Národní divadlo Brno [Divadlo Reduta]

Idomeneus

Premiéra: 2.10.2020
předpremiéry od srpna 2020
Překlad: Tomáš Dimter. Dramaturgie: Jaroslav Jurečka. Výprava: Linda Holubová. Režie: Štěpán Pácl.
Poslední uvedení: rok 2022.
Klasický mýtus vyprávěný německým dramatikem. Můžeme se dostat ze „stavu zadlužení“? Existují i v dnešním světě fatální chyby a nezvratná rozhodnutí, nebo je vše vždy znovu a snadno účelově interpretovatelné? Krétský král Idomeneus se vrací z trójské války. Na moři ho stihne bouře, z níž nemůže vyváznout živý. Leda by s Poseidonem uzavřel úmluvu, že mu obětuje prvního člověka, kterého po návratu domů spatří. Stane se. Poseidon bouři utiší. Idomeneus si zachrání život. Netuší však, že ho k lodi přijde přivítat jeho vlastní syn Idamantes...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Národní divadlo Brno
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
74 %
7471000
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 60 %
Volby

Hodnocení (8)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský  60 %
19.9.2021 | 1210 hodnocení
+ souhlasím
Schimmelpfennigovy texty jsou vždy formálně vytříbené, tenhle mě ale přece jen zaujal trochu méně. Chybí mi tam propjení mýtu se současností. Takhle sledujeme nadčasový příběh z období po konci trósjkých válek, který zdůrazňuje, že sobecky obětovat druhé ro vlastní prospěch se nikdy nevyplácí. Některé morální imperativy jsou v běhu času neměnné. Představení je vystavěno jako voiceband chóru s rozehráním některých situací.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
J.anek  90 %
19.9.2021 | 518 hodnocení
+ souhlasím
Voicebandová antika!
Tak stará a tak moderní.
Stará a poctivá v úctě k tradici a v přístupu k mýtu, moderni v prostředcích a v hledání odpovědí pro tady a teď.
Velkolepá scéna dvakrát doslova šokuje, nic se ale neděje bez účelu.
Soustředěnost a disciplína. Přesné a ukázněné výkony, které slouží celku.
Ovšem i divák se musí soustředit - jinak mu uteče všechno. I jemný humor, který koření a korunuje dílo.
Gaja  70 %
6.9.2021 | 64 hodnocení
+ souhlasím
Působivé!
Michal Švanda  90 %
26.10.2020 | 14 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Herecký projev je velmi komorní. Sází na uměřená gesta. Zároveň se děj odehrává na prakticky prázdné scéně. Osekáním od všech vnějších efektů dosahuje inscenace působivého výsledku. Vlastně se stále zvažují a přehrávají různé možnosti osudů krétského krále Idomenea vracejícího se z trojské války. Přesto, že se rozehraná situace zpravidla zruší slovy ?Ale tak to nebylo!?, děj přitahuje naši pozornost. Hra si pohrává s proměnlivou skutečností, která se na oko formuje podle našich představ, strachů, snů. Nekonvenční, potěší nejen fajnšmekry ale i všechny otevřené diváky.
Janis  80 %
4.10.2020 | 296 hodnocení
+ souhlasím
Moderně a nezvykle transformovaný příběh stojí zejména na společné recitaci herců, kteří musí diváka zaujmout buď touto skupinovou a těžko dramatizovatelnou deklamací, anebo v krátkých individuálních partech, na velmi malém prostoru. I přes složitější formu, která asi není úplně pro každého, považuji tuto inscenaci za jednu z nejlepších v NDB z poslední doby a zatím nejlepší Páclův zdejší kus. Trochu mi připomněl náročná divadelní hledání K. Polívkové v HaDi. Z herců mě zaujal P. Kubes a Hana T.B. Velmi přitažlivé bylo představení i po výtvarné stránce, a myslím, že ho chci vidět znova.
Metro  30 %
27.6.2021 | 25 hodnocení
AnneNowak  100 %
4.10.2020 | 6 hodnocení
Mateo  60 %
2.10.2020 | 154 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.