Městská divadla pražská [Divadlo Komedie]
Franz Grillparzer
Sláva a pád krále Otakara
Premiéra: 15.9.2019 | 1:50x
Překlad: Radek Malý. Úprava: Michal Hába, Simona Petrů. Dramaturgie: Simona Petrů, Daniel Přibyl. Výprava: Adriana Černá. Hudba: Jindřich Čížek a citace. Režie: Michal Hába.
Poslední uvedení: prosinec 2022.
Poslední uvedení: prosinec 2022.
Martin Pechlát, Ivan Lupták, Aleš Bílík, Johana Schmidtmajerová, Radka Fidlerová, Vojtěch Dvořák, Tomáš Milostný, Jiří Štrébl, Jindřich Čížek, Vladimír Mikláš...
Kontroverzní historická tragédie dotýkající se jednoho z nejdramatičtějších a nejrozhodnějších bodů českých a rakouských dějin, který pro obě strany znamenal rozhodující moment s trvalými následky. Přemysl Otakar II. dovedl České země a Moravu na vrchol slávy, diplomacií i silou vybudoval evropské impérium sahající až k pobřeží Jadranu. Politické intriky i lidské slabosti jej ale dovedly k tragickému pádu. Na troskách jeho říše povstala Rakouská monarchie založená „moderním politikem“ Rudolfem Habsburským...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení (53)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 60 %
27.5.2022 | 1039 hodnocení
+ souhlasím
65%. Grillparzerova hra se dá dnes asi hrát navážno už jen na srazu rakouských nacionalistů. Režisér M. Hába ji čte reverzně, postavy panovníků vidí jako směšné (ale nebezpečné) figurky v boji o moc. Je to souboj dvou panovníků zosobňujících opačné póly pojetí politiky - Přemysl Otakar (M.Pechlát) zastrašuje a chřestí železem, Rudolf Habsburský (I.Lupták) je podlézavý politik dnešního střihu. Lehká dekonstrukce textu inscenaci sluší, ale přišlo mi, že s ironizováním jedné myšlenky se po celou dobu představení vystačí jen těžko. Bavil mě závěr, kdy byla grotesknost zobrazena ve výrazné hyperbole.
Iva Bryndová 80 %
17.11.2019 | 441 hodnocení
+ souhlasím
75% - Není divu, že se Grillparzerova hra na česká jeviště v českém jazyce dostala až nyní – z historie si bere jen postavy a základní události, na něž nahlíží jednostranně, volně a leckdy velmi nepřesně. Možnost hrát ji „vážně“ se tak dnes vlastně nenabízí a Michal Hába se o to ani nesnaží. Jeho inscenace v Divadle Komedie je jedna velká show, hravá, plná nadhledu, ironie, hudby. Byť je místy až příliš ukřičená a v několika částech trochu ztrácí tempo, mě fraška o touze po moci, pádu a různých způsobech vládnutí bavila. Skvěle ji podtrhují herecké výkony, zejména Martina Pechláta v titulní roli.
Lukáš Holubec 50 %
6.11.2019 | 726 hodnocení
+ souhlasím
--- Byl jednou jeden král --- (více v článku na blogu)
Pavel Širmer 60 %
22.10.2019 | 1919 hodnocení
+ souhlasím
Tendenční rakouské historické drama, v němž se – zjednodušeně řečeno – straní Habsburkům a křivdí Přemyslovcům, se až nyní dočkalo prvního uvedení v češtině. Michal Hába klasické látky často aktualizuje. Grillparzerova hra sama o sobě nemá dostatečně „bytelný“ obsah a nelze ji hrát navážno. Snaha o relativizaci byla správná, nicméně myšlenkové obohacení Hábovi tentokrát příliš nevyšlo. Opětovné užití postupů užívaných v německém divadle (mikrofony, hlučná hudba, umělá krev, nahota atd.), jakého jsme byli svědkem např. v „Hráčovi“ v Huse na provázku, spíše dotvrdilo vítězství formy nad obsahem.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Tvidatko 90 %
9.12.2022 | 76 hodnocení
+ souhlasím
Miluju! Dlouho jsem se takto nepobavila. Jakožto nevzdělanec jsem velmi ocenila i skvělý lektorský úvod, pokud stíháte do divadla přijít dříve, doporučuji nevynechávat :)
RaB 80 %
23.11.2022 | 314 hodnocení
+ souhlasím
Moderní divadlo, které do Komedie patří.
Hodně umělé krve, pila místo meče a tančící historické postavy. M. Pelchát i I. Lupták hrají své postavy skvěle (klidně bych se obešel i bez toho odhalení I. Luptáka, na které však čeká většina diváků).
Konec je opravdu hodně natahovaný (aneb jak řekne sám Otakar "tak už to konečně skonči, ty lidi chtějí jít domů") - dokonce oproti plánované délce byla má repríza ještě o 15 minut delší.
