Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Festival Malá inventura hledá divadelní DNA
[vydáno: 7.2.2018]
Festival Malá inventura rekapituluje nejvýraznější počiny nového divadla za uplynulý rok. Jeho 16. ročník (21.2. – 28.2.2018) bude zahájen v La Fabrice slavnostním Galavečerem při příležitosti udílení cen Česká divadelní DNA (ceny se předávají každé dva roky za mimořádný přínos na poli nového divadla). Hlavním pořadatelem festivalu je Nová síť – český kulturní network. A nechybí ani tradiční kuře, které znáte již z minulých ročníků - autorem vizuálu je výtvarník vystupující pod uměleckým jménem Kakalík.

Malá inventura, showcase nejvýraznějších projektů v oblasti nového divadla za uplynulý rok, je první významnou festivalovou akcí kalendářního roku v Praze. Řadí se k událostem, které poutají pozornost i za hranicemi České republiky. Letos se do Prahy sjede téměř stovka regionálních i zahraničních divadelních profesionálů. Cílem festivalu je podpořit cirkulaci projektů, prezentace české kultury v zahraničí a v neposlední řadě kulturní networking.

Sára Arnsteinová, Jiří Šimek
Sára Arnsteinová, Jiří Šimek (Ufftenživot)


„Opět mě překvapil nebývalý zájem o nové divadlo zejména z řad zahraničních hostů. Týden v Praze na 12 scénách...tomu se prostě nedá odolat. Navíc je tu hned několik festivalových novinek – autorský projekt Jiřího Honzírka Horizont 8 a nebo mimořádné setkání s městskou berlínskou platformou PAP s cílem propojit se s tou pražskou. Letošní program rezonuje ve všech programových kategoriích, mezi kterými jsou i nominace na ceny Česká divadelní DNA. Kuře má letos opravdu výjimečnou snášku!,“ uvedla ředitelka festivalu Adriana Světlíková.

ředitelka festivalu Adriana Světlíková
ředitelka festivalu Adriana Světlíková


To, že festival probíhá zkraje kalendářního roku, přináší pokaždé jeden delikátní problém: má rozpočet, ale nemá peníze, neboť grantové řízení MK na rok 2018 stále ještě probíhá. Na „dobrodružství“ a „nejistotu“ jsou však organizátoři už zvyklí a umí si s tím poradit.

Festival tradičně bude rozeset do několika míst po Praze, domovskými scénami letošního ročníku jsou Studio ALTA, Divadlo Archa, PONEC – divadlo pro tanec, MeetFactory, Alfred ve dvoře, Studio Hrdinů, Venuše ve Švehlovce, Centrum současného umění DOX, La Fabrika, festival dále spolupracuje s Werichovou vilou, Národní galerií a kulturním centrem Letohradská 10. Středobodem dění bude opět festivalové centrum ve Studiu ALTA, kde proběhne většina networkingových setkání.

Účastnická divadla nominovala do programu Malé inventury 2018 řadu zajímavých projektů, diváci tak mají možnost zhlédnout je v bloku několika málo dní. Bohužel platí to jen pro ty šťastlivce, kteří si ohlídali zahájení předprodejů. Poptávka často převyšuje nabídku právě z důvodu účasti desítek promotérů. Pokud se na vás vstupenky nedostaly, inspirujte se alespoň festivalovým výběrem (který podléhá pečlivé dramaturgii) k návštěvě běžných repríz.

Smyslem festivalu je představit co nejširší škálu podob nového divadla, projekty, které vznikly v průběhu roku 2017. Reprezentativní výběr čítá opravdu dlouhou řadu položek v programu a dá se rozdělit do tří oblastí. První je prezentace vybraných projektů domovských scén (z Divadla Archa, MeetFactory, Studia Hrdinů, Ponce, Studia ALTA či Venuše ve Švehlovce, resp. zde působícího souboru Depresivní děti touží po penězích). Druhou linií je tvorba „tažných ptáků“, tedy nezávislých souborů bez stálého rezidenčního prostoru (Ufftenživot, Divadlo Anička a letadýlko, Lachende Bestien, Waxwing Theatre a další), do třetice festival si všímá „nové krve na scéně“ (např. Holektiv). Potěšitelné je, že soubor Farma v jeskyni již pomalu můžeme řadit do první skupiny, neboť nalezl zázemí v Centru současného umění DOX, kde dokonce výhledově má být vybudován středně velký multifunkční divadelní prostor.

