Městská divadla pražská [Divadlo Komedie]

Sláva a pád krále Otakara

Premiéra: 15.9.2019 | 1:50x
Překlad: Radek Malý. Úprava: Michal Hába, Simona Petrů. Dramaturgie: Simona Petrů, Daniel Přibyl. Výprava: Adriana Černá. Hudba: Jindřich Čížek a citace. Režie: Michal Hába.
Poslední uvedení: prosinec 2022.
Kontroverzní historická tragédie dotýkající se jednoho z nejdramatičtějších a nejrozhodnějších bodů českých a rakouských dějin, který pro obě strany znamenal rozhodující moment s trvalými následky. Přemysl Otakar II. dovedl České země a Moravu na vrchol slávy, diplomacií i silou vybudoval evropské impérium sahající až k pobřeží Jadranu. Politické intriky i lidské slabosti jej ale dovedly k tragickému pádu. Na troskách jeho říše povstala Rakouská monarchie založená „moderním politikem“ Rudolfem Habsburským...
15!  
Městská divadla pražská
Hodnocení inscenace
Redakce
63 %
Uživatelé
74 %
74441000
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 60 %
Iva Bryndová 80 % Tip Iva Bryndová
Lukáš Holubec 50 %
Pavel Širmer 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
15.12.Čt19:30derniéra; + LEKTORSKÝ ÚVODvstupenky
15.12.Čt19:30 vstupenky
derniéra; + LEKTORSKÝ ÚVOD

Volby

Hodnocení (48)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský  60 %
27.5.2022 | 982 hodnocení
+ souhlasím
65%. Grillparzerova hra se dá dnes asi hrát navážno už jen na srazu rakouských nacionalistů. Režisér M. Hába ji čte reverzně, postavy panovníků vidí jako směšné (ale nebezpečné) figurky v boji o moc. Je to souboj dvou panovníků zosobňujících opačné póly pojetí politiky - Přemysl Otakar (M.Pechlát) zastrašuje a chřestí železem, Rudolf Habsburský (I.Lupták) je podlézavý politik dnešního střihu. Lehká dekonstrukce textu inscenaci sluší, ale přišlo mi, že s ironizováním jedné myšlenky se po celou dobu představení vystačí jen těžko. Bavil mě závěr, kdy byla grotesknost zobrazena ve výrazné hyperbole.
Iva Bryndová  80 %  Tip Iva Bryndová
17.11.2019 | 377 hodnocení
+ souhlasím
75% - Není divu, že se Grillparzerova hra na česká jeviště v českém jazyce dostala až nyní – z historie si bere jen postavy a základní události, na něž nahlíží jednostranně, volně a leckdy velmi nepřesně. Možnost hrát ji „vážně“ se tak dnes vlastně nenabízí a Michal Hába se o to ani nesnaží. Jeho inscenace v Divadle Komedie je jedna velká show, hravá, plná nadhledu, ironie, hudby. Byť je místy až příliš ukřičená a v několika částech trochu ztrácí tempo, mě fraška o touze po moci, pádu a různých způsobech vládnutí bavila. Skvěle ji podtrhují herecké výkony, zejména Martina Pechláta v titulní roli.
Lukáš Holubec  50 %
6.11.2019 | 708 hodnocení
+ souhlasím
--- Byl jednou jeden král --- (více v článku na blogu)
Pavel Širmer  60 %
22.10.2019 | 1846 hodnocení
+ souhlasím
Tendenční rakouské historické drama, v němž se – zjednodušeně řečeno – straní Habsburkům a křivdí Přemyslovcům, se až nyní dočkalo prvního uvedení v češtině. Michal Hába klasické látky často aktualizuje. Grillparzerova hra sama o sobě nemá dostatečně „bytelný“ obsah a nelze ji hrát navážno. Snaha o relativizaci byla správná, nicméně myšlenkové obohacení Hábovi tentokrát příliš nevyšlo. Opětovné užití postupů užívaných v německém divadle (mikrofony, hlučná hudba, umělá krev, nahota atd.), jakého jsme byli svědkem např. v „Hráčovi“ v Huse na provázku, spíše dotvrdilo vítězství formy nad obsahem.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
RaB  80 %
23.11.2022 | 265 hodnocení
+ souhlasím
Moderní divadlo, které do Komedie patří.
Hodně umělé krve, pila místo meče a tančící historické postavy. M. Pelchát i I. Lupták hrají své postavy skvěle (klidně bych se obešel i bez toho odhalení I. Luptáka, na které však čeká většina diváků).
Konec je opravdu hodně natahovaný (aneb jak řekne sám Otakar "tak už to konečně skonči, ty lidi chtějí jít domů") - dokonce oproti plánované délce byla má repríza ještě o 15 minut delší.
