Divadlo na Vinohradech [Studiová scéna]

Dva

Premiéra: 23.9.2013 | 1:10x
Překlad: Jitka Sloupová. Dramaturgie: Zuzana Galková, Jan Vedral. Scéna: Lukáš Kuchinka. Kostýmy: Daniela Klimešová. Režie: Natália Deáková.
Poslední uvedení: květen 2014.
Expresionistická hra představitele slovenského modernismu. Jedna smrt artisty v cirkusové kupoli a tři lidé obtížení vinou, před kterou se pokoušejí utéci. Drama svědomí, které se řeší až vysoko v horách, je podobenstvím lidské zkušenosti v krajní životní situaci...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo na Vinohradech
Hodnocení inscenace
Redakce
50 %
Uživatelé
65 %
6541000
Hodnocení redakce
Jiří Landa 50 %
Pavel Širmer 50 %
Jan Pařízek 50 %
Helena Grégrová 50 %
Volby

Hodnocení (8)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa  50 %
25.10.2013 | 3021 hodnocení
+ souhlasím
Průměrná hra, jejíž realizace nesla celou řadu problémů. Především se režisérce nepodařilo dostatečně "zkoordinovat" herce v hlavních úlohách, aby jejich výsledná souhra působila přirozeně. Ačkoli J. Plouhar Augusta ztvárnil relativně přesvědčivě, díky značnému podehrávání Maura Markem Holým pak jeho výkon působil až příliš předimenzovaně. Rolí Starce a Dívky se dobře zhostili L. Veselý a Z. Vejvodová. Druhým problémem režie byl fakt, že nedokázala „zhmotnit“ atmosféru příběhu, o což si právě tento typ hry přímo říká. Promarněná šance, zkušebna by si zasloužila lepší dramaturgickou volbu.
Pavel Širmer  50 %
21.10.2013 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
Po obsahové stránce hra své hodnoty má, ale poněkud vykonstruovaný způsob napsání textu a šroubované dialogy po desetiletích působí přežitě. Režisérka N. Deáková vysloveně neselhala, ale nedosáhla dostatečné působivosti a neporadila si s hlavním problémem, a to zbavení hry problematických dobových prvků. Herecký tým se (zatím) nesehrál. Oživení přinesl J. Plouhar, ale jiný způsob herectví s ostatními nesouzněl. Solidně si vedli L. Veselý a Z. Vejvodová. Dojem významně kazil nepřirozený M. Holý, jenž nepřizpůsobil projev komornímu prostoru. Škoda, že pro Zkušebnu nejsou vybírány lepší tituly.
Jan Pařízek  50 %
14.10.2013 | 894 hodnocení
+ souhlasím
I přes zajímavou zápletku této hře bohužel chybí potřebné napětí a chytlavá atmosféra. Ve výsledku jsem si z ní moc neodnesl a pokud už něco tak spíše pocit, že se tam vlastně skoro nic nestalo. Nadějný příběh o vině a nevině dosti zabíjí zdlouhavé a trochu nezáživné dialogy, které docela často opakují již dříve a jinak řečené. Po herecké stránce však docela dobře zahrané. Možná lehce přehrával M. Holý a naopak herecké pojetí J. Plouhara bylo přeci jen viditelněji odlišné od ostatních, což k lepšímu vyznění inscenace též příliš nepřidalo.
Helena Grégrová  50 %
5.10.2013 | 1652 hodnocení
+ souhlasím
55%. S potenciálem napětí, kterým příběh disponuje, se nepovedlo úplně přesvědčivě pracovat, čímž namísto gradace jde spíše o průběžně nabíraný dech. Samotné téma hry je zajímavé, na druhou stranu ale nijak objevné.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Milan  80 %
18.10.2013 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Hra se mi moc líbila, úžasné herecké výkony a v celé hře jsem nezaznamenal ani jedno "hluché místo". Jen si myslím, že není určena pro diváky Divadla na Vinohradech, odkojené Broukem v hlavě a Ideálním manželem...
Jirkan  60 %
15.10.2013 | 564 hodnocení
+ souhlasím
15.10. 2013: Jako problém vidím samotný text. Inscenace by obstála na postavách Maura a Augusta a na větším prohloubení jejich vztahu. To další kolem je už jen takový obal, který děj navíc zjednodušuje. Luboš Veselý je, dle mého, na roli moc mladý. Jinak herecky se mi to líbilo. Je milé vidět M. Holého a Z. Vejvodovou (je to ale malá role) v jiné inscenaci, než je fraška nebo hudební komedie. J. Plouhar celému textu docela dost pomohl. Chválím práci N. Deákové. Inscenace jako taková je zdařilá, výborná práce je zde se světlem a především se zvukem (vedle vedení herců) = proto lepší hodnocení.
Vladimír10  60 %
30.9.2013 | 617 hodnocení
+ souhlasím
Problém celé inscenace vidím již v samotném obsazení, jelikož hlavní role v komorních hrách by měly být svěřovány skutečným mistrům svého oboru. V případě M. Holého se jedná o naprostý režijní omyl. Snaha o ztvárnění vážnosti se tomuto neumětelovi stále nedaří. Hysterickým a přehrávaným herectvím si svoji cestičku na Vinohrady zcela uzavřel též J. Plouhar. Zachráncem celého představení je, jako již poněkolikáté, nepřekonatelný Luboš Veselý. Dramaturgické zásahy do textu jsou nepromyšlené. Zbavují text původního všudypřítomného napětí a dělají ze hry nudnou a průměrnou podívanou.
Mora  60 %
13.4.2014 | 148 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.