Tygr v tísni

Mistr a Markétka

Premiéra: 2.6.2022 | 4:05x
Uváděno v prostorách barokního Paláce Hrzánů z Harasova. Předpremiéry od května 2022.
Překlad románu: Libor Dvořák. Scéna: Ivana Kanhäuserová. Kostýmy: Anna Hrušková. Hudba: Petr Filák. Choreografie: Kamila Mottlová. Dramaturgie a režie: Ivo Kristián Kubák, Marie Nováková.
Poslední uvedení: červenec 2022.
Unikátní imerzivní site-specific projekt inspirovaný slavným mysteriózním románem. Příběh o světě tak zkaženém, že jej může spasit jen příchod samotného ďábla. Symbolický obraz totalitní Moskvy, biblický apokryf, ale také zcela současný příběh o kolaborujících ruských literátech i mučednících totalitního režimu, o zkorumpovaných kulturních institucích i všeobecném šílenství jako jediné cestě z bídy života. Imerzivní forma projektu tematizuje obsah díla, jeho mnohovrstevnatost, zmatení hrdinů a tedy i diváků, které inscenační projekt zve k hledání vlastní cesty spletitým labyrintem obrazů, situací, indicií a informací, v nichž si společně s herci utvářejí současný příběh Mistra a Markétky uvnitř běsnícího velkoměsta...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Tygr v tísni
Hodnocení inscenace
Redakce
80 %
Uživatelé
79 %
79171000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 60 %
Kateřina Jírová 90 %
Pavla Haflantová 90 %
Volby

Hodnocení (19)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  60 %
1.7.2022 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
65%. V dění, které se odehrává v několika patrech domu, se vyznají asi jen znalci Bulgakovova románu či některého ze zpracování, ti mohou rovněž ocenit nespočet detailů. Sympatické rozvinutí nadčasovosti související s Wolandem. Zblízka je patrný nejednotný herecký styl a nevyladěná míra přehrávání. Výklad charakterů někdy zavání povrchností, nedomyšlený je smysl začlenění některých nedostatečně rozlišených vedlejších postav. Obejití scény ve varieté je asi zapříčiněno podfinancováním, s nímž česká kultura zápolí. Inscenace nepatří k vrcholům českého imerzivního divadla, přesto je zážitek z návštěvy intenzivnější než u řady kukátkových počinů.
Kateřina Jírová  90 %
1.7.2022 | 348 hodnocení
+ souhlasím
Při rozhovorech se známými jsem zjistila, že Bulgakovův román Mistr a Markétka znají všichni nazpaměť. Někteří i pozpátku. Někteří to četli i v originále. Imerzivní divadlo Tygra v tísni je svébytný scénický útvar. A zvláště, když Volandova svita obsadí původně románský palác v Celetné 12, kde bydleli mí prarodiče s dětmi. Úvodní rozhovor u Patriarších rybníků už je sám dost emotivní, aby se další události v dalších místnostech a patrech jen poskládali do mých představ o románě snů. Vladimir Benderski je dokonalý Voland. Afranius Ondřeje Jiráčka nemůže být hnusnější. Vuk Čelebič je nejúžasnější pejsíček na světě.
Pavla Haflantová  90 %
27.6.2022 | 357 hodnocení
+ souhlasím
Po první návštěvě jsem unešená a těším se na další. Herci dokázali svým postavám vtisknout osobnost, která plně koresponduje s předlohou - je jedno, že jsem si je při čtení třeba představovala jinak, pojetí postav v inscenaci je konzistentní a dává smysl.
Celé inscenaci pro mě vévodila Wolandova suita (ve zcela přesném kontrastu s unaveným Wolandem) v čele s dokonalým Kravinkinem Martina Faláře.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
natymau  100 %
13.9.2023 | 41 hodnocení
+ souhlasím
Unikátní divadelní zážitek, evidentně je vše promyšleno do nejmenšího detailu.
Může se jevit chaoticky těm, kteří nečetli knižní předlohu.
Eleanorat  60 %
23.11.2022 | 10 hodnocení
+ souhlasím
Zdánlivě vhodná látka pro imerzivní divadlo nakonec vůbec nefunguje. Atmosféra skvělá, počin v pořádku, ale není to divadlo. V roztříštěnosti dějových linek i prostoru se nedá stihnout v podstatě nic. 60 % kvůli výborné klinice v posledním patře, doporučuji zůstat tam.
Gimli35  80 %
11.7.2022 | 319 hodnocení
+ souhlasím
75 %. Nevím, zda bych hodnotil stejně vysoko, kdybych se do paláce Hrzánů býval dostavil nevyzbrojen znalostí Bulgakovova románu (a také jistou mírou průbojnosti). Díky tomu, že jsem MaM četl, jsem si mohl vybrat dějové linky, které mne nejvíce zajímaly, a vyhnul jsem se tak horečnému přebíhání mezi místnostmi. Největší náboj měly scény na schodišti (společný zpěv pod Kravinkinovým vedením, bál u Wolanda), vtipné byly ty ze zákulisí varieté. Na druhou stranu scéna uříznutí Berliozovy hlavy mohla být zpracována působivěji. Herecky zaujali především T. Petřík, H. Bor, M. Bohadlo, V. Benderski a S. Neduha. I přes dlouhou stopáž jsem se nenudil.
Betka_S  60 %
23.6.2022 | 67 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Myslím si, že Mistr a Markétka není látka vhodná pro imerzivní divadlo. Dvě (s přimhouřením očí tři) nosné dějové linky netříští děj dost na to, aby nedocházelo ke shlukování diváků na malých prostorech, kdy, pokud nemáte ostré lokty, nevidíte a ani neslyšíte (a ani neprojdete, protože navzdory pravidlům diváci stojí ve dveřích a blokují průchody). Postavy spolu často mluví velmi potichu, takže není rozumět. Musím ale pochválit herecké výkony (za mě zejména partu kolem pana Wollanda) a atmosféru.
Hacko  100 %
3.6.2022 | 78 hodnocení
+ souhlasím
95%
dwarfal  70 %
31.5.2022 | 97 hodnocení
+ souhlasím
Skvělý nápad bohužel doplatil na svoje megalomanství a naddimenzovanost. Divák se v důsledku toho musí vzdát spousty dějových linek a vzhledem k poměrně vysoké mentální i fyzické náročnosti absolvování inscenace začíná dělat problém udržet s ní tempo. Orientace v jednotlivých obrazech bez znalosti předlohy je téměř nemožná a i s ní je obtížné některé pasáže pochopit. Celkově se však podařilo zprostředkovat nezaměnitelnou atmosféru románu, a to především silnou vizuální a hudební stránkou a hereckými výkony (skvělý Martin Bohadlo).
Nina  90 %
14.12.2023 | 42 hodnocení
Janovskak  70 %
23.8.2023 | 49 hodnocení
Jeff23  70 %
24.10.2022 | 80 hodnocení
Jarmil Křemen  90 %
16.10.2022 | 275 hodnocení
Addk  100 %
21.7.2022 | 134 hodnocení
Xcepek  70 %
13.7.2022 | 691 hodnocení
Navabaca  60 %
9.7.2022 | 11 hodnocení
Matěj Konečný  90 %
4.7.2022 | 248 hodnocení
Malý Tonda O'Reilly  60 %
30.6.2022 | 30 hodnocení
Petrr  100 %
30.6.2022 | 349 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.