Tygr v tísni
<< Lysistrata 2.0 | Morčata >>
Michail Bulgakov, Marie Nováková, Ivo Kristián Kubák
Mistr a Markétka
Premiéra: 2.6.2022 | 4:05x
Uváděno v prostorách barokního Paláce Hrzánů z Harasova. Předpremiéry od května 2022.
Uváděno v prostorách barokního Paláce Hrzánů z Harasova. Předpremiéry od května 2022.
Překlad románu: Libor Dvořák. Scéna: Ivana Kanhäuserová. Kostýmy: Anna Hrušková. Hudba: Petr Filák. Choreografie: Kamila Mottlová. Dramaturgie a režie: Ivo Kristián Kubák, Marie Nováková.
Poslední uvedení: červenec 2022.
Poslední uvedení: červenec 2022.
Petr Reif, Anna Schmidtmajerová / Marie Švestková, Vladimír Benderski, Matěj Anděl / Petr Šmíd, Filip Kaňkovský / Ivo Kristián Kubák, Hanuš Bor / Jiří Pěkný, Jiří N. Jelínek / Kajetán Písařovic, Marie Sawa / Martina Znamenáčková, Antonín Brukner / Vojtěch Fülep, Martin Bohadlo / Martin Falář, Michal Lurie / Filip Šebšajevič, Hynek Chmelař / Peter Varga / Tomáš Petřík, Jáchym Sůra / Petr Urban, Petra Mikulková / Kristina Sitková, Anna Kratochvílová / Alžběta Nováková, Anna Datiashvili / Lucie Palonciová, Natálie Havlová / Kamila Mottlová, Jiří Kniha / Vlastimil Žwak, Samuel Toman / Petr Šmíd / Daniel Toman, Ondřej Jiráček / Jiří N. Jelínek, Marián Škorvaga, Vuk Čelebić, Antonín Brukner / Adam Bureš, Marek Mikulášek / Marek Toman, Adam Kratochvíl / Ivo Kristián Kubák, Samuel Neduha / Ivo Kristián Kubák, David Bolech, Josef Bobeš Havelka / Pavel Neškudla...
Unikátní imerzivní site-specific projekt inspirovaný slavným mysteriózním románem. Příběh o světě tak zkaženém, že jej může spasit jen příchod samotného ďábla. Symbolický obraz totalitní Moskvy, biblický apokryf, ale také zcela současný příběh o kolaborujících ruských literátech i mučednících totalitního režimu, o zkorumpovaných kulturních institucích i všeobecném šílenství jako jediné cestě z bídy života. Imerzivní forma projektu tematizuje obsah díla, jeho mnohovrstevnatost, zmatení hrdinů a tedy i diváků, které inscenační projekt zve k hledání vlastní cesty spletitým labyrintem obrazů, situací, indicií a informací, v nichž si společně s herci utvářejí současný příběh Mistra a Markétky uvnitř běsnícího velkoměsta...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (19)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
1.7.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
65%. V dění, které se odehrává v několika patrech domu, se vyznají asi jen znalci Bulgakovova románu či některého ze zpracování, ti mohou rovněž ocenit nespočet detailů. Sympatické rozvinutí nadčasovosti související s Wolandem. Zblízka je patrný nejednotný herecký styl a nevyladěná míra přehrávání. Výklad charakterů někdy zavání povrchností, nedomyšlený je smysl začlenění některých nedostatečně rozlišených vedlejších postav. Obejití scény ve varieté je asi zapříčiněno podfinancováním, s nímž česká kultura zápolí. Inscenace nepatří k vrcholům českého imerzivního divadla, přesto je zážitek z návštěvy intenzivnější než u řady kukátkových počinů.
Kateřina Jírová 90 %
1.7.2022 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Při rozhovorech se známými jsem zjistila, že Bulgakovův román Mistr a Markétka znají všichni nazpaměť. Někteří i pozpátku. Někteří to četli i v originále. Imerzivní divadlo Tygra v tísni je svébytný scénický útvar. A zvláště, když Volandova svita obsadí původně románský palác v Celetné 12, kde bydleli mí prarodiče s dětmi. Úvodní rozhovor u Patriarších rybníků už je sám dost emotivní, aby se další události v dalších místnostech a patrech jen poskládali do mých představ o románě snů. Vladimir Benderski je dokonalý Voland. Afranius Ondřeje Jiráčka nemůže být hnusnější. Vuk Čelebič je nejúžasnější pejsíček na světě.
