Zpráva

136. sezóna Klicperova divadla aneb HRDINOVÉ nebo ZBABĚLCI
vydáno: 28.7.2020
Klicperovo divadlo vstupuje v září do své 136. sezóny, která bude zároveň první, jež připravil nový umělecký šéf divadla Pavel Khek. Osm premiér spojuje společný podtitul: HRDINOVÉ nebo ZBABĚLCI. Divadelní sezóna odstartuje s předstihem první premiérou netradičně již v úvodu září, a to titulem TŘI KAMARÁDI. Adaptace nesmrtelného románu o Robbym, Ottovi a Gottfriedovi, kamarádech na život a na smrt, měla být poslední premiérou předchozí sezóny. Z důvodu koronavirového uzavření divadel byla v minulé sezóně pouze rozezkoušena a svoji premiéru bude mít první zářijovou sobotu 5. 9. 2020 na hlavní scéně.

Pár slov uměleckého šéfa Pavla Kheka o nadcházející sezóně

Vážené divačky, vážení diváci, vítejte v divadelní sezoně 2020-21,

doufám, že jste v poklidu přežili dobu „koronavirovou“, a že se do budoucnosti díváte s pozitivním očekáváním. Stejně jako naši dávní předci žijeme v koloběhu roku, a aniž si to možná uvědomujeme, také sejeme, staráme se, a doufáme v bohatou sklizeň, i když nejde o pšenici, ale jiný typ investic. Občas se trochu postíme a občas naopak popustíme uzdu veselosti a stejně jako naši pradědové dělíme čas na sakrální a profánní.

Když se podíváme ještě hlouběji do historie, tak po úspěšné sklizni, před příchodem jara, nebo v období dešťů naši předci prováděli rituální obřady, aby požádali přírodu či své bohy o přízeň, aby se urodilo, aby jaro znovu přišlo, aby zapršelo – tyto obřady byly brány s naprostou vážností a kdyby se takový rituál něčím narušil a nezdařil se, celý kmen by nejspíš zanikl.

Divadelní antropologie objevila, že právě z těchto rituálů vzniklo divadlo. Kmen se rozdělil na ty, co předváděli a na ty, co se dívali. Kolem ohně se přirozeně vytvořil kruh a uvnitř něho šaman (většinou značně zdrogovaný) vyprávěl příběh. Jestli mu tehdy zatleskali antropologové nevědí, možná pochvalně mručeli, možná říhali a možná byl šaman rád, že jej neuvařili v kotli. Každopádně to vypravování příběhů už si lidstvo nenechalo vzít. Není se co divit, je to pohodlné – sedět, sledovat život někoho jiného a představovat si, že je to můj vlastní a spekulovat si, jak bych se asi zachoval já? Přijměte tedy pozvání na další sezónu příběhů do vašeho Klicperova divadla a nebojte se, lidstvo se za ta staletí přece jen vyvinulo – plyšové sedačky jsou pohodlnější než roští okolo pradávných ohňů a lze předpokládat, že naše herce za jejich výkony neuvaříte v kotli…

Sezónu 2020/21 jsme nazvali „HRDINOVÉ nebo ZBABĚLCI?“, a jak sami uvidíte – všechny hry a postavy v nich řeší tuto otázku – jak se mám v klíčových okamžicích zachovat? Klademe si tuto otázku nejen v celospolečenském kontextu (Úklady a láska, Benátský kupec, Hana či Zbabělci), ale též v každodenní intimní a privátní rovině (Lidé, místa, věci…, Ženitba či Pozor, citlivý obsah!).

