Geisslers Hofcomoedianten

Římská Lukrécie

Premiéra: 3.9.2021 | 1:30x
Inscenace pod širým nebem na ostrově Štvanice vzniklá ve spolupráci souborů Geisslers Hofcomoedianten a Tygr v tísni. Mimopražská předpremiéra koncertního provedení v srpnu 2021.
Překlad: Kateřina Bohadlová. Úprava a dramaturgie: Helena Koblischková. Scéna: Ján Tereba. Kostýmy: Tomáš Hanzlík. Choreografie: Kamila Mottlová. Režie: Petr Hašek.
Poslední uvedení: září 2021.
Nově-barokní site-specific opera současného hudebního skladatele Tomáše Hanzlíka na základě úpravy dochovaného barokního libreta Heinricha Rademina k parodické opeře na antický námět z roku 1731. Poslední dny římského království jsou ve znamení bojů, intrik a malicherností. Kolik lidí znáš, tolik tváří máš, muži jsou ženy, ženy jsou muži a všechno může být naopak, ale ze lži pravdu neuděláš. O vládcích, kteří se bojí válčit, bohaté mládeži, která odmítá nést odpovědnost za svoje činy, manželkách zlatokopkách a kariéristkách, veřejných činitelích, jejichž mediální obraz mnohonásobně nadnáší skutečné vlastnosti, hodnoty a konání, o lidech, kteří je sledují a následují, a obětech doby...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Geisslers Hofcomoedianten
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
76 %
7681000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 70 %

Volby

Hodnocení (9)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  70 %
(zadáno: 11.10.2021, počet hodnocení: 1694)
+ přínosný / zajímavý komentář
65%. Libreto, k němuž se nedochovala hudba, invenčně zhudebnil T. Hanzlík. Jeho úsilí a kvalita hudebního provedení by si zasloužily, aby nezůstalo u několika repríz. Režisér P. Hašek umocnil parodičnost opery otočením pohlaví v obsazení, což lépe vyšlo u V. Franců a P. Šmída v ženských rolích. S výjimkou E. Burešové herečky s mužskými party trochu zápolily (zejména A. Hladká a L. Valenová při záměrném přehrávání vlastností vojevůdců). Pro plenér se ukázala šťastná i scénografie s moderními karavany. Snaha vypořádat se s úskalími libreta vyšla jen částečně, ale přesto jde o jeden z nejzdařilejších počinů Antické Štvanice.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Teufel  90 %
(zadáno: 19.10.2021, počet hodnocení: 68)
přínosný / zajímavý komentář
Krásně švihlá záležitost. Lední revue bez ledu. Jako by se Hry bez hranic protnuly s barokní operou a antikou a zaklaply do sebe jako v posledku poměrně syrový obraz současného společenského stavu. Bavil jsem se od začátku do konce a místy měl problém usledovat všechny ty absurdní detaily.
Matěj Konečný  60 %
(zadáno: 8.9.2021, počet hodnocení: 79)
přínosný / zajímavý komentář
Představení má svou zcela specifickou atmosféru, kterou mu dodává jednak jeho umístění, jedinečná scénografie a jakési usazení obecenstva před představením. Pěvecké výkony jsou skvělé (problém občas tvoří technická stránka, kdy je hudba hlasitější než zpěv, na druhou stranu jak hudba, tak zpěv jsou naživo, což je skvělé). Během představení je krásně vidět jak si herci užívají jednotlivé propracované etudy. Bohužel problémem inscenace je temporytmus, který se až do smrti Lukrécie téměř nemění. Poté se však stává dynamickým, což inscenaci dělá dobře. Závěr samotný je drsným aha momentem.
J.anek  80 %
(zadáno: 3.9.2021, počet hodnocení: 362)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Barokní velkolepost a okázalost v kontrastu se špínou karavanů novodobých nomádů. Na Štvanici se odehrála náramně vtipná a chytrá travestie. Zářily především dámy - Lesbie Petra Šmída to uměla parádně na bruslích, zneuctěná Lukrécie Vojtěcha Franců zase na skateboardu. A všechno se dělo s velkou energií a hravostí, maximálně si to uživali kluci z pěveckého sboru Bruncvík.
Radost z divadla.
Dominik  70 %
(zadáno: 3.10.2021, počet hodnocení: 26)
Petrr  80 %
(zadáno: 12.9.2021, počet hodnocení: 217)
Vladislavka  80 %
(zadáno: 10.9.2021, počet hodnocení: 110)
Ba-jo  70 %
(zadáno: 9.9.2021, počet hodnocení: 220)
Honza Vošahlík  80 %
(zadáno: 8.9.2021, počet hodnocení: 16)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.