Švandovo divadlo [studio]

Hadry, kosti, kůže

Premiéra: 21.9.2019 | 2:05
Použity texty Jana Wericha a Vladimíra Holana. Dramaturgie: Martina Kinská. Výprava: Eva Jiřikovská. Hudba: Ivan Acher a citace. Pohybová spolupráce: Zoja Mikotová. Režie: Martin Františák.
Nová hra nahlížející legendy české kultury v jejich střetech i samotách. Vila na Kampě. Od roku 1945 až do své smrti roce 1980 zde žil „národní klaun a národní rabín“ Jan Werich. V roce 1948, půl roku po odchodu Jiřího Voskovce, se sem do přízemí nastěhoval „černý anděl poezie“ Vladimír Holan. Dvacet let společného soužití Hamleta a Falstaffa. Příliš slov k živým i mlčení s přízraky. Bujarné večírky i nejniternější modlitby. Tři kolmé metry, to byla tehdy vzdálenost z jednoho pólu české kultury na druhý...
Švandovo divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
73 %
Uživatelé
69 %
69341000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
30.9.19:00vyprodánovstupenky
4.10.Út19:0050. reprízavstupenky
15.10.So19:00vstupenky
25.10.Út19:00Mělník; Zájezd
15.11.Út19:00vstupenky
30.9.19:00 vstupenky
vyprodáno
4.10.Út19:00 vstupenky
50. repríza
15.10.So19:00 vstupenky
25.10.Út19:00 
Mělník; Zájezd
15.11.Út19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (40)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  70 %
11.10.2021 | 1816 hodnocení
+ souhlasím
65%. Komplikovaný vztah J. Wericha s V. Holanem nemusí být řadě diváků známý. Autor P. Jurda vyváženě pracoval s nejednoznačnými a fakty, jeho text však trpí nedostatkem dramatičnosti. Režisér se vydal cestou výrazné stylizace, dal prostor hudbě a zpěvu. Pokud se tím snažil dramatičnost posílit, podařilo se to jen částečně. V první části byly situace neúměrně prodlužované, aniž by jejich délka přispívala k vypovídací hodnotě. Výraznější působivost přišla až v části druhé. Přes stylizaci režisér umožnil hercům vtisknout postavám věrohodnou tvář. Skvělý scénický nápad s dvoupatrovým domkem a šikmou podlahou.
Michal Novák  70 %
21.3.2020 | 1096 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75 % Pohled z druhé strany, který diváka ani ne překvapí, jako vtáhne a iniciuje receptory k ohledávání mnohdy šílených dobových souvislostí. Scénografie příznačně volí podobu šikmé plochy… Dva velikáni české kultury, absolutně rozdílní, pod jednou střechou, jsou zpodobněni skrze pár znaků a dál už je to svébytná melanž (v pozitivním smyslu slova). Miroslav Hanuš vystavěl ikonického Wericha mimo mediálně známé obrázky, Luboš Veselý obdařil černého anděla poezie jemnou běsovitostí. Navzdory chytře poskládaným slovům a obecně scénáři nutno dodat, že tato dramaturgie textu nebude pro každého.
Jiří Landa  70 %
28.1.2020 | 2937 hodnocení
+ souhlasím
75 % Hra nahlížející do ne zcela mediálně známého vztahu dvou velikánů českého kulturního světa J. Wericha a Vl. Holana. Přestože má inscenace i edukativní charakter, M. Františákovi se navíc podařilo autenticky vykreslit stísněnou atmosféru doby a její celkové pokřivenosti. Oceňuji zejména zpracování postavy J. Wericha, a to jak z textové, tak herecké stránky. M. Hanuš hraje v inscenaci prim, zdárně ho však doplňuje L. Veselý v podání běsech zmítaného Vl. Holana. Hadry, kosti a kůže nejsou pouze hrou o minulosti, svým poselstvím se silně vyjadřují k dnešku a pokládají otázky, jak by to mohlo vypadat s naší budoucností...
