Národní divadlo moravskoslezské [Divadlo „12“]

Teror

Premiéra: 5.4.2018. Překlad: Ondřej Šebesta. Dramaturgie: Sylvie Rubenová. Scéna: Hynek Petrželka. Kostýmy: David Janošek. Hudba: Robin Schenk. Režie: Tereza Říhová.
1:30x


Morální dilema na miskách vah. Drama ze soudní síně, kde se diváci stávají porotou a na závěr hlasují, zda má být obžalovaný odsouzen či osvobozen. Obžalovaným je Lars Koch, major Luftwaffe, který neuposlechl rozkazu a sestřelil unesené letadlo, s nímž měl terorista v úmyslu narazit do mnichovského stadionu, kde v tom okamžiku sedělo 70 000 diváků. Diváci v roli porotců musí rozhodnout, zda je možné omluvit smrt 164 nevinných cestujících letadla záchranou podstatně většího množství diváků na stadionu...
14!
Národní divadlo moravskoslezské
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
78 %
7861000
Hodnocení redakce
Jiří Landa 70 %
Lukáš Dubský 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení (8)

HODNOCENÍ REDAKCE:
Jiří Landa 70 %
(zadáno: 4.12.2018, počet hodnocení: 2864)
přínosný / zajímavý komentář
Modelová hra, která se zabývá otázkou morálních a etických hodnot, které rezonují současnou společností. Pro její vyznění není až tak důležitý konkrétní příběh letce, nýbrž otázky, jež autor svým textem pokládá. Uvedení každé takové hry považuji za více než potřebné. Dramaturgie s režií navíc text příhodně upravila, zbavila ho nejrůznějších zbytečných technikálií spojených se soudním přelíčením, což bylo pro inscenaci určující. Měla totiž tzv. "tah na branku" a díky minimalistickému scénickému řešení a zejména výkonu R. Klemensové coby státní zástupkyně její poselství vyznělo o to naléhavěji.
Lukáš Dubský 70 %
(zadáno: 2.12.2018, počet hodnocení: 809)
přínosný / zajímavý komentář
Zatímco v Brně a Praze se na jevišti skutečně pokusili zrekonstruovat jednání soudu, ostravská inscenace jde trochu jinou cestou. Režisérka Tereza Říhová umístila děj hry do strohých kulis, které tvoří jen bílé plátno rozdělené na tři části a sloužící státní zástupkyni i obhájci ke zdůraznění významných argumentů jejich právního pohledu. Dynamice inscenace prospělo, že se zbavila řady procedurálních replik a také že je hrána bez přestávky. Hlasování dopadlo (nepřekvapivě) pro osvobození obžalovaného pilota, byť přesvědčivější je v Ostravě státní zástupkyně R.Klemensové než obhájce V.Rolečka.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Rivah 80 %
(zadáno: 14.11.2018, počet hodnocení: 209)
přínosný / zajímavý komentář
Velmi dobrá režie i herecké provedení. Jen drobná poznámka k jinak dobrému výkonu Kateřiny Vainarové: prospěla by jí pečlivější artikulace a zesílení hlasu v některých partiích.
Jindra_S 100 %
(zadáno: 24.11.2019, počet hodnocení: 3)
přínosný / zajímavý komentář
Minimalistická scéna, hra se světlem a zápisy na papír a hlavně myšlenka hry jako takové mě skutečně nadchla - skutečně jsem si připadal jako porotce u soudu, takže pokud měla hra vzbudit tento pocit, splnila dokonale - toto doma u televize nebo v kině navodit lehce nelze.
Herci občas v dialozích "zaškobrtli", což by se stávat nemělo, nicméně tady mi je to zlidšťovalo a přispívalo k navození reality.
Sprun 80 %
(zadáno: 24.10.2019, počet hodnocení: 23)
MarekLinhart 40 %
(zadáno: 2.12.2018, počet hodnocení: 152)
Národosolsobě 80 %
(zadáno: 17.11.2018, počet hodnocení: 285)
Terrisek 90 %
(zadáno: 11.5.2018, počet hodnocení: 37)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.