Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog návštěvníků i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
Děsnej pátek, noční můra, která končí happyendem v muzikálové show, vtrhla do Brna


Děsnej pátek – noční můra, která končí happyendem v muzikálové show, vtrhla do Brna


Kateřina Šebelová | 2. 11. 2017

Žánr: magická muzikálová komedie
Autoři: Tom Kitt, Brian Yorkey, Bridget Carpenter
Režie: Petr Gazdík
Překlad: Zuzana Čtveráčková
Scéna: Emil Konečný
Kostýmy: Eliška Ondráčková – Lupačová
Choreografie: Carli Rebecca Jefferson
Hudební nastudování, dirigenti: Dan Kalousek, Jakub Žídek
Hrají: Viktória Matušovová, Ivana Vaňková, Lukáš Vlček, Ladislav Kolář, Hana Horká, Jana Musilová, Dagmar Křížová, Jan Brožek, Kristýna Daňhelová, Diana Velčická, Hana Kováříková a další.

Když Mary Rodgersová napsala v roce 1972 knihu Podivný pátek (Freaky Friday), jistě netušila, že se její kniha stane populární látkou k filmovému a mnohem později i k divadelnímu zpracování. Před čtyřmi dekádami knihu proslavil film Podivný pátek (Freaky Friday) s Barbarou Harrisovou a mladičkou Jodie Fosterovou v hlavních rolích. O mnoho let později, v roce 2003 do kin vtrhl americký snímek Mezi námi děvčaty, který byl dalším filmovým zpracováním románu Mary Rodgersové. Zde si zahrály ústřední postavy Jamie Lee Curtisová a Lindsay Lohanová. Na filmovou verzi zareagovala trojice autorů Tom Kitt (hudba), Brian Yorkey (texty), Bridget Carpenterová (libreto), kteří přenesla příběh generačního střetu matky s dcerou na divadelní pódia. Stalo se tak poměrně nedávno, v roce 2016, a to zdaleka ještě neproběhlo uvedení Freaky Friday na Broadwayi. Městské divadlo Brno je tak teprve druhou scénou na světě, která muzikál ve svém repertoáru uvádí.

Příběh matky Katherine a pubertální dcery Ellie začíná v momentu, kdy Katherine vrcholí s přípravami své svatby, která se má konat v sobotu. Její nastávající manžel i celá rodina jsou zapojeni do zběsilých svatebních příprav, které Katherine naplno prožívá. Ellie, která si se svou matkou vůbec nerozumí, vůbec neplánuje se do svatebních příprav zapojit. Raději by se účastnila večerní bojové hry obdivovaného spolužáka Adama, do kterého je bláznivě zamilovaná. O tom její máma nechce ani slyšet. Při jedné z jejich častých hádek se stane, že pomocí kouzla se matka stane dcerou a dcera matkou. Prostě a jednoduše – Katherinina duše vstoupí do těla Ellie a duše Elliie se zase přestěhuje do těla Katherine, jinak řečeno, obě aktérky si svoje těla neplánovaně vymění. A touto zcela šílenou proměnou začíná bláznivý kolotoč situací, kdy je matka nucena se vrátit o dvacet let zpátky a musí se náhle potýkat s dceřinými pubertálními starostmi, a Ellie se střetává s nepochopitelným světem dospělých, kdy musí řešit máminy trable se svatbou a mnohé další povinnosti. Nikdo by totiž neuvěřil tomu, co je postihlo...


Scénograf Emil Konečný zvolil pro svou scénu funkční model, který se lehce popasuje s případnými změnami prostředí. A tak se z kuchyně, která je hlavní doménou Katherine, lehce přeneseme v prostoru do školy, tělocvičny, na ulici nebo do dětského pokojíčku. K přesunům dobře slouží animace Dalibora Černáka a úsporně časované svícení Petra Hlouška, které dává prostor jak pro hromadná opulentní tanečně pěvecká čísla, tak i pro intimní náladu některých komornějších pasáží. Kostýmy Elišky Ondráčkové-Lupačové dobře korespondují se stylem oblékání dnešní mládeže, s jejími výstřelky i často provokativním stylem (Eliie) a taky se světem dospělých (Katherine, asistentka Torrey, ...). A kromě generačního střetu narážíme v kostýmní složce i na střet povah a charakterů jednotlivých postav příběhu.