Jan Pařízek  80 %  Tip Jan Pařízek
17.1.2020 | 823 hodnocení
+ souhlasím
Pohled na život J. Wericha z trochu jiného úhlu, přes soužití s osobou, jenž žije jiným životem, ale ve výsledku mají hodně společného. V tomto ohledu skvělý L. Veselý jako V. Holan. Jeho výstupy byly působivé a správně depresivní. Obecně se v rámci celé inscenace povedlo navodit úžasně temnou a skličující atmosféru, která vás chtě nechtě zasáhne. Dobře tomu pomáhají zpívané pasáže a hudební složka. M. Hanuš pak ztvárnil pana Wericha bravurně, viditelná proměna od odjezdu Voskovce až po sklonek života. Moc pěkně také znázorněn jeho vztah se ženou a dcerou, který nebyl vždy jen pozitivní. Celkově silný zážitek. 75%
Kateřina Jírová  80 %  Tip Kateřina Jírová
5.1.2020 | 336 hodnocení
+ souhlasím
(75%) Soužití několika silných osobností v jednom prostoru. (Je třeba si uvědomit, že „neviditelné“ paní Holanová a Werichová si měly velmi co říci.) Bujaré večírky v patře, chudé večery v přízemí. V přízemí se dcera již postižená narodila, v patře se dcera ke svému pádu přece vlastně dopracovala sama. Úsporná funkční scéna, dobře napsaná hra, která se nebojí velkých emocí. Hanušovi a Veselému se v komorním prostoru Studia daří napsané role velmi dobře naplnit. (Psáno z reprízy 28.12.2019)
Helena Grégrová  70 %
1.12.2019 | 1511 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Inscenace se svébytně poetickou formou, silným puncem autenticity a uhrančivým přízrakem Modrého abbé dokáže, že spolutrpíte depresemi Vladimíra Holana a spolusdílíte pochybnosti Jana Wericha. A je vám úzko, svíravo a marno. Po všech stránkách působivý konfrontační duel životních postojů a mezí tvůrčí svobody dvou velkých, složitých osobností na pozadí bizarní doby.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
BarboraSalome  70 %
21.6.2022 | 43 hodnocení
+ souhlasím
Velmi příjemná inscenace. Pěkné herecké výkony a dobře řešená scéna. Doporučuji.
Majdin_kulturni_svet  80 %
15.4.2022 | 165 hodnocení
+ souhlasím
Vyrovnané herecké výkony, ani jedno zaškobrtnutí. Všichni hrají naplno. Miroslav Hanuš je pro mě lepší Werich než Werich Na zábradlí. Bohdana Pavlíková a Denisa Barešová jsou výborné. Nádherná a skvěle fungující scéna. Jednotlivé obrazy vás nutí k přemýšlení, co všechno se za nimi vlastně skrývá. Pokud znáte osudy hlavních hrdinů trochu více do hloubky, pochopíte a odnesete si ještě mnohem více, než už tak skvělý divadelní zážitek. Tohle jsem od Švandova divadla nečekala a moc za to děkuji!
Birter  70 %
14.4.2022 | 156 hodnocení
+ souhlasím
I přes geniální stylizaci (nejvíce zaujme androgynní Josef Dobrovský) a herecké výkony (zejména Hanuš, Barešová), inscenace zanechá trochu rozpačitý dojem, neboť se opírá hlavně o významnost osobností Holana a Wericha a děsivé reálie komunistického režimu. Po navození tak skvělé atmosféry prostě divák potřebuje více než jen koláž. Možná mám ale akorát málo poetickou duši...
Katakomb  90 %
18.12.2021 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Po všech stránkách vynikající představení, z kterého člověk odchází a rozebírá a přemítá si nad vším tím, co právě viděl a co si do té doby myslel anebo myslel, že ví. Obzvláštní pochvalu bych mířil na Denisu Barešovou.
