Redakce

Iva Bryndová

souhrnná stránka redakce

Volby

Blogy (20)

Příliš drahá zkušenost
Inscenace Švandova divadla, Příliš drahý jed, tak jako například Vražda krále Gonzaga v Dejvickém divadle znovu přináší na jeviště kauzu vraždy Alexadra Litviněnka. Zatímco dejvická inscenace se zabývala právě tou a jejím vyšetřováním, Příliš drahý jed ve Švandově divadle zachází při své rekonstrukci dál do historie, až k devadesátým létům v Rusku, k Litviněnkovu působení tam a k vzestupu Vladimira Vladimiroviče Puti...
Agent v rodině
Rodinné (detektivní) drama Agent tzv. společenský mělo svou premiéru již na podzim roku 2018. Přes to, že od ní uplynulo relativně dost času, zasloužilo by si spolehlivě častější uvádění i dnes, kdy se na programu Studia Švandova divadla neobjevuje příliš často. Jedná se totiž jednoznačně o text a inscenaci, která stojí za vidění a zaslouží si výraznější pozornost.  Text hry Martiny Kinské a Radka Schovánka tak jako...
Davové šílenství Salemu se probouzí v Plzni
Millerova hra Čarodějky ze Salemu se svým námětem vrací do vzdálené historie Spojených států, k jednomu z těch tragických momentů historie - k čarodějnickým procesům proběhnuvším v Salemu ve státě Massachusetts v roce 1692. Vznikala však v době tzv. Mccarthismu jako toho času velmi aktuální výpověď o stavu společnosti, o možnosti a schopnosti ji zmanipulovat a uspořádat podobný novodobý "hon na čarodějnice" v podstat...
Když forma převáží obsah
Inscenace Zdeněk Adamec + Sebeobviňování je výrazně protichůdná. První její polovina - pokud jde o skutečné uvedení, nikoli o pořadí v titulu, Sebeobviňování, hrané (v tomto případě) v Pražské křižovatce nabízí zajímavý námět, bohužel čím dál aktuálnější - pohled na Petera Handkeho, jeho dílo o Srbsku, názory a myšlenky o válce na Balkáně a tamních válečných zločincích - ovšem padá na nevhodné formě. Jakkoli je stří...
Hedwig se představuje v Malostranské besedě
Hedwig and the Angry Inch, dílo Johna Camerona Mitchella (libreto) a Stephena Traska (hudba a písňové texty), které spatřilo světlo světa roku 1998 na Off-Broadwayi a nyní se představilo v pražské Malostranské besedě, rozhodně není běžnou divadelní inscenací, ale show na pomezí divadla - muzikálu, rockového koncertu a stand-upu, která stojí a padá na hudebním nastudování a výkonech jak titulní Hedwig, tak jediné dalš...
Ne/normální podruhé
Muzikál Next to Normal Toma Kitta (hudba) a Briana Yorkeyho (libreto a texty písní) se pouhé dva roky (a několik měsíců) po české premiéře dočkal svého druhého uvedení, tentokrát na Činoherní scéně Městského divadla Brno. V režii Petra Gazdíka a opět v překladu Zuzany Čtveráčkové vznikla inscenace o něco kratší, svižnější než první uvedená v pražském Divadle Na Prádle - a lepší. Po výtvarné stránce brněnský Ne/normá...
Další Webberův muzikál uvedený v Plzni
Muzikál Andrew Lloyd Webbera (hudba), Dona Blacka a Christophera Hamptona (libreto a texty písní) Sunset Boulevard vstoupil na plzeňské Nové scéně na česká divadelní prkna teprve podruhé od své světové premiéry v roce 1993. Po Kočkách, Josefovi a jeho úžasném pestrobarevném plášti a Evitě se jedná již o čtvrtý muzikál legendárního skladatele, který se v Plzni představil a navázal tak na mnohá další světová díla, jež ...
Burianův úspěšný návrat do Liberce
Inscenací Burian se do Liberce jako autor a tvůrce vrátil Tomáš Dianiška. Osud krále komiků, Vlasty Buriana, libereckého rodáka, v Malém divadle F. X. Šaldy připomíná v poměrně klasickém schématu: na pozadí jeho poválečného soudního procesu, který tvoří kostru inscenace a od nějž se ta vrací k jednotlivým událostem Burianova života. Začíná již obdobím jeho dětství stráveného právě v rodném Liberci. Vedle odkazů na n...
Cyrano z Londýna a ze Smíchova
Adaptace slavného Cyrana z Bergeracu Martina Crimpa vznikla na popud režiséra Jamieho Lloyda, který ji pak na scéně londýnského Playhouse Theatre i inscenoval, a svou premiéru si tam odbyla v roce 2019. V české úpravě ve Švandově divadle tak měla premiéru v září 2021 již necelé dva roky poté.   Již ve své původní - právě londýnské - verzi inscenace Crimpova Cyrana výrazně sázela na scénickou jednoduchost a sílu slo...
Muzikálová adaptace dalšího úspěšného filmu
Českou premiérou muzikálu Pretty Woman se Městské divadlo v Brně vrátilo jak k uvádění muzikálů inspirovaných světoznámými úspěšnými filmy, tak i k uvádění těch nejnovějších muzikálů, které se právě představily na světových scénách. Ostatně Pretty Woman, jejíž nynější českou premiéru odsunula omezení související s epidemií Covid-19 z prosince loňského roku na září 2021, měla svou světovou premiéru v Chicagu teprve v ...
