Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Konec štastných konců
[vydáno: 5.6.2018]
Dobrý konec všechno spraví (All's Well That Ends Well) je asi nejvíce překvapivý titul, který se objevuje na repertoáru Letních shakespearovských slavností za celou dobu historie jejich konání. U nás prakticky neznámá hra, která stojí jako jedna z posledních v zástupu Shakespearových komedií, chronologicky po nich následují už jen romance. Ani v zemi svého vzniku se velmi dlouho nehrála a svou renesanci zažívá až v posledních dekádách. Producenti Slavností překvapili i tím, jakou režisérskou osobnost přizvali ke spolupráci. Jan Antonín Pitínský totiž nepatří mezi režiséry s širokým shakespearovským rejstříkem, je to pro něj teprve druhé setkání (a to první se skoro ani nedá počítat, neboť byl v pozici herce malé role). „Proč mě míjel, když ho tak miluji? Prostě nevím,“ říká. Tento málo známý Shakespearův titul si přitom vybral sám. Aby toho nebylo málo, renomovaný tvůrce připravuje inscenaci pro open-air prostor vůbec poprvé. „Je hloupé to přiznat, ale láká mě to. Jako správný vesničan mám Pražský hrad a vše kolem něj od dětství spojený s jakousi něhou a zvláštní magií. Nabídce jsem proto nemohl odolat,“ usmívá se Pitínský.

Martin Hilský
Martin Hilský


Novinka letošních Letních shakespearovských slavností se dá označit jako něžně melancholická komedie pyšného odmítání a vytrvalé naděje. „Jde o jediný titul (přesněji hořkou komedii), který má v názvu celou větu,“ upozornil dvorní překladatel Shakespearova díla Martin Hilský a dodal: „Komedie DOBRÝ KONEC VŠECHNO SPRAVÍ je sice divácky méně známá, mezi Shakespearovými hrami má ale mimořádné postavení. Pojednává o neopětované lásce a důležitou roli v ní hraje tzv. postelový trik, záměna. Je pak trochu otázka, zda ´dobrý konec všechno spraví´. Tento titul neohlašuje jen konec shakespearovské komedie, ale avizuje i konec šťastných konců.“

Ondřej Pavelka
Ondřej Pavelka


„Je to hra jemná, dokonce víc jemná než křehká, má v sobě zvláštní stesk a velmi zvláštní temperament, jenž je vyvolán střetem bezbožné (ale náboženské) války a silné prosté touhy, jež je hlubokou láskou,“ popisuje Jan Antonín Pitínský. „Paralelně se v ní dějí věci, které jsou na jedné straně syrově válečné, komediální a mužsky brutální, zatímco na druhé straně je ženská cesta, jež má také své šťavnaté půvaby. Do všeho zasahuje půvab nejhlubší, totiž dimenze metafyzická, nebo náboženská, což je velice těžké skloubit. Jednotlivé scény - a to je možná důvod, proč se u nás tato hra vůbec nehraje - se navzájem jakoby vykopávají, aniž by mizely. Hra je pro nás jednoznačně velkou inscenační výzvou…“

Malý nástin děje v tomto případě neuškodí: Chudá dcera věhlasného lékaře uvěří, že s recepty svého otce uzdraví francouzského krále a získá za manžela nedosažitelného Bertrama. Vše se ale podivně zauzlí. Paříž, Florencie, Compostela, dobrodružství milostná i válečná, k tomu věčná „obléhání“; chvástavý voják, zrádný přítel, apokalyptický šašek, záletný manžel svedený vlastní ženou… a dobrý konec pro všechny vdané i nevdané!

Anna Fialová
Anna Fialová


V hlavní roli Heleny, která je kvůli nešťastné lásce k Bertramovi schopná udělat všechno, se představí jedna z nejtalentovanějších hereček současné mladé generace, Anna Fialová. „Stále hledám, v čem jsme si podobné a co všechno bych v Helenině situaci udělala jinak, jestli vůbec. Pro lásku člověk udělá, myslím, cokoliv,“ přemýšlí herečka o své roli. Dodejme, že pro Annu Fialovou jde (kromě jedné studentské práce) o první shakespearovskou roli. „Ráda jsem ji přijala, protože spolupráce s panem Pitínským mě velice lákala.“

Jan Antonín Pitínský
Jan Antonín Pitínský


V dalších postavách se objeví další herecky zvučná jména, jako Ondřej Pavelka, Martin Siničák, Marie Durnová, Jan Vlasák, Martin Dejdar nebo Oldřich Vízner, David Novotný, Kateřina Holánová, David Janošek, Anna Stropnická, Martin Matejka, Pavel Tesař a Jan Lepšík.