Jerman  90 %
6.11.2021 | 94 hodnocení
+ souhlasím
P. Jurdou skvěle napsaný a M. Františákem výbormě srežírovaný komorní opus o komplikovaném soužití dvou protipólných kulturních ikon pod jednou střechou domu na Kampě. K úspěchu představení významně přispívá nápaditá scéna Jiříkovské s symbolicky pokřiveným řezem dvou pater domu a dále i Acherova hudba. Klaunovská role Wericha výborně sedne hereckému naturelu M. Hanuše, podstatně těžšího úkolu zahrát niterného básníka Holana se úspěšně zhostil L. Veselý. Přes neveselé osudy rodin dvou velikánů inscenace výmluvně vypovídá o celé atmosféře čtvrtstoletí po 2. světové válce.
Vladimír10  80 %
4.10.2021 | 489 hodnocení
+ souhlasím
V sevřeném a do jisté míry i "magickém" prostoru smíchovského studia účinkující v dokonalé souhře uvěřitelným způsobem zpřítomnili osud obou význačných umělců. Hra diváka srozumitelně seznamuje s jejich podstatnými životními milníky od konce čtyřicátých let, k čemuž jsou občas trochu zbytečně využity expresivnější jazykové prostředky. S textem si vedle M. Hanuše a L. Veselého nejlépe poradila D. Barešová, která hraje Werichovu i Holanovu dceru doslova jako o život a dokáže charaktery těchto postav zřetelně odlišit. Po režijní stránce působí impozantně především výtečná hra se světly a stíny.
SVATOŠOVÁ  60 %
2.9.2021 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Včera. Už jsem viděla na internetu. Ale byla jsem zděšená. Takže živě. Ale dojem lepší nebyl. Pan Hanuš mi přišel jako vyprázdněná karikatura, jako loutka ovládaná bývalou slávou. Děsivé. Ale pan Hanuš za to asi sám nemohl. A vedle něj Andrea Buršová jako uječená panička Zdenička. Doplňovali se dobře. Nejlepší mi přišla Deniska Barešova jako zoufalá dcera Jana. Dobrá kreace s židlí. A vedle ní Kateřina Holanová s Downovým syndromem. S pokrčenými punčochami, zkroucenýma rukama, s dětskou hravostí házející kuličkami. Naprosto úchvatné. Úžasní Luboš Veselý a Bohdanka Pavlíková. Oni vždy skvělí!
Rejpalka  40 %
16.7.2021 | 150 hodnocení
+ souhlasím
Ackoli je mi Svandovo divadlo sympaticke, tak tohle mi prislo prilis rozvlekle a pomale. Co musim pochvalit je scenografie a vykon Miroslava Hanuse.
Studený Čumáček  60 %
3.2.2021 | 338 hodnocení
+ souhlasím
65%
Chvílemi pocit, že vidím špičkové představení, chvílemi pocit, že by se po někom mělo hodit botou a pak vyčkat, zda bude vrácena. Tedy, co funguje skvěle: L. Veselý/Holan a B. Pavlíková/Holanová. Nádherný trojzpěv naživo (B. Pavlíková, A. Buršová, D. Barešová). D. Barešová/Kateřina, Jana velmi křehce zpodobnila dvě tak absolutně rozdílné dívky, A. Buršová pak svou raně socialistickou milostpaní obdařila neobyčejnou životností. Tohle ale přebije až nepříjemně přehnaná stylizace M. Hanuše/Werich, scéna, která asi měla být výstřední, ale způsobuje problémy, herci bez textu (a smyslu)...
