Romantický hit v Divadle Kalich
vydáno: 27.9.2022, psáno z představení: 16.9.2022, Iva Bryndová

Divadlo Kalich představilo ve slavnostní premiéře 16. 9. 2022 napjatě očekávaný Biograf láska. Muzikál Uljany Donátové s hity Hany Zagorové, která se na něm sice přímo nepodílela, ale jeho přípravy sledovala a s tvůrci konzultovala jeho scénář, v režii Jana Kříže úspěšně navazuje na nejlepší tradici muzikálů v Divadle Kalich. Je energický, roztančený, plný hitů, přitom jde o odpočinkovou záležitost, která – jako všechny hitmuzikály – jednoznačně těží z úspěchu a oblíbenosti známých písní.

Obrovským plusem Biografu láska, ve srovnání s mnoha jinými díly specifického subžánru, je velmi dobré zakomponování jednotlivých písní do jeho děje. S několika málo výjimkami, z nichž minimálně jednu nebo dvě by bylo klidně možné s čistým svědomím vynechat (Benjamin), je použití různých „oslích můstků“ skutečně vzácné.

Na libretu Uljany Donátové je znát, že příběh o třech kamarádkách hledajících štěstí a lásku v dnešním světě, psala žena a primárně zřejmě zase pro ženy, jako lehkou romantiku. Mužské postavy v něm jsou sice důležité pro nalezení lásky a štěstí hlavních hrdinek, působí však jednoduše a ploše.
Ostatně celý děj je velmi jednoduchý, o jakémkoli aktivním hledání štěstí, vývoji postav či dramatických situacích se příliš mluvit nedá. Vhodné protějšky se ve vhodnou chvíli objeví (jako bůh z krabice) tak, aby uspokojily potřeby a city hlavních hrdinek, vedlejší postavy se včas potkají mezi sebou, aby těm hlavním mohly kýženým způsobem uhnout z cesty. Štěstí a lásky dochází všichni bez ohledu na věk, pohlaví, orientaci.
Tam, kde se vedle vší sladké a přeslazené romantiky objevuje i nadsázka a humor, dostává se celý příběh hned výrazně výš a dál. Chtělo by to takových momentů více.

Divadlo Kalich nicméně jako vždy boduje výraznými výkony v hlavních rolích, a to jak pěveckými a hereckými, tak tanečními. Choreografie Petry Parvoničové jsou energické i zábavné, byť se domnívám, že právě v případě intimních příběhů Biografu láska by stálo za to company jednak zredukovat, ostatně jeviště Divadla Kalich skutečně nepatří k největším, a v mnoha scénách i zcela vynechat. Jakkoli je dobře využitá v úvodní Je naprosto nezbytné (volný pád v úvodní scéně je velmi působivý), či v písních Spěchám nebo Za každou chvíli s tebou platím (jejíž scénické provedení může připomenout začátek druhé poloviny muzikálu Duch), v mnoha dalších mi přišla poněkud nadbytečná, bez ohledu na fakt, že jsou to právě choreografie, které v Kalichu tradičně tvoří významnou devízu muzikálů.

Povedly se i kostýmy Radka Fišera, které velmi efektně ilustrují charaktery jednotlivých postav, a scéna, již vytvořil režisér Jan Kříž. U té zejména potěší, že se téměř vyhýbá obvyklému nešvaru ze starších kusů v tomto divadle, a její případné přeměny probíhají povětšinou rychle a bez dlouhých zatmívaček a zdržování. Prostředí kavárny "Biograf láska" pak navíc láká domácí, až jakousi starosvětskou atmosférou, jak příběh vyžaduje.

V obsazení slavnostní premiéry v Kalichu vsadili na osvědčené tváře a všichni účinkující předvedli výborné výkony. V úlohách ústřední trojice kamarádek se představily Marie Křížová, Kateřina Bohatová Šildová, která byla výborná po herecké stránce a po pěvecké stránce se až neuvěřitelným způsobem přiblížila originálnímu podání písní Hany Zagorové, a Michaela Tomešová, jíž role hláškující drsné Alči výborně sedla - z mého pohledu se jedná o jeden z jejích dosavadních nejlepších výkonů.
V dalších rolích se pak představili Roman Tomeš, Zbyněk Fric, Přemysl Pálek, Felicita Prokešová, Kateřina Poláčková a v rolích dětských pak Adéla Vágnerová a Tobiáš Freja.

Při tak kvalitní interpretaci opět mrzí fakt, že muzikálové produkce v Kalichu zpravidla nedisponují živou hudbou a vypomáhají si nahranými sbory, a nejinak je tomu i v tomto případě. Jakkoli byla taneční company skvělá, muzikálovému dílu se silnými písněmi by slušela podstatně větší autenticita sboru.

Divadlo Kalich má přesto na repertoáru další jasný divácký hit a nadto hitmuzikál, který se velmi povedl. Jedná se také o úspěšnou pražskou režijní premiéru Jana Kříže, vzniklo dílo lehké, zábavné, které plynule odvíjí děj a potěší výbornými hereckými, pěveckými i tanečními výkony, známými a oblíbenými hity a rovněž sympatickým příběhem, který si milovníci romantického žánru užijí ještě výrazně víc, než všichni ostatní.