Z tiskových konferencí

Josef Spejbl se chystá na oslavu svých stých narozenin
vydáno: 21.10.2018
V Divadle Spejbla a Hurvínka v pražských Dejvicích se slavilo. Martin Klásek, třetí adoptivní otec Spejbla a Hurvínka, totiž dospěl ke svým pětačtyřicátinám. Přesněji řečeno – právě tak dlouho je členem scény, která již několik desetiletí rozdává radost (nejen) nejmenším divadelním divákům. V roce 2020 se pak chystají oslavy ještě velkolepější. Josefu Spejblovi bude rovných 100 let. O tom všem se hovořilo na tiskové konferenci, kde ředitelka Denisa Kirschnerová představila novinky letošní sezóny.

„Vzpomínám si na své první vystoupení v roce 1974. Divadlo tehdy sídlilo v Římské ulici na Vinohradech (dnešní Divadlo U hasičů, pozn. redakce). Miloš Kirschner pro mě vybral hru Hurvínek mezi broučky, a to z jednoho prostého důvodu. Hurvínek v ní totiž stál na jevišti od začátku až do konce, ale Spejbl tam měl asi jen tři věty na začátku a dvě na konci. Jako sedmnáctiletý kluk jsem pochopitelně ještě neměl ten správný tembr pro Spejbla. Vždy jsem byl strašný trémista, premiéru jsem ale nakonec nějak odehrál a vzpomínám si, jak jsem šel z divadla už celkem klidný. Cestou domů jsem potkal rodiče s dětmi a jedno z nich jim zrovna říkalo: Bylo to hezké, jen ten Spejbl dneska mluvil trochu divně,“ zavzpomínal s úsměvem na své začátky Martin Klásek na tiskové konferenci divadla, kde byl zároveň představen program této sezóny.


Žhavou novinkou je hra pro dospělé nesoucí výmluvný název Ve dvou se to lépe... Jejím autorem je právě oslavenec Martin Klásek. „Jde o první věc, kterou jsem napsal pro sebe jako interpreta. Během těch let, co se kolem Spejbla a Hurvínka pohybuji, jsem si sem tam nějaké svoje nápady poznamenával a schovával, ať už do šuplíku nebo do počítače. Teď jsem pro některé z nich sáhl a seznámil s nimi naši paní ředitelku Denisu Kirschnerovou a zeptal se, zda by z toho bylo možné udělat nějaké představení. A jí se ty moje dialogy docela líbily, takže jsem se pustil do psaní. Když jsem jich měl už dostatečný počet, s dramaturgem Ondrou Lážnovským jsme je uspořádali do tvaru klasické inscenace a začali zkoušet,“ přiblížil genezi vzniku novinky autor.

Právě Ondřej Lážnovský, který novou inscenaci režíroval, postupně začíná vystupovat v některých inscenacích, aby jednou mohl po Martinovi Kláskovi převzít onu pomyslnou štafetu. „V Ondrovi si vychovávám svého nástupce. I když je mi v jeho případě žinantní používat slovo vychovávám, protože on už je zkušený loutkoherec, činoherec, dramaturg, režisér, prostě velice platný člen souboru. Tady se jen doučil marionetářskému řemeslu, protože se dříve zabýval spíš spodovými loutkami jako jsou maňáskové a podobně. Ondra byl pro mě jasnou volbou. Věděl jsem, že má Hurvínkovu fistulku. Jemu se do toho zpočátku moc nechtělo, protože to přece jen potřebuje jistou dávku odvahy, protože Spejbla s Hurvínkem zná každý, a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Ten krok s sebou nese kromě jisté dávky nebojácnosti i fakt, že je to napořád. Ondru jsem tedy ukecal a dali jsme se do práce. Dnes už hraje ve dvou inscenacích pro děti a vede si velice dobře,“ pochválil svého nástupce Martin Klásek. „Zatím mám takové tovaryšské období. Chvíli mi jde lépe Spejbl a pak chvíli zase Hurvínek. Nejnáročnější je, když spolu mluví dohromady jako dvojice. Pod laskavým dohledem Martina Kláska a za velké trpělivosti ostatních kolegů se o to ale stále pokouším,“ reagoval na Kláskova slova Ondřej Lážnovský.


