Redakce

Kateřina Jírová

redakční zkratka: kac

souhrnná stránka redakceVolby

Blogy

Divadlo Líšeň vloni oslavilo dvacet let od svého založení, a stále tvrdohlavě inscenuje technicky i divácky náročné inscenace. Inscenace Spoutaný trávou svým technickým provedením silně odkazuje na inscenaci Sávitrí, s kterou divadlo Líšeň vešlo ve známost divácké i odborné veřejnosti. Opět se zde pracuje s tmou, světlem a krásnými obrazy. Nyní se už však protagonisté tolik nenadřou, neboť technicky už mají vše vychy...
3.11.2019
V sobotu a v neděli už na festivalové návštěvníky začala padat únava. Množství představení, mnoho scén, přesuny sem a tam. Naštěstí k DEPO2015 i zpět se dá jít po nábřeží, kde jsem mohla přijít na jiné myšlenky. Mnohé festivalové inscenace se snažily najít nové inscenační postupy, ale vítězi nakonec byl varšavský statický melodram Zápisky z vyhnanství a klasická činohra založená na interpretaci silného textu, a to P...
16.9.2019
Pásmo plzeňské Alfy je určeno především pro školy, a tak mnohé věci z dlouhé historie Československa zjednodušuje. U zrodu inscenace stála Petra Kosová, která už s královéhradeckým týmem Vašíček-Jarkovský spolupracovala na Gazdině robě. Petra Kosová též pro divadlo Alfa vytvořila mrazivou inscenaci Alfa farma o násilné kolektivizaci na československém venkově v 50. letech. Historii Československa sleduje očima muže,...
15.9.2019
Včelí úl skrývá jak pilné pracovité včelky, tak trubce, jed a žihadla. Hlavní hrdince Evě (výtečná Pavla Gajdošíková) vypráví archetypální stařena (v roli hrozivé matrony Drahomíra Hofmanová) pověst o prokletí rodu Potockých, kteří neumí žít ve vztahu se ženami. Eva se rozhodne zlomit kletbu a provdat se za Štěpána Potockého (Zdeněk Trčálek). Takže Štěpánovo podezření, že si ho Eva nevzala z lásky k němu, ale z přesv...
14.9.2019
Třetí den festivalu se mi podařilo vidět jen dva kousky. Inscenaci Fernando Krapp mi napsal dopis  Klicperova divadla a Hymnus na lásku polského souboru Fundacja chor kobiet.  Královéhradecká inscenace má velmi úspornou scénografii i kostýmy. Na scéně je jen deset židlí, dva lustry a strop, dle potřeby padající nebo se naklánějící. Dívka Julie (Sara Venclovská) je charakterizována vkusným oděvem, černou minisukní, č...
14.9.2019
Inscenace Kříž u potoka Slováckého divadla Uherské hradiště předcházela v režii Martina Františáka vynikající pověst. Taková pověst, že jsem měla příliš velká očekávání. Inscenace je dobře provedená, ale přeci jen bych čekala více režijních nápadů. Za původní představitelku Evy Kláru Vojtkovou, která za tuto roli získala nominaci na Thálii, dovedně zaskakuje Pavla Gajdošíková (nominace na Thálii za Maryšu). Nedomnívá...
13.9.2019
První inscenací, kterou jsem letos v Plzni zhlédla, byla moskevská Bez věna. Inscenace se správně táhla jako ruská duše krajina širá, z modravé dálky přijížděl parník Vlašťovka, po molu chodili racci a holubi a stále dokola, všude byla pára a mezitím se zmítala dívka, kterou se moc nedařilo provdat, protože na trhu nevěst neměla valnou hodnotu. Dnes, ve čtvrtek, jsme viděli velmi vydařenou ostravskou inscenaci Zabij...
12.9.2019
Výjimečný krátkodobý projekt, který je třeba nahlížet v souboru architektury Sovových mlýnů, výstavy Meda, ambasadorka umění a oslav stých narozenin výjimečně nekrátkodobé ženy. Hlavní roli sólistky Medy (Tatiana Dyková) doplňuje company, která kolem ní stále krouží. Pět herců (Arichtěva, Dulava, Jachnická, Příkazký, Šváb) vystřídá role mnoha lidí, kteří prošli Mediným životem. Mediny životní proměny dobře charakteri...
13.8.2019
Opět použita forma divadla na divadle, a opět bych se nebála říci, že filmu na divadle, jako ve Zlatovláskách. „Úvod do problematiky" je vlastně celkem zdařilá filmová groteska, kdy číšníkovi do kavárny vejde mladá žena, a začne si číst. Avšak drží knížku O malé mořské víle obráceně. Číšník ji elegantně otočí. Kavárna je u pravého portálu, a je to svět lidí. Následně číšník přenese slečnu do pohádky, jejíž jeviště se...
17.3.2019
Třetí festivalový den, pátek, začal silácky. Soubor spolupořadatelského divadla Alfa uvedl svou temnou motorkářskou performaci. V režii Tomáše Dvořáka jsme sledovali cestu tří mužů za nevěstami a za vlastní dospělostí. Bavili nás jak vytříbené loutkářské kousky, tak doprovodné písně doprovázené živou kapelou. Vyrozumění ostravské Komorní scény Aréna bylo v neutrálních kulisách, hráno smrtelně vážně vyznívalo velmi g...