Jiří Honzírek
Jiří Honzírek


Specifickým počinem letošní Malé inventury bude původní autorská inscenace Horizont 8 Jiřího Honzírka (režisér a umělecký šéf brněnského Divadla Feste). Vícedílná inscenace prochází festivalovým programem a bude sledovat rysy a zvyky naší přítomnosti, které souvisí s událostmi let končících číslem 8 (1918, 1968 atd.). Projekt kombinuje vlastní orální výzkum s poznatky historiků a jejím cílem je sdělit, že nejsme izolováni v čase: to, co zažil člověk v minulosti, ovlivňuje naši současnost; to, co zažíváme v současnosti, formuje budoucnost. „Pracujeme s tématem spíše prostřednictvím dnešní percepce, jak se o těch událostech dnes mluví. Klademe si otázku, jak se mění vnímání historických událostí v čase, zejména v okamžicích, kdy se proměňují společenské (politické) elity a jak moc se pracuje s historickou přesností,“ přiblížil základní východiska projektu Jiří Honzírek. Naznačil také, že součástí diváckého zážitku bude využití tabletů.

V Divadle Archa se v rámci Malé inventury odehraje další repríza Kabaretu Velázquez. Projekt inspirovaný dílem Diega Velázqueze, význačného představitele španělského baroka, autorsky a režijně připravil Jan Komárek: „Pohybuju se v oblasti pohybového nebo obrazového divadla. Kabaret Velázquez je trošku takový nonsens, spojení s pohybem vzniklo tentokrát náhodně. Původně jsem si myslel, že budu otevírat jeho obrazy a nahlížet do té temnoty. Nakonec jsem to zasadil do kabaretní formy, která je určující a která tomu dává svobodu.“ V inscenaci účinkují tři špičkové interpretky pohybového, resp. fyzického divadla: Andrea Miltnerová, Irina Andreeva a Patricie Poráková.

Jan Komárek, Jiří Honzírek
Jan Komárek, Jiří Honzírek


Dalším doporučením může být Venuše ve Švehlovce a projekt Depresivních dětí. Dokud neuvidíte jejich provokativní zpracování Našich furiantů, neuvěříte, kolik podobnosti s dnešní dobou se v tématu dá najít. Rozdělená společnost, hašteření, neústupnost a nepřekročitelnost vlastních bublin… Obskurní kabaret si všímá českého venkova, potažmo celé společnosti. V dnešních Honicích už lidé dávno nesedlačí, místo toho dojíždějí za prací, klopotně podnikají, nebo jsou na podpoře. Řeší splátkový kalendář svých výhodných úvěrů. Spor se nevede o místo ponocného, ale o Evropskou unií dotovanou pozici pracovníka monitoringu světelného smogu, místo upytlačeného zajíce je tu problém se zastřeleným uprchlíkem. A možná přijede i Dominik Feri...

Šestnáctý ročník festivalu zahájí slavnostní Galavečer při příležitosti udílení cen Česká divadelní DNA. Ceny se předávají každé dva roky za mimořádný přínos na poli nového divadla. Slavnostní Galavečer se uskuteční v La Fabrice 21. února od 20 hod. Večerem budou provázet Sára Arnsteinová a Jiří Šimek (Ufftenživot). „Večer bude vycházet z naší práce. Kdo nás znáte, víte, že se pohybujeme na určité hranici humoru, diváky možná trochu potrápíme. Ale především chceme vyjádřit poděkování za nás umělce organizátorům festivalu, jenž přináší nekonzumní hodnoty, které jsou pro nás všechny důležité. A pro nás, divadelní benjamínky, je to každopádně obrovská výzva,“ říká Jiří Šimek.

Jiří Šimek
Jiří Šimek


Bienální udělování Cen Česká divadelní DNA se koná jako projev úcty výrazným osobnostem a počinům v oblasti nového divadla. Iniciátorem cen je kulturní nezisková organizace Nová síť. Mezi nominovanými jsou projekty Black Black Woods Cirku La Putyka, Guide Věry Ondrašíkové, Kabaret Velázquez Jana Komárka a μSputnik Terezy Černé a Dominika Migače, dále autorské divadlo Anička a letadýlko, spolek ArtproProstor nebo projekt Recykliteratura živě. V nominacích nechybí ani komunitní projekty či úsilí směřující k rozvoji platformy nového divadla: ocenění mohou získat týmy Venuše ve Švehlovce nebo festivalů Luhovaný Vincent a Open Air Program.

V tuto chvíli už můžeme zveřejnit jméno toho, kdo bude oceněn za mimořádný dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla: získá ji skupina Handa Gote research & development (na festivalu se představí s projektem Die Rache).

.....
foto: Michal Novák



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.