Rozhovor

Martina Schlegelová: V srpnu diváci potkají Jihočeské divadlo na hradech a zámcích
vydáno: 13.5.2020
Umělecké šéfka činohry Jihočeského divadla a ředitelka Divadla Letí Martina Schlegelová v našem rozhovoru, mimo jiné, prozradila, jak by měla v následujících měsících obě divadla fungovat, ale především i to, co pro své diváky chystají v další sezóně. A že toho není málo!

…ptal se Jiří Landa…

Plánuje činohra Jihočeského divadla v červnu odehrát nějaká představení, případně v létě nějaké open air produkce?
Ano, zatím máme v plánu začít hrát 8. června, a to jak v budově Jihočeského divadla, tak například i v KD Vltava, kde jsme v únoru odpremiérovali Společenstvo vlastníků, ale bohužel už pak nezvládli odehrát několik beznadějně vyprodaných březnových a dubnových repríz. Snad i se sníženou kapacitou alespoň něco v červnu doženeme. Léto bude hodně netypické, protože nebude v provozu Otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Diváci si nás však zase budou moci najít na různých jihočeských zámcích a hradech.

Kde přesně vás budou moci diváci, a s jakými inscenacemi, v létě potkat?
Hlavně v srpnu bude hrát činohra, Malé divadlo i opera. Budeme kočovat po Jihočeském kraji. Například komedii Zavolejte Jeevese bychom měli hrát na zámcích v Blatné a na Nových Hradech. Rádi bychom také uvedli venkovní verzi středověké detektivky Ďáblův sluha. Zatím jsme ve fázi, kdy se pořád přidávají další místa, takže aktuální program je dobré sledovat na našich webových stránkách.

Jak jste zmínila, koronavirová pandemie poznamenala také sezónu na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Uvidí diváci plánovaný titul Petra Zelenky Da Vinci ve stejném obsazení příští rok?
Da Vinciho jsme přesunuli na příští rok, takže o něj diváci nepřijdou. Obsazení se asi trochu promění, protože někteří herci už budou mít závazky jinde, ale nebude to nic dramatického.

Jak zásadně situace s koronavirovou pandemií ovlivní příští sezónu Jihočeského divadla?
Jako všude, i u nás došlo k řadě změn v harmonogramu sezóny, přesouvaly se všechny jarní premiéry, některé projekty z podzimu se proto také musely odsunout, do toho po letech poprvé nebudeme hrát na Krumlově, což samozřejmě divadlo velmi citelně zasáhne i finančně. První škrty už pociťujeme, uvidíme, co bude dál... Další věc je, že si teď neumíme představit řadu provozních situací, které zřejmě nastanou, až se na podzim vrátí chřipková sezóna, a my budeme muset nějak řešit fakt, že nemocní herci tentokrát nebudou moci jít hrát. Myslím, že známé pořekadlo nemocný herec = kulatý čtverec už nebude platit. Zároveň jsou týdny, kdy je vždycky někdo ze souboru nemocný a kdybychom kvůli tomu pokaždé rušili představení, tak nebudeme hrát vůbec. Nevím také, jestli diváci budou mít zájem chodit do divadla, kolik jich bude atd. Minulá sezóna byla skvělá, měli jsme v činohře návštěvnost 96 %, čehož si velice vážím. Ale teď může nastat velká divácká krize...

Poslední dva tituly jste nestihli nazkoušet. Přijdou diváci o Zabijáka Anderse a monodrama Holky a kluci?
Ne, oba tituly odpremiérujeme v září. V tomto ohledu nám pomůže fakt, že v létě nehrajeme na točně a můžeme tedy zimní sezónu v Budějovicích zahájit dřív. Adaptaci Jonassonova románu Zabiják Anders u nás na jaře rozezkoušel Miki Tyc, tam zkoušení skončilo asi ve dvou třetinách. Adam Svozil, který připravuje monodrama Denise Kellyho, v podstatě přerušil práci hned po čtených zkouškách. Ale pokud to situace dovolí, měli bychom oba tituly přes léto dodělat.

Na které premiéry se mohou diváci těšit v příští sezóně a dojde k nějaké změně v hereckém souboru?
V činohře nás čeká, kromě odložených premiér z jara, pět novinek. První bude adaptace Hájíčkova Selského baroka v režii Mariána Amslera. Po úspěchu, který u nás měla Rybí krev, se tak znovu vracíme k Hájíčkově volné trilogii "morálního neklidu". Na tuto dramaturgickou linii pak na velké scéně navážeme adaptací dalšího jihočeského autora Jana Štiftera. Takže v prosinci, pokud koronavirus dovolí, uvedeme jeho Café Groll. Odehrává se převážně ve 20. letech v autentickém prostředí budějovických nevěstinců. Na malé scéně Na půdě by měly mít premiéru tři současné hry. První budou Macmillanovy Plíce pod vedením kmenového režiséra Adama Svozila, v únoru pak Perplex Maria von Mayenburga v režii Natálie Deákové a v dubnu Still Alice (Pořád jsem to já) Lisy Genovy v režii Thomase Zielinského. No a v létě nás pak na Otáčivém hledišti snad už konečně nemine Da Vinci Petra Zelenky. Změna v souboru je jediná: do ostravského Divadla Petra Bezruče od nás odchází Vašek Švarc a místo něj nastupuje absolvent DAMU David Krchňavý.

Šéfujete také Divadlu Letí. Jak se současná situace projeví v jeho fungování? Přežije?
Doufám, že ano. I když jsme měli náš sál ve VILE Štvanice vyprodaný, vydělali jsme si maximálně kolem 12 tisíc za večer. Vždycky nám to připadalo jako problém, protože jsme hrozně toužili po větší soběstačnosti. Teď je to výhoda. Jsme totiž na situaci, že jsou tržby malé, vlastně dlouhodobě připraveni. Všechno má ale svou mez. Doufám, že od září bude možné hrát v trochu mírnějším režimu, protože za současných pravidel by se nám do VILY vešlo tak dvacet diváků, a to je samozřejmě v dlouhodobé perspektivě nesmysl.

Budete hrát nějaké inscenace před VILOU?
Ano, pokud se to podaří, budeme hrát od června do září venku. Je to ale velká vstupní investice. Musí se vybudovat stage, zázemí pro diváky, zaplatit ochranka, takže to záleží na tom, jestli se podaří sehnat sponzory.

Jaké máte s Divadlem Letí plány do další sezóny?
Momentálně u nás Marián Amsler zkouší svou hru Greta. Ano, jde o tu Gretu, která vás napadla. (směje se) Rádi bychom ji odpremiérovali ještě o prázdninách. Na podzim u nás uvede svou novou hru režisérka Kasha Jandáčková. Já připravuju na rok 2021 s Davidem Košťákem hru o Bertoltu Brechtovi, ale datum premiéry jsme ještě pevně nestanovili. Také na červen chystáme další díl Večeře s novou hrou. Servírovat ji budeme venku, ale menu, to kulinářské i dramaturgické, je ještě tajné.
.