16.9.2018
Druhý festivalový den se věnoval značně neradostným věcem. Nejdříve inženýr Walter Faber, pak slovenská Stoka, pak pozoruhodný a podle mého mínění podnětný inscenační útvar o posledních věcech člověka s názvem Nachlass, a pak Maryša, která nám stále připomíná události, jako je třeba ženská obřízka, kterou v Africe tolik odsuzujeme. Opět se ukázalo, jak ošemetmý dramaturgický útvar je festival. Kdybychom jednotlivé i...
15.9.2018
Slavnostní zahájení 26. ročníku Mezinárodního festivalu DIVADLO obstarala inscenace ničeho menšího, než eposu eposů, Homérovy Ilias. Do Plzně ji přivezly spojené soubory Slovinského národního divadla a Lublaňského městského divadla. Na strohém jevišti sedí a posléze trochu chodí 12 performerů, kteří deklamují, zpívají, hrají na nejrůznější hudební nástroje a bojují kopími a dalšími zbraněmi. Zpočátku se jedná o velk...
14.9.2018
Třetí den festivalu Skupova Plzeň byl zahájen inscenací Čechomoří Malého divadla, které je součástí Jihočeského divadla České Budějovice. Rovnou předesílám, že kdyby text hry českobudějovičtí předvedli jako scénické čtení, nebo kdyby nám kus pustili z nádražního rozhlasu zastávky Plzeň-Jižní předměstí jako rozhlasovou hru, mohlo to mít alespoň nějakou sílu.Čtyři protagonisté seděli na barových židličkách ve třech baz...
15.6.2018
Mezinárodníi festival Skupova Plzeň se letos koná již po třiatřicáté. Letošní ročník je zvláštní tím, že trvá pět dní. Začal totiž v terý 12.6. pražským prologem, kterým nebylo nic menšího než Záhada hlavolamu divadla Minor. Činoherní inscenace s prvky nového cirkusu budila u dospělého publika značnou nostalgii, avšak nevím, co si z ní odnesly děti. Ve středu pak byl v Plzni slavnostně festival zahájen inscenací hos...
14.6.2018
Angažované divadlo aneb Kterak se vyrovnat s realitouDruhý festivalový den nabídl především polské představení Holzweg varšavského divadla TR. Představení bylo dosti nesrozumitelné, avšak následující diskuze pro české publikum leccos rozklíčovala. Přesto, že jsou Poláci naši sousedé, bratři Slovani a i historie je podobná, leckterá podobenství polského divadla obecně nám stále uniká. Na jevišti se pohybovaly čtyři os...
16.9.2017
Slavnostní, 25. ročník, Mezinárodního festivalu DIVADLO byl zahájen maďarskou inscenací Zločin a trest v režii Michala Dočekala. Převratné podívané jsme se však nedočkali. Inscenaci v divadle Víg nastudoval s maďarským souborem vesměs český tým. Jako pěkné, ale na prestižní festival, za který se „Velká Plzeň" považuje, je to trochu málo.O to větší překvapení připravily české inscenace Gazdina roba plzeňského divadla ...
14.9.2017
Inscenace kladenského Divadla Lampion Uhlíř, princ a drak je pojatá jako divadlo na divadle. Děj pohádky o hledání „živé vody" pro zamrzlou zem je zasazen do kladenského uhelného dolu, do řetízkové šatny. Ovšem variace na slavné inscenace divadla DRAK, kde se pohádky odehrávaly buď v dílně (Jak si hrají tatínkové), nebo v kuchyni (Zlatovláska), se v Kladně příliš nevyvedla. Herci se pohybují alternativně po jevišti,...
2.4.2017
Poslední den Mezinárodního festivalu DIVADLO, neděle 11.9., přinesl dvě oddychová představení, Čechy leží u moře Naivního divadla Liberec, a Posedlost Divadla Na zábradlí. Cenami ověnčené Slyšení už tak oddychové nebylo a postmoderní polský Hamlet už vůbec ne. Dopoledne náš čekalo relaxační představení Čechy leží u moře v režii Michaely Homolové a v dramaturgii Víta Peřiny. Protagonisté začali tím, že si máme předst...
25.9.2016
Páteční festivalový den byl pro mě ve znamení českého divadla, neboť obě slovenské inscenace mi ušly. Režisérské duo SKUTR uvedlo v Novém divadle se souborem hostitelského DJKT svoje vidění Büchnerova Vojcka. Jak už mnozí psali, sice to byl zmatek nad zmatek, ale bylo to krásné, snové, výtvarné, připadala jsem si jak ve výstavní síni. To, že se na jevišti odehrávalo několik většinou neveselých dějů na jednou, a to v...
17.9.2016
Páteční festivalový den začal jednoduchou, nenáročnou a líbivou hříčkou hostitelského divadla Alfa. Inscenace Lékařem proti své vůli, uvedená samotným Moliérem (loutka nad jevištěm), je plná zpěvů, vtipných situací, loutkových nápadů a slušných hereckých výkonů. Velkou roli hraje i povedená hudba provozovaná přímo na jevišti. Následovala inscenace Dvojí domov / Z Čepa, scénická koláž inspirovaná texty katolického pr...
10.9.2016
Surrealistický román Borise Viana Pěna dní se na našich jevištích začala objevovat až v devadesátých letech minulého století. Avšak v novém tisíciletí, a to v roce 2012, vznikly hned dvě inscenace Vianovy Pěny dní, a čtyři roky poté se do tématu pustilo i duo SKUTR.  U královéhradecké inscenace dua SKUTR patřím mezi ty, kteří jsou poněkud na rozpacích. Hlavní postavy Chloé a Colin jsou roztomile pubertální, ač už by ...
