Recenze
Dřevěné Labutí jezírko
psáno z představení: 13.6.2010, Kateřina Jírová
foto: archiv Naivního divadla
foto: archiv Naivního divadla



Výpravu navrhl Ivan Nesveda a loutky vyřezal Roman Marek. Jedná se o téměř čisté iluzivní loutkové divadlo, kde se „živáci“ v slavnostním černém oděvu objevují jen při přestavbách scény složené z průsvitných panelů, pomalovaných romantickými motivy lesa a jezera. (A také tanečního sálu královského paláce.) Tento inscenační tým v souladu s textem vytvořil spíše kašpárkovsko-škrholovskou parodii. Hudební motivy Čajkovského baletu se v inscenaci také objevují, ale zanikají v rejdění dřevěných hrdinů. Libreto k Čajkovského baletu mívá tři verze. Dlouhá léta od vzniku libreta představovala Odetu i Odilu jedna tanečnice a příběh končil tragicky. Teprve v dalších letech od premiéry měly postavy Odety i Odily každá svou interpretku.
Peřinová se rozhodla pro rozdělené role Odety a Odily a šťastný konec. Při lovu v hlubokých hvozdech se Princ (Tomáš Holý) zakouká do labutě s korunkou (Veronika Khomová). Princeznu Odetu zaklel do labutí podoby zlý čaroděj Rudovous (Marek Sýkora), jehož charakteristický rudý vous, výhrůžně trčící a se svítící špičkou, by mohl dospělému diváku nemravovi asociovat i ledacos jiného než jen bradku. Rudovous hodlá Odetu pojmout za ženu, ať už po dobrém, či po zlém. V Rudovousových službách trpí lesní strašidla Aranka (Miroslava Bělohlávková) a Haťapa (Filip Homola). Brusinková víla Aranka, zakletá do strašidla, dlouho pilně pro Rudovouse sbírá brusinky, a vaří z nich šťávu, která mu dává sílu. Právě tato dvě lesní strašidla a labutí chór s koryfejem labuťákem (Tomáš Bělohlávek) vnáší do inscenace nejvíce veselí.

V inscenaci jsou používané staré loutkářské techniky, kdy jedna loutka se může přeměnit na dvě postavy „obrácením naruby“, v tomto případě v princeznu Odetu a labuť. Rudovous se otočením o 180° mění na myslivce (a naopak). Labutě, hřadující u jezera, slyší blížící se lovce, a na výkřik labuťáka „Někdo jde!“ reagují bleskovým schováním hlaviček pod křídla. (Myslí si, že jsou tak bezpečně schovány, neboť když ony nevidí nikoho, tak nikdo nevidí je.) Taková akce by se v činohře či v baletu jen těžko dávala dohromady. Mechanické možnosti loutek jsou předností loutkového divadla, na které se ke škodě věci v době různých alternativ zapomíná.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Překvapení i zklamání Plzně 2023
(17.9.2023)
Šaldova šňůra v zahřívacím kole
(2.8.2023)
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)