Za celý soubor posléze Martinu Kláskovi k pětačtyřicetinám popřála i ředitelka divadla Denisa Kirschnerová. „Chtěla bych Martinovi poděkovat. Je to náš pilíř, který měl to štěstí, že ke Spejblovi s Hurvínkem přišel na zkušenou už v šestnácti letech. Miloš Kirschner ho naštěstí nepustil na další studia, takže si v Divadle Spejbla a Hurvínka prodělal školu v praxi. Martin má nedocenitelné zkušenosti, je autorsky i režijně činný, spoluatorsky se podílel na osmnácti hrách, režijně na čtrnácti, stál u zrodu tří knížek, natočil pro Supraphon 45 titulů,“ vyjmenovala jen několik z jeho úspěchů ředitelka. Posléze navíc připomněla jednu zajímavost. „Josef Skupa hrál Spejbla s Hurvínkem 36 let, Miloš Kirschner 45 a Martin ho nyní dohonil, a to v plné síle. Za všechny z celého divadla Martinovi moc děkuji a těším se na dalších 45 let spolupráce.“

A jaké další novinky Divadlo Spejbla a Hurvínka letos čekají? „Tuto sezónu nabízíme deset dětských inscenací a pět pro dospělé, 30. listopadu také uvedeme představení To nejlepší ze Spejbla a Hurvínka v němčině. Začali jsme prodávat dárkové vstupenky, které mohou diváci využít na nákup jakéhokoli z těchto představení. Ke školním představením jsme spolu s pedagogicky vzdělanými odborníky připravili pracovní listy pro učitele, které si mohou stáhnout z našich stránek. Ty by jim měly pomoci v další práci se zhlédnutým představením. Pro učitele budeme organizovat i semináře na témata čtenářská a matematická gramotnost, šikana a další,“ vyjmenovává Denisa Kirschnerová s tím, že po vybraných představeních chystají i odborně vedené workshopy pro školy. První se odehraje 8. listopadu, další budou následovat od února do května příštího roku.


Nejzásadnější událost, na kterou už se divadlo intenzivně připravuje, však proběhne v roce 2020. Bude to přesně sto let, kdy se vyřezáním zrodil jeden z hlavních hrdinů divadla Josef Spejbl. „Protože ale neznáme přesné datum jeho narození, budeme slavit celý rok. Při té příležitosti bychom například chtěli zahájit tradici loutkového festivalu, na Spejblovy narozeniny samozřejmě bude reagovat Supraphon, se kterým spolupracujeme už 90 let. Dokument s názvem Josef Spejbl 100 připraví i Česká televize. Těšíme se také na spolupráci při přípravách velké výstavy, která se uskuteční v Galerii Villy Pellé. Celá bude věnována právě panu Spejblovi.“

O chystané výstavě na tiskové konferenci promluvila ředitelka Galerie Villy Pellé Vladana Rýdlová. „Potěšilo nás, když jsme byli paní ředitelkou Denisou Kirschnerovou včas a mile osloveni a vybídnuti ke spolupráci na výstavě, která se možná na první pohled trochu vymyká z konceptu galerie zaměřující se na výtvarné umění a současnou scénu. Když ale nabídka přišla, řekli jsme si, že do našeho konceptu vlastně skvěle zapadá. Každý rok totiž jednu výstavu věnujeme rodinám. Jednou z posledních byla například výstava Jiřího Šalamouna a jeho Maxipsa Fíka. Spejblova výstava ale nebude pouze klasicky obrázková, budeme se v ní zamýšlet i nad samotným fenoménem postavy stoletého otce Hurvínka, který v pozměněných podobách stále žije svým životem a odehrává aktuální příběhy blízké současným dětem. Navíc chystáme také spoustu doprovodných programů a akcí,“ uzavírá ředitelka Galerie Villy Pellé.

Z výše uvedených novinek je zřejmé, že pořekadlo „Věk je jen číslo“ má svoji platnost. Josef Spejbl je toho důkazem. Stovky se dožívá v plné síle a za stále bouřlivého potlesku svých diváků.

.....
foto: Jiří Landa