Dobrou práci zde odvádí orchestr pod taktovkou Dana Kalouska, který s chutí servíruje hromadná velkolepá hudební čísla s propracovanou choreografií Carli Rebeky Jefferson, stejně tak i efektivně pracuje s intimními duety, které probíhají nejen mezi matkou a dcerou, ale také i mezi ostatními postavami příběhu. Svěží tón a nálada dobře šlape jak v popových číslech, tak i ve swingových melodiích. Hudba působí příjemně, nevtíravě a neruší dějovou linii. Ač se jedná o muzikál, je překvapující, že oplývá poměrně obsáhlým textem, o jehož slušný překlad se postarala Zuzana Čtveráčková.

Herecky je pod nejpřísnější optikou sledován duel matky s dcerou. Matku (Katherine) ztvárňuje Ivana Vaňková, která se s postavou vystresované ženy, která před svou druhou svatbou musí řešit pubertální problémy své dcery v jejím těle, porvala excelentně. Upjatá Katherine v podání Ivany Vaňkové s vypětím sil bojuje se světem adolescentů, a diváci se baví. Nejinak tomu je i v případě Viktórie Matušovové, ztvárňující šestnáctiletou Ellie, která je pomocí kouzla donucena na den vzít na sebe tělo své mámy. Obě herečky dokázaly přesedlat do svých protipólů a s chutí si je zahrát. A tak jen koukáme, jak z Ivany Vaňkové padají vulgární slova, které by coby čtyřicetiletá distingovaná dáma sotva kdy vypustila z úst. Viktória Matušovová zase baví svou přímočarostí, skvěle se jí podařilo zhmotnit strach vystresované matky o svého syna nebo pubertální chování své mladší podoby. Obě herečky si dobře vyhrály s mimikou svých postav, gesty, grimasami, které dodávají svým rolím uvěřitelnost a pravost.

Z dalších hereckých interpretů zaujme dětský herec Josef Gazdík, který přirozeným hereckým projevem ztvárňuje Fletchera, mladšího bratra Ellie. Pobaví i Jan Brožek v roli dívčího idola Adama nebo Lenka Bartolšicová, která si s chutí střihne přísnou tělocvikářku paní Meyersovou s poněkud kypřejšími tvary. Klasicky skvělý výkon podá i Jana Musilová v roli asistentky Torrey.

Melodie bez větších hitů

Děsnej pátek slibuje rodinnou komedii, které jsou na prknech MdB velmi frekven8tované a populární. Orchestr, který odvádí výbornou práci, servíruje příjemnou nenáročnou popovou muziku, která však postrádá hlubší hity, které by se zapsaly do diváckých srdcí. Což je škoda. Herci, kteří ze sebe vydávají tradičně maximum, se často perou se složitými písňovými texty, které vyzpívat vyžaduje notnou dávku umu. Herecký ansámbl se o to vcelku zdatně pokouší po celou dobu trvání příběhu.

Muzikál Děsnej pátek si oblíbí diváci, kteří se jdou do divadla bavit. Svěží humor (někdy až přespříliš), neotřelá zápletka i výborné herecké a pěvecké obsazení v propracované choreografii společně s příjemnou poslechovou muzikou našlapaného orchestru jsou rozhodně dobrým tipem na zábavný večer. Navíc téma jistě ocení i rodiče dospívajících pubescentů, kteří se často setkávají s problémy a mnohdy nepochopením svých ratolestí. Generační střet zase s sebou nese vážnější linii příběhu, která vede k zamyšlení, jestli každý zaručeně dobře míněný úmysl je vždy požehnáním i pro ty druhé.

Samozřejmě happyend, který známe snad ze všech amerických disneyovských příběhů, je tu nabíledni. Americký životní styl, ve kterém se příběh nese, nemusí každému sednout. Přesto, pokud jde o originalitu tématu i zpracování příběhu, je Děsnej pátek Petra Gazdíka poměrně dobrým a přitažlivým námětem, který do divadla přitáhne diváky. A to pro ty diváky, kteří se přijdou bavit a odpočinout si i ty, kteří se chtějí zamyslet nad svými zběsile rychlými životy...

Hodnocení: 60

http://www.epochtimes.cz/2017110223867/Desnej-patek-nocni-mura-ktera-konci-happyendem-v-muzikalove-show-vtrhla-do-Brna.html


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.