9.9.2016
Dalším představením Mezinárodního festivalu DIVADLO byla inscenace Strýček Váňa brněnského HaDivadla. Děj je zasazen do chaty v zahrádkářské kolonii, kde si lze na zahrádce po večerech opékat buřty. V chatce mají nejen lednici, varnou konvici a v zavařovačkách okurky, ale i mohutný koženkový gauč, patrně pozůstatek lepších časů. Do výzdoby chatky patří i dvě náboženské ikony, které dokládají, že v domě s vírou ještě ...
9.9.2016
Poslední den Skupovy Plzně byl poznamenán značnou únavou. Viděla jsem pouze tři festivalová představení, a unikla mi dvě inscenace na plzeňské náplavce. Zde hrála dvě ostřílená divadla, slovenský Tyjátr inscenaci Don Juan a Marnotratný syn a plzeňské divadlo V boudě novou inscenaci Kašpárek s Honzou v zakletém hradě. Místo náplavky jsem viděla jednu krásnou inscenaci, a dvě poněkud diskutabilní. Na jevišti divadla ...
12.6.2016
Třetí festivalový den nabídl podobnou skladbu, jako den předešlý. Pohádka, pak pár nervy drásajích pecek, a před spaním filmmakera. Perníková pohádka Miroslavy Bělohlávkové a dalších Bělohlávků, tentokrát pod hlavičkou Studia Damúza, vlastně nabídla již tradiční Mirčin styl. Jednoduchý příběh, postavený na původní kostře tradiční pohádky, jednoduché prostředky, primitivní, leč účinná scéna, která se musí vejít i do ...
11.6.2016
Čtvrtý den 32. Skupovy Plzně pro mě začal dosti razantně, „peckou", a to inscenací Hygiena krve brněnského Divadla Líšeň. Jedná se o dobře propracovanou inscenaci, svojí apelativností na hraně politického divadla. Slovenská inscenace Láska P. a vášeň B. mi naštěstí dovolila zapomenout na holocaust, ošklivé Němce, hodné Němce, homosexualismus, imperialismus, komunismus, a hrdiny z White Media. Hlavní protagonistka Ma...
11.6.2016
Skupova Plzeň sice byla zahájena večer ve středu 8.6., ale já jsem přijela až ve čtvrtek dopoledne na představení inscenace Stařec, moře a dívka. Jedná se o inscenaci Západočeského divadla Cheb, v režii Braňa Mazúcha, který byl kdysi v Západočeském divadle v angažmá. Inscenace byla velmi poetická, plná krásných obrazů. Sice nevíme, co tím chtěl básník říci, moc děje to nemělo, ale tvůrcům se podařilo vykouzlit na jev...
9.6.2016
Soubor Antonín Puchmajer, D.S. opět přichází s posunováním hranic nového divadla, a to nejen činoherního. Nová inscenace Jako (škorperetka) je hudební melodram, založených na osobních vzpomínkách významného českého překladatele. Autorský tým (Švejda, Škorpil) přetvořil deníček Jakuba Škorpila do výsostně stylizovaného, hudebně činoherního útvaru, příbuzného s životopisnými „operami" Miloše Orsona Štědroně (Velvet Hav...
1.4.2016
Inscenace Radima Vizváryho, tentokrát i pro děti, s názvem Pejprbój, zapůsobila na pražském Přehlídce divadla pro děti a mládež ASSITEJ jako zjevení. Tanečník a mim dokázal vybudovat i pro náročné diváky, (některým byli sotva tři roky), inscenaci, která udrží po celou dobu diváckou pozornost. Nejdříve vidíme na jevišti postavené papírové role, asi metr široké. K nim přijde bílá postava Pejpr bóje, která svojí nešikov...
13.3.2016
Poslední festivalový den, neděle 13.9., přinesla čtyři inscenace. Všechny byly, řekněme, diskutabilní, možná provokativní. Sociálně angažované pásmo O hezkých věcech, které zažíváme divadelního souboru Masopust ve mně vzbuzovaly značně asociální pocity. Chlapci z Masopustu patrně zkoušeli, co publikum vydrží, a zdá se, že většina publika s tím pozoruhodným dílkem, divadelní dílnou či divadelní laboratoří rezonovala....
15.9.2015
Filmovou groteskou CHA CHA CHA aneb CHArlie CHAplin a jiná CHÁska, tedy tradiční rakvičkárnou divadla Alfa na téma filmová groteska, byl zahájen třetí den Mezinárodního festivalu DIVADLO. Jedná se o inscenaci ostříleného inscenačního týmu Vašíček-Nesveda-Dvořák, a soubor divadla Alfa zde opět prokazuje, že krátké maňáskové akce jsou jeho silnou doménou. Aby byl navozen duch doby starých němých filmů, je na jevišti př...
12.9.2015
Na závěr pátečního večera se konal jeden ze zlatých hřebů festivalu, dlouho dopředu ohlašovaná inscenace Nepřítel lidu berlínské Schaubühne am Lehniner Platz. Ukázalo se, že inscenace byla právem dopředu vychvalovaná. Téma hry je stále velmi aktuální. Jedinec se snaží se svou pravdou prorazit, ale je udolán partičkou, které se jeho pravda nehodí do krámu. Scéna je udělána jakoby z černých tabulí, které jsou popsány ...
12.9.2015
Hlavním zahajovacím představením prvního dne Mezinárodního festivalu DIVADLO byla inscenace Varšavského divadla s názvem Netopýr. Inscenace byla věnována tématu eutanazie, a dlužno dodat, že takhle velké téma neproměnila, řečeno slovníkem probíhající fotbalové kvalifikace na mistrovvství. V Polsku je inscenace možná provokativní, ale české publikum jejímu uměleckému významu neporozumělo. Soubor je plný hereckých in...
