Národní divadlo [Nová scéna]

Otec hlídá dceru

Premiéra: 17.2.2022 | diváci na jevišti |1:40x
Původní hra. Žertovná, ironická a přitom v posledku překvapivě vážná dramatická úvaha na téma otcovství a mužství v dnešní rozkolísané době. Odrazovým můstkem je zdánlivě banální situace v životě otce jednadvacátého století - vycházka s dcerou na hřiště, během níž dojde ke konfrontaci s manželkou, otcem, přáteli i kolemjdoucími. Plastický obraz duševní krajiny jednoho konkrétního muže nese řadu autobiografických rysů a zároveň se v něm může poznat každý, kdo otcem je či se jím chystá být. Od banálních, často komických rodičovských situací a střetů na dětském hřišti se dostáváme k závažným tématům se společenským přesahem, jako je strach z budoucnosti, rozpor svobody a bezpečí nebo otázka osamělosti stárnoucích generací...
15!  
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
67 %
Uživatelé
68 %
kontroverzní inscenace (178.)
68291000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 80 % Tip Iva Bryndová
Helena Grégrová 70 %
Pavel Širmer 50 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
29.4.Po20:00 vstupenky
20.5.Po20:00 vstupenky
10.9.Út20:00 vstupenky
11.9.St20:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (32)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  80 %  Tip Iva Bryndová
27.4.2023 | 552 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Fričova inscenace textu O.Novotného beze sporu je generační zpovědí; zábavnou, hravou i patřičně mrazivou. Zmiňuje mnohá témata, která nás zasahují, více či méně ovlivňují a trápí, jak v partnerských vztazích či vnímání sebe sama, tak pokud jde o nejrůznější společenské problémy a nejzásadnější rodinné vztahy. V dokonalé herecké souhře hravě vykresluje přímo, a často i nepřímými zcizujícími komentáři, zásadní okamžiky a situace v životě otce a dítěte; v období dětství jednoho i poté v období stáří druhého. A přes značnou odlišnost nálad obou částí k sobě tyto neoddělitelně náleží a teprve společně dodávají inscenaci skutečnou sílu i katarzi.
Helena Grégrová  70 %
26.4.2023 | 1666 hodnocení
+ souhlasím
Skrze originální souhru výtvarné, hudební i herecky velmi zdařile interpretované textové složky inscenace se pozvolna skládá mozaika znepokojivého odrazu toho, co probublává pod hladinou všednodennosti života. Rozehrání zdánlivě banální situace, kdy otec s dcerou odchází na dětské hřiště, postupně otevírá spoustu palčivých až frustračních existenciálních otázek, které na nás doléhají ve světě přehlceném informacemi, návody a zákazy všeho druhu. Ironizující režijní nadhled celek účelně odlehčuje, aniž by se tím oslabila intenzita sdělení a niternost prožitku. Na udržení pozornosti náročněji strukturovaný koncept vnímavého diváka svede odměnit.
Pavel Širmer  50 %
21.4.2022 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
Diváci sedí na jevišti v blízkosti herců, akce jsou dotvářeny vhodnou hudbou a živě vytvářenými výtvarnými prvky přenášenými kamerou. Promyšlený model režiséra J. Friče, jenž dobře pracoval s herci, kteří se sympaticky doplňují. Autor O. Novotný odpozoroval všednosti spojené s otcovstvím, mužstvím a souvisejícími problémy a věrohodně je otiskl do hry. Atraktivní inscenační forma, která má snahu stále překvapovat, však nezakryje problémy nedostatečně nosného textu. Všednosti mohou mít někdy kouzlo, ale v této podobě se brzy omrzí, nudí a diváci jsou převážně zahlcováni detaily, jež se nejeví zajímavými a přínosnými.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Theatre spirit  100 %
18.2.2024 | 11 hodnocení
+ souhlasím
*95 %
Adam Zelinka  90 %
26.9.2023 | 206 hodnocení
+ souhlasím
přehlídka perfektního textu a hereckého řemesla
Čiko  60 %
26.9.2023 | 1085 hodnocení
+ souhlasím
Nemůžu říct, že bych byl nějak uchvácen textem, ani formou. Sezení na jevišti tady kvituji, jste toho tak trochu součástí. Velmi povedený je nápad s videoprojekcí v přímém přenosu.
Každý účinkující se veze na tak trochu jiné vlně a nejsem si jistý, jestli to funguje jako celek. Spíše rozpaky, hlavně T.Medvecká mi do té mozaiky nějak nezapadala.
Asi bych to ocenil více jako rozhlasovou hru, než divadelní.
Zupri  60 %
31.1.2023 | 120 hodnocení
+ souhlasím
Zmatené a naprosto zbytečně vulgární.
