Národní divadlo [Stavovské divadlo]
Maxim Gorkij
Vassa Železnovová
Premiéra: 27.10.2021 | 2:00x
Překlad: Alena Machoninová. Úprava: Marta Ljubková, Jan Frič. Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Marek Cpin. Hudba: Jakub Kudláč a citace. Režie: Jan Frič.
Zuzana Stivínová, Pavla Beretová, Petr Vančura, Šimon Krupa, Veronika Lazorčáková, Jana Pidrmanová, Robert Mikluš, Pavel Batěk, Lucie Juřičková, Tereza Vilišová / Jana Stryková, Kateřina Bejčková / Anežka Šťastná...
Návrat k původní verzi hry, kterou autor na sklonku života přepracoval.
Příběh o ženě, která vezme pevně do rukou otěže své rodiny a přitom ji přivede k záhubě. Vassa Železnovová je podnikatelka, Vassa Železnovová je matka, Vasse Železnovové umírá manžel, Vasse Železnovové se nějak nepovedly děti. Naštěstí nejstarší dcera se vrací z ciziny a mohla by jí pomoct dát všechno dokupy...
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
59 %
kontroverzní inscenace (63.)
Hodnocení redakce
Michal Novák 70 %
Helena Grégrová 70 %
Jan Pařízek 70 %
Iva Bryndová 80 %
Kateřina Jírová 70 %
Pavel Širmer 70 %
Anežka Kotoučová 60 %
Michal Novák 70 %
Helena Grégrová 70 %
Jan Pařízek 70 %
Iva Bryndová 80 %

Kateřina Jírová 70 %
Pavel Širmer 70 %
Anežka Kotoučová 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (74)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 70 %
28.12.2022 | 1124 hodnocení
+ souhlasím
Manifestační dekonstrukce Gorkého hry s drtivou silou ukazuje opaky, než bychom normálně čekali, nestmelující vazby. Je to velká metafora nejen toho, v čem jsme žili (inscenace katapultuje myšlenky do 90. let), ale i principů dneška, jež vytěsňují morálku. Tvůrci na rodinném společenství demonstrují absolutní dno a setrvávání v krizi empatie. Drobné stylizace v šachovnicovém pohybu postav nebo znázornění animozit / závislostí nabízejí další konotace. Divákům, kteří neprchají, zbude příznačná otázka: Cože co?, nebo dojem z přehnaných „metafor“. Jsme svědky moderního herectví. Kromě toho si řeknete, že použití mikroportů má taky jednou smysl.
Helena Grégrová 70 %
29.10.2022 | 1575 hodnocení
+ souhlasím
Tak předně - velrybu (rozuměj: dědictví) je potřeba před porcováním řádně omýt, to dá rozum! Prostřednictvím modelu jedné bizarní, nefunkční rodiny je nastaveno neúprosné zrcadlo společnosti: morální hodnoty se rozpadají, slova ztrácí obsah a city chladnou. Z toho obludného defilé pokřivených povah místy až mrazí, stejně jako z neskrývaně netrpělivého čekání na to, kdy konečně už nemocný otec a majitel firmy zaklepe bačkorama. Jedna generace odchází, ta nastupující, zdá se zjevně, svět nespasí. Tleskám herecké práci všech, interpretačně náročnou stylizaci zvládli výtečně.