Varan  70 %
22.11.2022 | 114 hodnocení
+ souhlasím
Dekadentní, poměrně šokující hra plná násilí, alegorií a sexuálních narážek. Představení určitě není pro každého, mně ale velmi bavilo, snad až na poněkud rozvláčný a několikrát odkládaný konec. Z herců bych vyzdvihl hlavně Martina Pechláta, Radku Fidlerovou, dále pak za zmínku určitě stojí výborné taneční kreace Aleše Bílíka a v neposlední řadě i výkon Ivana Luptáka, který se ve hře skutečně odhalil...
Birter  70 %
26.5.2022 | 170 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Já jsem ten divák. Přesně ten divák, kvůli kterému musí Milostný skákat, Bílík tančit, Štrébl zpívat, Lupták se svlékat a Pechlát řezat dříví. Téma piklí na královském dvoře totiž nesnáším a jen díky scénografii a režii považuji Otíka za skvělé představení. Plus herci a hudba - to je fantazie. Nelze však nevidět vehementní snahu učinit Grillparzera aktuálním, a podle toho jak o tom mluvila na dramaturgickém úvodu paní Petrů, mi spíš přijde, že bylo přání otcem myšlenky. Proto je inscenace roztříštěna mezi několik zábavných, leč nesouvislých forem vyjádření.
Katareena  70 %
26.5.2022 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Skvělý výkon Martina Pechláta.
Michvon  50 %
10.11.2021 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Že je to rozbité na atomy, by ani tak nevadilo, kdyby to šlo následně spojit do nějaké pro mne smysluplné formy. To se příliš nepovedlo. Je to velmi hlučné, uřvané, místy trapné. Vynikající Pechlát a Fidlerová, za ně body plus.
Ve srovnání s Pařízkovou verzí ve s Karlem Dobrým hranou Vídni tahle verze těžce prohrává.
LucieSykorova  100 %
17.7.2020 | 167 hodnocení
+ souhlasím
Respekt k divadlu 21. století!
Falos  70 %
10.7.2020 | 224 hodnocení
+ souhlasím
uzasnej ivan luptak
Anca.rambo  90 %
8.4.2020 | 99 hodnocení
+ souhlasím
Příjemné překvapení.
Dlouho jsem se tak nepobavila.
Remcoe  100 %
8.3.2020 | 61 hodnocení
+ souhlasím
Nadšení. Pechlát grandiózní výkon, ale ani ostatní herci nezaostávají. Zcela jedinečné podání kontroverzní klasiky. Parodie, ale dramatično i tragično zůstalo zachováno. Závěrečné divadlo na divadle rovněž zcela podtrhuje unikátnost celé inscenace, na Divadlo Komedie se zaměřím....
K_kovandova  80 %
8.3.2020 | 48 hodnocení
+ souhlasím
Za hudbu, Pechláta a zážitek!
KSnow  100 %
15.2.2020 | 102 hodnocení
+ souhlasím
Dostala jsem to, co jsem vlastně čekala, ale ještě o několik levlů lépe. Tendenční a dnes značně zastaralá Grillparzerova hra byla polita živou vodou hravosti a vtipu, skrze něž se výjimečně povedlo předložit relevantní nástřel zamyšlení nad rozdílnými formami moci. Má to ideu, má to vtip. Má to smysl dnes uvádět. Má to fantastickou režii i scénografii, která má úžasnou symboliku. A má to strašně ohromující atmosféru. A skvělé herecké výkony, ve kterých mě vedle M. Pechláta a I. Luptáka zaujal hlavně A. Bílík. Bez toho konce by to bylo 90 %, s tím koncem to bylo fakt extrémně výjimečný.
Graiv  90 %
23.1.2020 | 114 hodnocení
+ souhlasím
Po hrozně dlouhé době jsem se odvážil do MDP a překvapení bylo více než milé. Pro mě naprosto výborné uchopení původního textu a mimořádně zábavné divadlo. Jen tak dál a těším se opět brzo na shledanou. Pechlát, Lupták, Bilík a Fidlerová!
Zma  80 %
23.1.2020 | 37 hodnocení
+ souhlasím
Výborné. Hudba, scéna, kostýmy, pohybové kreace! V klasickém provedení by to asi nikoho nebavilo. Jen ve druhé polovině trochu rozvleklejší pasáže, ale možná to byl jen pocit zaviněný absencí přestávky.
Nadhled a humor překlenul i odlišné chápání významu Přemysla Otakara a Rudolfa v českém a rakouském výkladu dějin.
AdelOne  90 %
21.1.2020 | 25 hodnocení
+ souhlasím
Ano, přiznávám bez mučení. Jsem "Hábo-fil", proto je mi režijní pojetí velice blízké. Přelouskala jsem původní text a smekám klobouk před dramatizací Michala Háby.
Herecky zcela exceluje Martin Pechlát a Ivan Lupták, kteří rovněž potěšili mé "ženské oko" ;) zaujal také Aleš Bilík, ale skvěle si vedou všichni. "Tarantinovské finále" nemá chybu. Heir im Herz ?
Weller  70 %
16.11.2019 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Příjemné a uvolněné představení. Ve 3/4 sice trochu ztrácí dech (nevadilo by trochu prostříhat), jinak ale určitě povedené. Mimochodem, je skvělé zase vidět v Komedii Martina Pechláta a Jirku Štrébla.
