Národní divadlo [Nová scéna]

Očitý svědek (audiovizuální projekt)

Premiéra: 18.2.2021
Audiovizuální projekt vytvořený místo inscenace, která nemohla být realizována a prezentována ve standardních podmínkách.
Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Martin Černý. Kostýmy: Andrea Králová. Kamera: Martin Bražina. Režie: Jiří Havelka.
Inscenace o vyprávění, vzpomínání a velikých osobních i dějinných omylech. Být očitým svědkem znamená podat svědectví – a přitom se třeba zcela zásadně mýlit. Očitému svědkovi (tomu, kdo událost viděl na vlastní oči) máme tendenci uvěřit. Jeho výpověď je často zásadní důkaz. Jenže jak spolehlivá je naše paměť? Studie ukazují, že chatrná: výzkumy potvrzují, že vzpomínky lze „změnit“, a literatura přináší nekonečně příběhů, které se těkavostí, nezachytitelností toho, co si uchováme v hlavě, zabývají z nejrůznějších úhlů pohledu...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
-
Uživatelé
85 %
85141000
Volby

Hodnocení (14)

HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Zupri  100 %
10.2.2022 | 120 hodnocení
+ souhlasím
Nejde jinak než plný počet.
O této tragédii jsem slyšela poprvé, na což nejsem pyšná. Určitě doporučím učitelům do škol.
Anca.rambo  90 %
3.2.2022 | 110 hodnocení
+ souhlasím
Na takovéhle činy by se nemělo zapomínat. Díky!
J.anek  90 %
25.7.2021 | 476 hodnocení
+ souhlasím
Přiznávám, že jsem o téhle události nevěděl. Inscenace mě fascinovala, postupné odhalování události i rozpory ve výpovědích mě nutily k maximální pozornosti. Rozhodně prozkoumám i všechen ten materiál, který je k dispozici. Divím se, že tenhle projekt Národní divadlo víc nepropaguje. Ale on si k lidem cestu najde.
Studený Čumáček  80 %
18.3.2021 | 409 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
85%
Šlo to vidět po třech částech, s přestávkami na vydýchání. Téměř neskutečná práce, nápad využít dnešní technologie a dát tak přeživším obětem, přihlížejícím i vrahům tváře a hlasy, využít prakticky celou činohru a ještě muset přizvat herecké hosty, protože jich stále není dost. A absolutně vše slouží příběhu, jediná kulisa zdi, kostýmy, líčení i výkony hereček a herců, kteří se mohli spolehnout jen na výraz tváře a hlas. Ano, tohle provedení do Národního patří plným právem.
Slavek53  90 %
9.3.2021 | 90 hodnocení
+ souhlasím
Síla.
OndraHri  70 %
5.3.2021 | 23 hodnocení
+ souhlasím
Tematicky obdobné Slámově Krajině ve stínu. Zpracování je zajímavé, byť zejména v počátku je tempo hodně plynulé a není lehké udržet soustředěnost. Herecky navíc nevyrovnané. Malá "okna" ukazují herectví v nejryzejší podobě a ne každý se s tím popasoval. Nejpůsobivější výkon nakonec předvedl František Němec a do jisté míry Saša Rašilov. Naopak nesrozumitelný Pavelka, nevýrazný Matásek nebo amatérsky vyznívající Vančura byli zklamáním.
RaB  90 %
4.3.2021 | 364 hodnocení
+ souhlasím
Neskutečně silný zážitek, v divadle bude asi ještě silnější.
Výborné herecké výkony všech (za mě nejlepší F. Němec).
Přesně takové inscenace by měly vznikat na půdě Národního divadla.
Petr Zimák  80 %
3.3.2021 | 22 hodnocení
+ souhlasím
V divadle bych se neuměl vypnout, u počítače jsem si mohl dát půl hodiny pauzu na vydýchání. Téma je velice silné.
Isa Johanovská  90 %
21.2.2021 | 123 hodnocení
+ souhlasím
Téma "odsunu" Němců je ožehavé a i když už se v uměleckých kruzích řeší delší dobu, do podvědomí lidí se dostává až v posledních letech. Jiří Havelka a kol. se nebáli přenést toto téma do svébytné inscenace, kterou doporučuji všem, kterým je blízký až dokumentární styl vyprávění, kdy se o této historické události blíže dozvídáme skrze výpovědi jednotlivých "svědků" (je neuvěřitelné, že k divákovi, jenž je u své obrazovky počítače v roli jakéhosi "vyšetřovatele", promlouvá kolem 35 postav!), kteří se nějakým způsobem do této hrůzné události zapletli. Střih, herci, práce s hist. materiálem -90 %
Stanislav Šoustek  90 %
17.2.2022 | 6 hodnocení
dwarfal  80 %
3.10.2021 | 97 hodnocení
Marťus  80 %
10.5.2021 | 127 hodnocení
Paya888  70 %
8.5.2021 | 312 hodnocení
Chupetica  90 %
17.3.2021 | 151 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.