Jan Pařízek 70 %
23.10.2022 | 859 hodnocení
+ souhlasím
Hodně mi sedla zvolená forma zpracování, typ ala rozhlasové hry. Skvěle vynikly jednotlivé dialogy, motivace, vztahy mezi postavami. Dobře odvedená práce také na pohybové složce a využití prostoru jeviště. K tomu výborná doprovodná hudba, jež místy dotvářela opravdu krásně bizarní scény. V neposlední řadě pak výtečné po herecké stránce. Všichni aktéři zaslouží potlesk, mile rád pak vyzdvihuji Z. Stivínovou, P. Beretovou a R. Mikluše. Určitě to nesedne každému, ale za mě povedené. 75%
Iva Bryndová 80 % 

30.6.2022 | 441 hodnocení
+ souhlasím
Rušivé zvuky v pozadí evokující rozpadající dům, ač se před diváky rozkládá dnešní hala, vedení promluv přímo do hlediště namísto toho, aby se jimi postavy obracely na sebe a interagovaly, moderní stylizace téměř prázdné rozsáhlé scény; to vše zdůrazňuje chlad na jevišti a odcizené vztahy mezi postavami, které se téměř nikdy neobracejí na sebe, a ač si šeptají tajemství, díky mikroportům je všichni slyší. Vztahy jsou rozbité, hodnoty se vytrácejí, rodina rozpadá. To vše provázené mnoha inscenačními nápady, jejichž významy mohou diváci hledat. Neříkám, že se mi to vždy "správně" povedlo, ale inscenace mi nabídla velmi intenzivní zážitek.
Kateřina Jírová 70 %
22.5.2022 | 343 hodnocení
+ souhlasím
V odcizeném prostoru strohých zdí někdejších kancelářských open space. Uprostřed stojí obrovský rodinný stůl, u kterého si chce Vassa, matka rodu, hrát na rodinnou idylku. Všechny postavy jsou nešťastné a pohybují se poněkud mechanicky, jako by sledovaly neviditelné čáry na podlaze. Ač hra ruského dramatika, na city duše krajiny širé se tady vůbec nehraje, vše je strohé a chladné. Pokud chce někdo nějaké city, buď umře, nebo je poslán z domu. A Vassa nakonec v dopsaném závěru doplatí na svůj životní postoj a (ne)výchovu svých dětí.
Pavel Širmer 70 %
17.12.2021 | 1919 hodnocení
+ souhlasím
Ocenit je třeba už samotný návrat ke Gorkého dramatu s nadčasovou nemilosrdně pragmatickou titulní hrdinkou. Tvůrci pečlivě promysleli koncepci a důsledně jí vše přizpůsobili. Počínaje volbou první verze, novým překladem a jeho úpravou, přes scénografii, hudbu, až po precizní práci se soustředěnými herci, kteří ctí jednotný styl. Smysluplné využití mikroportů umožňuje zaznamenávat nejjemnější nuance. Pozornosti hodný počin uspokojí spíše náročnější část obecenstva, i při opakované návštěvě lze pochopit mnoho nového. Určitá řešení či symboly mohou mást, je možno je rozporovat, ale i vyvolání diskuze byl třeba záměr...
Anežka Kotoučová 60 %
27.10.2021 | 228 hodnocení
+ souhlasím
Oproti svým předchozím hrám v ND nemá Frič u Vassy tolik možností filozofovat, tudíž se jde rovnou k jádru a obnažení rodinných vztahů a jejich totálnímu rozpadu. Text je vhodně přepracován a aktualizován, smysl tentokrát dávají i mikroporty, které navozují komorní pocit rozhlasové hry. Fričovi se znovu podařilo množství scén, stejně tak ale v některých okamžicích divák tápe po smyslu jevištní akce. Skvělé jsou každopádně herecké výkony: dominantní Zuzana Stivínová, Veronika Lazorčáková v neobvyklé poloze i skvělá Jana Pidrmanová jako prostoduchá Natálie. Lehce nadprůměrná inscenace stále komplikovaného autora Gorkého.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kateřina Vodáková 20 %
15.4.2023 | 159 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Cože co? Kojím muškát.
Takové to, když nejdete na komedii, ale pak se průběžně řehtáte, protože nechápete, kde jste se to sakra ocitli a že je vůbec možné, že se tento slet totálně bizarních situací, vět a psychopatických magorů na jevišti v roce 2023 děje. Úlet! A dost zmatení diváci. Rozumné radši nedat přestávku.
Připadala jsem si jak v blázinci. Čuměla jsem 2h nevěřícně jako v té dlouhé, mlčící scéně u stolu. Zajímalo by mě, jak tento mega bizár vnímají samotní herci a jak se jim hraje...
