Z tiskových konferencí

Současné i přicházející osobnosti nezávislé scény
vydáno: 8.9.2013
Před dvaceti lety zakladatelé festivalu ...příští vlna/next wave..., docent Jan Dvořák a divadelní publicista Vladimír Hulec, jistě nepředpokládali, že jimi vytvořena platforma setkání divadelní, hudební, taneční, výtvarné, literární a jiné alternativy se stane každoroční, diváky vyhledávanou tradicí a jistotou, že existuje festival, jehož dramaturgie programově staví i na možném nejistém výsledku či riziku. „Dokázal se nejen udržet, ale najít nezaměnitelné místo na festivalové mapě České republiky,“ zdůraznil současný ředitel festivalu Jakub Matějka.

To, že festival dosáhl dvacetiletého výročí, organizátoři vidí jako novou výzvu; Vladimír Hulec postupně předává kurátorské žezlo mladé krvi, konkrétně Lence Dombrovské, již etablované divadelní publicistce, jejíž jméno je už nějaký čas spjato mj. s redigováním festivalového zpravodaje Příští vlny nazvaného Tsunami.

Festival ...příští vlna/next wave... letos kromě Prahy zavítá do Pardubic a opět do Brna. V hlavním městě se pro tento rok základnou festivalu stává Studio Hrdinů (festival zde pobude 5 dnů), dalšími prostory jsou Alfred ve dvoře, Divadlo Kámen, Rock Café či Roxy/NoD. Záměrem festivalu je také představit nové, nebo méně známé prostory, místa, kde je ten momentální kvas, jak s oblibou říká Vladimír Hulec. V neděli 29.9. jste tak zváni do Studia Paměť, v němž sídlí legendární Divadlo Na tahu Andreje Kroba.


ředitel festivalu Jakub Matějka (vlevo) a kurátor Vladimír Hulec (stojící)


Jubilejní dvacátý ročník Příští vlny by vás měl zaujmout světovými premiérami nebo exkluzivními projekty současných i přicházejících samorostů nezávislé umělecké, zejména divadelní a hudební scény. K nejvyhledávanějším událostem bude jistě patřit uvedení výhradně pro festival připraveného projektu Vladimíra 518 a Davida Vrbíka Můj pes má hlad, premiéra inscenace Jana Horáka a Michala Pěchoučka o Juliu Fučíkovi Citový komediant (Studio Hrdinů) či nová inscenace Antiwords souboru Spitfire Company, která vychází z díla Václava Havla a jeho hry Audience. Pardubické části festivalu dominuje projekt Miroslava Bambuška: Cesty energie – Ropa v Automatických mlýnech, brněnská část festivalu bude letos ve znamení renesance experimentálního prostoru Kabinet Múz.

„K vlajkovým lodím festivalu však letos patří i vyhraněné projekty nastupující umělecké generace. Ty jsou koncentrovány zejména do sobotního programového bloku (5. října ve Studiu Hrdinů). Neděle (6. října tamtéž) naopak přináší ohlednutí za alternativní scénou posledních 20 let,“ uvádí nová kurátorka festivalu Lenka Dombrovská a dodává: „Rádi bychom posunuli festival, jeho vnímání a význam v kontextu našeho nezávislého a alternativního divadla. Chystáme ještě intenzivnější žánrové otevření festivalu, rozvíjení ediční činnosti, více hudby, happeningů, křestů knih a CD, více prostoru pro debaty a teoretickou reflexi. Chceme být i nadále podstatnou neklientelistickou platformou, která reflektuje aktuální dění v oblasti alternativního umění a především divadla u nás. Chceme spoluvytvářet toto prostředí podporou premiérových projektů i jednorázových akcí současných i přicházejících hvězd nezávislé umělecké, zejména divadelní a hudební, scény a kontinuální prezentací mimopražských souborů.“

Zmíněný nedělní blok připravil jako reflexi předchozích devatenácti let festivalu dosavadní kurátor Vladimír Hulec, který prozradil, na koho se můžeme těšit: „Své nejnovější projekty uvedou v tento den ostřílení matadoři české alternativy – např. Eva Tálská, Bílé divadlo a Alex Švamberk.“

Významným dnem je každoročním udílení Poct v oblasti alternativního umění, které v pátek 4. října pod taktovkou loňské Osobnosti festivalu Miloše Osrsona Štědroně a v duchu jeho jedinečných kabaretů bude uvádět Jiří Štrébl. Vstup na tuto akci je umožněn široké veřejnosti. Letos se bude tento slavnostní večer poprvé konat ve Studiu Hrdinů.

Ve spolupráci s divadlem Alfred ve dvoře vzniká projekt The Stranger Gets a Gift Service – tedy „divadlo-rituál“ pro jednoho diváka. Je zřejmé, že s rezervací vstupenky na úterý 1. října neotálejte. Art service pro jednoho diváka obnáší, že Uživatel si může na vlastní kůži zakusit tři na sobě nezávislé, ale souběžně probíhající performance/instalace.

Miroslav Bambušek
Miroslav Bambušek ... „Je to čistý, přímo z vrtu...“


Důležitou linií festivalu je už tradičně politické divadlo. Stálý host festivalu Miroslav Bambušek nás opět pozve do Pardubic na závěrečnou část cyklu Cesty energie – inscenaci Ropa, jejíž premiéra se uskutečnila před pár dny v areálu opuštěných Gočárových Automatických mlýnů v Pardubicích. Ropou režisér Miroslav Bambušek projekt Cesty energie, který započal v roce 2009, uzavírá. (Ropě předcházely Zdař Bůh!/Uhlí, Voda a Uran.) Autoři konceptu Cesty energie jsou Miroslav Bambušek a Ewan McLaren.

„Možná to ani nevíte, Pardubice na ropě vyrostly. Byla zde jedna z prvních rafinérií v Rakousku-Uhersku, tzv. Fantovy závody. Dnes Paramo,“ říká Miroslav Bambušek. „Ropa je léčivá záležitost, můžete si s tím namazat ruce. ...No, mělo to bejt v Tesle, devět měsíců jsem se o Teslu snažil, bohužel jsem narazil na nižší úředníky místního magistrátu... Z jejich strany spousta nikam nevedoucích jednání, i když furt říkali oukej, fakt na přizabití! Tak jsme oslovili společnost GoodMills Česko, kterým patří Automatické mlýny. Telefon na tři minuty a oukej řekli hned, bez dodatků. Myslím si, že inscenace je poměrně působivá, snažili jsme se, aby byla průmětem a součtem těch snah, kterých jsme se dotýkali divadelním výzkumem všech těch energetických zdrojů. První půlka se odehrává v interiéru, druhá v exteriéru (jako že na ropných polích). Trvá to hodinu a půl, v Pardubicích jste z Prahy vlakem za hodinu a poslední vlak zpět taky stihnete...,“ zve Miroslav Bambušek a připojuje zásadní poznámku: „Jasně že jsme si to tam nevycucali z prstu, našli jsme si úžasné partnery z pardubického Divadla 29. Bez nich bych to nevzniklo!“

-mys-
[foto: Michal Novák]