Z tiskových konferencí

Nejhorší zpěvačka všech dob vstoupí na prkna Divadla Ungelt
vydáno: 19.11.2021
Jaké to je být pianistou nejhorší zpěvačky všech dob? Právě to budou mít možnost zjistit diváci v inscenaci Krásná vzpomínka. 30. listopadu proběhne v Divadle Ungelt česká premiéra této hudební komedie amerického dramatika Stephena Temperleye. V režii Martina Čičváka se v ní představí Bára Štěpánová a Ondřej Brousek. Hru pro Divadlo Ungelt přeložil při své již dvanácté spolupráci s tímto divadlem Pavel Dominik.

Hru a novou inscenaci Ungeltu přiblížil umělecký šéf a dramaturg divadla Pavel Ondruch takto: „Hra Krásná vzpomínka z roku 2005 má v podtitulu ‚Fantazie na život Florence Foster Jenkinsové' a často je proto spojována se slavnějším a spektakulárnějším zpracováním života této pěvkyně od Petera Quiltera. Quilterova Je úchvatná! (na níž je založen i známý film Božská Florence Stephena Frearse) měla shodou okolností světovou premiéru ve stejném roce jako Temperleyho Krásná vzpomínka – v roce 2005 – pouze v jiné zemi. Takže zatímco Quilter sbíral ocenění za svou komedii v Londýně, Temperley zažíval ohromný úspěch v New Yorku na Broadwayi. A to nejen úspěch divácký (o inscenaci se psalo jako o tom nejvtipnějším, co současná Broadway nabízí), ale i kritický (nominace na Cenu Tony i Drama Desk Award) a způsobil uvedením své hry neuvěřitelný poprask, když se jednalo o jednu z nejhranějších her v Americe. Jen mezi lety 2008 a 2009 zde byla uvedena v patnácti různých uvedeních.“



Divadlo Ungelt - Krásná vzpomínka (foto: Tomáš Mikule)
Divadlo Ungelt - Krásná vzpomínka (foto: Tomáš Mikule)


„Rozhodně bych na ni tedy pozval i diváky, kteří již znají Quilterovu hru, protože se jedná o velmi odlišný zážitek. Autorovi záleželo na tom, aby si nikdo nemyslel, že se jedná o biografickou hru o Florence, čemuž odpovídá i zmiňovaný podtitul jeho hry. A zásadní rozdíl mezi jeho a několika dalšími hrami, které o této dámě vznikly, je perspektiva. Pouze Krásná vzpomínka je napsaná z pohledu pianisty a korepetitora, což je dle mého názoru vlastně nejvýhodnější varianta, protože zachovává tajemství a napětí. Florence je zde vždy pouze vzpomínkou svého pianisty a například i to, zda ona sama slyší, jak špatně zpívá, je jedním z témat této hry,“ zdůrazňuje Pavel Ondruch a dodává: „Premiéra Krásné vzpomínky v návaznosti na předcházející premiéru Ungeltu (Zpívat jako Gigli) navíc výborně ilustruje celou sezónu divadla, která bude specifická právě tím, že každá premiéra, která se pro diváky Ungeltu chystá, bude velmi žánrově odlišná od té předchozí, takže se diváci rozhodně nebudou nudit. Tato hudební komedie, která následuje po irské filozofické hře, je navíc za celou historii Ungeltu vůbec první zde uvedenou hudební komedií.“



Divadlo Ungelt - Krásná vzpomínka (foto: Tomáš Mikule)
Divadlo Ungelt - Krásná vzpomínka (foto: Tomáš Mikule)


Zakladatel a ředitel divadla Milan Hein k uvedení Krásné vzpomínky doplnil: „Přiznávám, že hudební komedie Krásná vzpomínka je pro mě sázka na jistotu. Prvotřídní broadwayský zábavný hit; na tuto hru jsme narazili a zajásali – výborně zapadá do poetiky Ungeltu jako komorní činoherní scény, jedná se o zábavnou hudební komedii pro dva herce: zdomácnělou Báru Štěpánovou, která nabízí originální komediantství, a Ondřeje Brouska, jenž byl díky sému dvojjedinému famóznímu talentu herce a muzikanta jasnou volbou. V roli Cosmy McMoona Báru Štěpánovou živě doprovodí na piano a pod vedením režiséra Martina Čičváka, s nímž je sehraný již z Divadla na Vinohradech, tak konečně dostane komorní příležitost vytvořit mnohovrstevnatou hudebnědramatickou kreaci.“

V podání Báry Štěpánové diváci uslyší celou řadu autorem předepsaných ukázek, tedy i nejslavnější sopránové árie včetně například koloraturní Mozartovy Královny noci či Gounodovy Ave Maria.

Jak uvedl režisér inscenace Martin Čičvák: „Florence Jenkinsová se proslavila tím, že zpívala strašně falešně, neměla žádný hudební sluch a já bych rád upozornil na genialitu naší kolegyně, Báry Štěpánové, protože zpívat falešně je výrazně těžší než zpívat dobře. Nedá se to odbýt jedním nápadem, na to vás upozorňuji. O každém tónu se musíte rozhodnout, kam přesně jej zasadit, aby to vůbec mělo humor, aby to bylo, pokud to má být nesnesitelné, správně nesnesitelné, pokud to má být odzbrojující, aby to bylo přesně odzbrojující a aby to nezačalo být otravné. Musím tedy složit poklonu kolegům, protože jde o velmi vydřenou komedii a jsem rád, že jsme našli dva herce, kteří jsou schopni tuto komedii takto naplnit.“

zpracovala Iva Bryndová
za laskavé pokytnutí fotografií z inscenace děkujeme Tereze Šafářové