Gimli35  70 %
2.2.2021 | 147 hodnocení
+ souhlasím
(živý přenos na ČT art)
Vladimír Rogalewicz  60 %
2.2.2021 | 708 hodnocení
+ souhlasím
V centru dění stojí Miroslav Hanuš v úžasné kreaci Jana Wericha, lavírujícího mezi neskrývanou přesnou charakteristikou doby a kompromisem s establishmentem ve snaze neztratit možnost hraní. Ostatní postavy - včetně Holana - mu pouze přihrávají. Představení není rozhodně lidové, místy se noří do oblasti symbolismu, poetiky a enigmatičnosti, kam jsem k svému překvapení nedokázal postavy plně sledovat. (TV záznam.)
Bernardblack  70 %
1.2.2021 | 305 hodnocení
+ souhlasím
66%
Suzana  50 %
26.11.2019 | 303 hodnocení
+ souhlasím
+9% za herecké výkony
J.anek  80 %
29.10.2019 | 394 hodnocení
+ souhlasím
Gott - Chramostová.
Werich - Holan.
Umění s kompromisy a umění bez nich.
Silné téma.
Nutit diváky myslet je dnes často přijímáno s nelibostí. Ale ať si trhnou. Chytrý text, chytrá inscenace.
Hanušův Werich se bezohledně dere ke světlu, skromný a geniální Veselého Holan stojí ve stínu.
Skvělá Acherova hudba, zhudebněné Holanovy verše, symbolická scéna Evy Jiříkovské.
Michkyse  70 %
15.10.2019 | 100 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Obsahově, vizuálně i herecky nadprůměrné představení, které vám nedá ani na minutu vydechnout. Miroslav Hanuš naprosto přesný v roli Jana Wericha, kterého přibližuje v mnohých, ba i nelichotivých a méně známých stránkách jeho osobnosti. Luboš Veselý v úloze démony zmítaného Vladimíra Holana je mu více než zdatným spoluhráčem.
Barka  70 %
27.9.2019 | 285 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Uf, tak tohle je zase nálož na psychiku. Je to herecky velmi silná inscenace, vizuálně taky, ale pojatá na můj vkus až příliš alternativně, nebo jak to nazvat. Spoustě znaků jsem úplně neporozuměla, sledovat příběh pro mě bylo dost náročné a souhlasím, že zvuková složka byla příliš hlasitá, ale asi to byl záměr. Postava Abbého byla z mého pohledu často spíš rušivá. Nicméně je strašně zajímavé kouknout se na život J. Wericha zase trochu z jiné perspektivy a dozvědět se i něco o Holanovi. Švanďák se toho prostě nebojí a to je dobře :)
Ivo Železný  50 %
26.9.2019 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Bral bych spíš jako rozhlasovou hru. Dala by se ztlumit hlasitost a nerušili by herci, kteří, těžko říct proč, lezli ze skříně a do ní nebo z ní jukali nebo obcházeli mlčky kolem scény.
Maryš  60 %
22.6.2022 | 27 hodnocení
Papirek32  100 %
8.5.2022 | 156 hodnocení
Pavel.Tomas  70 %
16.11.2021 | 137 hodnocení
Plšík  80 %
6.10.2021 | 674 hodnocení
Rivah  40 %
25.9.2021 | 259 hodnocení
Terrysh  80 %
8.9.2021 | 56 hodnocení
Jimi Joker  90 %
15.3.2021 | 50 hodnocení
Firestone  70 %
27.2.2021 | 43 hodnocení
MBednarski  70 %
4.2.2021 | 84 hodnocení
Lukáš Jeníček  80 %
4.2.2021 | 44 hodnocení
Kolemjdouci  90 %
2.2.2021 | 80 hodnocení
Chupetica  50 %
1.2.2021 | 136 hodnocení
Martuska17  70 %
18.1.2020 | 54 hodnocení
MorIska  70 %
10.1.2020 | 49 hodnocení
Vladislavka  70 %
16.10.2019 | 126 hodnocení
Xcepek  50 %
16.10.2019 | 614 hodnocení
Národosolsobě  40 %
5.10.2019 | 307 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.