Zpráva
Novinka na repertoáru brněnského HaDivadla, Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi, je výřezem z reality rodinných debat o globálním oteplování. Hrozby a příležitosti, které s sebou tyto domácí diskuze přinášejí, zkoumá režisér Ivan Buraj v tvůrčím týmu s dramaturgem HaDivadla Matějem Nytrou, filmovým tvůrcem Bohdanem Karáskem a výtvarníkem Pavlem Stercem. Inscenace je součástí dramaturgického cyklu HaDivadla pro 45. sezonu 2019/20 nesoucí název Zdroje. První diváci ji zhlédnou v premiéře již 31. ledna.
Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi je civilně pojatým vhledem do situace mezilidských konfliktů, komunikací a „polohování osobních pozic“ vůči otázkám klimatu či (ne)udržitelných životních stylů. Pozornost je zacílena na fenomén rodiny, jako jednotky, která reprezentuje společnost a její vznětlivé napětí. Tři generace – v obsazení matka (Simona Peková), starší dcera s podnikavým manželem (Kamila Valůšková a Jiří M. Valůšek), mladší dcera aktivní v environmentálním občanském hnutí (Táňa Malíková), a chybějící otec – přinášejí do pléna jednoho nedělního setkání škálu názorů, zkušeností i emocí a společně vzdorují kolapsu vzájemných vztahů.
Výlom z jedné bytové návštěvy a jejího vnitřního – jazykového – souboje zastupuje komplexní nesoulad ohroženého světa. „Zajímalo nás, jak se od tématu lehce stočí pozornost k emocím, agresi, ale jak se zase v nových kolech bitvy dá z faulů poučit, protože ve skutečnosti musí, jinak se věci nepohnou z místa,“ interpretují tvůrci záměry projektu, jenž vznikal polodokumentárním způsobem a v sezoně mu předcházel i volný cyklus přednášek sociologů nebo třeba členů klimatických organizací. Na autorském scénáři se vedle Ivana Buraje a dramaturga Matěje Nytry podílel filmový tvůrce Bohdan Karásek (dvakrát nominovaný za svůj debutový snímek na letošní Ceny filmové kritiky) a výtvarník Pavel Sterec (pedagog a mj. finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého 2015), který také vytvořil scénografické pojetí inscenace. Dominuje mu šev mezi fragmenty bytu a abstraktním infinitem scény.
Nekonečnost, ne/růst a motiv sdíleného prostoru jsou ostatně spojnicí, kterou inscenace Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi vytváří i směrem k další premiéře sezony, projektu Vnímání (28. března), na nějž naváže autorská adaptace slavného Melvillova románu Moby Dick (25. května) v první spolupráci HaDivadla se slovenským režisérem Rastislavem Ballekem. Závěr sezony pak bude patřit horizontální otevřené formě studiové akce Válku specializaci písek stroji povstalecký nerůst, kterou připravuje brněnský Ateliér intermédií z Fakulty výtvarných umění VUT.
HaDivadlo
Sezona 45: Zdroje
Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi
„Posloucháš se, když mluvíš?“
Rodina. Neděle. Diskuze po obědě. Tři generace.
Matka (otec chybí) – učitelka a bývalá disidentka, dcera s manželem – pracující v rodinné firmě na instalaci solárních panelů – a mladší dcera – účastnice klimatických protestů (byla párkrát u psychologa). Linie boje vedená uvnitř environmentálního diskurzu. Rozhovory v rodinách jako dnešní bojové pole klimatické krize. Čaj? Katalogy mediálních předobrazů. Vnější svět v našich intimních prostředích. (Dá se vnitřní a vnější oddělovat?) Jak být účinným subjektem změny? Co je hysterická reakce a kdo hranice „zdravé“ reakce určuje? Dá se vůbec uskutečnit změna ve společnosti „kultivovaně“? Není každý protest v perspektivě každodennosti nemocí? Hysterie versus pasivita. Studie dialogu. Probouzení společného vědomí. Uvidět budoucnost. Nechat organicky prorůst zeleň napříč chronicky se vracejícími pozičními spory?