J.anek  80 %
16.11.2019 | 404 hodnocení
+ souhlasím
Nádhera. Hába je lepší s každou inscenací. Ještě kdyby se naučil skončit. :-) Velkou radost mám z noblesní Radky Fidlerové, ale výborní jsou všichni - skvěle balancují na hraně serióznosti a perzifláže.
Suzana  50 %
18.10.2019 | 303 hodnocení
+ souhlasím
pestré nápady pro dosažení artistní formy, nevyužité politické téma, rozvleklost závěrečné čtvrtiny
KatZen  80 %
17.10.2019 | 34 hodnocení
+ souhlasím
Dost dobrý. I pro ty co z historie neměli vždycky jedničku. Když se spojí dobří herci (M.Pechlát, R.Fidlerová), trochu kontroverzní hra, nadčasová výprava, živá kapela a vůně mulčovací kůry, nezbývá mi než dát 80%!
Studený Čumáček  80 %
23.9.2019 | 346 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Kterak Rudýnek Habsburský a Přema Otakar ty dějiny převraceli
Lide veškerý, jak jen tu tragédii popsati...neb mnoho mordování tam jest, zrada, smilstvo, též pilin a mulče mnoho pytlů, krve potoky a jak z partesů umrlost, ba i chlap holý, co nakonec zůstane jediný čistý. Též alespoň osm českých loktů pásky černé lepící, motorová pila a jiné věci k obveselení, když král český zemi a srdce ztratil a smrt již ho pláštěm kryje...
Petr.trep  70 %
17.9.2019 | 169 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělá Radka Fiedlerová!!!!!!!!!
Ottovon  80 %
16.9.2019 | 13 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Konfrontace silácké a usurpátorské moci proti té nepředvídatelné a umně diplomatické, se stala fungujícím východiskem při snaze zbavit se národnostních akcentů (či si z nich v Pařízkově duchu utahovat). Hába nemusel sáhnout k takové míře dekonstrukce jako v Nepříteli lidu. Tradiční hrátky s divadelním aparátem jsou dobře načasované, neoslabující autentickou sílu tragičnosti postavy krále Otakara, která v  Pechlátově ztvárnění výrazně zastiňuje Luptákova "císaře" Rudolfa. Ten totiž není macho-vůdce, ale skromný a nudný mírotvorce. Inscenace otevřená následným divákovým interpretacím.
Michalmusek  70 %
15.9.2019 | 268 hodnocení
+ souhlasím
Moderní divadlo s prvky experimentálního divadla nás provází osudovou částí našich dějin. V hlavní roli vyniká Martin Pechlát a z vedlejších rolí dvojice vousáčů Štébl a Milostný. Scéna je jednoduchá, ale vyhovující dominující pódiem s hudebníky.
Borza  10 %
24.9.2019 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Nejstrašnější kus.Žádný Grillparzer,ale nesmyslná exhibice pana režizéra Háby.Ohavná hlučná hudba.Herci přehrávají,až se trhají kulisy.Král řeže motorovou pilou polena a Záviš je štípe,jako že jsou chlapáci.Kunhuta se sápe po Otakarovi,pak se po něm válí.Všichni pějí 5 minut hloupou píseň s rádoby maďarským textem.Na jevišti je 2x čitelně naznačena felace.Když se představitel Rudolfa svlékl před Otakarem úplně do naha,aby ukázal,že všechno rozdal,opustil jsem sál.Nechodím do divadla,abych si musel prohlížet něčí bezdůvodně obnažený holý zadek.Na to má dobrý režizér jiné prostředky.
Vladimír10  30 %
21.11.2022 | 512 hodnocení
PavelK  90 %
15.11.2022 | 221 hodnocení
Jan Kajetán  70 %
4.10.2022 | 19 hodnocení
Nickmik  80 %
17.5.2022 | 33 hodnocení
Paya888  70 %
23.4.2022 | 305 hodnocení
Wolverine  60 %
6.1.2022 | 33 hodnocení
Dzaamek  60 %
6.11.2021 | 71 hodnocení
LavinieCamui  90 %
31.10.2021 | 635 hodnocení
Nikoss  80 %
19.9.2021 | 97 hodnocení
Kedy  90 %
14.10.2020 | 111 hodnocení
Valmez  100 %
18.3.2020 | 349 hodnocení
Jantarovájovana  70 %
10.3.2020 | 23 hodnocení
Sluha  80 %
22.1.2020 | 202 hodnocení
Xcepek  80 %
23.11.2019 | 621 hodnocení
Vencis  90 %
23.10.2019 | 19 hodnocení
Firestone  60 %
20.10.2019 | 44 hodnocení
Michkyse  60 %
19.10.2019 | 100 hodnocení
Tomas22  50 %
19.10.2019 | 88 hodnocení
Semtamťuk  70 %
7.10.2019 | 87 hodnocení
Jana.janka  90 %
26.9.2019 | 62 hodnocení
Národosolsobě  60 %
16.9.2019 | 307 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.