Hodně umělé krve, pila místo meče a tančící historické postavy. M. Pelchát i I. Lupták hrají své postavy skvěle (klidně bych se obešel i bez toho odhalení I. Luptáka, na které však čeká většina diváků).
Konec je opravdu hodně natahovaný (aneb jak řekne sám Otakar "tak už to konečně skonči, ty lidi chtějí jít domů") - dokonce oproti plánované délce byla má repríza ještě o 15 minut delší.
Varan 70 %
22.11.2022 | 114 hodnocení
+ souhlasím
Dekadentní, poměrně šokující hra plná násilí, alegorií a sexuálních narážek. Představení určitě není pro každého, mně ale velmi bavilo, snad až na poněkud rozvláčný a několikrát odkládaný konec. Z herců bych vyzdvihl hlavně Martina Pechláta, Radku Fidlerovou, dále pak za zmínku určitě stojí výborné taneční kreace Aleše Bílíka a v neposlední řadě i výkon Ivana Luptáka, který se ve hře skutečně odhalil...
Birter 70 %
26.5.2022 | 189 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Já jsem ten divák. Přesně ten divák, kvůli kterému musí Milostný skákat, Bílík tančit, Štrébl zpívat, Lupták se svlékat a Pechlát řezat dříví. Téma piklí na královském dvoře totiž nesnáším a jen díky scénografii a režii považuji Otíka za skvělé představení. Plus herci a hudba - to je fantazie. Nelze však nevidět vehementní snahu učinit Grillparzera aktuálním, a podle toho jak o tom mluvila na dramaturgickém úvodu paní Petrů, mi spíš přijde, že bylo přání otcem myšlenky. Proto je inscenace roztříštěna mezi několik zábavných, leč nesouvislých forem vyjádření.
Michvon 50 %
10.11.2021 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Že je to rozbité na atomy, by ani tak nevadilo, kdyby to šlo následně spojit do nějaké pro mne smysluplné formy. To se příliš nepovedlo. Je to velmi hlučné, uřvané, místy trapné. Vynikající Pechlát a Fidlerová, za ně body plus.
Ve srovnání s Pařízkovou verzí ve s Karlem Dobrým hranou Vídni tahle verze těžce prohrává.
Ve srovnání s Pařízkovou verzí ve s Karlem Dobrým hranou Vídni tahle verze těžce prohrává.
Anca.rambo 90 %
8.4.2020 | 107 hodnocení
+ souhlasím
Příjemné překvapení.
Dlouho jsem se tak nepobavila.
Dlouho jsem se tak nepobavila.
Remcoe 100 %
8.3.2020 | 61 hodnocení
+ souhlasím
Nadšení. Pechlát grandiózní výkon, ale ani ostatní herci nezaostávají. Zcela jedinečné podání kontroverzní klasiky. Parodie, ale dramatično i tragično zůstalo zachováno. Závěrečné divadlo na divadle rovněž zcela podtrhuje unikátnost celé inscenace, na Divadlo Komedie se zaměřím....
KSnow 100 %
15.2.2020 | 102 hodnocení
+ souhlasím
Dostala jsem to, co jsem vlastně čekala, ale ještě o několik levlů lépe. Tendenční a dnes značně zastaralá Grillparzerova hra byla polita živou vodou hravosti a vtipu, skrze něž se výjimečně povedlo předložit relevantní nástřel zamyšlení nad rozdílnými formami moci. Má to ideu, má to vtip. Má to smysl dnes uvádět. Má to fantastickou režii i scénografii, která má úžasnou symboliku. A má to strašně ohromující atmosféru. A skvělé herecké výkony, ve kterých mě vedle M. Pechláta a I. Luptáka zaujal hlavně A. Bílík. Bez toho konce by to bylo 90 %, s tím koncem to bylo fakt extrémně výjimečný.
Graiv 90 %
23.1.2020 | 114 hodnocení
+ souhlasím
Po hrozně dlouhé době jsem se odvážil do MDP a překvapení bylo více než milé. Pro mě naprosto výborné uchopení původního textu a mimořádně zábavné divadlo. Jen tak dál a těším se opět brzo na shledanou. Pechlát, Lupták, Bilík a Fidlerová!
Zma 80 %
23.1.2020 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Výborné. Hudba, scéna, kostýmy, pohybové kreace! V klasickém provedení by to asi nikoho nebavilo. Jen ve druhé polovině trochu rozvleklejší pasáže, ale možná to byl jen pocit zaviněný absencí přestávky.
Nadhled a humor překlenul i odlišné chápání významu Přemysla Otakara a Rudolfa v českém a rakouském výkladu dějin.
Nadhled a humor překlenul i odlišné chápání významu Přemysla Otakara a Rudolfa v českém a rakouském výkladu dějin.
