HaDivadlo
<< Noc tribádek | Psaní Ježíškovi >>
Werner Schwab
Prezidentky
Premiéra: 6.9.2019 | 1:30x
Překlad: Josef Balvín. Dramaturgie: Viktorie Knotková, Matěj Nytra. Scéna: Antonín Šilar. Kostýmy: Anna Chrtková. Hudba: Ivan Acher a citace. Režie: Kamila Polívková.
Slavná debutová komedie rakouského bouřliváka. Obraz odstrkované vrstvy společnosti, interiér domácí defektní demokracie. Důchodkyně Greta, Erna a jejich služebnice Marjánka na konci svých propracovaných životů. Seschlá těla u stolu a jediná svobodná činnost, kterou lze provozovat bez omezení: mluvení. Dialog se mění v monolog a soucit byl kolektivně spláchnut do záchodu. Jak se zabavit? Kam se pohnout? Je vůbec potřeba někam chodit? Každý má právo na svou smrdutou historku...
14! Termíny představení
Volby
Hodnocení (28)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 80 %
17.12.2021 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
85%. Schwabovy hry, někdy označované jako fekální dramata, v českých divadlech zaujaly především v inscenacích D. Pařízka, z nichž první byly „Prezidentky“. Na mnohovrstevnatý text, který má nekonečno skrytých významů a zároveň baví osobitým humorem, nahlédla K. Polívková jinou optikou a nenásilně jej aktualizovala. Trojici skvěle hrajících hereček dovedla k uchopení na hony vzdálenému jejich pražským kolegyním. Promyšlenému výkladu slouží neustále překvapující scénografie. Koncepce závěru je rovněž smysluplná a efektní, vyřčení scénických poznámek namísto akcí ale může neobeznámeného diváka zmást.
Kateřina Jírová 90 %
11.9.2020 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Se slavným debutem Wernera Schwaba se dámský tandem Ha-divadla popasoval velmi dobře. Inscenace neztrácí tempo a herečky dovedně gradují sled scének až do vítězné prohry. Jedině Marjánka (jedinečná Kamila Valůšková) snad odjede do svého nebe. Avšak souhra Moniky Maláčové a Marie Ludvíkové za Marjánkou nezůstává nikterak pozadu. Inscenace je posazena do roku 2009, kdy Brno navštívil papež. V kontrastu s touto expozicí nemusí režisérka ve vulgaritách tolik tlačit na pilu jako jiní režiséři, kteří Prezidentky inscenovali.
Lukáš Holubec 70 %
27.12.2019 | 742 hodnocení
+ souhlasím
--- Vyhrnout rukáv a strčit ruku do hajzlu --- (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Broody 90 %
26.11.2022 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Silně překvapující, originální a neotřelé, dosti fekální, humorné, s nečekaným a silným vyvrcholením (mít připravený mobil!).
Neberte s sebou svou tchýni ani nikoho trochu konzervativnějšího, toto je jen pro opravdu open-minded a otrlé diváky!!
Manžel byl naprosto nadšený (měsíc před tím jsme byli na příšerně nudné 'komedii', i když hvězdně obsazené, v jiném brněnském divadle) kde člověk počítal bolestně dlouhé do konce a litoval peněz za lístek. To ale není případ této hry. Sice je tu také několik 'klidnějších pasáží', ale jinak je ta hodina a půl opravdu zábavně strávená.. Za mě doporučuji.
Neberte s sebou svou tchýni ani nikoho trochu konzervativnějšího, toto je jen pro opravdu open-minded a otrlé diváky!!
Manžel byl naprosto nadšený (měsíc před tím jsme byli na příšerně nudné 'komedii', i když hvězdně obsazené, v jiném brněnském divadle) kde člověk počítal bolestně dlouhé do konce a litoval peněz za lístek. To ale není případ této hry. Sice je tu také několik 'klidnějších pasáží', ale jinak je ta hodina a půl opravdu zábavně strávená.. Za mě doporučuji.
Adam.dvoracek 60 %
4.10.2022 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony představitelek tří ženských archetypů bába/fuchtle/jeptiška jsou obdivuhodné pro moře textu, pobyt ve výškách i věrnost postavám.
Hra je absurdním dramatem, kde kontrastuje poetičnost textu s popisem fekálií a éterický patos je střídán vystřízlivěním, aby poté vygradoval do násilného absurdna.
Scéna je působivá a zaujme originálními nápady i neustálou přítomností "kulisáka" na scéně.
Až dosud je vše ku prospěchu věci, byť se nejedná o "lehkou podívanou". Pak se však jedna z postav pozvrací a tato pachuť z "nesmyslného režijního šoku" v divákovi už zůstane a pro nevolnost mu znemožní vnímat na představní to dobré...
Hra je absurdním dramatem, kde kontrastuje poetičnost textu s popisem fekálií a éterický patos je střídán vystřízlivěním, aby poté vygradoval do násilného absurdna.
Scéna je působivá a zaujme originálními nápady i neustálou přítomností "kulisáka" na scéně.
Až dosud je vše ku prospěchu věci, byť se nejedná o "lehkou podívanou". Pak se však jedna z postav pozvrací a tato pachuť z "nesmyslného režijního šoku" v divákovi už zůstane a pro nevolnost mu znemožní vnímat na představní to dobré...
Kozel 70 %
14.4.2022 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Kun*a sem, kun*da tam, ale bavilo mě to. Ze všech tří dam bych vyzdvihl zejména paní Valůškovou.
Mamaria 90 %
13.9.2020 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Krutý kontrast mezi vysněným životem a zpackanou, banální realitou. Herecký koncert páté cenové skupiny. Blahoslavení kdo chudí duchem jsou a také ty, kdo to tak dobře umí zahrát!
Jerman 70 %
4.12.2019 | 130 hodnocení
+ souhlasím
Hra složená víceméně z fantasmagorických křížících se monologů třech žen z nejnižších společenských vrstev. Schwabův text (výborně přeložený) je hrubý, místy obscénní, u Mariánky vyloženě nechutný a přesto nesmírně poetický. Usilovná výpověd těch prostých žen o jejich snových představách dává myslet na lidové vypravěče v povídkách Hrabala. Ne zcela srozumitelné využití kostýmů v závěrečném obrazu představení, ale vcelku velmi povedené. Psáno z pohostinského představení ve Studiu hrdinů v Praze.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.