Národní divadlo [Nová scéna]
Stefano Massini
Ohlušující pach bílé
Premiéra: 29.5.2013 | 1:30x
Původně uváděno v Divadle Kolowrat, později na Nové scéně při komorním uspořádání sálu s diváky na jevišti, poslední reprízy probíhaly při standardním uspořádání sálu.
Původně uváděno v Divadle Kolowrat, později na Nové scéně při komorním uspořádání sálu s diváky na jevišti, poslední reprízy probíhaly při standardním uspořádání sálu.
Překlad: Kateřina Bohadlová. Dramaturgie: Iva Klestilová, Jan Tošovský. Scéna: Martin Chocholoušek. Kostýmy: Katarína Hollá. Režie: Lucie Bělohradská.
Poslední uvedení: květen 2016.
Poslední uvedení: květen 2016.
Hluboké a poutavé drama o malíři Vincentu van Goghovi, odehrávající se mezi strohými bílými zdmi pokoje v ústavu pro duševně choré. Týraný malíř si zde nepřeje nic víc, než se dostat ven, upíná se ke skutečným nadějím i k iluzím...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
72 %
Uživatelé
83 %
Hodnocení redakce
Lukáš Holubec 70 %
Jiří Landa 70 %
Lukáš Dubský 60 %
Jiří Koula 70 %
Jan Pařízek 80 %
Veronika Boušová 80 %
Helena Grégrová 70 %
Pavla Haflantová 70 %
Pavel Širmer 80 %
Lukáš Holubec 70 %
Jiří Landa 70 %
Lukáš Dubský 60 %
Jiří Koula 70 %
Jan Pařízek 80 %
Veronika Boušová 80 %
Helena Grégrová 70 %
Pavla Haflantová 70 %
Pavel Širmer 80 %
Volby
Hodnocení (73)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 70 %
9.4.2014 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Poutavě napsanou hru o „třech scénách“ přibližující nelehký životní úděl malíře Vincenta van Gogha, který trpěl těžkou psychickou chorobou (údaje o její přesné diagnóze se různí a nikdy nebyly potvrzeny), režisérka L. Bělohradská citlivě zpracovala. Zmiňované „tři scény“ spojuje zejména suverénní výkon K. Dobrého. Konstatování, že v současné době patří mezi špičku českého herectví, je jen nošením dříví do lesa. Připočteme-li k němu výborného F. Němce a F. Rajmonta, vychází mi jediné: v podkroví Kolowratského paláce se hraje velice zajímavý kousek hodný pozornosti.
Lukáš Dubský 60 %
8.4.2014 | 1192 hodnocení
+ souhlasím
Není to špatná inscenace, ale emocionálně mě nějak minula. Myslím, že Massiniho text je spíše průměrný. Chybí mu nějaký zobecňující přesah, zjevení doktora Peyrona pak působí tak trochu jako deus ex machina. Herci jsou celkem dobří, ale přijde mi, že se jejich herecké polohy nepodařilo režisérce Bělohradské příliš skloubit - na jedné straně výrazně expresivní Karel Dobrý jako geniální šílenec Vincent, vedle něj podehrávající David Matásek, do toho jednorozměrná postavička doktora Vernona - Lazara, kterou Filip Rajmont neměl šanci nějak výrazněji propracovat.
Jiří Koula 70 %
17.3.2014 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
74,99% Znepokojivá inscenace, jež dle mého nemá jasnou interpretaci, napadají mě tři, z nichž odmítám volit jednu jen proto, že je nejpravděpodobnější. Ovšem i tato nejistota přispívá k celkovému vykreslení jednoho geniálního šílence. Ač tvrzení, že hranice mezi genialitou a šílenstvím je tenká a mlhavá, lze dnes úspěšně označit za klišé, neubírá mu to na pravdivosti a absenci neotřelé myšlenky více než dostatečně kompenzuje charisma Karla Dobrého, s nímž ale drží krok i František Němec a Filip Rajmont.