11.9.2015
Čtvrteční program plzeňského festivalu zahájilo Naivní divadlo Liberec inscenací Kapela jede aneb Není pecka jako pecka. Tentokrát však libereckým kapela nejede, a že by inscenace byla zrovna pecka, to se říci nedá. Přesto, že má soubor svého korepetitora a skladatele Miroslava Ošance přímo na jevišti, a dokonce se zapojí do herecké akce, zvuk kapely povážlivě drhne. Také slovní hříčky působí dojmem, že byly vymýšle...
11.9.2015
Mezinárodní festival DIVADLO, jehož 23. ročník právě začal, zvolil na úvod inscenaci Městského divadla Kladno s názvem Brémská svoboda. Není to nic o brémských muzikantech, i když se v inscenaci občas zpívá. Autor hry, Rainer Werner Fassbinder, sestavil text z ironických slovních hříček, které zdařile odvádějí pozornost od toho, co se na jevišti vlastně děje. V režii Martina Františáka tak hlavní hrdinka (Marie Štípk...
9.9.2015
Poslední den 1. Skupovy Plzně byl zakončen Aladinovou kouzelnou lampou. Inscenace byla velmi pohádková, na úvod se na hledištěm vznášely lampiony, které elegantně zapluly nad jeviště a navodily kouzelnou pohádkovou atmosféru. Tu trochu shodila vypravěčka Anička Duchaňová, která je originální vždy a všude. Aladin byl vyprávěn jako jedna z pohádek Tisíce a jedné noci, takže jsme museli překlopýtat přes Aniččin úvod, a ...
6.9.2015
Dnešní sobotní den 31. Skupovy Plzně začal poklidným příběhem o smíření a smrti. Dánské divadlo Refleksion hrálo pomalu a minimalisticky, takové inscenační postupy o smrti a patosu znám zatím jen z polského divadla. Na jevišti sedí tři „živáci“, čelistka (možná to byla violončelistka), loutkář a překladatelka, která byla součástí představení. Líbí se mi, když inscenátoři s takovou možností počítají a dokáží pro mezin...
5.9.2015
Mimořádný ročník Skupovy Plzně začal již v pátek 28.8., ale až nyní se mi podařilo navštívit dvě představení. O mediálně vděčných obřích loutkách jsem jen slyšela a četla. Obří loutky se líbily, ale prý bylo tolik lidí, že část diváků sledování loutek vzdala, a usedla ke kávě a pivu. Ti, co dále obří loutky sledovaly, většinou nepostřehli, že se obří loutky pokoušely vyprávět ucelený příběh. V pátek 4.9. jsem zhlédl...
4.9.2015
Dnes byl zahájen festival Letní Letná. Většina cirkusových stanů a maringotek s palačinkami, pivem, klobásami už stojí. Kromě zahajovací představení Bianco britského NoFit State Circus bylo ještě možné vidět virtuální Kaplického knihovnu. Knihovna byla promítána na britský stan jako videomapping. Futuristický stan britského souboru a Kaplického knihovna tak na chvíli splynuly v jedno, a byl to velmi intenzivní zážite...
17.8.2015
Páteční festivalový den začal loutkovou pohádkou divadla Alfa s divadelním názvem Čert tě vem! Na přípravě inscenace se setkali dvě loutkářské generace. Text hry připravilo stále ještě mladé duo Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček, kteří od začátku této sezony vedou královéhradecký DRAK. Režie a dramaturgie se ujali staří loutkářští bardi, kmenoví členové divadla Alfa Tomáš Dvořák a Pavel Vašíček (ano, jedna rodina).  Je...
14.9.2014
Sobotní festivalový den, a pro mě poslední, jsem zahájila Vojnou damáckého Studia DISK. Přestože se jednalo o zajímavou hudbu, pohybové provedení bylo dobré a mladí energičtí herci se snažili, vyznělo představení v KD Peklo trochu sterilně. Přitom, co více si přát, než texty lidových písní (ze sběru K. J. Erbena), která již v sobě mají obrovský náboj, stačí se nechat vést. Dovedu si představit, jak asi mohl Voice ban...
14.9.2014
První představení, které jsem na Mezinárodním festivalu DIVADLO Plzeň shlédla, byla inscenace Miláček Městského divadla v Kladně. Na prázdné scéně visí jen kolmo zavěšená tyč, na které jsou na ramínkách zavěšeny saka lepší společnosti. Pak už jsou na scéně do přestávky jen reflektory. Po přestávce přibudou na scénu též rudá plyšová srdce, které naznačují kvalitu citů titulního hrdiny k prostředkům vedoucím k cestě vz...
12.9.2014
Inscenaci La Loba vytvořila tanečnice a choreografka Lenka Vagnerová. Na skoro prázdném jevišti, jen s jedním pruhem posekané slámy, se objeví stařena, která je symbolem prastaré ženské síly. V této inscenaci, pro mě překvapivě, nebyla zobrazena žena-panna, či žena-matka, jak bývá časté, ale neforemná zkroucená stařena očekávající smrt. Stařena v podání Andrey Opavské není na jevišti sama, doprovází ji hlas a později...