AdelOne 90 %
21.1.2020 | 25 hodnocení
+ souhlasím
Ano, přiznávám bez mučení. Jsem "Hábo-fil", proto je mi režijní pojetí velice blízké. Přelouskala jsem původní text a smekám klobouk před dramatizací Michala Háby.
Herecky zcela exceluje Martin Pechlát a Ivan Lupták, kteří rovněž potěšili mé "ženské oko" ;) zaujal také Aleš Bilík, ale skvěle si vedou všichni. "Tarantinovské finále" nemá chybu. Heir im Herz ?
Herecky zcela exceluje Martin Pechlát a Ivan Lupták, kteří rovněž potěšili mé "ženské oko" ;) zaujal také Aleš Bilík, ale skvěle si vedou všichni. "Tarantinovské finále" nemá chybu. Heir im Herz ?
Weller 70 %
16.11.2019 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Příjemné a uvolněné představení. Ve 3/4 sice trochu ztrácí dech (nevadilo by trochu prostříhat), jinak ale určitě povedené. Mimochodem, je skvělé zase vidět v Komedii Martina Pechláta a Jirku Štrébla.
J.anek 80 %
16.11.2019 | 424 hodnocení
+ souhlasím
Nádhera. Hába je lepší s každou inscenací. Ještě kdyby se naučil skončit. :-) Velkou radost mám z noblesní Radky Fidlerové, ale výborní jsou všichni - skvěle balancují na hraně serióznosti a perzifláže.
Suzana 50 %
18.10.2019 | 320 hodnocení
+ souhlasím
pestré nápady pro dosažení artistní formy, nevyužité politické téma, rozvleklost závěrečné čtvrtiny
Kateřina 80 %
17.10.2019 | 36 hodnocení
+ souhlasím
Dost dobrý. I pro ty co z historie neměli vždycky jedničku. Když se spojí dobří herci (M.Pechlát, R.Fidlerová), trochu kontroverzní hra, nadčasová výprava, živá kapela a vůně mulčovací kůry, nezbývá mi než dát 80%!
Studený Čumáček 80 %
23.9.2019 | 360 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Kterak Rudýnek Habsburský a Přema Otakar ty dějiny převraceli
Lide veškerý, jak jen tu tragédii popsati...neb mnoho mordování tam jest, zrada, smilstvo, též pilin a mulče mnoho pytlů, krve potoky a jak z partesů umrlost, ba i chlap holý, co nakonec zůstane jediný čistý. Též alespoň osm českých loktů pásky černé lepící, motorová pila a jiné věci k obveselení, když král český zemi a srdce ztratil a smrt již ho pláštěm kryje...
Lide veškerý, jak jen tu tragédii popsati...neb mnoho mordování tam jest, zrada, smilstvo, též pilin a mulče mnoho pytlů, krve potoky a jak z partesů umrlost, ba i chlap holý, co nakonec zůstane jediný čistý. Též alespoň osm českých loktů pásky černé lepící, motorová pila a jiné věci k obveselení, když král český zemi a srdce ztratil a smrt již ho pláštěm kryje...
Ottovon 80 %
16.9.2019 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Konfrontace silácké a usurpátorské moci proti té nepředvídatelné a umně diplomatické, se stala fungujícím východiskem při snaze zbavit se národnostních akcentů (či si z nich v Pařízkově duchu utahovat). Hába nemusel sáhnout k takové míře dekonstrukce jako v Nepříteli lidu. Tradiční hrátky s divadelním aparátem jsou dobře načasované, neoslabující autentickou sílu tragičnosti postavy krále Otakara, která v Pechlátově ztvárnění výrazně zastiňuje Luptákova "císaře" Rudolfa. Ten totiž není macho-vůdce, ale skromný a nudný mírotvorce. Inscenace otevřená následným divákovým interpretacím.
Michalmusek 70 %
15.9.2019 | 285 hodnocení
+ souhlasím
Moderní divadlo s prvky experimentálního divadla nás provází osudovou částí našich dějin. V hlavní roli vyniká Martin Pechlát a z vedlejších rolí dvojice vousáčů Štébl a Milostný. Scéna je jednoduchá, ale vyhovující dominující pódiem s hudebníky.
Borza 10 %
24.9.2019 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Nejstrašnější kus.Žádný Grillparzer,ale nesmyslná exhibice pana režizéra Háby.Ohavná hlučná hudba.Herci přehrávají,až se trhají kulisy.Král řeže motorovou pilou polena a Záviš je štípe,jako že jsou chlapáci.Kunhuta se sápe po Otakarovi,pak se po něm válí.Všichni pějí 5 minut hloupou píseň s rádoby maďarským textem.Na jevišti je 2x čitelně naznačena felace.Když se představitel Rudolfa svlékl před Otakarem úplně do naha,aby ukázal,že všechno rozdal,opustil jsem sál.Nechodím do divadla,abych si musel prohlížet něčí bezdůvodně obnažený holý zadek.Na to má dobrý režizér jiné prostředky.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.