Zpráva

Předvánoční poselství Panny Marie v Eliadově knihovně
vydáno: 14.12.2014
Divadelní společnost Masopust, od ledna usídlenou v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí, čeká krátce před Štědrým dnem první premiéra letošní sezóny. V režii Štepána Pácla uvede mystérium Paula Claudela Zvěstování Panny Marie.

Děj dramatu, které v úpravě Masopustu nese podtitul „mystické očkování“, vychází ze středověké legendy o vyléčení malomocenství zbožnou dívkou Violenou. Paul Claudel zobrazuje v textu motiv zápasu duše a těla, vyhrocený zásahem smrtelné nemoci. Její název můžeme v konfrontaci s dneškem jakkoli variovat, téma jako takové však nezpochybnitelně zůstává člověku blízké i v současné době.

Režijní štafetu po poslední premiéře Orlanda Virginie Woolfové přebírá od Anny Petrželkové Štěpán Pácl – umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče, zakladatel divadelní společnosti Masopust a dvojnásobný držitel Ceny Alfréda Radoka v kategorii Talent roku.

Kromě hereckých stálic souboru Pavly Beretové a Miloslava Königa, se na jevišti setkáme i s Terezou Vilišovou, Vladimírem Javorským a Mínou Hradskou, které netřeba představovat.

Divadelní společnost Masopust v lednu 2014 přesídlila na stálou scénu v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí, mezi její spolupracovníky patří významné osobnosti českého divadla (Štěpán Pácl, Jan Frič, Pavla Beretová, Ivana Uhlířová, Miloslav König, Magdaléna Borová, Lukáš Příkazký, Patrik Děrgel, Anežka Kubátová a mnozí další).

V listopadu 2014 Masopust spustil své historicky první sezónní předplatné, kromě cenově zvýhodněných vstupenek nabízí výjimečné knižní dárky ve spolupráci s nakladatelstvím Revolver Revue.

Paul Claudel je znám především svým symbolistickým vnímáním postav i motivů. Příběh Violeny interpretuje jako drama, v němž se pokouší postihnout souvislosti mezi rovinou osobní, společenskou i kosmickou. Tento z dnešního racionálního pohledu naivistický přístup nám umožní konfrontaci s tezí, že "vesmír je nesmírnou harmonií", která zní v dnešní době bolestně ironicky. Chceme se potýkat s autorovým patosem (vášní!) nikoli s apriorním výsměchem, ale jako pozorovatelé podivuhodných postav, jejichž vůle je nadlidská a sebezáhubná.