5.4.2014
Výpravný muzikál podle Rudyarda Kiplinga pro všechny věkové kategorie. Soudě podle reakcí publika, děti pozorně komentovaly dobrodružný děj, zatímco divák nemrava se dobře bavil. Režijně-dramaturgický koncept je úžasný, dovedně nastoluje téma setkání dvou civilizací, v tomto případě lidské a světa džungle, psychosociálního vývoje Mauglího a několik vztahových rovin (rozepře mezi tygrem a panterem, rodinná krize vůdčí...
21.3.2014
Nová rodinná inscenace Jana Borny v Divadle v Dlouhé O „líné“ babičce vypráví o tom, jak je důležité plnit si své sny. Je to vlastně takový doplněk k jiné Bornově inscenaci „Myška z bříška“. V „Myšce z bříška“ život začíná, kdežto u této inscenace je tomu naopak. Stejně jako Jeffersova Pastýřka putuje k dubnu, babička putuje k moři. A možná si tak i režisér chtěl trochu představit, jak to bude vypadat. Příběh babičk...
12.2.2014
Zatím poslední premiérou Divadla v Celetné je inscenace BLUFF Karla Krále v roli režiséra a Jakuba Špalka v roli producenta. Šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král se tentokrát rozhodl režírovat na poměrně velkém jevišti, rozhodně tedy větším, než je Kroužkova kavárna Divadla v Dlouhé či Eliadova knihovna Divadla na Zábradlí. V obou divadlech připravoval Karel Král spíše scénická čtení, která měla jen několi...
3.1.2014
Letošní, již pátý ročník festivalu Festival 13+, který pořádá Divadlo v Dlouhé, opět uvedl inscenace, které jsou určené dospělému publiku, ale přeci jen jsou o poznání hravější než běžná večerní divadelní produkce. Obě večerní představení, které jsem viděla, a to ostravská Pěna dní, a plzeňsko-mariborský Simply Clever, měli nabité hlediště plné nadšených mladistvých diváků, kteří šli s představením (kromě mě a Švejdy...
6.12.2013
V krásném, úžasně vybydleném paláci U Stýblů jsem zhlédla úžasně vybydlené představení inscenace Missing pěti žen nezávislé scény (Lustigová, Voráčková, Kvitová, Třešňáková a Thors), které si říkají Secondhand Women. Již jejich předchozí hraniční projekty (Už muž, Mezzo, Money Tranformance) vzbuzovaly více otázek než odpovědí, ale pořád v nich něco bylo, o čem se dalo diskutovat. Už třeba o tom, zda je to ještě divad...
16.10.2013
Soubor Spitfire Company uvedl na závěr pražské části festivalu …příští vlna/next wave… svůj remake Havlovy Audience s názvem Antiwords, a to na syrovém jevišti prostoru v NoD. Performerky Jindřiška Křivánková a Miřenka Čechová vytvořily spolu s Petrem Boháčem pohybovou etudu na téma Havlovy Audience. Představení zahájil Petr Boháč, s tím, že se jedná o jedenáctou předpremiéru a vzhledem k tomu, že obě protagonistky ...
12.10.2013
Ve Studiu Hrdinů pokračoval v neděli 6. 10. 2013 dvacátý ročník festivalu …příští vlna/next wave… Po dlouhé době opět vystoupilo Bílé divadlo z Ostravy, tentokrát se svojí verzí příběhu o Sidonii Nádherné. Diváci seděli na jevišti, a Bílé divadlo obsadilo všechny elevační stupně, kde většinou sedí diváci. Herci přijdou na jeviště s březovými košťaty a oranžovými metařskými vestami, a začnou nosit různé harampádí k po...
7.10.2013
Po přečtení recenze A. Zemančíkové na inscenaci uskupení „Tygr v tísni“, kterou nazvali Golem, na motivy Meyrinkovy kdysi kultovní novely, jsem se rozhodla jít na Štvanici pěšky z metra od filozofické fakulty. Už procházka noční Prahou turistickou, židovskou, Stínadly, kolem kláštera sv. Anežky, Řásnovkou a kolem „Husákova ticha“ stála sama o sobě za to. Mě se z dění ve vile na Štvanici podařilo vidět sotva polovinu,...
20.9.2013
Poslední festivalový den v Plzni byl zahájen hned dopoledne, ještě před obědem, popisem jednoho běžného pracovního dne. Inscenace Kamily Polívkové Den opričníka v hlavní roli s Karlem Dobrým je strhující podívaná, ale nikterak příjemná. Opričníci byly represivní složkou cara Ivana Hrozného, zde, podle Sorokinovy předlohy, se jedná o nástin blízké ruské budoucnosti, opričníci se vrátili jako ochránci režimu blíže neur...
17.9.2013
Předposlední festivalový den v Plzni, sobota 14. září, pro mě začal loutkovým dokumentem Naivního divadla Liberec s názvem Loutky hledají talent. Jedná se o další díl seriálu „Tradiční iluzívní marionetové divadlo v Naivním“, a diváci se dočkají i některých postav z předchozích dílů, například pěveckého sboru 40 loupežníků z dílu Alibaba a 40 loupežníků,  Alíny a jejího milého z dílu Alína aneb Petřín v jiném dílu sv...
15.9.2013
Třetí festivalový den v Plzni, pátek 13. září, začal pohádkou Princ Bhadra a princezna Vasantaséna domácího Divadla Alfa. Exotickou látku opět připravil Hubert Krejčí, tentokrát ve spolupráci s Pavlem Humlem. Jedná se o volné zpracování staroindické „Povídky o pokryteckém knězi“ (ze Sómadévovy sbírky nejrůznějších staroindických vyprávění s názvem „Oceánu příběhů“). Nečinoherní soubor Divadla Alfa tentokrát režíroval...
