Blog uživatelů i-divadla

Nevím, co berou, ale chci to taky
vydáno: 27.2.2020, Studený Čumáček

50 %     

Učili mě, že dobré divadlo spočívá na třech bodech. Režisér, dramaturg, herecký tým, taková pěkná pevná trojnožka. Scénografie a kostýmy jsou pak měkké polstrování, aby se nám lépe sedělo, a jsou tu kvůli herci, ne naopak. Neměly by tedy víceméně bránit herecké akci a předpokladem je, že by ji měly podpořit. Ale ono nic není tak, jak by se snad divákovi zdálo. Ono je to celé nějak šejdrem...hodně šejdrem.
     Tak absurdní, divnou a místy i rezignovanou směs aby člověk pohledal, ba i prstíčkem kopal, špendlíčkem hrabal. Ono to vypadá, jako kdyby se nepohodl režisér a dramaturg, jak se to má vlastně hrát, do toho náhle onemocněl scénograf a šicí stroje se polámaly udělaly bác.
     ALE...překvapením není konec. Skoro natruc, jako poslední stráž, zbyl překvapivě semknutý herecký tým. A vůbec ne špatný herecký tým, slabší výkony jsou tu výjimkou a v jednom případě jde spíš o zdravotní handicap (Aleš Procházka/Samson Carasco). Ten herecký boj vlastně proti všemu včetně pocitu, že na ně vejrá sotva ze dvou třetin zaplněné divadlo jen krátce po premiéře a buď nevěří vlastním očím, nebo zcela nechápe ... A jsou tu ještě další věci, ne právě čitelné pro většinové publikum, třeba inscenace živých obrazů, které mluví o životě a smrti Krista, mají své předobrazy mezi skutečnými poklady španělského manýrismu a baroka ve výtvarném umění a opravdu byly předváděny poutníkům na poutních místech (to nemám z vlastní hlavy, to do mě nalili v Národní galerii). 
     Je třeba se také zmínit o hudební složce (Ondřej Brousek), která zde zní nejen orchestrálně, ale také ve sborech a naživo a díky zcela absurdní situaci ji vnímám jako kvalitní, jinak totiž poznám jen hudbu špatnou nebo špatně použitou, protože ruší. 
     Když to shrnu...v některých situacích to skutečně vypadá jako ve hře našeho národního génia Járy Cimrmana a zasloužilo by to profouknout "vichrem z hor". Ano, v některých okamžicích jde o skvělé absurdní divadlo, byť to tak míněno původně nebylo (nebo v to aspoň doufám), v některých by se zas dala krájet, balit a prodávat trapnost, jen kdyby někdo vymyslel ten správný marketingový trik pro prodej trapna.
     Jenže mám velkou slabost pro ujeté a "šejdrem" divadlo, a to i takové, co původně mělo nakročeno do mnohem vyššího levelu. Takže moje hodnocení je vlastně vyšší jen proto, že mě to svým absurdně trapným způsobem docela bavilo, a asi se přijdu podívat, jak se to vyvíjí dál....

 


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.