Blog redakce i-divadla

Oslava 200. výročí Smetany na Palmovce
vydáno: 6.3.2024, Iva Bryndová

Krátce před březnovým dvoustým výročím narození Bedřicha Smetany přišlo i libeňské Divadlo pod Palmovkou s vlastní adaptací jeho Prodané nevěsty. Nikoli slavné opery, ale původního singspielu. Předkládá tak divákům jednohubku jen o kousek delší než hodinu v režii Jakuba Krofty a hudební úpravě Ivana AcheraMartina Konvičky

Příběh o třech mladých lidech a jedné dohad(z)ované svatbě zůstává zprvu bez zásadních změn. Hraje se v kostýmech evokujících původní lidovou poetiku, byť mnohem barevnějších, v líčení, jímž všechny postavy o to víc připomínají klauny či maškary (já osobně jsem si při jejich příchodu vzpomněla na výzdobu rokokového maškarního sálu na zámku v Českém Krumlově). Zejména v prvních scénách tato výtvarná stylizace postav působí jako až zcizovací prvek. Odtržení od postav zdůrazňuje i s ohledem na první vstup herců na scénu, při němž ti poslepu tápou v uličce potemnělého divadla a „hledají“ jeviště. Podobně, jako výrazný zcizovací prvek, do jisté doby fungují i projekce. Téměř prázdnou scénu dominantně zaplňují právě ty – projekce hlavních postav i dalších detailů, jakými jsou kyselé okurky či zpívající hlava Bedřicha Smetany. Dávají vzpomenout na podobné, byť ještě nápaditější a herecky, filmově i situačně propracovanější, využití projekcí v inscenaci Valérie a týden divů na Nové scéně Národního divadla. Ocenila jsem je podobně jako v právě jen krátce předtím zhlédnuté Valérii. Bavily mě zejména tam, kde nebyly využity jako úplně odtržení: když jako oficiální prezentace či sebeprezentace promítaly postavy, jejich obrazy tak, jak by měly být viděny a vnímány; nicméně už na mě tak intenzivně nepůsobily, když došlo na ony čistě zcizovací momenty – okurky, Smetanu atp. Místo prosté komické vsuvky, jakou mi poskytovaly tímto způsobem, bych ocenila výraznější a dramatičtější využití v jednotlivých situacích. Puk ve Snu noci svatojánské v tomtéž divadle dokázal, že této náročnější práce s projekcemi a video formátem se pod Palmovkou nebojí. 

Po pěvecké stránce herecký soubor Divadla pod Palmovkou velmi příjemně překvapil, zejména pak Pavla Gajdošíková (Mařenka) a Jaroslav Blažek (Jeník). Mrzelo mě pouze to, že v některých momentech byli zpěváci hudbou poněkud přehlušeni. Snad se tento nedostatek spočívající v nedokonalém vyladění zvuku podaří v dalších reprízách plně odstranit. A vedle toho zamrzela reprodukovaná hudba – živě v hudebním divadle působí vždy o tolik lépe… 
Po herecké stránce je celý soubor veden k nadsázce a značné přepjatosti ve všech rolích a této stylizace se zdatně drží. Zaujmou opět zejména představitelé ústředního páru a vedle nich Jakub Albrecht v roli Václava, který jako by vypadl z komiksu či animovaného filmu, Barbora Kubátová jako dohazovačka Kecalová či Radek ValentaHana Seidlová, představující Mařenčiny rodiče. 

Celek je hravý, dlouho působí komicky, mile a naprosto nekonfliktně, až v závěru přináší nejzásadnější bod celé inscenace – odlišné vyznění jednoho z nejznámějších (operních) příběhů.
Svatba se koná. Dokonce i svatba právě těch dvou, kteří se na začátku milovali a brát chtěli. A přesto je nevěsta stejně zoufalá, jako by se měla vdávat za toho nepravého. – Celé se to tak nějak vyvinulo. Jeníkova vyjednávání a obelhávání, nátlak ze všech stran… a přes happy-end se divák spolu s Mařenkou na konci ocitá přesně v tom bodě, jemuž se ona od začátku snažila vyhnout. Ale „proč bychom se netěšili“, i když z pohádky (byla-li to vůbec někdy) máme skoro tragédii, nebo minimálně dokonalý začátek pro ni. Nicméně velmi působivý konec.

Celá inscenace mě bavila. I v těch veselých, odlehčených polohách, byť jako čistě komickou záležitost bych ji nejspíš nepřijala tak potěšeně. Výrazný a osobitý autorský výklad mé potěšení zvětšil. Jediné, co mi „Prodanku“ z Libně ve výsledku kazí, je pocit, že kromě Smetanova výročí i přes onen zmiňovaný autorský výklad nevidím jasný důvod pro uvedení právě této hry právě na této scéně. 

Palmovka je už roky mým oblíbeným divadlem, jenže podobně jako po Višňovém saduSnu noci svatojánské, které jsem oba hodnotila veskrze pozitivně, i po Prodané nevěstě jsem se neubránila povzdechu při vzpomínce na období kolem let 2018-2020, kdy mě její dramaturgický plán i tvorba sama, a téměř všechny inscenace, dlouhodobě hnaly k tomu se stále vracet a až nezřízeně těšit na každý další kus.
Něco za něco byla taky inscenace klasiky, ale díky svému zpracování nenabízela prostor k nejistotě. Žítkovské bohyně, Laskavé bohyně, 294 statečných i řada inscenací ve Studiu PalmOFF – ani u nich jsem se necítila ztracená. Teď ovšem v dramaturgickém plánu a volbách trochu tápu a bojím se, že nejen já. Dobré je to pořád, ale ta někdejší vášeň, originalita a osobitý rukopis mi trochu chybí. Prodaná nevěsta je toho jasným příkladem: bavila. Ale – proč? Proč zrovna ona a proč takhle? Na to, abych byla s její volbou úplně spokojená, bych potřebovala něco víc, než mi v této podobě nabídla. 

Fotografie z inscenace: Martin Špelda


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.