Weller  50 %
22.10.2022 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Potenciál by tu byl, ale bohužel hra vůbec nedrží pohromadě.
Marek a Marie  60 %
10.10.2022 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Nejlepší byl Ondřej Pavelka!
Birter  50 %
7.4.2022 | 200 hodnocení
+ souhlasím
Zásadní problém inscenované novely je, že není vůbec divadelní. Pokud tedy nepovažujeme plno přímých řečí za divadlo. Frič a spol. na velmi obyčejný text něco sesmolili, ale mě tím minuli.
LucieSykorova  90 %
5.4.2022 | 167 hodnocení
+ souhlasím
Generační zpověď
Mikika  60 %
31.3.2022 | 67 hodnocení
+ souhlasím
Pro obvyklé diváky, kteří očekávají normální děj a kulisy - a ne že si o všem nechají jen vyprávět, může být tohle divadlo trochu šok. Co znamenají ty šutry, bezejmenné postavy mluvící přes sebe a jejich neurčité přelévající se identity... Ale po chvíli nevěřícího zírání si na ten chaos zvyknete, přistoupíte na hru, že to hřiště, cukrárnu a děti si prostě musíte představovat sami.
Druhá půlka je o dost tíživější, frustrace dcery, hlídající starého otce, z jeviště přímo sálá a mrazí z  ní.
Ano, bylo to divné, ale dobře divné.
Bova  0 %
4.3.2022 | 35 hodnocení
+ souhlasím
Nedivím se,že někteří lidé odešli při veřejné generální zkoušce.
Zabiklac  100 %
27.2.2022 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pokaždý zapomenu, jak je Ondřej Pavelka skvělej herec a pak jsem jím pokaždý okouzlenej. Citlivě napsaná hra a křehká, neokázalá režie. Ukájím se představou, že se nějakej vesničan, odkojenej na zájezdovkách náhodou dostane na Novou scénu, shlédne OHD, prozře, páč poprvý v životě zakusí katarzi a konečně pochopí, že opravdový divadlo je krásný.
RaB  70 %
23.2.2022 | 366 hodnocení
+ souhlasím
První půle naprosto skvělá! Moderní angažované divadlo, kterému vévodí J. Dudziaková a R. Mácha (avšak i ostatní jsou skvělí - T. Medvecká, P. Beretová a Š. Kroupa). Hra, která nabourává stereotypy, nutí přemýšlet, výborná interakce s diváky.
Kdyby hra zůstala v tomto pojetí, bylo by to ono! Bohužel však přijde zlom a druhá (komornější) část s V. Lazorčákovou a O. Pavelkou (V. Lazorčáková klasicky výborná, u O. Pavelky jsem měl velký problém s jeho pojetím muže - což bylo nejspíš režií).
Konečně se však v ND povedlo udělat původní hru s dobrým tématem i režií.
Slamajak  70 %
23.2.2022 | 72 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělá scénografie & skvěle sehraní herci (speciální ňuňu získává Radúz Mácha, Ondřej Pavelka, Pavla Beretová a paní Medvecká). Místy to pro mě úplně nefungovalo a nezvládalo to udržet mou pozornost (to asi spíš ve druhý půlce, ta první bavila hodně), ale většinou to fungovalo tuze dobře a dokáže to i dojmout, a to nemálo. Možná se někdy vrátím :) Pokud se teda přenesu přes heterosexuální muže křičící "my jsme utlačování společenskými představami o mužství", které si ovšem vytvořili sami heterosexuální muži, kteří mimochodem nemají problém na někoho křičet, že je buzerant... :)))
Slavek53  70 %
21.2.2022 | 92 hodnocení
+ souhlasím
Mínus 5% za velice nepohodlné sezení.
Ivan Andrejevič Bubnov  80 %
9.1.2024 | 67 hodnocení
Helena23  60 %
12.10.2023 | 21 hodnocení
Onndra  80 %
29.9.2023 | 54 hodnocení
Janovskak  100 %
23.8.2023 | 49 hodnocení
Viktorie  80 %
9.5.2023 | 48 hodnocení
Zzzz  90 %
7.5.2023 | 103 hodnocení
Šípal  70 %
27.1.2023 | 215 hodnocení
Ivka83  60 %
14.12.2022 | 8 hodnocení
Alcha  70 %
20.11.2022 | 130 hodnocení
Astuta  50 %
2.6.2022 | 34 hodnocení
Stepan.chalousek  50 %
4.5.2022 | 52 hodnocení
Vladimír10  20 %
2.3.2022 | 624 hodnocení
Valmez  70 %
23.2.2022 | 506 hodnocení
LavinieCamui  70 %
22.2.2022 | 806 hodnocení
CercaTrova  80 %
15.2.2022 | 69 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.