Redakce

Iva Bryndová

souhrnná stránka redakce

Volby

Blogy (38)

Další pokus s Bídníky
Do divadla GoJa Music Hall v produkci Františka Janečka již poněkolikáté vrácení Bídníci mají největší výhodu samozřejmě v samém titulu. Kvality muzikálu Claude-Michela Schönberga, Alaina Boublila a Jean-Marca Natela jsou lety prověřené – románová předloha Victora Huga poskytla nosný základ, který pánové skvěle zpracovali do dramatického libreta a Schönberg opatřil skvostnou hudbou. Český překlad Zdeňka Borovce je pa...
Plzeňský Ježíš: vločka ze sociálních sítí
Ježíš vstupuje na scénu. V bílých kalhotách, tílku a kabátu, s batohem na zádech a tabletem v ruce. Vyniká nejen mezi svými následovníky, podivnou masou pouličních lůzrů a otrhanců. Vyniká i v prostoru, jakémsi rozpadajícím se industriálním konci světa. Jako kdysi opuštěná průmyslová část města, kde už víc než ghetto či squat vzniknout nemůže, působí scéna, kam vstupuje, kde se chystá budovat svůj chrám. Odkud chce š...
Střípky z Malé Inventury
22. ročník festivalu nového divadla Malá inventura proběhl v Praze na konci února. Nabídl 30 divadelních, tanečních, objektových a multimediálních představení a performancí na osmnácti scénách v Praze, přičemž neopomněl etablované divadelní skupiny, umělkyně a umělce či suverénní divácké taháky, jakými jsou bez pochyb inscenace Šmejdi útočí Divadla NoD, či Moskoviáda Divadla X10, ale ani tvůrce a uskupení méně známá....
Oslava 200. výročí Smetany na Palmovce
Krátce před březnovým dvoustým výročím narození Bedřicha Smetany přišlo i libeňské Divadlo pod Palmovkou s vlastní adaptací jeho Prodané nevěsty. Nikoli slavné opery, ale původního singspielu. Předkládá tak divákům jednohubku jen o kousek delší než hodinu v režii Jakuba Krofty a hudební úpravě Ivana Achera a Martina Konvičky.  Příběh o třech mladých lidech a jedné dohad(z)ované svatbě zůstává zprvu bez zásadních z...
25. ročník festivalu OST-RA-VAR, první můj
Na přelomu listopadu a prosince proběhl dvacátý pátý ročník festivalu ostravských činoherních divadel Ost-ra-var. Uskutečnil se v termínu od 29. listopadu do 3. prosince2023, představil deset inscenací v hlavním programu, dvě v rámci off-programu a uskutečnily se v jeho průběhu i dvě diskuze. První na téma Nové (ne)jistoty – S divadelními režisérkami a dramaturgyněmi nejen o hledání nových tvůrčích cest a témat. Druh...
Geniální přítelkyně - čtyřdílná sága o jednom přátelství a Itálii v jediném večeru
V premiérách 25. a 26. listopadu vstoupila na jeviště Divadla ABC dlouho očekávaná adaptace knižní série známé pod názvem Neapolská sága. Pod titulem Geniální přítelkyně, kopírujícím název prvního ze čtyř dílů této ságy, ji v Městských divadlech pražských uvedli v adaptaci April de Angelis, dramaturgii a úpravě Kristiny Žantovské a režii Mariána Amslera.  Čtyřdílná románová sága italské autorky, tvořící pod pseudony...
Druhý (velmi podobný) pokus s Ninou Raine
Hned dvě hry britské dramatičky Niny Raine uvedla v české premiéře v minulé sezóně pražská divadla. Po březnovém Konsentu v Činoherním klubu to v květnu 2023 byla v Divadle na Vinohradech hra Bach & synové. Stejně jako Konsent i Bach & synové lákal na zajímavé téma a stejně jako v případě Konsentu i hra Bach & synové mi potvrdila, že téma Nina Raine najít, či vymyslet umí, ale výsledný text mě ani tentokr...