14.9.2013
Druhý den plzeňského festivalu zahájila inscenace Dášeňka aneb Psí kusy. Haf! brněnského Divadla Husa na Provázku. Tuto inscenaci jsem viděla již na čtvrtém festivalu (na pražském  Dítěti v Dlouhé,  liberecké Mateřince a Loutkářské Chrudimi), a opět jsem se dobře bavila. V publiku byly tentokrát pouze dvě děti,  zbytek byli dospělí, rodiče a prarodiče. Přesto se Jiřímu Jelínkovi a Anežce Kubátové podařilo publikum ro...
13.9.2013
Ve středu 11. září byl v Plzni zahájen 21. Ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO. První festivalovou inscenací, kterou jsme zhlédli, byla S nadějí i bez ní ostravské Komorní scény Aréna. Komorní drama, na festivalu hráno v divadle Alfa pro 250 diváků, což je 2,5 krát tolik než na domácí scéně Komorní scéna Aréna v Ostravě, si i zde dokázalo získat diváky a vzbudit emoce. Aréna se ve své tvorbě soustředí na herecké...
12.9.2013
Setkání s VOSTO5ětkovou klasikou, která by vedle Péráka mohla vypadat jako chudá příbuzná, kdyby ovšem nebylo dokonalých výkonů Ondřeje Cihláře a Petra Prokopa. Domnívám se, že zvláště tanec obou chlapců s vlaječkami s trikolorou byl důstojným příspěvkem do programu festivalu nového cirkusu. Byť se na Letní Letné jednalo o noční představení od 22.00, představení mělo spád, a diváci byli nadšeni, stejně jako na každém...
30.8.2013
Dnes poprvé (neděle 25.8.) se na Letní Letné představil švédský Cirkus Cirkör se svojí inscenací Knitting Peace (Pletený mír). Jedná se o třetí inscenaci projektu Lacrimae, kterého se zúčastnili též soubor Cahin Caha a Cirk La Putyka. Švédská inscenace, na rozdíl od dvou předchozích z projektu, neatakovala diváky, nebyla interaktivní, ani provokující, po přestávce se nehrálo o něčem jiném, než před přestávkou, a jedi...
25.8.2013
Na desátém ročníku festivalu Letní Letná bylo možno po provokativním francouzském cirkusu Cahin Caha Daniela Gulka zhlédnout další inscenaci z projektu Lacrimae, a to Risk souboru Cirk La Putyka. Dalším účastníkem projektu, který vystoupí na festivalu, bude švédský Cirkus Cirkör. Inscenace Risk je rozlomena na několik částí, a to na jakousi předehru v patrně psychiatrické léčebně, na dvě filmové dotáčky, a na očekáv...
22.8.2013
Soubor Décalages, již dlouhá léta tvořený Seiline Vallée a Salvim Salvatorem, i v nové inscenaci Velvet Blues předvedl svůj vysoký standart vzdušné akrobacie. Tentokrát je rámcem pro předvedení vzdušných kousků příběh dvou putujících klaunů, jakoby z Felliniho filmů s Giuliettou Masinovou. Oba klauni chtějí dělat revoluci, ale spíše jde o revoluci, či ještě lépe přeměnu v jejich nitrech. Název Velvet Blues chce odkaz...
20.8.2013
Letní Letná byla v neděli 18. srpna zahájena představením francouzského cirkusu Cie Cahin Caha s názvem Rose. V anotaci k představení se uvádí, že inscenace je nevhodná pro děti do 16 let, a to kvůli nahotě. Myslím, že vzhledem k tomu, co se děje na jevišti, je tento údaj silně zavádějící. Anotace také slibuje interakci s diváky. Tu zahájila již při usazování diváků do hlediště průvodkyně pořadem, transka Rose. Vzhle...
19.8.2013
Loutkářská Chrudim letos zahájila Dášeňkou aneb Psíma kusama. Jedná se o inscenaci Jiřího Jelínka, jehož tvorba je na Loutkářské Chrudimi známa dlouhá léta. Tato inscenace však vznikla pod hlavičkou brněnského divadla Husa na provázku. Inscenace od své premiéry 8. 2. 2013 obrazila již třetí festival. Prvním byl pražský festival Dítě v Dlouhé, kde Dášeňka získala Cenu Vojty Šálka, druhým festivalem byla liberecká Mate...
29.6.2013
„Strč si ty ruce do prdele a tu závěrečnou tečku nehraj! Nehraj!! NEHRAJ!!!“ Ve čtvrtek 27. 6. 2013 byl v Divadle Na zábradlí uveden obzvláště umělecky kulturní povznášející program. Kulturní vložku mezi chlebíčky, pivem a vínem moderoval Petr Čtvrtníček. Nejdříve vystoupily Příšerné děti, které zarecitovaly citáty z umělecké práce a režijních pokynů Doubravky Svobodové, jejich umělecké šéfky.  Umělecký soubor Diva...
28.6.2013
Sobota 22. 6. 2013, pátý, závěrečný den festivalu inscenací pro děti předškolního věku, patřil dvěma soutěžním a jedné nesoutěžní inscenaci.   Inscenaci Velbloud, ryba, slepice aneb Námořnická historie pořádajícího Naivního divadla Liberec opět připravil tvůrčí tým pod vedením Jakuba Vašíčka, na základě textu, na kterém spolupracoval Tomáš Jarkovský. Jedná se o tři klasické pohádky, které se odehrají během cesty na...
