima (20.–27. 9.), čemuž v programu předchází série tematických akcí (projekce, diskuze, koncert) kolem derniéry inscenace Vojtěcha Bárty K antropocénu (18. 9.).

Sezona 44: Práce
Prezidentky

„Správně, proč by pár starých sádelnic jako my nemělo mít trochu legrace. Skoč pro víno!“
Česká populace stárne. V časech rekordní zaměstnanosti hrozí čím dál většímu počtu lidí budoucí nezaměstnanost (stroje). Jak využít léta oddechu? Stará se vůbec společnost o své znavené a vysloužilé? Jak stárnou herci? Dá se uhrát čilost?
Důchodkyně Greta, Erna a jejich služebnice Marjánka na konci svých propracovaných životů. Seschlá těla u stolu a jediná svobodná činnost, kterou lze provozovat bez omezení: mluvení. Dialog se mění v monolog a soucit byl kolektivně spláchnut do záchodu. Jak se zabavit? Kam se pohnout? Je vůbec potřeba někam chodit? Obraz odstrkované vrstvy společnosti, interiér domácí defektní demokracie. Každý má právo na svou smrdutou historku!
Návrat triumfální debutové komedie bouřliváka Wernera Schwaba (1958–1993) na českou scénu. „Kolosální lhář“ z rakouského Grazu znovu v akci.


Autor: Werner Schwab
Režie: Kamila Polívková
Scéna: Antonín Šilar
Kostýmy: Anna Chrtková
Dramaturgie: Viktorie Knotková
Spolupráce: Matěj Nytra
Asistentka režie: Alexandra Bolfová
Překlad: Josef Balvín
Obsazení
Erna: Marie Ludvíková
Greta: Monika Maláčová j. h.
Marjánka: Kamila Valůšková
Heřman Červ: Mark Kristián Hochman

Premiéra 6. září 2019
Reprízy 8., 12. (s dramaturgickým úvodem) a 13. září


zdroj zprávy: Marie Rotnáglová



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.