Rozhovor

Martin Vokoun: Chtěli bychom hrát v divadelním parku
vydáno: 20.4.2020
Umělecký šéf Městského divadla Kladno Martin Vokoun neměl nástup do nové pozice jednoduchý. Kromě řešení vyhrocené situace v kladenském divadle musel podstoupit operaci a po rekonvalescenci zasáhla svět koronavirová pandemie. Přesto se snaží dívat na vše pozitivně a v těchto dnech začíná poněkud dobrodružné zkoušení Shakespearova Snu noci svatojánské.

…ptal se Jiří Landa…

Jak nyní vypadá provoz ve vašem divadle?
Momentálně je myslím situace v kladenském divadle dost podobná, jako v mnoha jiných českých divadlech. Zastavili jsme zkoušení dvou inscenací, v dílnách jsme se po období, kdy se šily ochranné roušky, vrátili k výrobě scény a kostýmů k nově chystaným inscenacím a v rámci možností probíhá údržba budovy a také různých částí scénografie inscenací, které máme na repertoáru.

V těchto dnech začnete zkoušet slavnou Shakespearovu hru Sen noci svatojánské, která by měla mít premiéru v červnu. Inscenace disponuje velkým obsazením, máte už vymyšlený plán zkoušek, jakým způsobem je budete kvůli epidemiologickým opatřením vést?
Ano, Sen noci svatojánské je možné zkoušet v úspornější variantě v menším obsazení, ale my jsme se naopak rozhodli pro spojení hereckých souborů Městského divadla a Divadla Lampion a tím pádem nám vzniká poměrně velké obsazení. Kromě standardních ochranných pomůcek jako jsou roušky, štíty a desinfekce, máme zatím plán takový, že zpočátku budeme zkoušet v menších skupinách, což naštěstí tato Shakespearova hra do jisté doby dovoluje už tím, jak je rozdělena do několika „světů“. Budou tak zkoušet zvlášť milenci, zvlášť řemeslníci a zvlášť svět Athén nebo magického lesa. Doufám, že podle vývoje situace snad budeme moci časem začít jednotlivé skupiny propojovat a zkoušet větší celky hry.

Zkoušel jste už nějakou inscenaci v podobně provizorních podmínkách?
Během svého působení u divadla už jsem zažil mnoho provizorních situací, jako jsou např. dlouhodobě chybějící herci nebo možnost zkoušet v prostoru určenému inscenaci až v den premiéry, ale troufám si říci, že žádná ze vzpomínaných situací nebyla takto extrémní.

Odehrajete naplánované derniéry BabičkyPetrolejových lamp v náhradních termínech, nebo budou staženy bez derniéry?
Momentálně jednáme s hostujícími herci o náhradních termínech pro jednotlivá představení a pevně věřím, že se nám po letních prázdninách podaří odehrát i avizované derniéry BabičkyPetrolejových lamp.

Budou uvedeny inscenace Monty Python’s SpamalotTartuffe? V jaké fázi zkoušek byly přerušeny?
Obě inscenace samozřejmě budou uvedeny. Nouzový stav nejvíce zasáhl zkoušení Spamalotu, který se v podstatě zastavil těsně před generálkovým týdnem. V tuto chvíli jsme po domluvě s tvůrčím týmem připraveni na to, že hned, jak to podmínky dovolí, se Spamalot prioritně dozkouší a v prvním možném termínu odpremiéruje. Naopak inscenace Tartuffe byla předána do dílen a pracuje se na výrobě scény a kostýmů. Zkoušení s herci zatím prošlo jen fází domácích příprav a bylo zastaveno. Celé zkoušení se v tuto chvíli přesouvá na začátek příští sezony a Tartuffe bude hned v září první premiérou nové sezony.

Uvažovali jste, že byste v případě uvolnění restrikcí některé inscenace zahráli pod širákem jako open air letní produkce?
Samozřejmě a logicky se počítá s venkovním hraním zmiňovaného Snu noci svatojánské, který byl už dávno před příchodem koronaviru plánován mimo jiné jako venkovní inscenace do divadelního parku. U jiných inscenací si zatím, zejména vzhledem k náročnosti jejich scénografií a technickým podmínkám, přesun do plenéru moc představit neumím. Budeme ale ještě reagovat podle situace a možná aspoň nějaké inscenace z Malé scény ven přesunout zvládneme.

Jakým způsobem komunikujete se svými diváky?
Podobně jako jiná divadla komunikujeme hlavně skrze sociální sítě a snažíme se divákům nabídnout alternativu kulturního vyžití. Kromě již proběhlé série záznamů z divácky oblíbených Malých kladenských Dionýsií stále vysíláme jednou týdně záznamy inscenací z našeho archivu, každý den připravujeme čtení povídek z děl českých humoristických autorů (nejen) pro seniory a na květen chystáme další nové on-line „pořady“ pro naše diváky.

Dojde ke konci sezóny k nějaké proměně vašeho souboru?
Po pohovorech s herci si troufám říci, že nikdo už neplánuje odejít a já jsem tomu velice rád, protože si dlouhodobě myslím, že kladenský herecký soubor je velice kvalitní. Naopak nás ale na podzim snad posílí dva tři noví členové hereckého souboru a také někteří hosté v nově plánovaných inscenacích.

Jak se po několika měsících cítíte v nové roli uměleckého šéfa?
Myslím, že můj vstup do role uměleckého šéfa zatím probíhá velice netradičně, a proto si troufám říci, že se stále ještě zabydluji a rozkoukávám. V únoru jsem totiž neplánovaně strávil čtyři týdny v nemocnici, následně v rekonvalescenci a záhy po návratu se objevil koronavirus a s ním spojený nouzový stav a zase probíhají věci v nestandardních postupech. Nicméně se i v těchto výjimečných podmínkách snažím fungovat a soustředit se zejména na plánování budoucnosti divadla a hereckého souboru.

Co zásadního vám tato divadelní sezóna dala?
Nejzásadnější byl myslím právě vstup do funkce uměleckého šéfa kladenského divadla, protože kromě toho, že je to pro mě zcela nová a zásadní zkušenost, tak je samozřejmě známým faktem, že situace v divadle nebyla jednoduchá. Mým cílem je však v rámci možností vytvářet stabilní podmínky pro další fungování souboru a vznik nových, kvalitních a divácky atraktivních inscenací.
.