Jan Pařízek 80 %
24.10.2013 | 925 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vynikající, skoro bych řekl strhující, výkon Karla Dobrého. Ostatní herci mu "pouze" zdatně sekundují. Ale i samotná hra je velmi dobrá a nemá výraznějších slabších míst. Moc pěkně ukazuje, že hranice mezi genialitou a šíleností je velmi tenká a často jde oboje spíše ruku v ruce. V jistém ohledu je to též dobrá sonda do historie moderní psychologie. Každopádně po všech stránkách silná a zajímavá inscenace.
Veronika Boušová 80 %
25.9.2013 | 277 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Génius jako vězeň vlastní mysli izolovaný od vyděšené společnosti průměrných, kam patří i doktor Vernon-Lazare a samozřejmě zřízenci z blázince. Šílenství a šílená touha po barvách mají společného jmenovatele. Herecký koncert Karla Dobrého umocňují výborné výkony ostatních. Obdiv si zaslouží František Němec za svou uvěřitelnost v závěrečné scéně.
Helena Grégrová 70 %
25.6.2013 | 1718 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Opojná vůně divadla! Především díky hereckým výkonům K. Dobrého a F. Němce.
Pavel Širmer 80 %
10.6.2013 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%. Autor zpracoval osud psychicky nemocného malíře Vincenta van Gogha ukázkou jednoho jeho dne v ústavu pro duševně choré. Nezvykle postavená hra s překvapivými zvraty a vyústěním. Režisérka si vystačila s prostou interpretací textu, jehož vyznění nebylo třeba pozměňovat ani posouvat. Vhodně vybraní a správně vedení herci. V psychologicky náročné hlavní úloze podal K. Dobrý skvělý výkon, zaujali také D. Matásek, F. Němec a F. Rajmont. V intimním prostoru Divadla Kolowrat vznikla inscenace, která má moc na diváka zapůsobit a silně jej zasáhnout.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Denisa H. 90 %
19.4.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Emočně vypjaté představení s naprosto strhujícím K. Dobrým jako Van Goghem. Hodina a půl bez dechu, jak byl jeho výkon přesvědčivý. I herci v menších, ne však méně významných rolích byli výborní, zejména Fr. Němec. Z krasavce R. Máchy a P. Motlocha v úlohách zřízenců mi bylo skoro až na zvracení, z doktora Vernona zas téměř doslova odkapával sliz. Jen D. Matásek tentokrát maličko za ostatními zaostával. Velmi náročné, ale vynikající představení. Komedie jsou sice oblíbeným žánrem, ale dobře zpracované drama může někdy být více obohacujícím zážitkem - Ohlušující pach bílé toho byl důkazem.
Greetchen 70 %
23.6.2016 | 80 hodnocení
+ souhlasím
(6.2.2014) Strhující výkon Karla Dobrého, který ale naráží na místy plytký sénář a příliš dlouhé monology.
Mart 60 %
11.5.2016 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Herecké výkony fajn, ale hra sama nic moc. A navíc moc špatná klimatizace, velké horko v divadlo.
Eviik 90 %
10.5.2016 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Výborné herecké výkony v čele s Karlem Dobrým, který byl opravdu famózní. Scéna i kostýmy pomáhali utvořit patřičnou stísněnou atmosféru. Věřím, že v prostorách Divadla Kolowrat to musel být velmi silný zážitek, ale i na Nové scéně se hra neztratila. Derniéra se nadmíru povedla a byla po právu odměněna potleskem vestoje.
Michvon 90 %
10.5.2016 | 196 hodnocení
+ souhlasím
Strhující výkon Karla Dobrého. Silný text, skvělí herci, minimalistická scéna, absence hudby. Soustředíte se jen na text a herce. Viděno na Nové scéně, naštěstí jsme seděli vepředu uprostřed, takže jsme byli schopni vnímat veškeré detaily. Velmi intimní představení, jemuž velká scéna a mnoho (bohužel často nevychovaných) diváků nesvědčí. Škoda, ze tak dobré představení končí.