Šaldova šňůra - první týden, kdy doženete rok
Prvním ročníkem festivalu Šaldova šňůra ukončilo liberecké Divadlo F. X. Šaldy v termínu od 17. do 22. června 2023 sezónu 2022‐2023 na svých kamenných divadelních scénách. Nový festival, jehož podtitul zní „Týden, během kterého stihnete rok“, si klade za cíl právě zmíněné: nabídnout divákům i kritické obci v ideálním případě všechny premiérové inscenace pomalu končící sezóny najednou a seznámit tak s jejím průběhem a...
Konsent aneb příliš mnoho zajíců
„Tragikomedie britské autorky o tom, že si nemůžeme být jistí ničím, zejména sami sebou ne. O tom, jak se běžně vzájemně nenápadně znásilňujeme, drobně se nutíme a z různých důvodů ohýbáme, děláme kompromisy, a možná si to vůbec neuvědomujeme. A o tom, že pravda může mít víc verzí, a přitom nebýt lží.Dva kamarádi proti sobě stojí u soudu jako právní zástupci obhajoby a obžaloby. Nejasný případ znásilnění se jich osob...
Až zbyla jenom hudba
Alma Marie Rosé se narodila roku 1906 ve Vídni do rodiny Arnolda Rosého, prvního houslisty Vídeňské filharmonie. Její matka byla sestrou hudebního skladatele a dirigenta Gustava Mahlera, po jehož manželce Alma dostala křestní jméno. Obě rodiny měly velmi blízký vztah k hudbě. Alma sama začala koncertovat jako sólistka již ve svých patnácti letech. Hrála v orchestru Vídeňské státní opery a v roce 1932 založila ženský ...
Experiment a dál?
Dánský film Chlast autorů Tobiase Lindholma (scénář) a Thomase Vinterberga (scénář a režie) vstoupil do kin roku 2020 a získal celou řadu ocenění včetně ceny Oscar za nejlepší cizojazyčný film, ceny BAFTA za nejlepší neanglicky mluvený film či Evropskou filmovou cenu (European Film Awards) za nejlepší film. Ve Švandově divadle uvedli na konci dubna jeho divadelní adaptaci, na níž se podílel i režisér a spoluautor fil...
Další výpravný rodinný muzikál na scéně MDB
Matilda (Matilda) vyprávěla, aby unikla podivnému rodinnému zázemí, její příběhy ožívaly a propojovaly se s reálným světem. Daniel Warshowsky (Představ si...) vyprávěl, aby on a jeho blízcí unikli tvrdé realitě varšavského ghetta a aby jim dodal odvahu. Robert Louis Stevenson (Ostrov pokladů) ve svém vyprávění unikal před svou nemocí a své příběhy pak měnil v knihy, které těšily a stále těší celé řady svých čtenářů. ...
Bratrovražedný boj utopený v barvách a třpytkách
Jan Frič inscenuje na jevišti Stavovského divadla klasickou, antickou tragédii Bakchantky ve velmi moderním hávu. Za zvuků hudby, jako by se minimálně v některých momentech chtěla stát spíš muzikálem než činohrou. V barevné scénografii odkazující k sedmdesátým létům. Promlouvající o stále aktuálních tématech zcela dnešním jazykem v novém překladu Petra Borkovce a Matyáše Havrdy. S herci předvádějícími velmi vyrovnané...
Marný boj o změnu
Ve chvíli, kdy české vysoké školy, ale i celou společnost zasáhlo hned několik afér spojených s obtěžováním, "harašením", sexuálním zneužíváním, šikanou či bossingem, vstoupila na jeviště Divadla Reduta (Národního divadla Brno) inscenace nové hry Marka Šindelky Feminista. Její popis: "Příběh vysoké školy, která promeškala svou šanci na změnu," ji přesně vystihuje. Nehraje se zdaleka jen o obtěžování, verbálním či fyz...
Dramatická látka v nedramatické inscenaci
16. 6. 1942, 20 dní po provedení atentátu na Reinharda Heydricha, prošel Karel Čurda, jeden z na území Protektorátu vysazených parašutistů, bránou Petschkova paláce, kde dosud tápajícímu gestapu udal jména atentátníků, jimž se podařilo vykonat jeden z nejvýznamnějších odbojových činů, i jejich pomocníků. 18. 6. 1942 byli na základě toho v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici nalezeni skrývající se pa...
