Počet komentářů: 0
Nový komentář

Blog redakce i-divadla

Pro napsání nového článku se, prosím, přihlaste.
Čí maska? A pro koho?
Jiří Koula, 27.10.2010
Varování: Následující řádky by mohly prozradit detaily hry, které zatím vědět nechcete.

Maska a tvář je příjemná komedie o nevěře nazírané z různých úhlů, se skvělým (a to je příliš skromný přívlastek) Petrem Nárožným, dobrými výkony téměř všech ostatních... a Ondřejem Vetchým. Jaký byl jeho výkon? Už o tom přemýšlím druhým týdnem a stále si nejsem jistý.

Pokud já jako divák mám přijmout postavu z příběhu, vstupuje do hry několik faktorů. Má zkušenost, s níž porovnávám motivaci a chování postavy. Autorův záměr, který si postavu nějak představoval a snažil se tuto představu do hry vetknout. Režisérův záměr, který sám má o hře určitou představu a volně se pohybuje v prostoru vymezeném autorem či případně vytyčeném jím samým. No a nakonec herec, pro něhož je postava loutkou, již má vést, přičemž sám je vodičem ale též vnější i vnitřní podobou loutky.

A z této rozmanitosti, jež vytváří výsledný dojem, pramení má nejistota. Totiž, po první půlce hry jsem měl za to, že Ondřej Vetchý je v dané roli až neuvěřitelně špatný, tolik topornosti, strojenosti a přehrávání coby projev něčeho, co by měla být patrně zásadovost, to se hned tak nevidí. Tento dojem však byl výsledkem mého předpokladu o charakteru hlavní postavy. Druhá půle pak (alespoň mně) ukázala, že ne každý musí být nutně tím, kým se být zdá, herectví Ondřeje Vetchého nabylo určitých kvalit a hra poskytla možnost ospravedlnění jeho výkonu z první půlky.

Kdyby mé myšlenky chtěly tuto hru opustit, asi by po tomto prozření měly nejlepší příležitost. Jistý červík pochybnosti však kdesi ve mně stále hlodá. Všechny ostatní postavy jsou od začátku čitelné, karty jsou vyloženy v prvních minutách a do konce hry u žádné jiné postavy neproběhne nic, co by nutilo diváka si výrazně opravit své první dojmy. Deset zcela jasně napsaných postav majících své místo v příběhu.

A pak je tu Paolo, ústřední postava. Je možné, že bylo autorovým záměrem, aby tato postava "klamala tělem"? Je snad v jisté Paolově počáteční nečitelnosti s vyjasněním v druhé půli v kontrastu s chováním ostatních postav skryto nějaké hlubší poselství? Nebo je tento vývoj čistě důsledkem mé chyby v úsudku a skutečná Paolova povaha byla ostatním zřejmá od samého počátku tak, jako tomu bylo u ostatních postav? Nebo to byl záměr režiséra, případně cílené uchopení postavy panem Vetchým? Nebo v tom žádný záměr nebyl a jde skutečně o disharmonii faktorů, jejichž souznění je základem dobré hry?

Abych pravdu řekl, prostě nevím. Nicméně právě tento výkon mě donutil nebrat hru jen jako lehkou komedii, právě zde jsem spatřil opravdovou masku, již si postava nenasazuje jen před ostatními postavami, ale též před divákem, aby ji později odložila ukazujíc pravou tvář... A právě kvůli tomuto výkonu hodnotím o deset procent výše, než jsem měl původně v úmyslu.

Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.