Bethrezen 100 %
6.3.2016 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto excelentní představení! Všichni herci, a to opravdu všichni jsou úžasní. V inscenaci ani nelze někoho vyzdvihnout. Takto si představuji čisté herectví. Vidět toto představení je neskutečný zážitek. Člověka ze hry až mrazí. Více ani nelze napsat, tohle člověk prostě musí vidět. Lze litovat jen jednoho, že jsem to viděl až na Nové Scéně, a ne původně v divadle Kolowrat.
Bernardblack 80 %
8.2.2016 | 329 hodnocení
+ souhlasím
Kde je hranice mezi genialitou a šílenstvím?
Strhující výkon Karla Dobrého ve hře s elektrizující atmosférou...velice silné téma a inscenace(překvapil"hajzlík Rajmont", Němec zraje jako nejkvalitnější whisky:)
Strhující výkon Karla Dobrého ve hře s elektrizující atmosférou...velice silné téma a inscenace(překvapil"hajzlík Rajmont", Němec zraje jako nejkvalitnější whisky:)
Adaben 90 %
13.1.2016 | 48 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hra zajímavá obsahem (místy i vtipná, byť tragická) a pěkně udělaná. F. Němec se už dopracoval opravdu do mistrovského stadia, kdy jakoby vlastně nic nedělá (na první pohled by ho mohl nahradit leckdo jiný), a přitom je to přesné a z jeho postavy chytíte každou repliku. Na K.Dobrého i Rajmonta i na ostatní si myslím z této inscenace také člověk vzpomene i po letech. Jen asi opravdu škoda, že už není Kolovrat.
JaNaD 70 %
9.1.2016 | 76 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Představení, které vyvolává existenciální otázky. Výborný výkon Karla Dobrého.
Kytina 80 %
18.9.2015 | 181 hodnocení
+ souhlasím
Viděno na Nové scéně, ale v Kolowratu to muselo mít o dost větší sílu. Herecký koncert, i když v jedné situaci mi u D. Matáska cukly koutky.
Nádherně udělaný konec, musela jsem se hodně přemáhat, aby mi neukápla slza..jak to bylo silné.
Nádherně udělaný konec, musela jsem se hodně přemáhat, aby mi neukápla slza..jak to bylo silné.
Lucilla 80 %
12.6.2015 | 214 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
K.Dobry vynikajici v roli genialne sileneho (silene genialniho??) Vincenta, F.Nemec hraje lehce, uveritelne a prirozene. Nadherny text, ktery vas vtahne, takze se spolu s Vincentem nejdrive upnete k nadeji, ze se dostanete z toho tyrajiciho bileho ustavu, abyste nakonec rezignovali stejne jako on. Pusobive, mozna skoda velkeho jeviste Nove sceny, kde je vyuzit minimalni prostor. V Kolowratu muselo dojit komornejsim prostredim k jeste vetsimu vtazeni do deje.
Monulinka 80 %
9.4.2015 | 391 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Představení, po kterém vám to šrotuje v hlavě už při děkovačce. Zajímavý text, emočně náročné. Uhrančivý výkon K. Dobrého, F. Němec hrající s naprostou lehkostí, F. Rajmont krásně slizký, D. Matásek ne příliš výrazný, R. Mácha a P. Motloch akurátní. V Kolowratu nebo při sezení na jevišti to musel být ještě větší zážitek, nedokážu si představit, že bych seděla v zadních řadách Nové scény, protože pohled do očí Vincenta van Gogha byla síla. 85 %
Anex 80 %
29.3.2015 | 111 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dokonalé vtažení do děje včetně touhy ty nůžky zabodnout, zmatení co je vlastně ta realita... úžasné výkony
Vladimír Rogalewicz 80 %
25.3.2015 | 819 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Pro mě je to zejména návrat toho Karla Dobrého, kterého si pamatuju ze Zábradlí Léblovy doby. Opravdu strhující výkon! Sama hra je sice vcelku působivá, ale stále přemýšlím, nakolik je to pouhý intelektuální konstrukt.