23.6.2013
Odpoledne třetího festivalového dne, čtvrtka 20. 6. 2013, patřilo dvěma zahraničním a jedné ostravské inscenaci. Inscenaci Dva na špičkách uvedlo švédské Staffan Björklunds Teater z Kävlinge. Jednalo se o drobnou příjemnou mateřinku, snadno přepravitelnou i snadno pochopitelnou. Scéna sestávající ze tří dřevěných beden a několika dřevěných, velmi pohyblivých loutek působila velmi půvabně. Setkali jsme se se shánčliv...
21.6.2013
("Když to vydržej děti, vydržíme to taky") Čtvrtý festivalový den, pátek 21. 6. 2013, jsem zhlédla dvě zahraniční inscenace pro děti od 1,5 roku, a jednu loutkářskou dílnu. Theatre Analys z francouzského Nosiel uvedl inscenaci s názvem Papírové zvuky. Jednalo se o krásně výtvarně vyvedenou papírovou členitou plochu, která tvořila horizont o rozměrech asi 2x2 metry, s kterou se dále moc nepracovalo, a o práci s papí...
21.6.2013
(O ztraceném děvčátku se sirkami) Druhý festivalový den jsem zhlédla pouze inscenaci Děvčátko se sirkami, kterou do Liberce přivezlo královéhradecké divadlo DRAK. Režíroval a hudbu složil Matija Solce. Spojení DRAKu, Solceho a Andersena bylo příslibem divadelního zážitku, který se však nedostavil. Zhlédli jsme roztříštěnou inscenaci postrádající dramaturgii, ztrácející Andersena a navádějící publikum k používání ote...
20.6.2013
Liberecká Mateřinka, festival pro děti předškolního věku, byla zahájena v úterý 18. 6. 2013. Zhlédla jsem dvě pražská představení, a to Zlatovlásku divadla Minor a Perníkovou chaloupku Buchet a loutek. Byť se jedná o osvědčené divácké tituly, obě pohádky byly připraveny netradičně. I když, pro mě to vlastně bylo překvapením. U divadla Minor jsem v posledních letech byla zvyklá na výtvarně přebujelé inscenace, které...
19.6.2013
Když jsme se my, diváci, shromáždili na představení inscenace Spánek nikdo nevolá v režii Petra Lanty a členů souboru Antonín Puchmajer, DS, tedy Vladimíra Mikulky, Jakuba Škorpila, Martina J. Švejdy, za zpěvu Aranky Hruškové, chvíli jsem přemýšlela, kdo z nás se vlastně zbláznil. Zda účinkující, či my diváci, kteří jsme se nechali přesvědčit, abychom přišli. U režiséra Lanty tato otázka nevzniká, tam je to jasné. ...
22.2.2013
Divadlo VOSTO5 si pro své fantazie na jevišti tentokrát vybralo postavu Péráka. Pérák je fiktivní hrdina, který vznikl v době Protektorátu z potřeby obyvatelstva nějak přežít tíživou dobu. Nebyl to umělý hrdina, který nejdříve exceloval v komiksu, ale naopak – teprve po válce se dostal do aminového filmu Jiřího Trnky. Pérák skákal na pružinách po Praze přes střechy domů, a kde bylo potřeba, škodil okupantům. Pérá...
30.1.2013
V průběhu června a července žila divadelní Praha nevídanou událostí. Dlouho ohlašovaný červnový konec působení jednoho souboru v jednom divadelním prostoru byl provázen vlnou emocí a sympatií, a tak se pro velký úspěch hrálo až do 18. července 2012. Úplně poslední představení Pražského komorního divadla v divadle Komedie se odehrálo 31.7.2012 ve 14:00, poté následoval zábavný rej, do půlnoci v Komedii, od půlnoci na ...
28.8.2012
Na závěr působení souboru Pražského komorního divadla v divadle Komedie jsem zhlédla většinu inscenací během dvou měsíců. Německé divadlo je velmi rozumové, a tak jsem byla nervózní z toho, že z inscenací vychvalovaného Pražského komorního divadla ke mně do hlediště nedorazila emoce. Žádný přesah přes rampu, žádné jiskření. Až Spílání publiku ve mně vzbudilo veselí. Kontakt s publikem je dokonalý. I příznivci Hany Ma...
26.7.2012
V divadle Komedie se v razantní úpravě Davida Jařaba hraje o pokrytecké morálce, bezcitném světě ješitů a jednom Oliveru Twistovi v sukních. Zkrácená a aktualizovaná Lulu se odehrává v jakémsi akváriu, které chce vypadat jako luxusní mezonetový či loftový ateliér úspěšného fotografa, s dvěma bílými stěnami a s dalšíma dvěma stěnami prosklenými, je to apartmán pro dobře situovaného umělce. Pro Lulu je to však zlatá...
27.5.2012
Další díl politického kabaretu v A-studiu Rubín mě mile překvapil pevnou formou a charakteristikou postav. "Zápletka" je postavena na vztahu K. Kočí a V. Bárty. Ve výkladu A-studia vzala celá věc počátek tak, že zhrzená K. Kočí přivedla V. Bártu před soud z osobní msty. V úvodu kabaretu konferenciér v podání O. Pavelky představní účinkující postavy a přečte pohádku o kolibříkovi a mazánkovi. Soudce přichází...
2.4.2012
V sobotu 21.1.2012 slavil Kulturně divadelní spolek Puchmajer nedožité dvacátiny. Pozůstalí se dostavili v hojném počtu, jednalo se však spíše o bývalé členy souboru KDS Puchmajer či současné členy Ing. Antonína Puchmajer, D.S. Veselice se konala ve Vypáleném koťátku, což od pořadatele večírku, V. Mikulky, bylo značně morbidní. Vypálené koťátko totiž znamená glazurovacími barvami vymalované koťátko na talíři a poté v...