Takové to, když nejdete na komedii, ale pak se průběžně řehtáte, protože nechápete, kde jste se to sakra ocitli a že je vůbec možné, že se tento slet totálně bizarních situací, vět a psychopatických magorů na jevišti v roce 2023 děje. Úlet! A dost zmatení diváci. Rozumné radši nedat přestávku.
Připadala jsem si jak v blázinci. Čuměla jsem 2h nevěřícně jako v té dlouhé, mlčící scéně u stolu. Zajímalo by mě, jak tento mega bizár vnímají samotní herci a jak se jim hraje...
R.JELEN.21 30 %
13.4.2023 | 215 hodnocení
+ souhlasím
Nepopírám čekala jsem to horší, ale můj šálek čaje to tedy nebyl :/
J.anek 90 %
29.10.2022 | 424 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace Jana Friče a Marty Ljubkové je chladná, civilní a krutá. Je přehlednou metaforou společnosti. Je téměř bez emocí (až na ty předstírané), často ani nevíme, kdo mluví, ale je to jedno. Protože všichni si jdeme za svým, všichni hrajeme své hry a nejsme si vůbec jisti výsledkem.
Pozoruhodně funguje kontrast mezi civilností verbálního projevu a silnou pohybovou stylizací.
Herecká souhra je dokonalá.
Inscenace roku? Nepochybně.
Pozoruhodně funguje kontrast mezi civilností verbálního projevu a silnou pohybovou stylizací.
Herecká souhra je dokonalá.
Inscenace roku? Nepochybně.
Vladimír Rogalewicz 0 %
23.10.2022 | 753 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato inscenace mě naprosto minula. Předváděné nejen že nemá nic společného s Gorkého dílem, mnoho scén nemá vůbec žádný smysl a prakticky nemají ani žádnou vnitřní souvislost. Herci hráli skvěle, přesně, ovšem tento totální blábol. Díval jsem se, kde za sloupem stojí režisér a směje se, jak mu ten nesmysl diváci sežrali.
Marek a Marie 70 %
10.10.2022 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Dalo se vytěžit více, především měla dostat větší prostor Zuzana Stivínová!
Janis 50 %
29.5.2022 | 276 hodnocení
+ souhlasím
V inscenaci vystupují vlastně jen figury bez emocí (což zesiluje tichý projev, mikroporty), neschopné vzájemné komunikace, které se jen vzájemně využívají a škodolibě si ubližují. Tak kompletní sestava psychopatů ale v reálu nemůže existovat.
A tak jako nejsou postavy schopny komunikovat mezi sebou, nedokáže bohužel jeviště navázat spojení s hledištěm. Náznak propojení snad probleskne skrz "fórky," na které reagují hl. mileniáloví odkojení lety, jež se tvůrci snaží nasvítit kriticky.
Ale jako celek to prostě nefunguje, snad i proto, že nelze brát vážně kritiku toho, z čeho nohy tvůrců vyrůstají a z čeho jejich celé dílo vědomě téží.
A tak jako nejsou postavy schopny komunikovat mezi sebou, nedokáže bohužel jeviště navázat spojení s hledištěm. Náznak propojení snad probleskne skrz "fórky," na které reagují hl. mileniáloví odkojení lety, jež se tvůrci snaží nasvítit kriticky.
Ale jako celek to prostě nefunguje, snad i proto, že nelze brát vážně kritiku toho, z čeho nohy tvůrců vyrůstají a z čeho jejich celé dílo vědomě téží.
Evelynne 10 %
21.5.2022 | 16 hodnocení
+ souhlasím
Doufám, že se Národní divadlo Praha po odchodu Daniely Špinar odrazí ode dna (plného bahna).