„Co se týče obsazení, rozhodoval především můj určitý obdiv k hercům, někdy až bláznivá sympatie,“ popsal Jan Antonín Pitínský výběr, který skládal dohromady s produkcí Slavností.

Ondřej Pavelka se nechal slyšet, že po pracovně náročné sezoně zamýšlel v létě si trochu orazit. „Takže nejdříve jsem nabídku s díky odmítl, protože jsem na to opravdu neměl ani náladu, ani sílu. Jenže produkce Slavností věděla, jak na mě; řekli mi, že to bude režírovat Pitínský, což mi trošku vyrazilo dech. Netušil jsem, že by tvořil venku. Hned mi začal blikat majáček, protože s ním dělám vždycky a cokoliv, a tak jsem s velkou radostí úlohu Parola přijal.“

„Parol je hrozná postava,“ komentuje Jan Antonín Pitínský. „Jeho zločiny, zbabělosti a podlosti se nám nicméně nějak líbí, neboť je to zlo, které na konci páchne. Nám se tak zdá, že zcela ztratilo svoji sílu a že tedy nikdy tak úplně zlé nebylo, protože jeho vlastností jsou slabost a jakási žalostnost.“

„Momentálně jsem ve fázi, kdy si kladu otázky, proč ho hraju já,“ dodal Ondřej Pavelka. „A také, proč o Parolovi všichni mluví ošklivě jako o potvoře, nečestném člověku…“

Anna Fialová, Ondřej Pavelka, Vladimír Franz
Anna Fialová, Ondřej Pavelka, Vladimír Franz, Guy Roberts


Zkoušení novinky Letních shakespearovských slavností jede na plné obrátky, již brzy započnou večerně-noční zkoušky přímo v místě konání, tj. v Královské zahradě Pražského hradu. Tento náhradní prostor (Nejvyšší purkrabství se stále rekonstruuje) není úplně ideální a opět se dá čekat, že to bude poněkud boj s prostorem a akustikou, stejně jako loni při Hamletovi. Zde na tomto místě důrazně doporučujeme nebrat místa v zadní části hlediště, …neboť byste toho na tu dálku mnoho neviděli.

Letní shakespearovské slavnosti se opět konají v Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě. V Praze se odehrají na dvou scénách: v Královské zahradě Pražského hradu před Míčovnou a na Letní scéně Hudební a taneční fakulty AMU v Lichtenštejnském paláci na Malostranském náměstí. Představení obvykle začínají v 20:30. Vstupenky je možné zakoupit přes www.shakespeare.cz a tradičně v předprodejní síti Ticketportal.

Jan Antonín Pitínský, Anna Fialová, Ondřej Pavelka, Vladimír Franz
Jan Antonín Pitínský, Anna Fialová, Ondřej Pavelka, Vladimír Franz


Festival od 26. června do 7. září 2018 přinese (všichni doufají) 144 představení. (Ke zrušení představení z důvodu extrémně nepříznivé povětrnostní situace dochází opravdu jen výjimečně.) Generálním partnerem Slavností je již devatenáctým rokem skupina PPF a vše se opět odehraje v producentské režii agentury Schok.

Vedle nového titulu program nabídne i úspěšné inscenace z let minulých. Příležitost pro všechny, kterým snad nějaký titul unikl. Nebude chybět absolutní shakespearovská klasika, loňská premiéra HAMLET v hlavní roli s Jaroslavem Pleslem – slavná tragédie je de facto první anglickou detektivkou, protože je třeba vypátrat vraha Hamletova otce a podat o tom důkazy. Návštěvníci si mohou užít také MNOHO POVYKU PRO NIC, komedii plnou intrik a milostných zvratů v režii Jiřího Menzela. Diváckou přízeň si získal i VEČER TŘÍKRÁLOVÝ ANEB COKOLI CHCETE, svižná komedie, ve které pobaví Petr Stach, Nela Boudová, Monika Timková, Martin Pechlát, Václav Kopta či Milan Šteindler. Malé jubileum oslaví komedie VESELÉ PANIČKY WINDSORSKÉ s Bolkem Polívkou, Simonou Stašovou a Evou Režnarovou v hlavních rolích. Tento divácký hit Slavností je uváděn již desátou sezonu! Letos naposledy mohou návštěvníci vidět „skutrovská“ představení SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ a ROMEO A JULIE (derniéra těchto titulů je žel vyvolána provozními důvody, stažení jde proti diváckému zájmu). Na scénách v Praze pak nebudou chybět dvě cizojazyčné perličky: anglicky hraná komedie MEASURE FOR MEASURE v podání Prague Shakespeare Company a bratislavská inscenace KOMÉDIA OMYLOV.

.....
foto: Michal Novák



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.