22.1.2012
Pod touto sugestivní otázkou se ukrývá debata nad dramatickou finanční situací "literárního obtýdeníku" Tvar a "kulturního čtrnáctideníku pro divadelníky a jejich diváky" Divadelních novin. Odehrála se v kavárně Potrvá. Moderoval Petr Boháč, režisér a literární kritik, umělecký šéf skupiny Spitfire Company a dramaturg festivalu Nultý bod, který se snažil, co mohl. Účast byla úctyhodná. Za DN šéfre...
3.1.2012
Baby friendly festival Poslední říjnovou neděli se v Divadle na Zábradlí uskutečnil již pátý ročník festivalu Ohromné maličkosti, s podtitulem Dům zázraků, divadlo – hudba – voice-band – loutky… a jiná kouzla. Performací bylo celkem 11, a všechny se hrály alespoň dvakrát. Mě se podařilo shlédnout čtyři. První inscenací, kterou jsem viděla, byla „Ha Dede“ divadel Kabóca Bábszínház a Theater de Spiegel. Byla zařaze...
2.11.2011
Na letošním Mezinárodním festivalu DIVADLO jsem viděla pouze polskou inscenaci "Ženský chór" Sborová recitace v polštině, kde texty jen nahodí motiv, a zbytek ztvární zvuk 23 ženských hrdel. Libreto inscenace vychází z literárních textů včetně úryvků z Antigony, z děl Rolanda Barthese, Michela Foucaulta a Simone de Beauvoir, stejnou měrou využívá frází z každodenního jazyka, reklamních sloganů, receptů, ...
18.9.2011
V sobotu 17.9. se konal v Kinského zahradě u Musaionu 5. ročník festivalu pro děti a jejich rodiče. Kromě pořádajícího souboru, který odehrál dvě pohádky, hrála ještě divadla Toy Machine, Lokvar, Vyrob si své letadýlko a zahraniční Piki z Pezinku. Pro účastníky byly připraveny dílny, z nichž zaujala originální dílna zatloukání hřebíků do trámu. Taktéž dřevěné meče se těšily úspěchu. Vyčasilo se, takže proslunění tráv...
17.9.2011
V Černíně u Zdic se uskutečnil třetí Černínský loutkofest, který pořádá místní občanské sdružení Echelle/Žebřík. Letošní ročník se bohužel musel obejít bez zahraničních hostů, avšak byly zde uvedeny dvě nové inscenace, a to Kozí příběh Vladimíra Guta (někdejšího uměleckého šéfa skupiny B.B. Duc) a pohádka Žabák Žak a rak Jak divadélka Krab. Mezi hosty festivalu bylo možno vidět i Jiřího Kaftana. Součástí programu byl...
18.6.2011
V dejvické kavárně Potrvá se odehrála v úterý 15.3. premiéra staronového souboru Ing. Antonín Puchmajer, D.S. s názvem Kabaret. Hned na úvod je třeba říci, že tato inscenace je natolik převratná, progresivní, intelektuální a předbíhající svou dobu, že divák i recenzent nemají slov. (Jedna divačka po představení utrousila, „To jsem zvědavá, jak to budu vyprávět.“) Úvod slibuje mnohé. V. Mikulka s kytarou je přinesen n...
16.3.2011
Nouze naučila Dalibora housti, a Antonína, DS, vystěhovaného z A-studia Rubín, přiměla hledat nové prostory, site-specific, a objevit bytové divadlo. V komorním divadle U Švejdů sehrála Jana Švejdová one-woman-show Žena, říkejte mi žena, kterou napsal a režíroval Martin J. Švejda. Publikum bylo gendrově zcela nevyrovnané, tvořilo ho 8 divaček. J. Švejdová si v tak malém, navíc domácím protoru nebyla úplně jistá, zvlá...
25.1.2011
Zhruba před 5 lety došlo k rozdělení KDS Puchmajer na dvě dceřinné organizace, a to sólového Inženýra Vladimíra a souborného Antonína, D.S.. Oba tehdejší umělečtí šéfové, M.J. Švejda a V. Mikulka, tehdy rozhodli, že název KDS Puchmajer nebude používat nikdo z nich. Uplynulo pět let, bývalým členům KDS Puchmajer se narodilo několik dětí (minimálně pět), zaniklo knihkupectví Prospero, Aranka vyrostla do krásy, Antonín ...
21.10.2010
"Pařeniště Vojtěcha Varyše aneb Každá rána dovolená... Divadelní talk-show v kavárně Potrvá, každý druhý čtvrtek v měsíci, první díl již 14. října. Odvážný mix intelektuálního plkání u kávičky a divočení v nefalšovaném stylu Jerryho Springera. O aktuálních problémech, skandálech a tendencích současného českého divadla, břitkým jazykem, bez servítků, bez úcty a s trapným humorem. Pokaždé zajímaví hosté, o překv...
17.10.2010
Letošní festival DIVADLO v Plzni zahájilo Slovenské národné divadlo s inscenací Anna Karenina. Bývá zvykem, že se slovenské divadlo dává na tomto festivalu buď "na začátek" či "na konec", neboť kvalita slovenského divadelnictví v ruku v ruce s nostalgií dává téměř stoprocentní záruku, že dramaturgie neprohloupí. Inscenace Anna Karenina však sama o sobě trvá 4 hodiny 15 minut, a společně se zdlouha...
15.10.2010