Přes toto tematické zacílení jsme se snažili o co nejpestřejší nabídku – takže milovníci moderního a neokoukaného mohou přijít na dvě české premiéry (Lidé, místa, věci… a Pozor, citlivý obsah!), vyznavače klasiky zveme na Schillera, Gogola či Shakespeara a čtenáře literatury konfrontujeme s divadelní podobou nejprodávanějšího románu posledních let – Alena Mornštajnová: Hana či s románovým debutem Josefa Škvoreckého a jeho východočeskými Zbabělci…

Věřím, že si z naší nabídky vyberete a že si najdete cestu do „vašeho“ divadla. Je totiž zřejmé, že vypravování a sdílení příběhů je v nás jaksi geneticky zakódováno a tato lidská potřeba překonala všechny hladomory, války či koronakrize a pandemie.



Přehled premiér sezóny 2020/21

„Nech přes noc otevřené dveře… člověk má pocit, jako by spal v zahradě…“
Erich Maria Remarque - TŘI KAMARÁDI
Režie: Petr Štindl


Robby, Otto a Gottfried. Kamarádi na život a na smrt. Kamarádi ze zákopů první světové války. Tři kamarádi. Kamarádství je taky to jediné dobré, co jim válka přinesla, jenže ani po návratu z ní nepřicházejí lehké časy. Demobilizovaní vojáci nemají ve vyhladovělém Německu dvacátých let jednoduchý život, a tak si kromě každodenní těžké práce ve společné autodílně musejí přivydělávat všichni tři prodejem opravených automobilů a závoděním. V den svých třicátých narozenin potkává jeden z nich, Robby, osudovou dívku Patricii Hollmannovou, do které se hluboce zamiluje a právě láska, obyčejná, silná a ohrožená nepřízní osudu je to, pro co v bezvýchodnosti rozvráceného poraženého Německa stojí za to žít. Společný sen o lepším životě v nejisté a pulzující době, touha žít konečně naplno tady a teď a řítit se jen tak směrem k budoucnosti v opraveném cadillacu, touha chytit vítr, snaha zapomenout na prožité hrůzy v blahé nevědomosti toho, co chystají dějiny, to jsou jen některá témata, která oslovují už několikátou generaci čtenářů a románu známého německého prozaika Ericha Maria Remarqua z roku 1936 tak zajistila nesmrtelnou popularitu.

Premiéra 5.9.2020 na hlavní scéně.

„Drogy jsou jedinej způsob, jak přežít ve světě, kterej je rozbitej.“
Duncan Macmillan - LIDÉ, MÍSTA, VĚCI
Režie: Pavel Khek


Kdo jede na konečnou – nepřejede. A naše hrdinka si předplatila jízdenku až na samotné dno. Sledujte její jízdu v přímém přenosu. Česká premiéra britské hry Duncana Macmillana vypráví příběh herečky, která se snaží léčit z drogové závislosti. Emma si uměla život užívat jako nikdo jiný. A teď je na odvykačce. První, co jí radí je, že si musí uvědomit vlastní problém. Ale co když ten problém není v Emmě, ale ve všem ostatním. Za druhé musí začít říkat pravdu. Ale Emma je dost chytrá na to, aby věděla, že nic takového neexistuje. Jak vůbec může vystřízlivět, když se drogy zdají jako jediný způsob, jak v dnešním světe přežít – vždyť i životopis Jima Morrisona se jmenuje „nikdo to tu nepřežije“.

Duncan Macmillan je současný britský autor a režisér mladé generace. Lidé místa, věci mají za sebou uvedení v londýnském Národním divadle, po kterém byla pro velký úspěch přenesena na West End. Hlavním tématem hry je problematika závislosti všech možných druhů. Koncentruje se však i na rozpad osobnosti pod tlakem dnešní chaotické doby. Herečku Emmu sledujeme od jejího pádu na dno, přes pobyt v léčebně po návrat domů. Zvládne ho a nebude pro ni realita už navždy noční můrou?

Slovo režiséra: „Když do šejkru nalejete Přelet nad kukaččím hnízdem, život Jima Morrisona, Transpotting přidáte trochu koření černého humoru a to celé řádně protřepete – vznikne vám drink jménem LIDÉ, MÍSTA, VĚCI. Drink, který mi zachutnal kvůli zběsilému tempu, ve kterém se příběh odehrává a kvůli neustále schopnosti diváka překvapovat – až do poslední pointy.“

Premiéra 3.10.2020 ve Studiu Beseda.