Pavla Haflantová 90 %
27.6.2022 | 357 hodnocení
+ souhlasím
Po první návštěvě jsem unešená a těším se na další. Herci dokázali svým postavám vtisknout osobnost, která plně koresponduje s předlohou - je jedno, že jsem si je při čtení třeba představovala jinak, pojetí postav v inscenaci je konzistentní a dává smysl.
Celé inscenaci pro mě vévodila Wolandova suita (ve zcela přesném kontrastu s unaveným Wolandem) v čele s dokonalým Kravinkinem Martina Faláře.
Celé inscenaci pro mě vévodila Wolandova suita (ve zcela přesném kontrastu s unaveným Wolandem) v čele s dokonalým Kravinkinem Martina Faláře.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
natymau 100 %
13.9.2023 | 41 hodnocení
+ souhlasím
Unikátní divadelní zážitek, evidentně je vše promyšleno do nejmenšího detailu.
Může se jevit chaoticky těm, kteří nečetli knižní předlohu.
Může se jevit chaoticky těm, kteří nečetli knižní předlohu.
Eleanorat 60 %
23.11.2022 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Zdánlivě vhodná látka pro imerzivní divadlo nakonec vůbec nefunguje. Atmosféra skvělá, počin v pořádku, ale není to divadlo. V roztříštěnosti dějových linek i prostoru se nedá stihnout v podstatě nic. 60 % kvůli výborné klinice v posledním patře, doporučuji zůstat tam.
Gimli35 80 %
11.7.2022 | 319 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Nevím, zda bych hodnotil stejně vysoko, kdybych se do paláce Hrzánů býval dostavil nevyzbrojen znalostí Bulgakovova románu (a také jistou mírou průbojnosti). Díky tomu, že jsem MaM četl, jsem si mohl vybrat dějové linky, které mne nejvíce zajímaly, a vyhnul jsem se tak horečnému přebíhání mezi místnostmi. Největší náboj měly scény na schodišti (společný zpěv pod Kravinkinovým vedením, bál u Wolanda), vtipné byly ty ze zákulisí varieté. Na druhou stranu scéna uříznutí Berliozovy hlavy mohla být zpracována působivěji. Herecky zaujali především T. Petřík, H. Bor, M. Bohadlo, V. Benderski a S. Neduha. I přes dlouhou stopáž jsem se nenudil.
Betka_S 60 %
23.6.2022 | 67 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Myslím si, že Mistr a Markétka není látka vhodná pro imerzivní divadlo. Dvě (s přimhouřením očí tři) nosné dějové linky netříští děj dost na to, aby nedocházelo ke shlukování diváků na malých prostorech, kdy, pokud nemáte ostré lokty, nevidíte a ani neslyšíte (a ani neprojdete, protože navzdory pravidlům diváci stojí ve dveřích a blokují průchody). Postavy spolu často mluví velmi potichu, takže není rozumět. Musím ale pochválit herecké výkony (za mě zejména partu kolem pana Wollanda) a atmosféru.
dwarfal 70 %
31.5.2022 | 97 hodnocení
+ souhlasím
Skvělý nápad bohužel doplatil na svoje megalomanství a naddimenzovanost. Divák se v důsledku toho musí vzdát spousty dějových linek a vzhledem k poměrně vysoké mentální i fyzické náročnosti absolvování inscenace začíná dělat problém udržet s ní tempo. Orientace v jednotlivých obrazech bez znalosti předlohy je téměř nemožná a i s ní je obtížné některé pasáže pochopit. Celkově se však podařilo zprostředkovat nezaměnitelnou atmosféru románu, a to především silnou vizuální a hudební stránkou a hereckými výkony (skvělý Martin Bohadlo).
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.