Rozhovor

Budeme začínat s čistým stolem
[vydáno: 22.1.2021, Jiří Landa]

Umělecká šéfka souboru činohry Jihočeského divadla Martina Schlegelová v následujícím rozhovoru poodhaluje, co se nyní v Jihočeském divadle děje. Zmiňuje se také o tom, za jakých okolností by se tato scéna mohla otevřít a odtajnila i zajímavou novinku, kterou soubor chystá na příští sezónu.



Podaří se vám nazkoušet všechny avizované inscenace této sezóny?
Věřím, že ano. Na podzim jsme nazkoušeli všechny plánované inscenace. Jde o dvě odložené premiéry z jara Zabiják Anders v režii Mikoláše Tyce a Kellyho monodrama Holky a kluci v režii Adama Svozila a Kristýny Jankovcové, a dále pak i tři nové věci: Hájíčkovo Selský baroko v režii Mariána Amslera, Plíce opět v režii Adama Svozila a Kristýny Jankovcové a adaptaci Štifterovy novely Café Groll v mé režii. Do konce sezóny bychom měli zvládnout ještě dvě současné hry pro komorní scénu Na Půdě a novou hru Petra Zelenky Da Vinci pro Otáčivé hlediště.

Které inscenace už nadobro odnesla pandemie?
Zatím jsme bez derniéry stáhli Elity, Je úchvatná! a Úča musí pryč! Byly to inscenace, u kterých se během současné sezóny počítalo s derniérou. Svoji roli hrála pochopitelně návštěvnost, dostupnost licence atd. V poslední sezóně před pandemií jsme měli v činohře průměrnou návštěvnost 96 %, což znamená prakticky neustále vyprodáno. Jakmile návštěvnost jen trošku poklesne, musí inscenace udělat místo novinkám. Ale to, že jsme se s nimi nemohli rozloučit, nás moc mrzí. Vlastně jde o takové divadelní oběti covidu. Na druhou stranu mě těší, že všechny zmiňované inscenace odešly s celkovou návštěvností kolem 90 %. Třeba Úchvatnou u nás vidělo skoro deset tisíc diváků.

Jihočeské divadlo - Selský baroko (foto: Alexandr Hudeček)
Jihočeské divadlo - Selský baroko (foto: Alexandr Hudeček)


Zvládnete uvést představení všech předplatitelských skupin, nebo budete měnit předplatné na roční?
Veškeré předplatné jsme vrátili. Nebylo jasné, kdy bychom mohli představení odehrát, tak nám to nepřišlo vůči divákům fér. Budeme tedy začínat s čistým stolem a doufat, že si diváci lístek koupí znovu.

Máte představu, jak bude vypadat letošní letní sezóna činohry?
Už zase tradičně, což znamená, že budeme kromě krátké dovolené hrát na Otáčivém hledišti skoro každý den. Musíme uspokojit zájem nahromaděný za dva roky. Kromě novinky Da Vinci nás čeká ještě starší inscenace Petra Zelenky Pes Baskervillský.

Vyplatilo by se vám hrát pro sníženou kapacitu 4. a 3. stupně PSA, navíc s nutností antigenních testů i pro diváky?
Ekonomicky samozřejmě ne. Jsme ale dotované divadlo, máme povinnost veřejné služby, takže bychom se určitě snažili pro diváky otevřít co nejdřív. Asi by se nehrálo denně, takovou ztrátu by nám nikdo nepokryl, ale uvedli bychom alespoň tolik představení, kolik bychom si mohli dovolit.

Mluvili jste v divadle například o spolupráci s testovacím centrem pro případné testování diváků?
Ano, ty úvahy zde jsou, ale zatím je předčasné o nich mluvit podrobněji. Nemáme přesné informace, jaké budou požadavky podle nového PSA.

Jihočeské divadlo - Café Groll (foto: Alexandr Hudeček)
Jihočeské divadlo - Café Groll (foto: Alexandr Hudeček)


Na skladě máte zatím tři nově nastudované inscenace Selský baroko, Plíce a Café Groll.
Selský baroko a Plíce zastihla druhá vlna pandemie těsně před závěrem zkoušení. Došlo tedy k jejich přerušení kvůli karanténě, a pak se inscenace dodělávaly v náhradním termínu s tím, že jsme se snažili vytvořit otestovanou bublinu, podobně jako u sportovních soutěží. Povedlo se a nikdo se už nenakazil. Café Groll jsme na začátku zkoušeli v malých oddělených skupinkách, zrušili jsme hromadné čtené zkoušky, takže jsem měla jako režisérka „první čtenou“ asi osmkrát. Zkoušeli jsme samozřejmě v rouškách. Ve chvíli, kdy už to nešlo a bylo nutné začít zkoušet bez roušek a v plném obsazení, jsme začali pravidelně testovat všechny zúčastněné antigenními testy. I to se povedlo bez dalších nákaz. Inscenace měly veřejnou premiéru v on-line verzi. Takže místo premiérových diváků byl sál plný natáčecí techniky. Pro mě osobně to bylo velmi inspirativní nahlédnutí do televizní tvorby. Učila jsem se něco nového – jak inscenaci snímat na pět kamer, jak pracovat ve střižně atd.

Bude současným děním nějak výrazně ovlivněna následující sezóna?
Zatím nevíme. Záleží na tom, kdy se vlastně bude moci začít hrát. Ale já doufám, že ne, že už příští sezóna snad proběhne podle plánu.

Jak a čím se v této době snažíte motivovat sebe i soubor do další práce?
Sama mám tolik práce, že se nezastavím. Jsem šťastná, že to tak je a motivovat se nijak nemusím. Kolegové jsou na tom různě. Všem chybí diváci, což je jasné. Je skvělé, že můžeme aspoň zkoušet. Připravujeme myslím kvalitní věci, takže to je náš pravidelný trénink, abychom nevypadli z řemesla. Sem tam děláme i nové aktivity – např. teď v lednu jsme natáčeli podcast – audioverzi Elit. Původně jsme ho nabídli Českému rozhlasu, ale neměl zájem, tak jsme si Elity udělali sami. Točili jsme v reálných prostředích – trochu jako televizní inscenaci, jenom bez kamer. Myslím, že nás to všechny bavilo. Je důležité, aby všechny tyhle „mimorepertoárové“ aktivity měly nějakou úroveň a smysl, aby nešlo jen o „vykazování“ činnosti. O to se snažím. Všichni ale máme luxus jistého sociálního zázemí. I když divadelní plat není žádný zázrak, pořád jsme na tom mnohem lépe než naši kolegové na volné noze.

Prozradíte divákům aspoň jeden nový titul, na který se mohou těšit v příští sezóně?
Na Krále Šumavy. Další z jihočeských autorů dobude Jihočeské divadlo.
.
.......................................................