„Milovala jsem - a to je snad hřích?“
Friedrich Schiller - ÚKLADY A LÁSKA
Režie: Ivan Krejčí


„Co je dobré, je dobré - a co je lepší, je zkrátka lepší.“ Luisa miluje Ferdinanda. Ferdinand miluje Luisu. Luisa a Ferdinand se chtějí vzít. Happy End? Ani zdaleka. Luisa je totiž chudá dcera muzikanta, zatímco Ferdinandův tatínek je prezident a významný šlechtic. A tento bohatý a vlivný politik má se svým synkem zcela jiné plány. A jeho sekretář Wurm má zase plány s Luisou. A i když láska hory přenáší, dokáže si poradit s politikou a pragmatismem? Povede se Luise a Ferdinandovi zpřetrhat nitky, které vedou do rukou mocných? A přijde nakonec ten Happy End?

Slavná hra německého romantického dramatika a básníka byla ve své době vnímaná jako revoluční čin. Stala se symbolem vzpoury proti zkostnatělému světu konvencí, revoltou mladých a svobodomyslných proti světu dospělých, plném intrik a cynických zákulisních her. V době, kdy nevíme komu a čemu přesně věřit a kdy se ve lži a manipulacích rozplyne rozum i cit, je tato “měšťanská truchlohra” stejně současná, jako byla v roce 1784.

Slovo režiséra: „Schiller napsal svou měšťanskou truchlohru („bürgerliches Trauerspiel“) v roce 1784, my jsme k naší úpravě dostali odvahu až o dva a půl století později. Schiller chtěl dobu, ve které žil, usvědčit z přetvářky, my se jí chceme pouze vysmát. Ne, masky nosíme pořád, v tom jsem se skutečně nikam neposunuli, a milujeme stejně marně a zoufale, jenom smát se umíme o něco cyničtěji. Divadlo, které se dokáže brechtovsky odcizovat, aby se dokázalo o to úlisněji přitulit, je výzvou, které nelze odolat. Je to jízda na plný plyn a snad až do pekla. Nasednete?“

Premiéra 17.10.2020 na hlavní scéně.

„A tak mě konečně čeká změna stavu!“
Nikolaj Vasiljevič Gogol - ŽENITBA
Režie: SKUTR


„Nejhorší je, když člověk v takovém počasí sedí doma sám.“ Jak člověk začne z dlouhé chvíle moc přemýšlet, tak pochopí, že se koneckonců fakticky musí oženit. To si jednoho krásného dne řekne vládní rada Podkolatov. Jenže kde vzít nevěstu? A je to opravdu na celý život? Ještě že má věrného přítele Kočkareva, který za něj všechny problémy promptně vyřeší.

Agáta by se ráda vdávala. Přeci jen, už na to má věk. Dohazovačka Tekla jí ale sehnala tolik nápadníků, že jeden neví, kterého z nich si vybrat. A taková ženitba, to není snadná věc. To je povinnost, to se musí naplánovat, tady jde o blaho státu.

Slavná komedie ruského dramatika Nikolaje Vasililjeviče Gogola o touze prolomit samotu a o neschopnosti být s někým. A o lidech, kteří nevidí dál, než za hranice vlastního městečka a jejichž zabedněnodnost je tak důkladná, že k nim nepronikne ani paprsek normálního lidského citu. Hra tak třeskutě komická, až z ní chvílemi mrazí.

Premiéra 12.12.2020 na hlavní scéně.