Skvělé hudební nastudování Balady pro banditu
Umělecký šéf a režisér inscenace Balada pro banditu, Juraj Deák, kterou se na vinohradské jeviště po delší době vrací jako žánr muzikál, vsadil při jeho přípravě na spolupráci s Ivou Marešovou a skupinou RAZAM, kteří vytvořili nové hudební aranžmá Štědroňovy hudby, spolupracovali i na hudebním a pěveckém nastudování inscenace a zasloužili se tak o to nejvýraznější a nejlepší, co nabízí nová Vinohradská inscenace, již...
Atraktivní připomínka 294 (a více) statečných
294 statečných - odbojářů popravených za pomoc parašutistům při jejich odbojových akcích, zejména v souvislosti s atentátem na Reinharda Heydricha - připomíná ve stejnojmenné hře Tomáš Dianiška v Divadle pod Palmovkou. A činí tak atraktivně, zábavně i důstojně. S výrazným využitím popkulturních odkazů, ať již tehdejších, či zejména výrazně modernějších, ale i nahrávek z dobových projevů buduje jedinečnou atmosféru. ...
Snová Bouře v zahradách
V souvislosti s letošní premiérou Letních shakespearovských slavností nejčastěji (ne nepochopitelně - hry si mnoha motivy, ale i obsazením inscenací uváděných v rámci Letních shakespearovských slavností, do značné míry podobné jsou) zaznívají odkazy na úspěšnou inscenaci Sen noci svatojánské, jež měla v režii dua SKUTR na LSS premiéru v červnu 2013. Mně však Bouře daleko víc připomněla jejich pozdější inscenaci na LS...
Čarodějka z opery
aneb jak nedělat výpravný pohádkový muzikál... Byla nebyla jednou jedna malá holčička, Dorotka, žijící u svého strýčka a tety v Kansasu, kterou i s jejím domem jednoho dne uneslo magické tornádo do země Oz. V kouzelné zemi rozdělené do čtyř částí – Východní, Jižní, Západní a Severní – si dívenka brzy našla tři věrné přátele, Plecháče bez srdce, slaměného Strašáka bez mozku a Zbabělého lva. Společně s nimi se ve snaz...
Druhé, a lepší, uvedení muzikálu s hity ABBA v ČR
Mamma Mia!, celosvětový fenomén, jeden z nejznámějších a po celém světě nejuváděnějších muzikálů si svou českou premiéru odbyl před téměř pěti lety v Kongresovém centru v Praze. V prostoru ne právě šťastně vybraném a zcela nezvládnutém. Na velké a široké scéně navíc bez výraznější scénografie vynikala slabá choreografie, nevýrazné a nervózní (z pohledu zpět k premiéře) výkony. Tragický zvuk pak vedl k tomu, že většin...
Nijak zvlášť vzrušivá Legenda
Do Hudebního divadla Karlín vtrhnul Sherlock Holmes ve velkém stylu - zaznamenala jsem ve svém okolí spoustu superlativů vztahujících se k němu, ale za sebe jim popravdě úplně nerozumím. Své pocity bych spíš shrnula tak, že se nějak nemůžu rozhodnout, zda to bylo dle slov nápomocné kauzální tabulky "...vzrušivé jen trochu..." nebo prostě "...nevzrušivé...". Všechny složky přitom pracují, jak mají. Hudba je dobrá. J...
Dracula v podání HdK
Je skvělé, že se tenhle dnes již legendární muzikál vrátil znovu s živou hudbou, živými sbory, v odpovídajícím prostoru. Je strašné, v jaké se vrátil kvalitě. - Vždy jsem prostě byla zvyklá a přesvědčená, že muzikál je ta hra, která hraje, tančí a zpívá. Takže sbor schovaný kdesi v orchestřišti či za scénou a company sice tančící, ale němá, zpěv jen předstírající tomu prostě neprospěly. Výprava - zejména scény hrad...
Nedodělaný kousek...
Tomuhle muzikálu strašně ubližuje nedotaženost a spěch, s kterými byl uveden před diváky. Hudba, byť jí silně chybí živé provedení, je moc dobrá. Skvělý je i nápad, jenže příběh je naprosto nedotažený; hlavně děj kolem skupinky uprchlíků, které postupně poznáváme, některé ani nepoznáme úplně, ale story jich všech končí výbuchem a tajemným přiznáním jednoho z nich, které ale také není nijak vysvětlené - jeho motivac...
Romeo a Julie ve Foru Karlín a v Hybernii
Muzikál je osvědčená klasika, fungující, odehraná s úspěchy už v mnoha státech. V tomto případě ale nedokázali plně využít její potenciál. Prosto Fora Karlín není právě divadelně vděčný; v Hybernii tomu prostor přeci jen trochu víc pomohl;scéna byla dobrá, byť ničím extra zvláštní; choreografie, které mají být v tomto díle stěžejní, ale nezaujaly v podstatě vůbec, tuctové, nezajímavé, jediný zajímavější prvek byly t...
Horečka sobotní noci v Kalichu...
a mé dojmy a pocity z ní... Tanečně je to pecka. Jednoznačně vynikající výkony v absolutním čele s Honzou Křížem, kterému patří nejhlubší poklona za jeho výkon. Je to prošpikované energií a radostí ze hry - podobně jako několik předchozích kalichovských muzikálů. Podobně jako v těch předchozích, i tady jsem měla pocit, že schopnosti kalichovské muzikálové "company" rostou a rostou a celé je to čím dál lepší.I pěveck...