Zajímavá inscenace vs. rozjímání tvůrců
Kdysi skandální hra Arthura Schnitzlera Rej vstoupila v listopadu loňského roku na jeviště Stavovského divadla. Ve spolupráci s Národním divadlem Bretaň ji uvedl tvůrčí tým kolem režiséra Arthura Nauzyciela, který soudě dle doprovodných materiálů k inscenaci (program, podcast) našel ve hře rakouského spisovatele a dramatika velké množství myšlenek a asociací, z nich se rozhodl vyjít a ty se rozhodl ve své inscenaci d...
Věštby, sny a moudrý král
Žil byl jednou jeden král. BYL MOUDRÝ. Četl z hvězd a vykládal znamení.Jednoho dne z nich vyčetl a vyložil, že syn, který se narodil, bude jako běsi, vzteklý, zlý a svrhne otce. Jeho. Král (Basilio) uvěřil té věštbě a rozhodl se konat. Rozhlásil, že novorozenec (princ Segismundo) zemřel, dal ho zavřít do věže a tam držel na řetězu až do dospělosti. Začátek dramatu Pedra Calderona de la Barca v mnohém výrazně připomí...
Kabaret, Ester, Winton a ti ostatní
Na jeviště Švandova divadla vstoupil dlouho avizovaný Winton, nakonec v částečně kabaretním provedení jako Kabaret Winton, v říjnu tohoto roku. Jeho námět a první verze scénáře je dílem Kateřiny Tučkové, finální scénář poté dílem společným Markéty Nekolové, Martina Františáka a kolektivu. Vedle synopsí avizovaného silného příběhu dvou sester o hledání domova i vlastní krve navzdory dějinám (a primárně) se tak na jevi...
Příliš drahá zkušenost
Inscenace Švandova divadla, Příliš drahý jed, tak jako například Vražda krále Gonzaga v Dejvickém divadle znovu přináší na jeviště kauzu vraždy Alexadra Litviněnka. Zatímco dejvická inscenace se zabývala právě tou a jejím vyšetřováním, Příliš drahý jed ve Švandově divadle zachází při své rekonstrukci dál do historie, až k devadesátým létům v Rusku, k Litviněnkovu působení tam a k vzestupu Vladimira Vladimiroviče Puti...
Agent v rodině
Rodinné (detektivní) drama Agent tzv. společenský mělo svou premiéru již na podzim roku 2018. Přes to, že od ní uplynulo relativně dost času, zasloužilo by si spolehlivě častější uvádění i dnes, kdy se na programu Studia Švandova divadla neobjevuje příliš často. Jedná se totiž jednoznačně o text a inscenaci, která stojí za vidění a zaslouží si výraznější pozornost.  Text hry Martiny Kinské a Radka Schovánka tak jako...
Davové šílenství Salemu se probouzí v Plzni
Millerova hra Čarodějky ze Salemu se svým námětem vrací do vzdálené historie Spojených států, k jednomu z těch tragických momentů historie - k čarodějnickým procesům proběhnuvším v Salemu ve státě Massachusetts v roce 1692. Vznikala však v době tzv. Mccarthismu jako toho času velmi aktuální výpověď o stavu společnosti, o možnosti a schopnosti ji zmanipulovat a uspořádat podobný novodobý "hon na čarodějnice" v podstat...
Když forma převáží obsah
Inscenace Zdeněk Adamec + Sebeobviňování je výrazně protichůdná. První její polovina - pokud jde o skutečné uvedení, nikoli o pořadí v titulu, Sebeobviňování, hrané (v tomto případě) v Pražské křižovatce nabízí zajímavý námět, bohužel čím dál aktuálnější - pohled na Petera Handkeho, jeho dílo o Srbsku, názory a myšlenky o válce na Balkáně a tamních válečných zločincích - ovšem padá na nevhodné formě. Jakkoli je stří...
Hedwig se představuje v Malostranské besedě
Hedwig and the Angry Inch, dílo Johna Camerona Mitchella (libreto) a Stephena Traska (hudba a písňové texty), které spatřilo světlo světa roku 1998 na Off-Broadwayi a nyní se představilo v pražské Malostranské besedě, rozhodně není běžnou divadelní inscenací, ale show na pomezí divadla - muzikálu, rockového koncertu a stand-upu, která stojí a padá na hudebním nastudování a výkonech jak titulní Hedwig, tak jediné dalš...