„Slitování se nedá vynutit.“
William Shakespeare - BENÁTSKÝ KUPEC
Režie: Petr Svojtka


„Vy jste mě naučili, co je zlo, a já vám to zlo vrátím, třeba i s úrokem.“ Benátský kupec Antonio se nemá vůbec špatně. Má spoustu peněz, krásný dům a užívá si života, jak jen může. Jenže šťastný není. Hrozně se nudí a sám neví proč. Z letargie ho vytrhne jeho mladý přítel Bassanio. Ten by se rád ženil. Jeho vyvolenou je bohatá dáma z Belmontu, kterou by Bassanio moc rád okouzlil, ale bez peněz se špatně čaruje. Antonio však nemá hotovost. A tak nezbývá, než zajít za Shylockem, místním židem, který rád a za patřičný úrok nějakou zlatku poskytne. Antonio a Shylock se sice moc rádi nemají, ale jde přece jen o peníze, ne o život.

Tak začíná slavná hra Williama Shakespeara, která je mrazivě aktuální i po více jak 400 letech. Pod blyštivou maskou pompézního karnevalu se skrývá svět, ve kterém lidé na peníze a vlastní prospěch myslí až na prvním místě, kde každá lichotka i slůvko lásky má pevný směnný kurz ve zlatě a kde vás libra masa může stát doslova všechno, co máte. Absurdně komická a groteskně tragická lekce o závazcích, úrocích a exekucích pro laiky ukáže každému, že každý špás něco stojí.

Premiéra 27.2.2021 na hlavní scéně.

„Existuje-li něco, co prověřuje opravdovost lidského života, pak to není štěstí, ale utrpení.“
Alena Mornštajnová - HANA
Režie: Diana Šoltýsová


„Kdybych byla hodná dcera, kdybych nebyla neposlušná a drzá, moje jméno by dnes svítilo zlatým písmem na náhrobním kameni.“ Nová dramatizace bestselleru Aleny Mornštajnové psaná přímo pro Klicperovo divadlo.

Je zima roku 1954 a devítiletá Mira se přes zákaz rodičů vypraví sjíždět řeku na ledových krách. Spadne do vody a je za to potrestána tím, že na rodinné oslavě nedostane zákusek. Tato nevinná příhoda z dětství však pro Miru znamená zásadní životní zvrat. Následuje tragédie, která ji na dlouhá léta připoutá k nemluvné a depresivní tetě Haně a odhalí pohnutou rodinnou historii. Proč se Hana zbaběle uzavírá ve svém vlastním světě? Proč před svojí neteří tají svoji minulost, která by z ní udělala hrdinku? Podaří se v rodinné historii temnou kru rozpustit?

Alena Mornštajnová debutovala v roce 2013 románem Slepá mapa, druhý román Hotýlek vyšel v roce 2015. Především díky svému románu Hana z roku 2017 se Alena Mornštajnová stala jednou z nejoblíbenějších současných českých autorek. Román se v současnosti překládá do jedenácti cizích jazyků a získal několik ocenění – jen v Čechách se jej doposud prodalo přes 130 000 výtisků. Při jeho psaní autorka vycházela ze skutečných reálií poválečného života ve Valašském Meziříčí, které v roce 1954 napadla tyfová epidemie.

Režisérka Diana Šoltýsová ve svých inscenacích nekompromisním způsobem odkrývá zákoutí ženské duše. Režírovala ve vlastní adaptaci Vyhnání Gerty Schnirch Kateřiny Tučkové. Mezi její další režie patří čistě ženské tituly Máma říkala, že bych neměla a Bernarda.

Premiéra 13.3.2021 ve Studiu Beseda.

„Pokud se jim něco nelíbí, změníme to.“
Lucy Kirkwood - POZOR, CITLIVÝ OBSAH!
Režie: Petr Štindl


„Všichni jsme tu velmi vynalézaví.“ Samovi je 24, má za sebou univerzitu, bude se ženit a touží po jediné věci: být dobrý novinář. Jenže hned jeho první praxe se nevyvíjí tak, jak by si představoval. Pracuje v pánském časopise, šéfovi nosí kafe a jeho nejvíc vzrušujícím pracovním úkolem je probírat se stovkami fotografií spoře oděných žen, aby zvolil tu jedinou, která se může stát vítězkou ankety Místní kráska! Sam se ale nevzdává a svoji práce dělá zodpovědně a s plným nasazením. Když se ale ukáže, že slečna, kterou vybral za vítězku a která v časopise získala prestižní dvojstranu je mladší, než se na první a druhý pohled zdá, vyplyne najevo krutost a povrchnost světa médií.

