Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]

Čurda, hrdina jedné prohry

Premiéra: 25.2.2023
Dramaturgie: Kristina Žantovská. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Jakub Kudláč. Scéna a režie: David Jařab.
Nová česká faustovská tragikomedie, která začíná na prknech divadla Rokoko a končí na schodišti Petschkova paláce, bývalé nechvalně proslulé ústředny pražského gestapa. Nešťastná oběť neřešitelné situace, nebo největší český zrádce 20. století? Jeden z nejodvážnějších hrdinných parašutistů, nebo proradný gestapácký ďábel? Na tyto otázky nelze jednoznačně odpovědět, protože v životě nechvalně známé osobnosti českých dějin byla bezpochyby období, kdy byl jedním, i období, kdy byl druhým. Byla to ale stále tatáž bytost a pokud ano, co se s ní stalo...?
Městská divadla pražská
Hodnocení inscenace
Redakce
53 %
Uživatelé
64 %
6451000
Hodnocení redakce
Jiří Landa 50 %
Iva Bryndová 50 %
Helena Grégrová 60 %
Lukáš Dubský 50 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
31.3.19:00 vstupenky
18.4.Út19:00 vstupenky
28.4.19:00 vstupenky
10.5.St19:00 vstupenky
24.5.St19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (9)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa  50 %
28.2.2023 | 2973 hodnocení
+ souhlasím
55 % Zvolené pomalé inscenační tempo se k této látce dle mého názoru vůbec nehodí. Režisér D. Jařab podobně jako J. Mikulášek v posledních letech aplikuje jednu formu na cokoli a nehledí na fakt, jestli je k tomu vhodná. Ačkoli v sobě téma K. Čurdy nese velký potenciál, střípky výjevů z jeho života nemají dar významněji zasáhnout. A to i přesto, že herci zvolené koncepci slouží bezchybně, zejména M. Donutil v hlavní roli a R. Mikluš ve švejkovském podání Jiráčka. Následný audiowalk je příjemnou přidanou hodnotou, která sice trpí podobným problémem jako první část – nevyužitým potenciálem, nicméně závěrečná scéna s sebou přináší silnou tečku.
Iva Bryndová  50 %
28.2.2023 | 416 hodnocení
+ souhlasím
Nevyužitý potenciál nové inscenace MDP.
První část zoufale postrádá tempo. Přináší sice řadu informací a neopomíná ani letmo (zábavně) zmíněné detaily, ale nevyužívá námětu, k titulní postavě se nijak zásadně nestaví, jen ilustruje motivace a myšlenky, mnohokrát napsané a vyřčené, navíc únavně dokumentárním způsobem, jevištní akce a obrazotvornosti se nedostává.
Audiowalk bojuje nejprve s organizací, načež opět nevyužívá možností: jak cestou (zřejmě přítomné postavy), tak následně v Petschkově paláci, v němž dojde v podstatě k průletu diváků a dvěma krátkým scénám. Bez ohledu na působivost té poslední, dalo se z této návštěvy vytěžit víc. (více v článku na blogu)
Helena Grégrová  60 %
28.2.2023 | 1550 hodnocení
+ souhlasím
Každá etapa našich dějin má své hrdiny i zrádce a také hospody plné švejkovských glosátorů doby. Inscenace otevírá otázku statečnosti v krajně vyhrocené mezní situaci. Osud Karla Čurdy připomíná v mozaice útržků z jeho života. Zvolený rámec melancholického oparu ve zpomaleném tempu ale poněkud tlumí intenzitu výpovědi i diváckých emocí, které téma nabízí. Audiowalkový epilog je nosný nápad, zavrzání vstupních dveří a osudové kroky ústřední postavy po schodišti Petschkova paláce zazní ozvěnou autenticity. Škoda, že se při něm dál nepracovalo i s postavou čističe bot Jiráčka, který se cestou pouze letmo objeví, aniž by do děje více vstoupil.
Lukáš Dubský  50 %
28.2.2023 | 1021 hodnocení
+ souhlasím
Typicky pomalý Jařabův temporytmus je tentokrát spíš kontraproduktivní, inscenace místy nudí. O Karlu Čurdovi (M.Donutil) jako člověku se toho divák příliš nedozví, jeho motivace jsou nejasné, jakoby se tvůrci báli zaujmout k této kontroverzní postavě nějaký postoj. Zajímavým nápadem je rámování skrze švejkovskou postavu čističe bot Jiráčka (R.Mikluš), který je zdrojem sarkastického náhledu na českou povahu. Druhou část představení tvoří audiowalk, který sám o sobě moc zajímavý není, ale prohlídka Petschkova paláce stojí za to a poměrně silná je závěrečná scéna, v níž Čurda podepisuje svůj životní ortel na schodech budovy gestapa.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
SVATOŠOVÁ  80 %
20.3.2023 | 27 hodnocení
+ souhlasím
První návštěva v Rokoku. Zrádce...ale možná jenom nešťastný člověk. To nám historie neříká,co si u toho máme myslet. A my to stejně hodnotíme naším pohledem

Ty hudební proluky byly takové uvolnění, i když to vypadalo zvláštně. Jako kdyby ti pánové šli opravdu již pod vlivem někam po Václaváku.

Moc se mi líbily hlavně dámské kostýmy. Ale herecky nejvíce se mi líbili pánové. Všichni.
Druhá část byla vůbec nejzajímavější. Šli jsme po Václaváku s velkými sluchátky na uších až do Péčkova paláce. Tam jsme viděli už jen konec toho chlapa s velkým komplexem méněcennosti.
Suzana  60 %
28.2.2023 | 314 hodnocení
+ souhlasím
Povedená funkční prostorově rozplánovaná scéna. Projekce nebe s hudbou jsou působivé a vytvářejí příznačnou atmosféru doby i hrdinovy duše. Všichni ve dvojrolích znamenití a přesvědčiví. Čurda - memento strachu a zbabělosti s fatálními důsledky, nesmyvatelnosti viny.
RaB  40 %
26.2.2023 | 294 hodnocení
+ souhlasím
Další zklamání v MDP... (kde jsou časy skvělých představení, která se v Rokoku hrála).
1,5 hodiny o vraždění, smrti, mučení (jevištní část). Tragikomedie se nekoná, jedná se jen o depresivní (a navíc jednostranný) pohled na K. Čurdu.
Audiowalk naprosto zbytečný a navíc logisticky nezvládnutý. Skupina musí jít společně, uvaděči jednotlivé části pouští a musí se čekat na pomalejší. Navíc jít se skupinou 80 osob v nedobrém počasí po Václáváku je vyloženě splněný sen při návštěvě divadla.
Herecky však skvělý M. Donutil v hlavní dvojroli.
Vojta246  80 %
26.3.2023 | 2 hodnocení
+ souhlasím
75%
+ plusy
- Zajímavé predstaveni, které nutí diváka podivat se na tuto historickou postavu z více uhlu.
- dokonala postava ?vypravěče/průvodce dějem? Jiracka
- druha část predstaveni v autentických prostorech, kde se dej v dobách protektorátu opravdu odehrával

- minuty
- pro historicky neinformovaného diváka slozit pochopení deje ->časté změny mezi dětstvím, dobou protektorátu a dobou nastupujícího komunismu (pomuze si všímat nasazováni a sundavani knírku :D )
LavinieCamui  60 %
7.3.2023 | 673 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.