Ne/normální podruhé
Muzikál Next to Normal Toma Kitta (hudba) a Briana Yorkeyho (libreto a texty písní) se pouhé dva roky (a několik měsíců) po české premiéře dočkal svého druhého uvedení, tentokrát na Činoherní scéně Městského divadla Brno. V režii Petra Gazdíka a opět v překladu Zuzany Čtveráčkové vznikla inscenace o něco kratší, svižnější než první uvedená v pražském Divadle Na Prádle - a lepší. Po výtvarné stránce brněnský Ne/normá...
Další Webberův muzikál uvedený v Plzni
Muzikál Andrew Lloyd Webbera (hudba), Dona Blacka a Christophera Hamptona (libreto a texty písní) Sunset Boulevard vstoupil na plzeňské Nové scéně na česká divadelní prkna teprve podruhé od své světové premiéry v roce 1993. Po Kočkách, Josefovi a jeho úžasném pestrobarevném plášti a Evitě se jedná již o čtvrtý muzikál legendárního skladatele, který se v Plzni představil a navázal tak na mnohá další světová díla, jež ...
Burianův úspěšný návrat do Liberce
Inscenací Burian se do Liberce jako autor a tvůrce vrátil Tomáš Dianiška. Osud krále komiků, Vlasty Buriana, libereckého rodáka, v Malém divadle F. X. Šaldy připomíná v poměrně klasickém schématu: na pozadí jeho poválečného soudního procesu, který tvoří kostru inscenace a od nějž se ta vrací k jednotlivým událostem Burianova života. Začíná již obdobím jeho dětství stráveného právě v rodném Liberci. Vedle odkazů na n...
Cyrano z Londýna a ze Smíchova
Adaptace slavného Cyrana z Bergeracu Martina Crimpa vznikla na popud režiséra Jamieho Lloyda, který ji pak na scéně londýnského Playhouse Theatre i inscenoval, a svou premiéru si tam odbyla v roce 2019. V české úpravě ve Švandově divadle tak měla premiéru v září 2021 již necelé dva roky poté.   Již ve své původní - právě londýnské - verzi inscenace Crimpova Cyrana výrazně sázela na scénickou jednoduchost a sílu slo...
Muzikálová adaptace dalšího úspěšného filmu
Českou premiérou muzikálu Pretty Woman se Městské divadlo v Brně vrátilo jak k uvádění muzikálů inspirovaných světoznámými úspěšnými filmy, tak i k uvádění těch nejnovějších muzikálů, které se právě představily na světových scénách. Ostatně Pretty Woman, jejíž nynější českou premiéru odsunula omezení související s epidemií Covid-19 z prosince loňského roku na září 2021, měla svou světovou premiéru v Chicagu teprve v ...
Skvělé hudební nastudování Balady pro banditu
Umělecký šéf a režisér inscenace Balada pro banditu, Juraj Deák, kterou se na vinohradské jeviště po delší době vrací jako žánr muzikál, vsadil při jeho přípravě na spolupráci s Ivou Marešovou a skupinou RAZAM, kteří vytvořili nové hudební aranžmá Štědroňovy hudby, spolupracovali i na hudebním a pěveckém nastudování inscenace a zasloužili se tak o to nejvýraznější a nejlepší, co nabízí nová Vinohradská inscenace, již...
Atraktivní připomínka 294 (a více) statečných
294 statečných - odbojářů popravených za pomoc parašutistům při jejich odbojových akcích, zejména v souvislosti s atentátem na Reinharda Heydricha - připomíná ve stejnojmenné hře Tomáš Dianiška v Divadle pod Palmovkou. A činí tak atraktivně, zábavně i důstojně. S výrazným využitím popkulturních odkazů, ať již tehdejších, či zejména výrazně modernějších, ale i nahrávek z dobových projevů buduje jedinečnou atmosféru. ...