Anglická dramatička Lucy Kirkwood se ve své hře zamýšlí, kde končí svět médií a sociálních sítí a začíná náš skutečný život. A jestli lidé kolem nás jsou skutečně takoví, jaké je vidíme, nebo se daleko víc jedná o iluzi, kterou vidět máme. A jsme my vůbec ještě my? Nebo už jen hrajeme role, které jsme si přidělili? Klima se mění a přežít je pro každého den ode dne těžší.

Premiéra 15.5.2021 na hlavní scéně.

„Vždycky jsem musel někam jít, když se mi chtělo zůstat, a vždycky jsem musel zůstat, když by bylo skvělé někam jít.“
Josef Škvorecký - ZBABĚLCI
Režie: Pavel Khek


Autorská adaptace slavného románu Josefa Škvoreckého, který se odehrává od 4. do 11. května 1945 ve východočeském Kostelci, jehož předobraz Škvorecký našel v rodném Náchodě. Do literární historie tak vstoupila postava Dannyho Smiřického. Danny se o politiku nezajímá. Zajímá se o Irenu. Irena miluje horolezce Zdeňka. Danny troubí smutná sóla v jazzové kapele. Konec války. Osvobození. Likvidace všeho německého. Vítání Rudé armády. Hrdinové nebo zbabělci?

Kdo jsme byli? Kdo jsme teď? A proč ani fašisti, ani komunisti nemají rádi JAZZ?

Zbabělci Josefa Škvoreckého jsou autorovou prvotinou, kterou napsal již v roce 1948, ale z politických důvodů vyšla až o deset lez později. A přestože téměř přes noc učinila ze Škvoreckého literární hvězdu – komunistická strana mu ten román nikdy neodpustila, a nakonec dovedla tohoto „inženýra lidských duší“ až do emigrace.

Pocta Josefu Škvoreckému, pocta hrdinům, pocta Zbabělcům, pocta jazzu – to vše s živou kapelou přímo na jevišti Klicperova divadla.

Slovo režiséra: „Jako puberťáka mě na tom románu zajímaly holky a muzika. Jako dospělého mě zajímaly Škvoreckého postřehy o lidské povaze, o češství či možná ještě lépe čecháčkovství… A jako režiséra mě zajímá - zda se to dá spojit? Spojit do jedné inscenace, okořenit pořádnou dávkou humoru a podlít šťávou živého jazzu, kterou ze sebe vymačkají členové skupiny Mastix a soubor Klicperova divadla.“

Premiéra 29.5.2021 na hlavní scéně.


Prodej předplatného
Z důvodu neodehraných představení v minulé sezóně bude bude i prodej předplatného na nadcházející sezónu rozdělen. U skupin P, Z a V zahájíme osobní prodej předplatného v pátek 21. 8. v 10.00 hodin v předprodeji divadla, mimořádně bude otevřeno i v sobotu 22. 8. od 9:00 do 12:00 hodin. Zároveň bude možná výměna neuplatněných kupónů z loňské sezony (Divadlo evropských regionů) na festival Čekání na Václava s možností dokoupení jedné vstupenky na jakékoliv festivalové představení. Stávajícím předplatitelům skupin P, Z a S rezervujeme jejich místa do úterý 15. 9. 2020. Po tomto termínu budou nabídnuta dalším zájemcům.

Prodej předplatného skupin A–D a d/1–d/4 bude zahájen 21. 11. 2020, v první části sezóny budou těmto skupinám odehrána představení z minulé sezóny.

zdroj zprávy: Martin Sedláček