Autoři: Ivan Buraj, Bohdan Karásek a Pavel Sterec
Režie: Ivan Buraj
Scéna: Pavel Sterec
Kostýmy: Kateřina Kumhalová
Dramaturgie: Matěj Nytra
Konzultace: Matěj Metelec
Obsazení
Eliška: Táňa Malíková
Zdena: Simona Peková
Kristýna: Kamila Valůšková
Milan: Jiří Miroslav Valůšek
Premiéra 31. ledna 2020
Reprízy 3. února (s dramaturgickým úvodem a besedou po představení), 17. února a 29. února.
zdroj zprávy: Marie Rotnáglová
Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi je civilně pojatým vhledem do situace mezilidských konfliktů, komunikací a „polohování osobních pozic“ vůči otázkám klimatu či (ne)udržitelných životních stylů. Pozornost je zacílena na fenomén rodiny, jako jednotky, která reprezentuje společnost a její vznětlivé napětí. Tři generace – v obsazení matka (Simona Peková), starší dcera s podnikavým manželem (Kamila Valůšková a Jiří M. Valůšek), mladší dcera aktivní v environmentálním občanském hnutí (Táňa Malíková), a chybějící otec – přinášejí do pléna jednoho nedělního setkání škálu názorů, zkušeností i emocí a společně vzdorují kolapsu vzájemných vztahů.
Výlom z jedné bytové návštěvy a jejího vnitřního – jazykového – souboje zastupuje komplexní nesoulad ohroženého světa. „Zajímalo nás, jak se od tématu lehce stočí pozornost k emocím, agresi, ale jak se zase v nových kolech bitvy dá z faulů poučit, protože ve skutečnosti musí, jinak se věci nepohnou z místa,“ interpretují tvůrci záměry projektu, jenž vznikal polodokumentárním způsobem a v sezoně mu předcházel i volný cyklus přednášek sociologů nebo třeba členů klimatických organizací. Na autorském scénáři se vedle Ivana Buraje a dramaturga Matěje Nytry podílel filmový tvůrce Bohdan Karásek (dvakrát nominovaný za svůj debutový snímek na letošní Ceny filmové kritiky) a výtvarník Pavel Sterec (pedagog a mj. finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého 2015), který také vytvořil scénografické pojetí inscenace. Dominuje mu šev mezi fragmenty bytu a abstraktním infinitem scény.
Nekonečnost, ne/růst a motiv sdíleného prostoru jsou ostatně spojnicí, kterou inscenace Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi vytváří i směrem k další premiéře sezony, projektu Vnímání (28. března), na nějž naváže autorská adaptace slavného Melvillova románu Moby Dick (25. května) v první spolupráci HaDivadla se slovenským režisérem Rastislavem Ballekem. Závěr sezony pak bude patřit horizontální otevřené formě studiové akce Válku specializaci písek stroji povstalecký nerůst, kterou připravuje brněnský Ateliér intermédií z Fakulty výtvarných umění VUT.
HaDivadlo
Sezona 45: Zdroje
Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi
„Posloucháš se, když mluvíš?“
Rodina. Neděle. Diskuze po obědě. Tři generace.
Matka (otec chybí) – učitelka a bývalá disidentka, dcera s manželem – pracující v rodinné firmě na instalaci solárních panelů – a mladší dcera – účastnice klimatických protestů (byla párkrát u psychologa). Linie boje vedená uvnitř environmentálního diskurzu. Rozhovory v rodinách jako dnešní bojové pole klimatické krize. Čaj? Katalogy mediálních předobrazů. Vnější svět v našich intimních prostředích. (Dá se vnitřní a vnější oddělovat?) Jak být účinným subjektem změny? Co je hysterická reakce a kdo hranice „zdravé“ reakce určuje? Dá se vůbec uskutečnit změna ve společnosti „kultivovaně“? Není každý protest v perspektivě každodennosti nemocí? Hysterie versus pasivita. Studie dialogu. Probouzení společného vědomí. Uvidět budoucnost. Nechat organicky prorůst zeleň napříč chronicky se vracejícími pozičními spory?
Autoři: Ivan Buraj, Bohdan Karásek a Pavel Sterec
Režie: Ivan Buraj
Scéna: Pavel Sterec
Kostýmy: Kateřina Kumhalová
Dramaturgie: Matěj Nytra
Konzultace: Matěj Metelec
Obsazení
Eliška: Táňa Malíková
Zdena: Simona Peková
Kristýna: Kamila Valůšková
Milan: Jiří Miroslav Valůšek
Premiéra 31. ledna 2020
Reprízy 3. února (s dramaturgickým úvodem a besedou po představení), 17. února a 29. února.
zdroj zprávy: Marie Rotnáglová
Další zprávy
Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu
(Švandovo divadlo, 23.4.2024)
Hádka o umění v divadle Reduta
(Národní divadlo Brno, 22.4.2024)
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)
Ježíš je na Tinderu – Jeden z nejkontroverznějších světových režisérů Rodrigo García poprvé v Česku!
(Městská divadla pražská, 16.4.2024)
LATERNA FEST 2024 - Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nové scéně
(Národní divadlo, 16.4.2024)