Blog uživatelů i-divadla

Když forma bije obsah
vydáno: 6.4.2019, Studený Čumáček

Národní divadlo, 2.4. 2019

    Erbenova Kytice se od roku 1984 podruhé vrátila na jeviště Národního divadla, tentokrát jako činohra, v režii dua Skutr. V principu jde o pásmo sedmi volně propojených inscenovaných básní a vůbec se jako hra netváří zle a školometsky, koneckonců česká populace je Kyticí téměř promořená, takže nějakou odolnost máme.  Všichni oddrndáme pár veršíků z Polednice, Vodníka nebo jiné básně podle osobní preference. 


    Hlavní problém však zní: Jak vlastně Kytici zobrazovat? Jako roztomile hrůzné horůrky? Jako opulentní tragédie s až operní výpravou a efekty? Nebo jako čistý archetypální příběh tragédie lidských vztahů? 

    Beze všeho přiznám, že preferuji třetí možnost. Text i příběhy básní jsou dostatečně nosné, nepotřebují mnoho rekvizit ani přebujelé kostýmy. Chtějí jen herce, kteří ctí text a akci. A takových okamžiků a herců ve hře mnoho není. 

    Samozřejmě, jsou tu úžasné výkony Pavly Beretové (Dceřina kletba), Taťány Medvecké (Vodník), Jany Preissové (Zlatý kolovrat) ---dámy podle abecedy a first!---a dále Františka Němce (Záhořovo lože), Radúze Máchy (Svatební košile) a Jana Bidlase (Svatební košile, Holoubek), těm všem patří můj hluboký dík.

    Velmi pěkné a účinné jsou také prosté efekty oddělených končetin a očí (Zlatý kolovrat), "bezhlavých" nekoordinovaně se plazících umrlců (Svatební košile), vícehlasých pěveckých sborů a capella a drobných hudebních motivů, které jsou někdy přímo součástí básně, jindy jen vyplňují kratičkou pauzu.

    A teď to horší. Když se kostým stane součástí jevištní výpravy, ani v tom případě by neměl narušit dostatečnou viditelnost probíhající herecké akce a interpetovaný text (Holoubek). "Létání" herců není nic, co by se nedalo předpokládat a prodlužování scény neprodlouží napětí, ani nic jiného. Spíš to asi po třiceti vteřinách začne být trochu ve stylu "Jé, hele, Máňo, vona letí..." "A  co, jako? Když jí to baví..." (Svatební košile, Vodník). A...ano, slabý kus, Štědrý večer. Nevím, snad inscenace a obsazení básně, snad něco, co herečky na místě "vyhodilo z rytmu"...opravdu to nebylo moc dobré. 

   Nicméně...nebuďme zlí. Jako celek to je velmi dobrá práce. Ale očekávání bylo vyšší. Takže 70 procent. 

 


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.