Klicperovo divadlo Hradec Králové [hlavní scéna]
Eurípidés
Orestés
Premiéra: 30.4.2022 | 1:40x
Překlad: Jaroslav Vostrý. Dramaturgie: Lenka Smrčková. Scéna: Tom Ciller. Kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková. Hudba: Mario Buzzi. Pohybová spolupráce: Marek Zelinka. Režie: Jakub Nvota.
Poslední uvedení: červen 2023.
Poslední uvedení: červen 2023.
Vojtěch Říha, Anna Kratochvílová, Michal Lurie, Filip Richtermoc, Jan Vápeník, Maria Leherová, Martina Eliášová, Marie Kleplová, Martin Klapil, Jan Bílek, Kamila Sedlárová, Anna Podaná / Ela Čížkovská, Zora Valchařová-Poulová...
Antické drama o rodinné tragédii, o síle pomsty, osobní odvaze, vině a nutnosti přijmout za své jednání zodpovědnost. Orestés a Elektra, bratr a sestra, syn a dcera. Jejich rodiči byli mykénský král Agamemnon a jeho manželka Klytaiméstra. Orestés pomstil vraždu otce tím, že zabil vlastní matku. Teď jej občané Mykén mají za tento čin soudit. Orestés, pronásledován šílenstvím, se však nehodlá tak snadno vzdát. Povzbuzován sestrou se rozhodne uchopit osud do vlastních rukou - jedinou možností je vypálit rodný dům. Má na takové jednání právo? Najde dostatek odvahy a dokáže utišit svoje svědomí...?
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (14)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
17.11.2022 | 1230 hodnocení
+ souhlasím
Antickou tragédii pojal režisér J.Nvota moderně, jeho přístup ale není dekonstruktivní a hru násilně neaktualizuje. Zpočátku se zdá, že lamentování nad pokrevní záští a nepřízní bohů bude jen těžko hledat styčné body se současností. Ale postupně se stále více vyjasňuje téma nedůvěry v právní řád a politický systém, vrtkavost davu a jeho přízně může mít pro aktéry nedozírné následky. Výborně se povedl závěr, kdy režisér řešení deus ex machina výrazně ironizoval a upozornil tak na nebezpečí, jež může představovat v tíživé situaci uvěřit pozlátku líbivých řečí. Zajímavý výkon podává především V.Říha jako hamletovským šílenstvím ovládaný Orestés.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
JirkaS 90 %
16.11.2022 | 388 hodnocení
+ souhlasím
Nestárnoucí klasika o otázce morálky, viny, trestu a právu vzít spravedlnost do vlastních rukou dostala v Hradci Králové důstojnou podobu plně akcentující text, jenž klade na účinkující herce nemalé nároky a v divákovi vyvolává zajímavé a možná i znepokojivé otázky. Pan režisér Nvota šel k mému nemalému nadšení cestou klasického zpracování s mírnými modernizacemi, jež příliš nepřekáží, ale jejichž smysl jsem příliš nechápal. Důležité však je, že inscenace je srozumitelná a nabízí kvalitní herecké výkony a příležitosti především pro dokonalého Vojtěcha Říhu v hlavní roli. Silné a mrazivé tak, jak se na antickou tragédii patří! /16.11.2022/
Koeman2 80 %
11.5.2022 | 190 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající zpracování klasické antické tragédie o matkovraždě, vině, trestu, odpovědnosti a právu vzít spravedlnost do svých rukou. Představení stojí na hereckých výkonech obou hlavních představitelů Vojtěcha Říhy v roli šíleného Oresta a Anny Kratochvílové v roli jeho sestry Elektry.
Kristián F. 80 %
8.5.2022 | 95 hodnocení
+ souhlasím
Svébytné nastudování antické tragédie se skrytou výpovědí obracející se k aktuálnímu dění. Režijně vynalézavá inscenace se silným nábojem. Deus ex machina příchází v neprůstřelné věste.
Pavel Pešek 80 %
2.5.2022 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Když se na programu objeví klasika, vždy trnu, komu zas text poslouží k vlastnímu zviditelňování se. Ale vždy se znovu těším. A někdy (málokdy) odcházím potěšen vysloveně. To když režisér věří textu víc než sobě. Když herci (alespoň většina) ovládají své základní výrobní prostředky, totiž hlas a techniku řeči. Když je se na jevišti na co dívat, ale pozornost není od textu odváděna. Když můžu přemýšlet, nevyrušován uměle vyvolávaným smíchem i tam, kde k smíchu není nic. Když věci vážné jsou vážně brány. Jako tentokrát u Klicperů. Díky.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.