Slamajak 90 %
13.4.2022 | 71 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Víte co, soudruzi? Mně se to, pardon my french, fakt kurevsky líbilo. Naprosto to pohltí, místy jsem skoro bulel. Jsem rád, že jsem se na to včera trochu neplánovaně dostal a že už dlouho mám lístky na květen. S povděkem kvituju alternativně-antičinoherní elementy, jako byla ta scéna, kdy všichni sedí u stolu, mlčí (40 sekund? asi víc, že) a koukají do publika. Ano prosím, chci víc, budu se vracet. Zatím si tu nechám jen těch devadesát procent, ale mj. za styl herectví, "choreografii", intro a přerod čechovovskýho monologu o zahrádce na falešno-nefalešný zpívánky etc. se mi chce jít ke 100.
Nikoss 80 %
10.4.2022 | 102 hodnocení
+ souhlasím
I překladem aktualizovaná klasika, která však nijak nesráží autorův text i vyznění díla - rodina jako neradostná metafora společnosti (rozhodně ne jen té na počátku minulého století), zpochybnění přiblblého optimizmu ohledně vylepšení světa nastupující generací. Některé režijní nápady - symboly - mně také co do smyslu unikly, ale jejich možná interpretace je každopádně zábavná (nechám si jí pro sebe).
Čiko 70 %
10.4.2022 | 965 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Zuzana Stivínová se snaží jako Vassa Železnovová udržet firmu a rodinu za každou cenu. Je distingovaná, až komisní, vše probíhá ve velké křeči... a to právě proto, že ví, že kdyby ukázala svoje slabiny, vše by se zhroutilo jako domeček z karet. Drží si svou fazónu a ostatní se často snaží o totéž. Ale ona je ta nejsilnější...
Jde evidentně o kus pro náročnějšího diváka. První polovina je dosti statická, ale potom začne být inscenace živější a herci postupně přecházejí od stylizací do civilnějších poloh.
Výborní jsou hlavně Z.Stivínová a P.Vančura. Doporučuji navštívit Stavovské divadlo.
Jde evidentně o kus pro náročnějšího diváka. První polovina je dosti statická, ale potom začne být inscenace živější a herci postupně přecházejí od stylizací do civilnějších poloh.
Výborní jsou hlavně Z.Stivínová a P.Vančura. Doporučuji navštívit Stavovské divadlo.
Graiv 90 %
30.10.2021 | 114 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ohromně silná inscenace a herecký koncert v podání skvělé Zuzany Stivínové. Ostatní kolegové nezůstávají pozadu (hlavně Vančura, Mikluš, Pidrmanová). Po velerybím úvodu (který nesměle interpretuji jako obraz celé rodiny) se jde rovnou na věc. Divákům je představena pavučina rodinných vazeb, které vévodí matka rodu. Ta by jistě s lepším materiálem upletla pavučinu pevnější, ale přízemní lidské potřeby a touhy nasměrují představení ke zřejmému konci. Frič nám zase jednou nastavil to zrcadlo až před ksicht a my se tak můžeme vesele brodit bahýnkem rodinných vztahů ještě dlouho po stažení opony...
RaB 20 %
29.10.2021 | 315 hodnocení
+ souhlasím
To lepší z činohry ND.
Bohužel však ani v tomto případě není ctěn úžasný Gorkého text a je z toho jen "estráda". Nicméně herecky výborné - Stivínová, Lazorčáková, Beretová a Pidrmanová.
V tomto případě se nejedná ani o moderní divadlo (jak je to prezentováno). Spíše fantasmagorní představy režiséra.
Důkazem kvality je poloprázdné hlediště během premiéry a desítky odcházejících diváků v průběhu (2 hodiny bez přestávky se neskutečně táhnou). Nicméně lešení, vulgarismy apod. do Stavovského divadla prostě nepatří.
Bohužel však ani v tomto případě není ctěn úžasný Gorkého text a je z toho jen "estráda". Nicméně herecky výborné - Stivínová, Lazorčáková, Beretová a Pidrmanová.
V tomto případě se nejedná ani o moderní divadlo (jak je to prezentováno). Spíše fantasmagorní představy režiséra.
Důkazem kvality je poloprázdné hlediště během premiéry a desítky odcházejících diváků v průběhu (2 hodiny bez přestávky se neskutečně táhnou). Nicméně lešení, vulgarismy apod. do Stavovského divadla prostě nepatří.