Snová Bouře v zahradách
V souvislosti s letošní premiérou Letních shakespearovských slavností nejčastěji (ne nepochopitelně - hry si mnoha motivy, ale i obsazením inscenací uváděných v rámci Letních shakespearovských slavností, do značné míry podobné jsou) zaznívají odkazy na úspěšnou inscenaci Sen noci svatojánské, jež měla v režii dua SKUTR na LSS premiéru v červnu 2013. Mně však Bouře daleko víc připomněla jejich pozdější inscenaci na LS...
Čarodějka z opery
aneb jak nedělat výpravný pohádkový muzikál... Byla nebyla jednou jedna malá holčička, Dorotka, žijící u svého strýčka a tety v Kansasu, kterou i s jejím domem jednoho dne uneslo magické tornádo do země Oz. V kouzelné zemi rozdělené do čtyř částí – Východní, Jižní, Západní a Severní – si dívenka brzy našla tři věrné přátele, Plecháče bez srdce, slaměného Strašáka bez mozku a Zbabělého lva. Společně s nimi se ve snaz...
Druhé, a lepší, uvedení muzikálu s hity ABBA v ČR
Mamma Mia!, celosvětový fenomén, jeden z nejznámějších a po celém světě nejuváděnějších muzikálů si svou českou premiéru odbyl před téměř pěti lety v Kongresovém centru v Praze. V prostoru ne právě šťastně vybraném a zcela nezvládnutém. Na velké a široké scéně navíc bez výraznější scénografie vynikala slabá choreografie, nevýrazné a nervózní (z pohledu zpět k premiéře) výkony. Tragický zvuk pak vedl k tomu, že většin...
Nijak zvlášť vzrušivá Legenda
Do Hudebního divadla Karlín vtrhnul Sherlock Holmes ve velkém stylu - zaznamenala jsem ve svém okolí spoustu superlativů vztahujících se k němu, ale za sebe jim popravdě úplně nerozumím. Své pocity bych spíš shrnula tak, že se nějak nemůžu rozhodnout, zda to bylo dle slov nápomocné kauzální tabulky "...vzrušivé jen trochu..." nebo prostě "...nevzrušivé...". Všechny složky přitom pracují, jak mají. Hudba je dobrá. J...
Dracula v podání HdK
Je skvělé, že se tenhle dnes již legendární muzikál vrátil znovu s živou hudbou, živými sbory, v odpovídajícím prostoru. Je strašné, v jaké se vrátil kvalitě. - Vždy jsem prostě byla zvyklá a přesvědčená, že muzikál je ta hra, která hraje, tančí a zpívá. Takže sbor schovaný kdesi v orchestřišti či za scénou a company sice tančící, ale němá, zpěv jen předstírající tomu prostě neprospěly. Výprava - zejména scény hrad...
Nedodělaný kousek...
Tomuhle muzikálu strašně ubližuje nedotaženost a spěch, s kterými byl uveden před diváky. Hudba, byť jí silně chybí živé provedení, je moc dobrá. Skvělý je i nápad, jenže příběh je naprosto nedotažený; hlavně děj kolem skupinky uprchlíků, které postupně poznáváme, některé ani nepoznáme úplně, ale story jich všech končí výbuchem a tajemným přiznáním jednoho z nich, které ale také není nijak vysvětlené - jeho motivac...
Romeo a Julie ve Foru Karlín a v Hybernii
Muzikál je osvědčená klasika, fungující, odehraná s úspěchy už v mnoha státech. V tomto případě ale nedokázali plně využít její potenciál. Prosto Fora Karlín není právě divadelně vděčný; v Hybernii tomu prostor přeci jen trochu víc pomohl;scéna byla dobrá, byť ničím extra zvláštní; choreografie, které mají být v tomto díle stěžejní, ale nezaujaly v podstatě vůbec, tuctové, nezajímavé, jediný zajímavější prvek byly t...
Horečka sobotní noci v Kalichu...
a mé dojmy a pocity z ní... Tanečně je to pecka. Jednoznačně vynikající výkony v absolutním čele s Honzou Křížem, kterému patří nejhlubší poklona za jeho výkon. Je to prošpikované energií a radostí ze hry - podobně jako několik předchozích kalichovských muzikálů. Podobně jako v těch předchozích, i tady jsem měla pocit, že schopnosti kalichovské muzikálové "company" rostou a rostou a celé je to čím dál lepší.I pěveck...