Vršovické divadlo MANA

Matka

Premiéra: 5.2.2020 | 2:00
Dramaturgie: Věra Mašková. Výprava: Michal Syrový. Pohybová spolupráce: Petr Nůsek. Výběr hudby a režie: Peter Gábor.
Protiválečné drama Karla Čapka, které dodnes patří k vrcholům české dramatické tvorby.
Anketa 2020+2021
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od prosince 2019 do srpna 2021, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě. Uzávěrka ankety je 20. února 2022.
Vršovické divadlo MANA
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
75 %
7551000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
2.3.St19:30 vstupenky

Volby

Hodnocení (5)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  70 %
(zadáno: 9.3.2020, počet hodnocení: 1737)
+ přínosný / zajímavý komentář
65%. Drama plnilo ve své době potřebné protiválečné poslání a běžné nebyly ani dramatické postupy s prolínáním reality a fiktivních rozhovorů se zemřelými. Hodnota Čapkových myšlenek přetrvala, forma hry je ale po desetiletích přežitá a asi proto se drama na jeviště vrací málokdy. Ve Vršovickém divadle se tvůrci s některými úskalími vypořádali, ale to bylo možné jen do určité míry. Nicméně konec, s umírněním slavného gesta, byl mimořádně emotivní a obhájil smysl inscenace. Na působivosti má významný podíl J. Smutná v titulní roli. Mužští představitelé se s ne vždy vděčnými postavami vypořádali s kolísavým úspěchem.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
J.anek  60 %
(zadáno: 20.11.2021, počet hodnocení: 376)
přínosný / zajímavý komentář
Inscenace kolísá mezi profesionálními a amatérskými výkony - s tím si Peter Gábor bohužel poradit nedokázal. Nejraje se často, takže herci lapají po textu a skáčou si do řeči. Nešťastné je také neustálé a zcela bezúčelné přenášení prádla či rozehrané šachové partie z místa na místo.
Nicméně díky Jitce Smutné ožívá Čapkův text z roku 1938 důstojně a naléhavě.
R.JELEN.21  70 %
(zadáno: 4.10.2021, počet hodnocení: 164)
přínosný / zajímavý komentář
Pane bože! Pamatuji si jako včera, když jsem na Silvestra 2019 poprvé slyšela pana Sitka hovořit o Matce. Hned jsem věděla, že tuhle hru musím vidět. Pak přišel covid v plné síle, trvalo to, ale nelituji. Paní J. Smutná je v roli matky skvělá, pan Sitek zůstává svým archetypem Wericha v mém srdéčku a "děti" budiž. Určitě mohu doporučit.
Tomkom  90 %
(zadáno: 21.2.2020, počet hodnocení: 79)
přínosný / zajímavý komentář
Velmi povedená adaptace Čapkovy klasiky. Matka Jitky Smutné je civilní, lidská a  velmi uvěřitelná. Do role dává maximum ze svého hereckého umu. Během hry je cítit soulad mezi všemi postavami - postupně se zouvající synové jsou v dialozích s matkou, mrtvým otcem i sami mezi sebou dobře sehraní. Kvalitně zpracovaná hra, která nemůže urazit žádného diváka. Určitě doporučuji.
Studený Čumáček  80 %
(zadáno: 20.2.2020, počet hodnocení: 328)
přínosný / zajímavý komentář
Maminky věší košile a mrtví chodí naboso
Jsem zapřísáhlým bojovníkem proti patosu na divadle. Vadí mi přebujelost a velká gesta. Takže Matka, hra plničká patosu až po okraj a přímo vycpaná gesty, byla s trochou obav. Ale naštěstí...vážně dobrý!
Nejenže je zvládnutá režijně, ale šťastně spojila i herce. Jitka Smutná jako maminka bojuje všemi zbraněmi (i nečestnými), Dušan Sitek jako netypický voják-tatínek Richard opatruje své mrtvé syny a benjamínek "křehký a neduživý" Tony Aleš Bílík se mamince vážně povedl.
A nakonec, maminky dělají to, co je nejlepší, i bez patosu. Jsou to prostě mámy...

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.