Suzana 60 %
28.10.2021 | 320 hodnocení
+ souhlasím
+9 za mikroporty. Hlasové nuance umocňují rodinné peklo. Pro společnost, v níž převažují sebestřední mrzáci a sobci, jsou možná ti, co zachraňují velryby, nadějí.
Jerman 40 %
28.10.2021 | 126 hodnocení
+ souhlasím
(+5)
Další modernistická Fričova adaptace klasického divadelního textu, tentoráte "utrpěla" původní verze Gorkého hry z roku 1910, méně známá a hraná. Je to pokračování v řadě depresivních dramat na scénách ND (komedie už tam prakticky nejsou), kde vyhřezávají nejtemnější lidské pudy rozpadající se degenerované rodiny. Velmi expresivní režie, kde řada akcí na jevišti je pro diváky nepochopitelná a beze smyslu (velryba v úvodní scéně bez kontextu, hltání hlíny z květináčů, zvětšená plastiková ruka Lazorčákové, kálení na forbíně, dalo by se pokračovat). Užití mikroportů je poněkud samoúčelné.
Martin21 70 %
26.10.2021 | 439 hodnocení
+ souhlasím
Sterilní a statické prostředí, ale dost dobrých režijních a snénických nápadů. Převládá ovšem skvělý výkon Zuzany Stivínové. Výborně jí sekundují např. P. Vančura (je tak přesný, až mě to štvalo!) nebo Pavla Beretová.
Studený Čumáček 70 %
26.10.2021 | 362 hodnocení
+ souhlasím
67%
Tedy...ke mně se asi dostal ten druhý, happyendový text. Takže pořádné překvapení, tolika efektně mrtvejch, až srdíčko plesalo. Úžasná sbírka soci a psychopatických osobností, že by se i Addamsovi radostně spřátelili...
Herecky skvělé /dámy i pánové/, bohužel scéna jim kladla mnohé zbytné překážky. Její elevace působila nebezpečně, takže místo monologu P. Vančury se sledovalo, jestli to vybalancuje nebo skončí pod.
A stále ještě nemám klíč k tomu, proč myjou tu zatracenou velrybu, která nemá žádný další vliv na děj ani nic jiného, a to je jen jedna roztomilá drobnůstka z mnoha...
Tedy...ke mně se asi dostal ten druhý, happyendový text. Takže pořádné překvapení, tolika efektně mrtvejch, až srdíčko plesalo. Úžasná sbírka soci a psychopatických osobností, že by se i Addamsovi radostně spřátelili...
Herecky skvělé /dámy i pánové/, bohužel scéna jim kladla mnohé zbytné překážky. Její elevace působila nebezpečně, takže místo monologu P. Vančury se sledovalo, jestli to vybalancuje nebo skončí pod.
A stále ještě nemám klíč k tomu, proč myjou tu zatracenou velrybu, která nemá žádný další vliv na děj ani nic jiného, a to je jen jedna roztomilá drobnůstka z mnoha...
Lujda 50 %
23.1.2023 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Hodně táhlé představení, potlesk vlažný, v sále bylo cítit zmatení.
Djk 0 %
27.10.2021 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Strašidelný spektákl. Většinou není mluvené slyšet, když je slyšet, není rozumět a když je rozumět, marno pátrat po smyslu. Řada mordů na place, tři naturalisticky dokonané, logiku z hlediska diváka má snad jen ten poslední, uškrcená protagonistka, takže už zdánlivě není o čem hrát. Závěr toho úmorného děsu však tvoří ještě výstřel, po němž teprve lze s otázkou "co bude proboha dál" jít konečně domů. Řetěz interakcí rodiny ponurých šílenců rozličných typů v pokročilém stádiu chronicity.
Celou dobu mi v mysli nepotlačitelně tanula Cimrmanova režijní poznámka: nedělat pauzu, utečou.
djk.
Celou dobu mi v mysli nepotlačitelně tanula Cimrmanova režijní poznámka: nedělat pauzu, utečou.
djk.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.