Z tiskových konferencí

Fidlovačka se promění v magický les
vydáno: 27.11.2016
Jedna z divácky nejoblíbenějších a pro divadelníky nejvděčnějších her, Shakespearův Sen noci svatojánské, se představí na jevišti Divadla Na Fidlovačce. Po komediích Famílie a Umění vraždy od současného autora Joa Di Pietra sáhlo divadlo po největší divadelní klasice. Dramaturgie divadla se už nějaký čas netajila tím, že by si přála mít na repertoáru hru Williama Shakespeara.

Volba padla na nejerotičtější Shakespearovu hru v léty prověřeném překladu profesora Martina Hilského. V režii Kateřiny Duškové se představí známé herecké tváře, ale i několik nových. Jak známo, tato komedie nemá vyloženě hlavní role a všechny postavy jsou významnou a nezastupitelnou součástí tohoto kouzelného příběhu. V dvojroli Hippolyty - Titanie a Thésea - Oberona se představí Iva Pazderková a Jiří Racek, v rolích milenců uvidí diváci Anetu Krejčíkovou, Elizavetu Maximovou, Vincenta Navrátila a Gustava Haška, roli Puka se alternují Jakub Albrecht a Lukáš Adam, Klubka hraje Jakub Slach nebo Ctirad Götz. Početné herecké obsazení doplní i tanečníci a akrobaté, představující svět elfů a víl, kteří diváky přenesou do čarovného světa. Režisérka inscenace Kateřina Dušková si ke spolupráci přizvala choreografku, akrobatku a tanečnici Zuzanu Havrlantovou, scénografa Hynka Dřízhala a kostýmní výtvarnici Kristinu Novákovou Záveskou - všichni tři patří do tvůrčího týmu úspěšného Cirku La Putyka. Autorem hudby je Darek Král.

Tvůrci právě v poetice Snu noci svatojánské vidí možnost, jak spojit klasické činoherní divadlo s prvky nového cirkusu. Hra je nyní poměrně diskutovaná, k čemuž přispěla dvě kontroverzní nastudování z poslední doby v jiných divadlech, na Fidlovačce ale čekejte konvenční přístup. Básnický text tady je základ. A to ostatní, jako novocirkusový výjev nebo, považte, levitující scéna, bude jistě působivým a z tématu vycházejícím doplňkem.

na tiskovém setkání v klubu DNF: Jan Koťátko, Adéla Šotolová, Kateřina Dušková a další (foto: Michal Novák)
na tiskovém setkání v klubu DNF: Jan Koťátko, Adéla Šotolová, Kateřina Dušková a další (foto: Michal Novák)


Volbu tohoto titulu vysvětlil ředitel Divadla Na Fidlovačce: „Poskytuje velký prostor pro imaginaci a je inspirativní příležitostí pro herce. Cenné pro ně jistě je i setkání s blankversem.“

„Letošní rok patřil v divadelních kruzích bezpochyby Shakespearovi. Po celém světě divadla slaví jeho 400. výročí uváděním jeho her. I my jsme chtěli tohoto autora uctít a zvolili jsme k tomu jeho, podle nás, nejkrásnější komedii – Sen noci svatojánské. Minulý týden Shakespearovi věnovalo Divadlo Na Fidlovačce i Noc divadel, na které spolu s diváky, za přítomnosti pana profesora Hilského, pokřtilo překrásné CD Shakespearových Sonetů, zhudebněných Danielem Dobiášem, nazpívaných herci našeho divadla. Prosincová premiéra Snu noci svatojánské pomyslně tyto Shakespearovské oslavy uzavírá, ale doufáme, že bude každá repríza takovou malou oslavou svého autora a že ho budeme na těchto prknech slavit ještě dlouho,“ říká dramaturgyně divadla Adéla Šotolová.

Režisérka Kateřina Dušková (Horácké divadlo Jihlava, Divadlo F.X.Šaldy Liberec, Východočeské divadlo Pardubice…) ke zkoušení Snu noci svatojánské uvedla: „Je pro nás takovým výletem za hranice jistot, které nás v životě obklopují. Hra nám naznačuje, že je občas dobré vydat se do neznáma a čelit nějakým nástrahám, abychom si uhájili svůj sen nebo obhájili svou lásku. Hra je pohledem na lásku z mnoha úhlu, my ji nevnímáme vyloženě v tom romantickém smyslu, spíše jako záležitost, kdy jde o život. Zkoušeli jsme primárně na prázdném jevišti a až později jsme začali zapojovat další složky.“

Výslovně zmíněn byl scénograf Hynek Dřízhal, s nímž paní režisérka si přála spolupracovat již dříve, ale údajně za ní nechtěl přijet na oblast, neboť prý nerad cestuje. Společná práce v Praze tak byla průchodná...zaznělo v nadsázce.

Hynek Dřízhal nad prací na Fidlovačce moc neváhal: „Když se jedná o klasiku, navíc Shakespeara, je to vždycky lákavé. Rozhodli jsme se, že zkusíme scénografii pojmout jinak, než je běžné, pustil jsem se tak do experimentu, který rozdělí materiální svět lidí a svět elfů, celé to postavíme do kontrastu. Jde až o jakési odhmotnění, levitaci. Takovou výtvarnou cestu jsem si ještě nikde nevyzkoušel. Zapojíme prvky závěsné akrobacie, která tropickým způsobem doplňuje samotný příběh. Neděláme z toho samozřejmě cirkusové představení, pořád je podstatný text, jen doplněný o určitou nadstavbu. Bylo to náročné v tom, že Fidlovačka je dřevěná aréna, ale díky podpoře vedení divadla jsme dostali volnou ruku a mohli se technologicky rozmáchnout. Věřím, že to pomůže celkovému dojmu.“

Pro skladatele Darka Krále, který je bezpochyby tuzemskou špičkou ve svém oboru, je práce na scénické hudbě ke klasické látce také osvěžujícím setkáním, těší se z ní.

„Vše dovoleno a stát se může cokoliv…“, jak praví jedna z charakteristik hry, bude tedy naplněno měrou vrchovatou. Premiéra je plánována na pátek 2. prosince.

-mys-