Jirkan 70 %
4.3.2015 | 564 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
4.3. 2015: Zajímavá hra s pěknými hereckými výkony. Nic extra dramatického, chce to pozorně poslouchat. Z Karla Dobrého vyzařovala křehkost. Překvapil Filip Rajmont. Zajímavá pointa s bratrem Vincenta a o výstupech s Františkem Němcem psát nemusím. Jen si myslím, že komorně pojaté hře prostředí Nové scény trochu škodí a hlavně teď, když ji byla odejmuta právě její komornost. (75%)
Meresanch 70 %
3.2.2015 | 146 hodnocení
+ souhlasím
Na Nové scéně se to trochu ztrácí v prostoru. Předpokládám, že Kolowrat hře slušel víc. Ale v zásadě se mi to líbilo, jen mi tam trochu vadil Matásek, kterého jsem občas skoro neslyšela.
Ba-jo 80 %
19.11.2014 | 242 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
V poslední době přicházím na činoherní představení do Národního divadla s jistými obavami. Ohlušujícího pachu bílé na Nové scéně jsem se však bát nemusel. Jisté herecké výkony spolu s intimní scénou, která funguje i na jevišti Nové scény daly vzniknout představení, které na prkna ND rozhodně patří. Ani během jediné minuty z celkem 90ti minutového představení jsem nepřestal až hypnoticky sledovat co se na scéně děje a Karel Dobrý v klíčové úloze šíleného Vincenta je více než jen "dobrý".
Vlatyes 100 %
4.10.2014 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Úchvatný výkon Karla Dobrého, který jako by geniálního malíře ani nehrál, ale přímo jím byl. Když vysvětluje doktoru Peyronovi, že to není v ruce, ale v očích, nebo když popisuje, jak odjel k moři malovat, či slovy "maluje" svá plátna měst, mimoděk si začnete vybavovat van Goghova plátna. Prostě je za těmi slovy vidíte. Za nejlepší část považuji právě dialog s doktorem (skvěle noblesní F. Němec). To je ten pravý herecký koncert, za kterým by se mělo do Národního - nyní už na Novou scénu chodit.
Teejay 70 %
24.9.2014 | 66 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Interpretací se nabízí hned několik. Trochu nevyvážené je střídání průřezu duší quasi šílence a paternalistickou úlohou psychiatra. Možná záměr?
Karel Dobrý je dokonale šílený, František Neměc skvěle rozvážný, jak se k herci jeho formátu hodí.
Minimalistická scéna a komorní charakter posilňují zážitek z inscenace. Lze říci že jde o Top3 činoherních titulů, které lze v současnosti v ND vidět.
Karel Dobrý je dokonale šílený, František Neměc skvěle rozvážný, jak se k herci jeho formátu hodí.
Minimalistická scéna a komorní charakter posilňují zážitek z inscenace. Lze říci že jde o Top3 činoherních titulů, které lze v současnosti v ND vidět.
Onsteri 100 %
1.6.2014 | 92 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Skvělý herecký výkon Karla Dobrého. Po představení vhodné jít rovnou na panáka.
Hannah21 90 %
25.4.2014 | 159 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dobrý hraje šílenství van Gogha naprosto uvěřitelně,Němec a Rajmont také skvělí. Výborná, i když velmi depresivní hra.
Frankovka 80 %
26.9.2013 | 287 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Karel Dobrý jako host? To je málo! Skvělý herec, na kterého bych chodil do ND rád častěji. Výborní pan František Němec (jiný nikdy nebude) a Filip Rajmont.
Vladimír10 90 %
23.9.2013 | 658 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vnitřní duševní pochody, nalomená mysl a pesimismus by mohly charakterizovat novou hru S. Massiniho. Text samotný je vkusně rozdělen do tří jasně rozeznatelných pasáží, ve kterých spolu s Vincentem hraje prim jiná figura. Dechberoucí výkon crčí především z K. Dobrého. Vším zmateného Vincenta dokázal předat divákům odpovídající formou, jež, byť jde o složité drama, nikoho uspávat nemohla. Nepodbízivým civilním herectvím si ve své roli s noblesou vystačil F. Němec. Svého prostoru beze zbytku využil i slizký L. B. Vernon Lazare v ještě ''odpornějším'' podání F. Rajmonta.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.