Blog redakce i-divadla

Rozpačitá Plzeň No. 4 (31. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO)
vydáno: 18.9.2023, Kateřina Jírová

Ze sobotního programu Mezinárodního festivalu DIVADLO mi zbývá popsat ještě inscenaci Proces Divadla Petra Bezruče. Na jevišti je jednoduchá bílá podlaha, bílé stěny, a po obvodu bílý chodníček, po kterém se většinou pohybují představitelé moci. Všechny postavy mají černobílé oblečení, ženy mají rudé rty, a všichni mají na tváři červené šmouhy. I zde jsou filmové projekce, ale tentokrát propracované. Kamera natáčí, co se děje na jevišti, ale na plátně vidíme zkreslený obraz, neboť kamera vidí z jiných úhlů něco jiného, než diváci v hledišti. Sledujeme marný boj Josefa K. s mocí, na kterou jeho logické argumenty nezabírají. Josef K. se postupně sám stává násilníkem. Na  závěrečném večírku nejdříve všechny ohrožuje pistolí, a nakonec se zřejmě sám zastřelí. Na plátně sledujeme tvář umírajícího člověka, který se dusí vlastní krví, což je velmi působivé. Dnes již klasický román, a povinná školní četba, k nám ve zdařilé interpretaci Bezručů stále hovoří současnou řečí.

A nyní neděle, poslední den hlavního programu festivalu. Začala jsem až odpoledním programem, na kterém bylo provázkovské Vykouření, a Fifty Dejvického divadla, o kterém už bylo napsáno dost a dost.

Před představením Vykouření Divadla Husa na Provázku dostal každý divák, který přišel včas, píšťalku, aby v případě nesouhlasu s děním na jevišti mohl zapískat na protest.

Po „liturgické“ vstupní expozici s očištěním prostor provázovští rozehrávají, jako na nějaké divadelní dílně pro začátečníky, co v divadle znamená znak a metafora. S publikem různé náznaky chrlení biologického materiálu z různých otvorů lidského těla nehlo, neboť v naší bublině jsme se již s těmito režijními a hereckými akcemi setkali. Herci velmi dovedně a nápaditě ukazovali, jak jeden znak, např. muž s rozpaženýma rukama může být Ježíš Nazaretský, král Judee, nebo olympijský vítěz v gymnastice držící gymnastické kruhy, a další variace. Dojde i na Voskovce a Wericha, muzikál Jesus Christ Sperstar, na zbojníka z Koločavy a mnoho dalšího. Vidíme i rakvičkárnu, jak jinak, než krutou, kdy maňásek křesťan mlátí palicí do dřevěné hlavy maňáska muslima. A také opření se do církve, kdy muž znásilní ženu na vozíčku, a jde se vyzpovídat. Kněz mu za znásilnění dal 30 otčenášů. Pak muž dodá, že znásilnil postiženou, a kněz mu pokání sníží na 15 otčenášů. Nejvíce mě jako jogínku pobavilo, když dva herci nevěděli, proč se jim nic nedaří, a na jeviště najednou vběhla krabice s nohama, v roli plynové karmy, a pokřikovala „Karmáá, karmáá, karmááá“. Nebo jsem se měla pohoršit?

Druhá polovina inscenace se věnuje hysterickým výkřikům a citacím z původní kauzy, která začala uvedením inscenace Naše násilí a vaše násilí v režii Olivera Frljiće na festivalu Divadelní svět Brno 2018 v brněnském Divadle Husa na provázku v květnu 2018. Sám kardinál Duka byl inscenací, kterou neviděl, pobouřen natolik, že podal trestní oznámení, a „hnal to k soudu“. Kauzu zastavil až Ústavní soud v roce 2022.  Prostý lid, který brněnské představení většinou neviděl, rozhořčeně vyhrožoval likvidaci Divadla Husa na provázku a jeho herců, neboť poněkud nerozeznal, že Divadlo Husa na provázku poskytlo „jen“ prostor. Člověk by ani neřekl, že je na východním okraji Západní Evropy v 21. století. 
 

V jedné chvíli říká jedna zainteresovaná, kterou se mi nepodařilo identifikovat, neboť Duka, Halík ani Frljić to nebyl, že kdyby lidé mluvili jen o tom, co opravdu znají, viděli, zažili, bylo by na světě velké ticho.

Na konci se nápis nad jevištěm „VYKOUŘENÍ“ změnil na „VYKOUPENÍ“.


Tento blog vyjadřuje stanovisko jeho autora, nikoli celé redakce.

Další články tohoto redaktora na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.